Jump to content

Recommended Posts

En liten undran.

Underkänner SFRO alla länkarmsframvagnar med mcperson spindelled, eller kan de godkänna

ifall man bygger med pull-rod eller liknanade?

Det finns ju applikationer som inte ger en dragande kraft i spindelleden.

I och för sig bygger ju jag med taunusleder, men jag undrar ändå.

:blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det är jag som startade tråden på Rejsa. :whistling:

Både jag och Ake här på forumet har fått svaret från SFRO att spindelleden från Saab 900 fram till -93 INTE är godkänd för den typ av belastning det blir för den undre spindelleden på en Locost. Lite konstigt tycker jag eftersom den bevisligen används med gott resultat både på TVR och Ginetta både på gatbilar och tävlingsbilar, men samtidigt vill/orkar jag inte strida för detta utan har nöjt mig med detta svar och bygger istället med en led från Lotus Elise (som även visade sig vara samma led som användes på Opel Kadett C).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har eventuellt tänkt använda SAAB 900OG spindlar. SAAB 900 undre spindelled anses ju inte som lämplig längre så jag letar efter ett alternativ.

900 spindeln har enligt http://www.sidem.be/sidem-product-catalogue.asp 17.2 mm kona med 1/8 lutning och en Ford Granada undre spindelled har

enligt samma källa 15.4mm kona med 1/8 lutning.

Tänkte svarva en bussning som har 1/8 i lutning och 0.9mm tjock vägg och klämma in bussningen i spindeln med röd loctite på yttre anliggningsytan. Därefter direkt montera undre spindelleden från Granada (utan loctite) för att klämma ihop loctite förbandet.

Gissar att loctite inte behövs, men skall man ta isär eländet nångång så kan det vara trevligt att bussningen stannar kvar i spindeln.

Synpunkter på konstruktionen någon?

OK från SFRO s sida?

Någon som ser någon anledning att inte vanligt 1312 stål duger till bussningen?

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Näe det borde vara lugnt. Frågar för att ibland finns det någon mekanism man inte tänkt på som får saker som verkar självklara att inte funka, och är det någon del man vill skall sitta kvar i 180 knyck så är det väl hjulen. Har inte läst någonstans om någon som svarvat en bussning utan snarare om att man svarvat upp hålet i spindeln för en större spindelledskona.

Lyckeby? Var? Jag bor i Stockholm nu, men är uppväxt i Lyckeby/Spandelstorp.

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...