Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Någon som vet vad detta är för hub? Kika på bilderna i länken nedan:

http://www.roadster.se/S011201.html

Det verkar vara någon 4bults hub från en Ford om jag inte är helt ute och cyklar?

Roadster.se verkar ha styrspindlar och nav för ford 4bult så hela min framvagn är löst. Jag hittade därefter bilder på de här bakhubbarna och insåg att det är exakt vad jag söker efter! Frågan är dock vad det är för några och om detta går att köpa någonstans? Jag hittar inga delar i roadster.se katalogen.

Således är frågorna dessa:

1. Är "ford fyrbult" = 4x108 (de styrspindlar som Roadster.se säljer)

2. Vad är det för bakhubbar? Vilken bil kommer de ifrån? 4x108? (dvs passar med samma fälgar som styrspindlarna fram)

3. Är dessa på bilen i aluminium? Då kommer jag göra frivolter!!

4. Kan dessa vara såpass stabila att jag vågar montera dem på en bil som väger 1000kg? Eller är dessa "klena" och endast anpassade för lätta seven-bilar?

Jag tackar å det ödmjukaste för svaren!

Link to post
Share on other sites

Fredrik: Vart i England köper man Framspindlar med nav från Sierra, nytt för ca 100pund/paret.

Har köpt spindlar av Mk tidigare men deras "kundtjänst verkar numer ligga helt nere" ;)

Beställde Kylare, Dämpare, Fjädrar och en vagga för min Yamahamotor av dom när vi var i England.

Skulle få en bekräftelse via mail och konto för att göra inbetalningen... men hör inget från dom... verkar som om dom inte vill sälja till Sverige längre. :(

Link to post
Share on other sites

Ojoj...tebax till ämnet å svara på frågorna jag ställde :)

Jag är endast intresserad av frågorna jag skrev...så om man får tag i saker någonannan stans är inte intressanta. Och jag hittar inte de där bakhubbarna/naven på westfields hemsida, så jag är tveksam till om de säljs där...

Link to post
Share on other sites

Enl tidigare erfarenhet så är Bosse rätt oggig på att sälja till andra än Westfield byggare. Detta gäller då rena Westfield produkter/delar.

Men, det kan ju vara värt att slå en signal. Han kanske har ändrat inställning? Pengar luktar ju inte som sagt B)

Link to post
Share on other sites
Vart i England köper man Framspindlar med nav från Sierra, nytt för ca 100pund/paret.

Har köpt spindlar av Mk tidigare men deras "kundtjänst verkar numer ligga helt nere" ;)

Jag såg dessa nya spindlar på ett flertal bord i hallen med delar på stoneleigh. Tror jag sett det någonstans i någon kitcartidning nyligen också.

Någon har förmodligen dragit i proppen någonstans eftersom så många säljer helt nya sierraspindlar så billigt. Jag fick mina med kittet så jag vet inte exakt vad jag betalade för dom men jag har för mig att MK-prislistan sa 105pund...

Link to post
Share on other sites

någon som vet om westfield i england skulle kunna tänka sig att sälja till en? Jag vill ju så gärna ha de där bak och fram hubbarna/naven. Skulle lösa alla mina problem å jag har ju pengarna...vill bara kunna handla :(

Har svårt att ringa närmsta tiden så försöker nå roadster via mail, men det verkar inte vara någon succe. Ska försöka åka dit under nästa vecka, men skulle vilja ha lite mer kött på benen då...

Link to post
Share on other sites

Fram är nog inga som helst problem att köpa, de i bak kan vara knepigare eftersom de är en del av Westfields grundsats. Så länge Westfield går med på att sälja dem i bak löst så är jag helt säker på att Bosse också gör det. Räkna dock med långa leveranstider. 2 veckor blir lätt 5 eller 6 veckor i verkligheten. Om du vill ha svar direkt så är det enklaste att ringa dem, jag har ringt nån gång i veckan det senaste halvåret och får alltid svar.

Lycka till

/JT

Link to post
Share on other sites

Om jag köper ett par snygga i alu fram, är det för mig okej att köpa några i järn bak. Om vi tittar på följande bild: Seiw65.jpg

Så är frågan om man kan köpa några i järn som passar att montera på samma sätt? Alu eller järn spelar inte lika stor roll som infästningen, som på denna hub är helt optimal. Dessutom vill jag ju att det skall vara samma bultcirkel på framnaven som på baknaven.

