Jump to content

Nybygget: Dala7 Med Saab Turbo


Recommended Posts

  • Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

det är inte enbart huvudcylindern som avgör slavcylinderns rörelse! det har också att göra om din pedal vid huvudcylindern gör samma slaglängd som huvudcylindern ska kan göra som max. kan du inte ändra på det om det är fel så får du ha en huvcyl. med större diameter. t,ex, om du har 19 nu kan du ta 22mm då blir 22mm 38% större/mer vätska per mm slaglängd

Link to comment
Share on other sites

Som Thomas skriver är det viktigt att utnyttja slaglängden fullt ut på cylindern. Jag har en Wilwood 0,625 cylinder (ca 16mm) och en Mondeo slavcylinder och det fungerar klockrent. Om du går upp i diameter iställer för att utnyttja slaglängden blir visserligen kopplingsrörelsen kort på pedalen, men tungtrampad.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för kulör-berömmet! Karossen ska också bli orange. Min idé är annars med en "kromfri" bil, där jag bla ska måla strålkastarhusen och vindruteramen orangea.

Själv gillar jag kombinationen orange/blått, men det blåa kommer nog inte att synas så mycket. Blir väl bara bärarmarna i stort sett. Bakfälgarna är med vända centrum som jag "ärvt" av Arrowsmith, (S80-fälgar, 16 tum).

Tankluckan +lock och rör kommer från en vanlig hederlig 740. Ytan är inte helt plan utan lite välvd - men det går säkert att trolla bort med lite spackel. Dragkroken ligger mycket riktig kvar i garaget (väldigt långt in ;) ).

När det gäller kopplingen så utnyttjar jag redan huvudcylinderns hela slaglängd, så det blir väl som ni skriver att jag får öka diametern på cyl. Pedalen tycker jag är lättrampad så jag har nog "råd" med större cylinderdiameter.

(Alternativet är väl annars en cylinder med större slaglängd, men den måste ju också bli mera tungtrampad då man får ändra utväxlingen - så det inte blir för lång pedalväg).

I morgon ska jag ut i garaget och mäta!

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Som Thomas skriver är det viktigt att utnyttja slaglängden fullt ut på cylindern. Jag har en Wilwood 0,625 cylinder (ca 16mm) och en Mondeo slavcylinder och det fungerar klockrent. Om du går upp i diameter iställer för att utnyttja slaglängden blir visserligen kopplingsrörelsen kort på pedalen, men tungtrampad.

NEJ! om du ska flytta den så utväxlingen blir större blir den mer tungtrampad också.

Link to comment
Share on other sites

NEJ! om du ska flytta den så utväxlingen blir större blir den mer tungtrampad också.

Var det någon som pratade om att ändra utväxling?? Jag menade att ha längre pedalrörelse. Kanske uttryckte jag mig dåligt!

Link to comment
Share on other sites

Här har det luftats på alla kanter!

Verkar som jag behöver en större huvudkopplingscylinder. Är det någon som vet var man kan få tag i sådana. Det behövs nog en riktig bäse. Den cylinder jag har nu har en diameter på c:a 24 mm, samt en slaglängd på drygt 30 mm.

När det gäller bromsen så är den mesta luften borta, men huvudcylindern (för Volvo 240) beter sig konstigt: När man trampar hårt så tar den efter en bit. Trampar man löst så går den sakta men säkert i botten. (OK! Jag erkänner, den är köpt på Biltema för 400 spänn).

Vad göra?

:notworthy:

Edited by Lilje7
Link to comment
Share on other sites

verkar som den läcker förbi när trycket är lågt. har du torrtrampat mycket på den så kan den få skadoor.

och vad gäller kopplingscylinder så måste du mäta kolvens diameter inne i cylindern och är den verkligen 24mm?

men Dalhems har en del och KG och roadster och i england Merlin bl.a.

Link to comment
Share on other sites

Tappade sugen lite efter kopplings- och bromskrånglet.

Har kört lite plåtarbete ett par dagar istället. Behövde ha lite "transportsträcka" med lättare jobb som inte kräver något speciellt tankearbete.

Klätt lite på passagerarsidan samt höger utsida och i morgon fortsätter jag med bakstammen.

Plt2.jpgPlt1.jpg

Sedan jag jag jobbat lite med min senaste uppfinning: ett skydd för uniballs. Det är gjort i en speciellt framtagen gummiblandning som skall hållas fast med ett par buntband. Det krävs mera tester först innan det kan släppas på marknaden:

Kulledsskydd.jpg

(Jag skojade bara. Visserligen är det en speciell gummiblandning, men för cyklar! Det är helt enkelt en bit cykelslang. :lol: Får se om det håller något längre tag.)

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Varför inte? Uniball(e)-kådisar. Det är den nya smaken lakrits/kebab. (Borde vara var mans egendom! - som det stod i gamla Hobbex-kataloger).

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Plåtjobbet fortsätter.

"Standard" plåtar fastsatta baktill. Har även börjat med förhöjningen av bakänden, där det blir något spoileraktigt. (Courtesy of Kommunens lyktstolpe för rundningen av plåten). Det svåra blir väl att få till hörnen, men jag jobbar i 1 mm alu - som är lättjobbad, så det löser sig säkert. Sen får man väl slabba på spackel om det inte blir bra.

