Jump to content

Onödiga ändringar Av Inlägg...?


Falk

Recommended Posts

Hej,

Jag kanske egentligen inte med mina ringa bidrag till det eminenta locostforumet har mandat att "ifrågasätta" modereringen här på forumet, men eftersom jag själv agerar moderator på ett annat välkänt liknande forum kan jag inte låta bli att fråga lite... Blir ju lite nyfiken. :rolleyes:

Undrar varför ni helt i onödan editerar inlägg med hänvisning till "onödig citering"?

Jag tycker det är alldeles utmärkt om man citerar tidigare inlägg, eller relevanta delar av inlägg tidigare i tråden. Flitig citering ökar tydligheten och risken för missförstånd minskas klart.

Tänkte på mitt inlägg i Micaels tratt-tråd... http://forum.locostsweden.se/index.php?s...ic=5283&hl=

Inte för att det spelar någon roll i just detta fallet, men en annan gång kanske jag känner att min postning hade förvanskats och kunnat missförstås...

Förstår inte riktigt vitsen med ändringen...

mvh / Lasse Falk

:P

Link to comment
Share on other sites

Som en i "moderator klanen" kan jag ju bara lyfta blicken några centimeter här nu i denna tråden och ifrågasätta

varför i hela världen man måste citera för att skriva ett svar i en tråd med ett enda tidigare inlägg.....

personligen känner jag inte att jag behöver läsa "falks" inlägg två gånger innan jag läser "rg500's" svar i detta fallet.

Det är ju helt omöjligt att missförstå vad svaret handlar om när det bara finns ett tidigare inlägg...

Hade det varit några inlägg med andras text mellan falks och rg500's här så kunde det behövts hjälp för att förstå vad som

syftas på kanske i rg500's inlägg.

Men svara mej istället på varför har du citerat här i denna tråden nu för att skriva ditt inlägg "rg500" :unsure:

Tråden rg500 länkar till kan jag inte svara på varför man modererat dina inlägg i, men har du gjort som du gjort här

så kan jag förstå att de är borttagna.

Jag personligen kommer inte radera i ditt inlägg här i tråden om du undrar rg500

Link to comment
Share on other sites

Vad många har missat är att Svara-knappen i det senaste inlägget har "(citeringstecken) på sig.

Under senaste inlägg finns det ytterligare två Svara-knappar.

Snabbsvara öppnar direkt en ny ruta under senaste inlägg med lite färre editeringsmöjligheter, men är å andra sidan klart kvickare.

Svara öppnar en normal svarsruta med alla editeringsmöjligheter.

Se bilden.

post-74-1178739448_thumb.jpg

Precis som Håkan påpekar är det fullständigt onödigt att citera ett inlägg direkt innan. Vi läser alla uppifrån och ner. Således finns det ingen anledning att "kladda" ner forumet med samma text om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om igen.

Citering skall användas om man vill återknyta till ett inlägg högre upp i tråden eller bryta ut en viss del av ett inägg som svaret gäller.

Att citera som rg500 gör i denna tråd tillför knappast något till debatten eller förtydligar det du vill säga herr Falk.

Den tråd som rg500 hänvisar till, var endast en upprepning av senaste inlägg och det har vi ju alla läst en gång innan.

Det... är hela vitsen med det.

Kanske nått för Rejsa att ta efter? ;) (som för övrigt kan vara bra drygt att läsa pga alla citeringar)

Link to comment
Share on other sites

jag kan hålla med om att för mycket citering bara gör ett inlägg trögläst... jobbigt att se samma bild om och igen liksom text... jag tycker det är bra att skippa onödiga citeringar.

Link to comment
Share on other sites

Vi tycker delvis olika. (Undrar vem som tycker olika... Lite oklart eftersom jag inte citerar...) :rolleyes:

Klart att man inte lusläser hela klabbet två (eller fler) gånger. Men bra att få en indikation på vad/vem man svarar på/diskuterar med. (Speciellt om det är andra inlägg inklämda mellan det man svarat på och svaret man skrivit. Helt klart ett måste med citering i ett sånt läge anser jag.)

