Jump to content

Donatorbil Med "rätt" Drivlina?


Blyfot110

Recommended Posts

Hejhej.

Jag är ny här på forumet och har lite funderingar inför bygget av min 7a som jag hoppas kunna börja med när vårat hus och min verkstad är färdigbyggd lagom till vintern.

Är rätt säker på att jag kommer bygga en MK eftersom det är ganska vettiga pengar fför de kitet och kvaliten ser ut att va bra.

Men nu till frågorna om donatorbilen, vet att de är i stort sätt samma frågor hela tiden men jag har inte hittat som svaren jag söker.

Tanken med mitt bygge är att basera de på en sierra och ha orginal motor, drivlina, bromsat etc. till att börja med.

Men att efter hand byta ut allt mot dito sierra cosworth, vet att typ 130hk i en 7a skjuter på rätt bra och att de räcker länge, men jag vill förbereda för att kunna byta drivlina när jag tröttnat på den gamla. så därför har jag lite frågor då jag inte hållt på nånting med ford och bara vet de jag hört å läst mej till.

Så vilken motor och vxllåda bör jag satsa på till att börja med? 2,0 DOHC motorn från sierra ser ju ut att va ganska lik cossie spisen, åtminstonde för en oinvigd volvo kille.

Är den motorn nått att ha eller ska man satsa på typ Zetec? jag vill ha insprut då tanken är att jag ska montera ett mapbart sprut sen.

Hur är det sen med vxllåda och bakaxel? skiljer de grymt mycket på standard sierra och cossie grejer? Sen va de de här med bromsar, hur mycket passar där? är det samma hubbar/nav? fästen för bromsok osv.??

De blev visst rätt mycket frågor, hoppas ni kan svara på några åt mej. är där någon som byggt en 7a med cossie delar innan kanske som kan komma med bra tips eller bilder på sitt bygge? tacksam för alla tips jag kan få.

MVH // Marcus

Link to comment
Share on other sites

Välkommen. Det handlar mycket om byggbudget.

Vill man sprida kostnaderna lite så är det inte dumt att bygga klart bilen med Sierradelar från en donatorbil. På så sätt håller man nere kostnaderna. Skulle vilja påstå att du har en bil på gatan för 50-60' kr om du budgetbygger.

Därefter går det att uppgradera delar i det oändliga. Det kommer många vintrar.

När du provåker/kör en sjua så kommer du märka att det inte behövs hundratals hästkrafer för att det ska gå riktigt bra. Vanligt är att man börjar fokusera på vikt istället...

Slå en signal till Mikael i Sjövik som både säljer MK-kit och bjuder på åktur i sin bil som har en fordmotor av enklaste sort...

Link to comment
Share on other sites

Ska du förbereda för Cossiedrivlina utan att använda en Cossie direkt, och vill göra det "enkelt" kan du inte plocka allt från en donatorbil.

Cossieturbon är baserad på gamla Pintomotorn, OHC, som inte har något (förutom bultmönstret mot lådan) gemensamt med DOHC. Men DOHC har en låda (MT-75) och ofta bakdiff (7,5") som bättre motsvarar Cossiedelar. Alltså bör du använda en Pinto för att få motorfästen som funkar mot Cossie, men kanske ta motor och diff från DOHC.

När det gäller bromsar så går det att anpassa utan större bekymmer.

Tänk på att en Cossieturbo på 204-220 hk har för mycket effekt för de flesta Sevenbyggen, över 15kW/100kg tjönstevikt normalt sett.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Alltså bör du använda en Pinto för att få motorfästen som funkar mot Cossie, men kanske ta motor och diff från DOHC.

Du menar väl låda och diff från DOHC? I så fall har jag har en MT-75, och den är billig... ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...