Om westfield inte säljer dem löst utan i enbart i sina kit så blir man ju lite tveksam till att de skulle sälja dem löst på förfrågan. Men men, jag har mailat och frågat och man kan ju alltid erbjuda dem pengar :)

Link to post
Share on other sites

Det enklaste är som sagt att ringa Roadster på telefon 08-556 191 25 och fråga. Westfield säljer dem alldeles säkert som reservdel, kanske kan vara en väg att gå. Mitt bästa tips är att prata med Bosse.

/J

Edited by jt_
Link to post
Share on other sites

Är inte MK's hubbar bara gavlar och framsida - dvs helt öppna baktill och även helt utan uppstagning liknande kryssen i Westfields? Sen tycker jag inte att orienteringen av länkhuvudena i Westfields hub är speciellt bra eftersom leden egentligen inte får arbeta alls - risken är mycket stor att själva kulan bara roterar runt skruven istället för att glida som en led.

Lägger in en bild på mina hubbar...

post-38-1179999416_thumb.jpg

Edited by Sonett7
Link to post
Share on other sites

Håller med dig ang infästningen av länkarmarna.

Dom ska sitta som på din hubb för att få maximal styrka! Ser mycket bättre ut och säkert inte så mycket tyngre.

Roadster har ju inte heller "double sher" på sin hubb.

Finns en del trådar på rejsa.nu ang. länkarmarnas infästningar.

Edited by Drake
Link to post
Share on other sites

MKs är öppna baktill men använder också hela navet inklusive bromsokupphängning från Sierran vilket ju stabiliserar en del inbillar jag mig. Westfield sätter oken direkt i hubben och använder vad jag kan se inte själva lagerhuset. Mats har väl en liknande konstruktion d.v.s. lagret direkt i hubben? Sierranavet är en tung klump....

Link to post
Share on other sites

Jag bultar hela lagerhållaren från Sierran i min bakhub och visst är den tung, men sen är den stabil också! Kör med lätta fälgar istället... :D Skulle utan att tveka våga använda den till en bil som väger 1000+ kg

Problemet med MK's bakhub är att övre och undre infästningar kan flexa ganska mycket om man tex kör med R-däck på bana och kommer upp i lite högre G-krafter. Fick ett tips av vår SFRO-kille att man skulle typ dra handbromsen, lägga i låg växel eller liknande och sedan knuffa bilen framåt och bakåt och se var flexandet sker - är det däck och bussningar som flexar är allt bra, men om det är konstruktionen som flexar är det läge att fundera på förstärkningar.

Link to post
Share on other sites

Det som stör mig lite med Westfields konstruktion här ovan är väl att den övre infästningen bara sitter i ena änden av en bult som sticker ut, inte i två fästöron. Betyder orienteringen på kullederna (90 grader roterade jämfört med Mats hubb) så mycket? Tycker man ser nästan alltid Westfieldvarianten på det, inte den andra...

Link to post
Share on other sites

Så som Westfield har det så kan man ha lång fjädringsväg eller stor variation i setup:en av bilen.

Link to post
Share on other sites

Massa spekulationer :)

Jag får väl svara på mina egna frågor:

1. Svar ja

2. Westfield SiEW, 4x108

3. Dessa är i aluminium

4. De kommer nog att hålla :)

Roadster.se har medgivit att man kan köpa bakhubbarna (och att jag inte byggde en westfield verkar inte dom bry sig om, och inte heller Westfield i england). Jag har fått prisuppgift på 3000 för en bakhub med fästen för golf-bromsok.

Nu återstår bara om 3000 är en komplett hub med nav (med drivning)...

Okej, om vi nu försöker svara på den här frågan:

Om jag beställer en hub med golf-fästen, vilka golf modeller är de kompatibla med? Kan jag börja kika på skivor och ok till en golf gti utan problem?

Link to post
Share on other sites

Jag har ju fått just dom där hubbarna till mitt seiw-kit, så jag kanske kan svara på några frågor.

Det som ingick var själva hubbarna med lager och nav, dock inte "svamparna", alltså de grejer som knutarna är skruvade i och som går igenom hela hubben och navet och håller ihop det med en stor mutter på utsidan.

Dessa hubbar har westfields logo ingjuten, och är nog deras egen special. Eller så säljer gjuteriet dom även till andra företag utan westfields logo?