I fallet med mitt inlägg i Micaels tratt-tråd hade jag ju även som brukligt är editerat ner min citering av Micaels inlägg till det jag svarade på just för att skapa maximal tydlighet. Som man givetvis bör göra.

Jag är av åsikten att citering trots allt ofta är befogat, men ska användas med sunt förnuft. Dock får jag naturligtvis försöka anpassa mig till gängse praxis när jag postar här på forumet. :P

Vill passa på att ge en eloge för hur detta forumet drivs/sköts. Funkar kalasbra tycker jag. :notworthy:

Även om jag inte skriver så mycket på grund av att jag är i en "passiv sju-period" just nu så läser jag regelbundet med stor behållning.

:D

Link to comment
Share on other sites

Klart att man inte lusläser hela klabbet två (eller fler) gånger. Men bra att få en indikation på vad/vem man svarar på/diskuterar med. (Speciellt om det är andra inlägg inklämda mellan det man svarat på och svaret man skrivit. Helt klart ett måste med citering i ett sånt läge anser jag.)

Och det är just i det fallet som det är fullt tillåtet att citera (man till och med bör göra det), om jag förstått saken rätt. Däremot gillas kanske inte citeringen jag gjort här, fastän jag tycker som du att det gör det lättare att hänga med på vad jag pratar om i ditt ganska så omfattande inlägg. Eller vad säger moderatorerna?

Det som många hänger upp sig på (jag också) är nog det slentrianmässiga "jag-orkar-inte-editera-så-jag-citerar-hela-inlägget". Sånt tillför inget annat slöseri med bandbredd och onödigt slitage på scrollhjul.

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt gka.

Men, oftast kan man klara sig undan ett par musklick med en textrad eller två. För det är väl ingen som INTE förstår att jag svarar på ditt inlägg (2 rader upp)?

Falck

Rätt att man skall försöka hålla citeringen nere och den är helt befogad om man vill åternkyta uppåt.

Nu har jag svarat på ett inlägg 3 rader upp utan att behöva citera en enda rad. :)

Ju mindre kladd vi har i inläggen desto lättare är det att läsa och faktiskt få något ut något av det som skrivs här.

Det är ju därför vi har det här forumet... Information, Kunskap, Tips och Ideér.

Sen har jag en helt personlig åsikt om att man skall försöka att hålla "Off Topic" inlägg borta från trådarna.

Vi bygger en informations och kunskapsdatabas här och för att lättare hitta/söka information så bör inläggen försöka hålla sig till ämnet. Men det är inget vi moderear idag, och är som sagt min personliga åsikt.

Link to comment
Share on other sites

Om moderatorerna går in och redigerar andras inlägg så ändrar man IBLAND syftet/meningen med inlägget!

Helt förkastligt, ska inte detta forum ha åsikts/yttrandefrihet?

Jag föreslår att ni som ändrar åtminstonde skriver under vem som har ändrat inlägget så att vedebörade som blivigt drabbad kan PM:a ifrågavarande moderator(jag vet att det har förekommit tidigare).

Sen kan jag förstå att det är jobbigt att scrolla genom mil av citeringar, men det känns ändå lite som ett i-landsproblem.

Fortsätt istället med att informera om hur man bör citera.

Tillspetsat; Ska moderatorerna hålla på med å redigera andras inlägg i den omfattningen, så kanske det är lika bra att endast moderatorena tillåts skriva inlägg?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Visst kan vi ta åt oss det och göra så i fortsättningen. Det finns en liten ruta man kryssar i när ändringen görs som vi kan använda.

post-5-1178790954_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt gka.

Men, oftast kan man klara sig undan ett par musklick med en textrad eller två. För det är väl ingen som INTE förstår att jag svarar på ditt inlägg (2 rader upp)?

