Jump to content

Motor & Växellåda


r Anders

Recommended Posts

Hej, jag heter Anders Öhman i Västerås och jag är inne på steg 1

(planera, leta delar & fixa till) innan bygget drar igång.

Nu har jag fastnat på Turbo eller ej?

Receptet är:

Bokram.

De Dion bakvagn med Sierra diff & bak-spindlar & skivor.

Fram är det A-Ascona spindlar & skivor.

Bromsar: Greenstuff

Fälgar: Minilite 13x7" med 205/60-13 R-däck

GAZ-fjädring.

Snabb styrväxel.

Motor: Suzuki Swift 1,3 GTi 16v.

Växellåda: Suzuki Samurai.

MegaSquirt för att kunna varva upp till 9000 rpm.

Banvikt ca 500 kg.

Varför?

Naturligtvis så ska den reggas så jag kan åka till nått fik.

Sen så ska den även rastas på några banor

(har åkt en hel del bana med hojen och det är skitkul).

Min stora fråga nu är Turbo eller ej?

Turbo

* Mycket effekt.

* Läckert ljud från pysventilen.

* Håller växellådan för + 200 hk.

* Blir det en "Turbokick" som kan kasta av mig på banåkningen?

* Vikt på Turbo & Intecooler mm?

Sugmotor

* Borra upp till ca 1500 cc

* Ca 160 - 180 hk.

* Linjär effektkurva.

Jag läste för ett tag sedan på forumet att det är några förändringar i tävlingsreglementet

som passar Super7 i år, vad har det för betydelse för våra bilar?

Det blev många frågor, hoppas på några idèer & svar.

r Anders

Link to comment
Share on other sites

Nu bygger jag visserligen en tung bil med mycket vrid, men om jag hade siktat på en lättviktare så hade jag undvikit turbon pga den alltid så närvarande och och så förhatliga "turbolaggen". Kan ju iofs botas med lite lustgas innan fläkten börjar jobba men verkar ganska onödigt på en halvtonnare! 180 hästar och 500 kg räcker nog fett bra tror jag.

Riktiga motorer suger!

Link to comment
Share on other sites

den där "förhatliga turbolaggen" har inte varit så stort problem de senaste två decennierna för att i dagsläget

i princip vara helt borta om man väljer komponenter därefter...

Jag personligen hävdar att det inte håller som ensamt argument för att välja bort överladdning med turbo.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det bästa är att helt enkelt inte bestämma sig för något av det nu. Bygg bilen med en helt orginal Swift GTI-motor istället. Då har du möjlighet att regga in bilen utan eventullt tjafs om vad motorn egentligen ger för effekt, meck med tjänstevikt med mera. Sedan när bilen är klar och du har kört med den en säsong eller så kan du börja fundera på vad du ska göra... Så tänker jag göra, även om det just nu känns väldigt frestande att sätta slipstiftet i dedär löjligt små portarna när man ändå har chansen. :P

Link to comment
Share on other sites

"Turbolaggen" verkar inte vara något problem om man bygger med rätt grejer (dock utan lustgas).

Finessen med att regga med Turbo från början (utan andra finesser) är naturligtvis att farbror blå inte kan tjafsa,

och att vikta upp den nu för att banta sen ska nog gå.

Sen kan man ju undra om en så lätt bil blir mycket snabbare med tex. 250 hk istället för 180 hk?

Det där lät som "hur långt är ett snöre" :prop:

Link to comment
Share on other sites

"Vikta upp och sedan banta" tycker inte jag är någon skillnad från att först ha motorn orginal och sedan trimma, det är lika illa. Men är det troligast att det finns våg tillgänglig vid ev. flygande besiktning, eller att det finns en rullande landsväg? =)

Naturligtvis är det bästa och mest ekonomiska att trimma lite lagom och inte tumma på reglerna! ;)

Link to comment
Share on other sites

kan bara säga att ditt recept på 7:an är en blåkopia på dom ingående komponenterna som jag tänkt att sätta ihop...

ännu inte så långt kommit förutom att bitarna ligger här...är i valet om att bygga nytt garage på nyvarande fastigheten eller köpa en gammal Mack med hus, jag skall kolla i morgon kväll.. verkstad med lyft + flera garage och lagom hus till frun :rolleyes:

tänker mig min Swift motor utan snurra i början med original sprut...och ev senare Ms och liten snigel..

får c... hyfsat lätt skall det bli och basic.

bara jobba på.

Link to comment
Share on other sites

Detta lär ju vara det bästa receptet på en 7:a, så då är vi väll de 2 vice männen :hypocrite:

Vet någon hur mycket hk en Samuraj-växellåda tål?

Link to comment
Share on other sites

Måste först säga att jag gillar ditt koncept, både drivlinan och framvagnslösningen, asconans spindlar är riktigt trevliga.

Men sen till frågan om turbo eller inte, jag skulle defintift gå på turbo, men jag är lite abv en turbojunkie ;)

Att ploca ut 150-175 hkr ur den lilla motorn utan turbo blir relativt dyrt, och effektkurvan blir inte så trevlig.

Att plocka ut 180-200 hkr ur den med överladdning behöver inte bli lika dyrt, men man kan få en betydligt mycket trevligare effektkurva.

Och det där med turbospark, det hör forntiden till, med förgasare och fasta tändsystem och låååg kompression.

I dag med bra motorstyrning kan du bygga turbomaskiner med bra grundkomp och få till en trevlig karaktär, ofta laggar det lite på låga varv, men ligger man i de register man använder när hornen är ute så har man inte märkbara fördröjningar.

Link to comment
Share on other sites

Du ska veta att jag velat fram & tillbaka en massa gånger, men nu verkar det som om jag har bestämt mig.

Det ska vara TURBO :racesmile:

Trotts allt så har även pengarna betydelse så kan man nå 200 hkr med trevlig effektkurva får det vara avgörande.

Jag var över till Stockholm för 2 veckor sedan och tog hem en Swift för 1000 kr :lol: så nu har jag motor, kylare, elsystem mm.

r Anders

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...