Jag skall köpa bromsok på biltema tänkte jag, dom har billiga golf MK4 ok som skall passa bra. Men även ok från mk 2 och mk 3 skall passa finns det vissa som hävdar. Häftigast är originaloken från mk 4 GTi, de har kylflänsar. Vet inte om det finns på biltemaoken, men jag tvivlar. Skivor skall du dock inte ta från golf! Det skall vara framskivor från ford escort tidigt 80-tal, och se till att du får de solida skivor som satt på den legendariskt snabba escort 1,1L. De andra escorterna hade ventilerade som inte passar på westfield. Dessa solida skivor finns också på biltema.

Link to post
Share on other sites

Hallå! Kan vi inte reda ut det här med "hubbar och svampar" en gång för alla?

Ursäkta Baalzamon, men jag fattar inte vad du menar i ditt inlägg.

Finns väl inga svampar i en bakhubb?

Svamparna som dom kallas (mushrooms) är väl insatserna som man sätter i hålet på främre spindlarna för Mac Pärssonbenen för att konvertera dom till vanliga spindlar som därmed kan ta en övre spindelled.

Blir lite krångligt att förstå en del inlägg när engelska och svenska termer översätts och dessutom blandas ihop!

Får jag svamp i mina hubbar ringer jag Anticimex.

Link to post
Share on other sites

Ja, jag ber om ursäkt. Drivaxeltapp kanske är ett bättre namn - jag har har dock sett dom kallas svampar också, och det ligger ju nära tillhands med tanke på utseendet. Dom medföljer i alla fall INTE.

Hur som helst så får jag ta tillbaka påståendet att bromsokena från golf mk IV skall passa, för det gjorde dom inte. Jäkla skumt, undrar om jag kanske fått bakhubbar anpassade till sierra av misstag? Eller skall det vara bromsok från någon äldre golf? Bromsskivor från escort passade i alla fall bra, biltema art. nr. 64-307. Jäkla djungel att hitta rätt grejer.

Link to post
Share on other sites

Balzamoon: Kanoners info!!

Om jag nu köper de här gjutna spindlarna bak, så får jag med allt udom axeltappen för drivningen? Och den får man fixa själv beroende på vilken diff mm man tänker använda?

Så jag har nav och spindel, fixar en egen drivaxel med axeltapp och voiala så har jag det jag behöver?

Link to post
Share on other sites

Jag fick i alla fall med dom grejerna i mitt startpaket från westfield. Skall man köpa spindlarna löst som reservdel så kanske man måste köpa varje detalj för sig? Spindel, lager, nav, man får nog kolla upp det för säkerhets skull. Lagrena var åtminstone monterade i spindlarna redan, så man tycker ju dom borde följa med även om man köper hubbarna löst.

Och som sagt, man kan välja mellan spindlar för golf bromsok och sierra bromsok.

Link to post
Share on other sites

Du kanske kan tolka detta mail då:

Min fråga:

...the price £160 does it contain the upright + hub? or just upright?

Svar:

Its just the upright and bearing.

Det tolkar jag som att jag får med "axeltapp" och spindel, men jag får fixa ett nav själv? Och navet är samma som där fram månne?

Link to post
Share on other sites

Hej

Kul för dig, hoppas att det blir bra. Själv har jag en mer strikt budget och undrar om Fredrik kunde slänga upp en bild på sina MK bakhubbar då dessa kostar £105, lite billigare.

Friberg: Jag gillar dina med röret igenom, har du ingen möjlighet att sätta lite mått på din Paint ritning och slänga upp den så att fler kan få ta del av all din visdom inom området med hjälp av upphämtad expertis på Rejsa.se?? :notworthy:

Jag vill helst bygga själv men finner det svårt utan ritning eller lite guidelines att följa. Jag bygger ju efter Rortys bakdel men deras ser inte hälften så gedigen ut som Fribergs.

/Fredrik

Link to post
Share on other sites
  • 5 weeks later...

Hej Fredrik

Tack för bilderna.

I den nya boken av Gibbs så sätter de infästningen för Sierrans nav(tjocka plåten med 4 gängade hål) rakt upp för skivbromsar, men på dina MK Fredrik är de lite vridna framåt. Är det någon som vet varför och om detta sätt är att föredra? jag har inte byggt mina ännu men skall börja och undrar därför om någon har ett initerat svar?

/Fredrik

Link to post
Share on other sites

I mitt fall så fick jag vrida plattan med gängade hål för att Sierrans bromscylinder skall kunna gå fritt - den bygger nämligen ganska mycket in mot diffen.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...