Falck

Rätt att man skall försöka hålla citeringen nere och den är helt befogad om man vill åternkyta uppåt.

Nu har jag svarat på ett inlägg 3 rader upp utan att behöva citera en enda rad. :)

Ju mindre kladd vi har i inläggen desto lättare är det att läsa och faktiskt få något ut något av det som skrivs här.

Det är ju därför vi har det här forumet... Information, Kunskap, Tips och Ideér.

Sen har jag en helt personlig åsikt om att man skall försöka att hålla "Off Topic" inlägg borta från trådarna.

Vi bygger en informations och kunskapsdatabas här och för att lättare hitta/söka information så bör inläggen försöka hålla sig till ämnet. Men det är inget vi moderear idag, och är som sagt min personliga åsikt.

Att svara på ett inlägg som ligger 3 rader upp utan att citera anser jag vara fel. Jag ser inte citeringen som något ont som katten har släpat in. Det är ypperligt hjälpmedel, men det skall användas när det behövs. Att skriva som ovan med en hänvisning med fet text blir bara krångligare här är en citering klart på sin plats.

Du svarar på nåt som man inte kan se utan man måste scrolla upp och snoka rätt på rätt inlägg.

Känns lite som vi har fått en liten "citeringsstazi" (ursäkta uttrycket) här vilket har gjort att folk inte vågar citera ens när det är befogat.

Men som någon annan sa. Detta är ett I-landsproblem i likhet med att min kopphållare var trasig på X2000 häromdagen.

Link to comment
Share on other sites

:)

Att behöva scrolla uppåt???? Man skall väl ändå läsa en tråd uppifrån och ner?

Sen den lite "Tillspetsade kommentaren",

Moderatorerna ändrar INGET i några inlägg om en citering tas bort.

Texten finns i 99% i inlägget direkt ovanför. Ett utmärkt exempel är inlägg 2 i denna tråd (Går bra att scrolla uppåt om man inte hängt med i från början ;))

Link to comment
Share on other sites

Mitt minne är inte så bra att jag kommer ihåg alla inlägg jag läser.

ex

MichaelTH

Jag håller med dig.

Om man inte har en 42" widescreen på högkant så måste man scrolla upp eller komma ihåg vad MichaelTh sa i nåt av sina inlägg.

Hade jag citerat så hade man sett det direkt

Att citera ett inlägg som ligger direkt innan är olämpligt. Men att sluta att citera och hålla på att hänvisa till folk/inlägg med Fet-stil tycker jag krånglar till det

Link to comment
Share on other sites

Moderatorerna ändrar INGET i några inlägg om en citering tas bort.

Texten finns i 99% i inlägget direkt ovanför.

Jag håller inte med, om en citering som det refereras till i texten tas bort så ändras kontexten.

Ett exempel kan ju vara http://forum.locostsweden.se/index.php?s...ic=5173&hl=

Jag kommenterade en av filmerna, citeringen togs bort. Jag anser att mitt inlägg blev ändrat!

Och om man tittar lite längre upp i tråden så står det "fullständigt onödig citering", det tycker jag är lite spydigt. Ska inte en moderator kunna vara lite trevligare?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Om moderatorerna går in och redigerar andras inlägg så ändrar man IBLAND syftet/meningen med inlägget!

Helt förkastligt, ska inte detta forum ha åsikts/yttrandefrihet?

Fortsätt istället med att informera om hur man bör citera.

Tillspetsat; Ska moderatorerna hålla på med å redigera andras inlägg i den omfattningen, så kanske det är lika bra att endast moderatorena tillåts skriva inlägg?

/Janne

Här tycker jag det är på sin plats med en citering och därför gör jag det.....

Okej.....

Hittills har mej veterligen INGEN och då menar jag INGEN gått in och redigerat någons inlägg avseende den nyinlaggda texten.

