Jump to content

Recommended Posts

Det ser ut som en galen rörmokare varit framme! Rör och slangar hit och dit. Antar att en del går att ta bort.

-Hur har ni andra gjort med kylvattnet som går i insprutningen? Det är ju inget problem att ansluta det igen, men jag förstår inte syftet med det.

-Och hur gjorde ni med slangarna som hör ihop med avgasreningen?

post-270-1180182828_thumb.jpg post-270-1180182841_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites

Vattnet kan du bara strunta i, jag tror det är för uppvärmning vintertid, alltså inte aktuellt i en sjua. Jag har aldrig hört talas om någon som fått ptoblem efter att ha gjort sig av med den vattenanslutningen

Link to post
Share on other sites

Vattenanslutningen på insuget är den som drar vatten bort från toppen, så den ska man ha kvar om man inte väljer att ta ut det vattnet på andra sidan av motorn istället. Den anslutningen cirkulerar inget vatten i själva insuget utan utgör bara anslutningen mot toppens vattenkanaler. Dessutom sitter ju sprutets vattentempgivare där och då är det bra med flöde förbi den.

/Gustaf

Link to post
Share on other sites

Hej Sören

Jag har oxå funderat på denna, den kommer ju orginal från bilens värmepaket men på dessa bilar utan värmepaket kan man väl dra den runt motorn och in i toppen igen?

Jag vet inte hur man annars skulle få till det.

/Fredrik

Link to post
Share on other sites

Original går ju vattnet ut ur toppen vid insuget, genom värmepaketet och sedan in i vattenpumpens klena anslutning. Har man inget värmepaket så kopplar man på samma sätt fast utan värmepaket då.

/Gustaf

Link to post
Share on other sites

Tack Gustaf det var så jag tänkte göra, skönt att få det bekräftat att man inte är helt dum i huvudet.

/Fredrik

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Sören

hur har du fixat problemet med alla rör och slangar ? Jag har läst lite gamla trådar men får inte svar. Har du lite nyare bilder ?

Mvh Sorin

Link to post
Share on other sites

Inga bilder just nu, men det är lätt fixat. Återkommer inom kort. Om jag gjort rätt vet jag inte, det visar sig i framtiden. :prop:

Link to post
Share on other sites

Så här blev det. Lite enklare, eller hur? Det var ganska enkelt att lista ut vad som hörde till avgasreningen och ta bort det. Det stora sidostödet ska monteras, förstås. Du ser hur jag gjort med vevhusventilationen, jag böjde ett par rörstumpar av koppar i ca 90 grader och kopplade till röranslutningarna som redan fanns.

Hela anordningen är ju hög. Det verkar just nu som jag måste höja huven ca 40 mm, inte 25 som sagts på Locostbuilders forum. Kanske jag i alla fall kapar och låter någon svetsa. Vi får se.

post-270-1182610799_thumb.jpg post-270-1182610812_thumb.jpg post-270-1182610825_thumb.jpg post-270-1182610838_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites

Sören! jag tror att du klarar dig med de 25mm, jag höjde min motor med 1cm för att förgasarna skulle få lite mer spelrum till ramen,

Har du huv med scoop på?

Link to post
Share on other sites

Daffe: Yep, har huv med scoop, men EFI´n har sin maxhöjd på vänster sida och inte mitt på huven, så det blir lite problem ändå. Har varit i kontakt med Therealpinto, som tror att en ombyggnad av EFI´n inte kommer att medföra några dramatiska skillnader i karaktären. Något sämre mellanregister och lite bättre på maxvarv. Jag var rädd att förlora bottendraget, så nu lutar det åt en ombyggnad ändå. :unsure:

Sorin: Hela avgassystemet har åkt i soporna, även de svart-röda slangarna. Har köpt ett 4-till-1 avgassytem från MK. Nu är det inga grejor alls som förbinder insug med avgas utom förbränningsrummet i motorn. Rent och snyggt (men kanske inte så miljövänligt). :hypocrite:

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Nu är ombygget klart! Jag fick tag på en man som hjälpte mig. Jag lät honom vända plenumkammaren 180 grader så det inte skulle bli så trångt på sidan av spjällhuset, men måste i alla fall kapa bort metall för att huven ska gå fri. En bit av "EFI" försvann! Det var lätt att se vad som måste bort då jag lät en träribba glida mellan noskonen och torpeden.

Jag har även vänt på tomgångsmotorn.

Vid operationen upptäckte jag också att bränsletryckregulatorns fäste tog i plenumkammaren, så jag sågade ett jack i detta och böjde ut det.

Första bilden är innan operationen.

post-270-1183940627_thumb.jpg post-270-1183940668_thumb.jpg post-270-1183940707_thumb.jpg

post-270-1183940719_thumb.jpg post-270-1183940737_thumb.jpg post-270-1183940748_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites

Formgivningen av EFI´ns rör gör att plenumkammaren vinklas utåt vid ovanstående operation. Hur viktigt det är att försöka få den så parallell med motorn som möjligt insåg jag inte föränn det var för sent. Varje mm är viktig!

Link to post
Share on other sites

Snyggt! Coolt med guldfärgard motor.

Har du provstartat?

Själv var jag och gjorde mina hjulinställningar igår, det närmar sig :racesmile:

Link to post
Share on other sites

Grattis till att ha kommit så långt! Själv jobbar jag med el'en. Jag använder original kabelhärvan, som jag lindade upp för att kunna följa trådarna och klippa bort de som jag inte behöver. resultatet blev ett jä-a trassel som jag nu kämpar med. Samtidigt försöker jag göra färdigt garaget, bygga carport framför, samt måla om huset. Och hålla hustrun glad. :turtle:

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...