Jump to content

Vad För Gänga?


Baalzamon

Recommended Posts

Vad är det för gänga på de så kallade "svamparna" som sitter i bakvagnen på ford sierra och scorpio? Alltså den grej som drivaxlarna är bultade i, och som sitter ut genom hjulnavena. Jag fick ju efter mycket slit tag i två stycken, men behöver nya muttrar. De stora muttrarna som man ser utifrån alltså. Grovleken är lätt att mäta, den är 27mm. Men vilken är stigningen? Kan det möjligtvis vara M27x1,5?

Någon kanske har tillgång till fords reservdelslistor? Mina svampar är från scorpio -95, men är det exakt samma som på skivbromsade sierra?

Link to comment
Share on other sites

Är inte riktigt med på vad du menar men om det är navmuttrarna så är en vänstergängad!

Man bör nog byta när man tagit bort dom för att låsningen ska funka.

Finns på Ford.

Link to comment
Share on other sites

Då finns det olika varianter. För det första så är mina rättgängade båda två, och har så varit sedan bilen lämnade fabriken. Dessutom är det inte 22mm som Veddes, utan 27mm. Frågan är när brytpunken var, kanske sierra hade 22mm och scorpio 27mm? Eller har scorpio MK1 och sierra 22mm och scorpio MK2 27mm?

Skall kolla upp vad roadster har i sortimentet, det hade ju varit det enklaste att kunna köpa direkt av dom

Link to comment
Share on other sites

Japp, naven passar utmärkt. Men scorpion jag tog grejerna ifrån är en mk2 från 1995. Förmodligen är det därför gängan är annorlunda, det uppdaterades när den nya modellen kom.

Muttrarna var dessutom väldigt speciella, jag har aldrig sett något liknande. I stället för en stor mutter var det fem stycken tunna, varje enskild var kanske 3mm bred. Och så satt dom ihop med en stor bricka, som hade en uppvikt kant som höll dom samman. Svårt att förklara, jag skall leta lite efter någon bild

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...