Jag ställer mej väldigt frågande till om det någongång verkligen skulle ha skett.

Det som raderas är vad som i dagsläget anses vara onödiga citeringar och det meddelas i den edit text som kommer fram därefter i 99%

av fallen om inte 100%.

Jag tycker ditt inlägg och ditt påstående om moderatorernas syftes/menings förändrande ingrepp i inlägg du nämner här ovan rimligtvis borde

följas av några exempel på var detta skett.

Kan du ta fram lite exempel som vi moderatorer kan gå igenom och se om vi kan reda ut frågetecknen om vad som skett så vore

det ju både bra och lärorikt för oss. Finns det inga problem att ta upp och reda ut så är det ju bra, men isåfall skulle ditt påstående

sakna grund och det antar jag att det inte gör.

Sedan skulle jag nog vilja påstå att detta forum uppenbarligen har både yttrandefrihet och åsiktsfrihet.

Enligt mitt sätt att se det är det rent befängt att påstå något annat. Men upplever du att det finns hinder för yttrandefrihet eller

åsiktsfrihet så får vi ta upp det till diskussion och se vad vi kan göra för att åtgärda den saken.

Därför skulle jag vilja att du förklarar dej lite närmre i ämnet om hur du känner och upplever forumet för att sedan via mail

meddela styrelsen på adressen "info(a)locostsweden.se" som går ut till alla i styrelsen och vi tar upp det på nästa styrelsemöte.

Jag anser att det är en allvarlig fråga som bör tas på ett allvarligt sätt om så är fallet. Bifoga gärna exempel som vi kan ha

som en del i vårat diskussionsunderlag.

Den sista "tillspetsade" meningen har jag svårt att se det roliga i, om den nu var menad som ett skämt i ett inlägg

som förövrigt håller så allvarlig ton.

Edit:

jag såg att du lagt in ett exempel medan jag skrev Borken.

Vänligen fyll på med mer vi kan ta upp.

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Jag vill bara klargöra att det kan bli fel innebörd i folks inlägg om man tar bort citeringar.

Jag har inte påstått att själva inläggstexten blir ändrad, men kontexten blir ju lidande!!

Jag hittar nog inte mer exempel, jag kan nämligen bara svara för vad jag själv menade just den gången!

Jag som skrev inlägget ansåg alltså att kontexten blev ändrad. Har jag då fel?

Varför ska jag behöva förklara mig för styrelsen? Kan vi inte diskutera öppet?

Med det tillspetsade syftade jag lite skämtsamt på det absurda i att väldigt många inlägg modereras.

Ökar man modereringen lite till så kanske inget inlägg duger utan redigering. (jag är lite cynisk jag vet)

/janne

Link to comment
Share on other sites

Har inget problem med citeringsförbudet på forumet men tyckte det blev lite fel när jag nyligen skrev ett inlägg i en tråd som rörde modifiering av redan registrerade amatörbyggda fordon som visserligen spårat ut lite mot köpes annonser för gamla bubblor, men jag tyckte min nya tråd hamnade lite utanför samtalet på sin nya plats... ;)

Här postade jag först mitt inlägg...

http://forum.locostsweden.se/index.php?s...6&hl=platta

Och här hamnade den lite senare...

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=5235

Jag fick t.o.m. hjälp med att starta en ny tråd.

Personligen ser jag forumet som ett diskussionsforum inte bara faktabaserat. Jag tycker trådar kan tillåtas sväva iväg om det som skrivs betyder något inte inte bara är smilies som ibland ser på andra forum...

Link to comment
Share on other sites

Borken:

Jag kräver inte att du ska förklara dej inför styrelsen , visst kan vi fortsätta diskutera öppet.

Det jag reagerar på är att du upplever ett hinder för din fria åsikt och ditt fria yttrande. Det är inte meningen att man ska behöva känna här.