Spoiler2.jpgSpoiler.jpg

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Tjusigt Lilje7. Jag gillar den där lilla knorren som blev på förhöjningen bak. Intressant.

Lyktstolpar och Al-plåt hör ihop Det är perfekt radie till Sevenbilars bakre sidoplåt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Plåtarbetet går sakta framåt.

Framöver skall det på färg, men först ska något annat till.

Det har blitt populärt med gissningstävlingar på Forumet, och här kommer en till:

Vad är det för substans som skall till för att öka finishen på jobbet? Se bilden nedan:

Ledtråd: Något som tydligen inte används så flitigt inom locost och som "proffsplåtslagaren" aldrig skulle använda.

Första pris är en kortare fotvandring till valfritt mål.

(För de som inte deltar i tävligen, och vill veta direkt, finns svaret under bilden).

Spolle.jpg

(Rätt svar: spackel!)

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Medan andra roat sig på Kinnekulle och annorstädes, har jag strävat vidare i garaget.

Bakskärmarna har breddats 5 cm och monterats .Hoppas att de sitter på rätt höjd bara. Fästen till diodbaklyktorna har gjorts. Sedan har hela bakänden fått ett par lager primer. (Det är inte originalfärgen - den syns på fälgen!).

Har repat såpass mycket mod så att nu ska jag fortsätta med kopplings- och bromsproblemen.

(Börjar inse att årets åksäsong snart är slut - enligt uppgift gör man bullerprov m.m. fram till i början av oktober, och det är snart!)

Rear1-1.jpgRear2-1.jpg

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte försent att ändra sej förstås :)

Annars påminner kulören på primern lite som McLaren hade på sina tidiga bilar (Can-Am m.m.) DET är en snygg kulör - ingen som möjligen har färgnumret?

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Lilje7: Snyggt, riktigt snyggt!!!

Först blev jag lite förvånad för jag trodde du skulle ha en annan färg men Volvo BM RacingGul är aldrig fel.

Fast så såg jag i texten att det var primer, du har i alla fall en väldigt fin primer och slutresultatet med "din rätta färg" blir nog bra den med. Bakljusen blev bra, var det Swedol eller?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det går bra att handla från Fordonsmateriel som privatperson. De skickar med efterkrav och är man snäll får man lite rabatt.

De säljer endast E-godkända bakljus med tanke på att deras kunder är tillverkare av släp, husvagnar, husbilar, bussar och inte bling-bling folket....

Jag letade upp mina på www.jokon.de och ringde sedan Fordonmateriel och beställde dem efter Jokons art.nr.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har inte köpt dem ännu, men fick svaret när jag ringde att de endast säljer genom ÅF och inte till privatpersoner direkt, dock talar jag inte skånska vilket kan ha haft bäring på deras villighet att inte sälja till mig men till Morty ;o).

Vill minnas att detas prislista, från hemsidan, säger runt 550:-/ st ex moms.

Jag har inte heller sagt att de inte är E-märkta men som jag förstod det på en annan här på forumet som hade dem i sin ägo så var de endast godkända som blinkers bak enligt E-märkning för personbil varför jag avstår tills reg bes äv över att montera så man slipper tjafs om att broms- och bakljus saknar "rätt" E-märkning för personbil.

Se E-märkningsintyget här:http://www.fordonsmateriel.se/information/eg-godk/jokon/10.0018+19_BBS735.pdf Av den framgår att blinkers innehåller siffran 1 men broms och bakljus har siffran 02.

Rätta mig gärna om jag har fel ang detta. Jag har VVF skriften som Cealm alltid refererar till och som är den de skall gå efter.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har inte köpt dem ännu, men fick svaret när jag ringde att de endast säljer genom ÅF och inte till privatpersoner direkt, dock talar jag inte skånska vilket kan ha haft bäring på deras villighet att inte sälja till mig men till Morty ;o).

/Fredrik

Du får höra av dig om du behöver något översatt ;)

Jag fick ge ca 325kr/st + moms.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En fundering kring din distans för kopplingscylidern. Svarvade du även ut spåret för o-ringen som tätar (lite) emot växellådan eller struntade du i denna och förlitar dig på packboxarna i lådan?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

(Frågan är gammal), men jag lät även svarva ur spår för o-ringen.

(Om någon undrar om jag försvunnit från jordens yta, så har jag inte det - även om jag "svävar i det blå". Det bara att "den stora kärleken" slagit ner i mitt liv och då räcker inte riktigt tiden till för garaget också!).

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

##

Det bara att "den stora kärleken" slagit ner i mitt liv ).

##

Oj då så kul !! vad heter hon cobra, westfield, elise , Ferrari .....

För du pratar väl inte om det stora hotet för garage tid -> locost kryptonit....fruntimmer ;)

Link to comment
Share on other sites

Jaså det är locost-kryptonit det kallas, det där med fruntimmer!! :D

Tackar för lyckönskningar!!!

.....och HON är jättesugen på en åktur!...(i bilen också).......så det blir att bygga klart bilen (nån gång)!

Ha det gott!

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...