Finns det sådana hinder så tyckte jag att du kunde skriva ner dina åsikter så att vi kan ta upp det på nästa styrelsemöte

och försöka komma fram till en lösning på eventuella sådana problem. Jag skrev i förra inlägget att vi kunde behöva det som

ett diskussionsunderlag och tycker fortfarande att det borde vara en god idé.

rg500:

Du har ju själv editerat ditt första inlägg idag 19:41:36 och tagit bort citeringen för att sedan skriva

"vad menar du" i ditt sista inlägg några minuter senare........ :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith

Tycker du att man kan uttrycka sig fritt om kontexten i ens inlägg ändras?

Jag tycker nog att jag har möjlighet att stå upp för mina egna åsikter, annars hade jag inte postat alls i den här tråden.

Synd bara att jag själv inte får bestämma om citaten som jag med eftertanke lägger in :prop:

Gör en poll på citering så får vi se hur medlemmarna tycker!

Är det så att majoriteten tycker att citaten skall bort, så låt gå, jag lovar att aldrig nämna ämnet igen.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Falck

Rätt att man skall försöka hålla citeringen nere och den är helt befogad om man vill åternkyta uppåt.

Nu har jag svarat på ett inlägg 3 rader upp utan att behöva citera en enda rad. :)

Duktigt! ;) Frågan är väl vilket som är smidigast. Att citera väl valda delar, eller att med egna ord återberätta det man ville kommentera innan man kommer till själva kommentaren. I mitt svar till Falk hade jag, om jag känt mig tvungen att inte citera bara för att inlägget låg precis ovanför, varit tvungen att börja med något i stil med "Angående ditt exempel då man svarar på inlägg som befinner sig en bit ovanför det egna.... ". Ganska omständigt, eller hur? Och försök läsa mitt svar utan tillhörande citering och se hur vettigt det låter. Nu säger jag inte att ditt sätt att svara är fel, det kan funka det också. Men du får det att låta som citering är totalt onödigt utan undantag, och där måste jag säga att du har helt fel.

Citeringsfunktionen gör att man på ett tydligt och konsekvent sätt (rent layoutmässigt) kan visa vad man syftar på i någon annans resonemang, utan tröga omskrivningar som kan missuppfattas. Funktionen visar dessutom per default vem jag svarar på utan att man själv behöver mecka med formattering som är dömd att utföras olika av olika användare och därmed riskera att röra till det lite extra. Allt som behövs är att klippa bort det ovidkommande, och det är här många brister. Ni moderatorer gör ett bra jobb men det vore bättre om ni slapp göra det och därmed riskera att strula till det då och då. För det kan inte vara lätt alla gånger...

Link to comment
Share on other sites

De editeringar jag gjort har varit när inlägget ovan citerats i sin helhet.

Och i de fallen har jag svårt att se hur någon kan tycka att det är ett felaktigt förfarande..

Sedan får jag hålla med om att detta känns som dagens I-landsproblem..

Editeringen görs för att underlätta för alla och för att vi skall få ett så lättdrivet och lättläst forum som möjligt..

Att någon motsäger sig detta har iaf jag svårt att förstå..

Nu har vi ett städat och väl fungerande forum men jag är även Admin på HPC, och där hade vi "quoteproblem" innan vi tog tag i det och gjorde exakt som vi gör här.

Så jag vet hur rörigt och oförståeligt ett forum kan bli om det inte förekommer någon form av "städning"..

Att folk quotar vilt hörde till vanligheterna innan vi styrde upp det och upp till 10 st quotningar i rad var inget ovanligt..

ex: http://www.hondaklubben.com/forum/index.ph...st&p=284313

Detta exemplet tog mig 30 sekunder att vaska fram å tro mig, det finns värre exempel.. ni kan ju gissa hur roligt det är att läsa dom trådarna..

Lägg där till några bilder oxså som skall laddas 20 ggr för samma bild gånger X antal bilder så tar det en halvminut att ladda fram tråden..

Jag har själv varit med om trådar som består till 70-80% av bara quotningar.. Det är inget skoj..

Slutklämen är att vi editerar inte för att vara elaka, utan för att underlätta för oss alla.. :)

Link to comment
Share on other sites

Slutklämen är att vi editerar inte för att vara elaka, utan för att underlätta för oss alla.. :)

Jag är övertygad om att det är så! :notworthy:

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Ämnet är nu upptaget för diskussion i ledningens del av forumet iallafall.

Sedan får vi se vad vi kan komma till för slutsats i denna frågan.

Mycket bra, oavsett resultat!

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Denna tråd har nog de flesta något att tycka och tänka om, så jag flikar in mina funderingar.

Till att börja med så har jag sagt det innan och jag säger det igen, detta forum är det BÄSTA, alla kategorier, av de forum jag håller till på. Snabba bra svar, inget trams som "du e' ju helt dum i huvet" för att man har olika åsikter eller för att någon råkar stava fel, bra modererat, snygg layout, bra funktioner ("Visa nya inlägg" :wub: ), ja, listan kan göras lång på positiva saker. Den negativa listan blir väääääldigt kort. Så det här "problemet" med citeringens vara eller icke vara är som en fis i rymden egentligen, men jag förstår såklart att det måste redas ut.

Anledningen till att moderatorerna börjat saxa bort onödiga citeringar är för att slippa trådar liknanade exemplet Acke kom med (LÄNK). Detta är ju det positiva med borttagna citeringar, för vem som helst tröttnar på att läsa en sådan tråd. Även en citering på direkt ovanstående inlägg är oftast onödig. MEN, det finns tillfällen då en citerng är helt på sin plats även i det fallet, ex. om man endast svarar på en del av inlägget ovan är det smidigt att citera just den delen. Viktigt är då att det man inte svarar på tas bort från citeringen, kvar är då en eller två rader citat följt av ett svar, helt OK enligt mig. Det är egentligen först när det är citat på citat på citat det blir svårläst.

Angående off topic-grejorna tycker jag det oftast är roligt att läsa detta. Enligt mig är detta INTE bara en plats att samla kunskap, det är även en plats att få en stunds trevlig läsning. Få av mina vänner vet vad en mig-svets är och då tycker jag det är trevligt att "prata" med likasinnat folk här istället. Visst, off topic är onödigt egentligen, men då är även kommentarer som "WOW, snygga fälgar", "Imponerande..." eller "Lycka till" också onödiga. Men det är sådant som gör det så trevligt med forum (detta forumet speciellt).

Så för att sammanfatta mina åsikter:

Citera inte bara för sakens skull men var inte rädd för att använda det. Ta om möjligt bort det irrelevanta ur citatet.

Lite off topic är bara trevligt.

Fortsätt med beröm och sporrande kommentarer.

Over and out

Rikard

Link to comment
Share on other sites

Citera inte bara för sakens skull men var inte rädd för att använda det. Ta om möjligt bort det irrelevanta ur citatet.

Lite off topic är bara trevligt.

Fortsätt med beröm och sporrande kommentarer.

:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Tycker även jag att detta forum har en väldigt trevlig ton och är riktigt städat. Skoj!

Min åsikt är att citering är bra, men att knapparna är kass. Man väljer i princip att antingen inte citera eller att citera rubbet. Få redigerar citeringarna.

Men jag tror att det är en balans som måste hittas. Deltagare måste vara sparsamma med citeringar samt endast citera relevanta avsnitt och moderatorer måste ibland bita sig lite i läppen vid slarv.

Samma gäller för nykomlingar (som jag). Det är alltid en inkörningsperiod i ett forum. Hitta ämnesrubriker, lära sig ungefär hur man uttrycker sig och därigenom hur man skall söka, lägga trådar under rätt område etc. Ett av mina första inlägg här hette ngt i stil med "ny medlem, samma gamla frågor" för det är ju ofta så det är. Men vi lär oss väl med tiden och kan kanske till och med bidraga med kunskaper längre fram.

Sen måste jag säga att moderatorer är väldigt bra att ha och de lär väl inte direkt leva på avlöningen för jobbet, så tacksamhet är ju på sin plats.

Måttlighet var ordet

Är inte denna diskussion lite upphåsad, eller har jag inte fattat nåt???

Det var roligare när "kom låt oss skratta" låg överst på listan :)

MVH Ödmjuk nykomling

edit: känns som att jag liksom bara sade det andra redan har sagt, ursäkta ... dags att gå hem

Edited by Fredo
Link to comment
Share on other sites

Min ödmjuka åsikt är att forumet är mycket bra som det är just nu. Moderatorerna gör ett bra jobb, frivilligt dessutom. :notworthy:

Att redigera en citering själv tar ca 2-3 sekunder (markera + radera).

Edited by Sören
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Unjefär ett år har nu gått sedan denna debatten om citeringar var uppe senast.

Hur upplevs citerings-situationen i dagsläget av er som är här och läser regelbundet?

* Bättre

* Sämre

* Detsamma

Lite feedback och åsikter om hur forumet administreras och sköts (i sin helhet)

och vad som kan förändras / förbättras underlättar för moderatorer och

administratörer.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppar inte in i debatten om citering är bra / dåligt eller om rutor med "Onödig citering" är bra / dåligt utan jag ger ett förslag att fundera på istället.

Förslag: Ta bort knappen Citera (om det går)

Knappen Ta bort inlägg är borta så möjligheten att skippa Citera kanske finns.

Varför: Windows har redan allt inbyggt med klipp och klistra, dvs du klipper ut just det du vill citera och klistrar in. Eller använder en metod som jag själv tillämpar lite då och då, hänvisa till inläggsnumret, det står i högra kanten med ett #-tecken före, istället för att använda citeringsknappen (tex Se Inlägg #123).

Läs gärna igenom hela tråden en omgång och förslaget jag lämnar skulle kunna lösa "båda vinklingarna av citera".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Patjo: vad skall man svara eftersom jag inte vet om du gillar eller inte gillar citeringar.

Om du tittar kollar i inlägg bakåt tex 25 valfria i olika trådar så kommer du hitta ytterst få eller ingen "slentrian citering" av hela inlägg. Du kan hitta citering av väl valda stycken som den nya texten direkt knyter an till.

Tror inte heller jag sett textjustering på snart lika många år dom du nämner jag har heller inte sett någon debatt på 6 år om detta vad jag kommer ihåg nu och det tolkar jag som ett bra tecken trotts att jag inte vet om du ser det som ett bra eller dåligt tecken.

Oavsett historien patjo, kul att du hittat tillbaka till forumet och hoppas att du kommer finnas kvar både som konsument och producent av texter och bilder.

Välkommen!

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Vad spelar det för roll vad jag tycker när jag frågar efter policyn??

Tack, jag hoppas kunna bidra med mer än frågor. När nuvarande renoveringsprojektet kommit ur garaget och jag bestämt mig för om jag ska skaffa egen lokal eller inte så ska det bli bygga av.

Om du tittar kollar i inlägg bakåt tex 25 valfria i olika trådar så kommer du hitta ytterst få eller ingen "slentrian citering" av hela inlägg. Du kan hitta citering av väl valda stycken som den nya texten direkt knyter an till.

Och det är väl i det närmaste ordagrant motsvarande hur jag tycker funktionen bör användas, vidare motsätter jag mig reglering av användandet. "Citatdirektivet" var dock som jag skrev en orsak till att jag inte varit här så mycket, den andra var att jag inte bygger Locost. På senare tid har det blivit aktuellt att börja titta på mitt bilprojekt igen och då har jag sökt mig tillbaka till det kunnande som finns samlat här.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...