Jump to content
Sign in to follow this  
rallyelwood

Sierraspindlar Och Styrväxel

Recommended Posts

Mina frågor har säkert varit upp på forumet någongång, men jag försökte söka utan att riktigt hitta det jag sökte efter... "so, here goes":

1. Vilken undre spindelled används lämpligast i en sierra spindel?

2. Vad jag har förstått så är de flesta svampar, som säljs, avseda för transit styrled som övre spindelled (?).

3. Finns det färdiga bärarmar att köpa till sierraspindlarna? Varifrån? Pris?

4. Styrväxeln, utan servo, i min sierra (som skall aggera donator) ger väldigt många rattvarv mellan fulla rattutslag. Känns inte riktigt optimalt i en locost. Vad jag har förstått så använder många sig av escort-styrväxlar, men även dessa behöver kortas? Vilka årsmodeller och varianter av escort är det det handlar om då? Är det någon som har använt sig av en sierrastyrväxel utan servo? Hur har ni gjort?

Kan nämna också att min sierra är av årsmodell 1985 (om det är någon skillnad).

Share this post


Link to post
Share on other sites

1-Austin marina

2- Helt rätt

3-Ja MK har

4- Jag använder sierra växeln och det blir lite rattande på konbana. Den är dock enkel att korta. 1 Montera isär växeln 2 Kapa kuggstången och borra ett nytt hål och gänga upp detsamma 3 värm huset med ugn gasol eller dyligt 4 slå loss huset från stålröret. Använd trä eller gummiklubba Kapa röret 5 fila till röret främst eventuell rost och färg. 6 värm huset igen och knacka tillbaka röret. 7 slutmontera.

Lycka till

Michael W

Share this post


Link to post
Share on other sites

1-Opel Astra passar också bolt on.

2-Taunus passar också.

Edited by Drake

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag läste frågorna och förstod inte riktigt fyran... Nu när det kommit svar fattar jag ännu mindre. :) Pratar ni inte om två olika saker nu? Korta styrväxeln gör man väl för att få vettig geometri på styrningen, så man kan undvika bumpsteer. Det hjälper däremot inte om man får ratta mycket i konbanor, då ska man byta utväxling i styrväxeln till en sådan som Morty länkar till. Eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, så är det nog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jag inte missuppfattat det här med spindellederna så passar inte Austin Maxi direkt utan man måste väl modifiera spindeln först - alltså är detta enligt mig inget bra alternativ speciellt som Austin Maxi knappast har så bra tillgång på reservdelar i Sverige.

Gå på Opel Astra-alternativet istället! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

det enda är väl att Astra leden kommer från en Mc persson framvagn..så leden är inte lika tålig för nertryckning som en granada/taunus led..där fjädern trycker ner nedre bärarmen...

iofs så är ju en 7:a offtast lättare än ursprungsbilen..

astra leden är annars rysligt smidig och fästs med 3 bult.+ att den väger mindre än fjord varianterna (taunus/granada)

Edited by Michael Th

Share this post


Link to post
Share on other sites

Säg inte så där Michael!

Jag som har Astraleder till mitt Cobra-bygge.

Nu blev jag orolig. (Igen!)

Nån som vet vad som gäller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns en del skrivet om McPhersonleder men generellt sett avråder vi från att använda en led som konstruerats för att vara obelastad (McPherson alltså, normalt sett) i ett belastad (A-armar) konstruktion. Byt leder eller diskutera saken med din SFRO-besiktningsman.

/Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mina svar grundar sig i om man vill använda sig av MK bärarmarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alltså är inte Astra-leden något vidare, men vilken kan man använda då, förutom Austin Marina? Funkar Taunus undre leder som undre leder i sierra-spindeln? Man kanske kan ha en Transit styrled som undre också?

Share this post


Link to post
Share on other sites

>>therealpinto

Farsan sågade itu en spindelled han hade liggande och med det som grund (nån Volvo 940-variant, samma som Micke Fredriksson med C42 använde fram) måste jag säga att den typen känns väldigt osannolik att den skulle kunna ramla isär. Om den nu skulle få ett lite ogynnsamt arbetsförhållande kommer den att kunna glappa så mycket att det skulle vara omöjligt att missa innan den ger upp helt och då finns gott om tid att byta till en frisk.

Skall se om vi hittar en Astra-led att sätta kapen i så jag kan visa upp den här på forumet. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu blev jag ju inte lugnare direkt. SÅÅÅÅ trött på att bygga om hela tiden.

Klart nyfiken på hur dom ser ut innuti, så hittar du en att kapa isär vore det guld!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe...

Jag försöker också få grepp om detta med upphängning och i min enfald läste jag på: http://www.carbibles.com/suspension_bible.html

En mycket vacker och fin "upphängningssida"

Fastnade dock för följande citat i slutet på kapitlet mcpherson strut

"Further note: Earle MacPherson should never be confused with Elle McPherson - the Australian über-babe. In her case, the McPherson Strut is something she does on a catwalk, or in your dreams if you like that sort of thing. And if you're a bloke, then you ought to.... "

Jag vet att det är lite "out-of-place" men jag kunde inte hålla mig

/Fredrik (som också sitter och stirrar på Sierra spindlar och kliar upp ett rejält hårbotteneksem)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Friberg, har du hittat nån Astra-led ännu.

Vill INTE byta igen. :mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har inte haft tid att leta Astra-led ännu...

Men vi har gjort SFRO 2 på vårt första bygge och vår besiktningsman hade testat Volvos 940-led mot en piratled och originalleden höll typ för 15 gånger högre kraft innan den gav upp så för att han skulle godkänna den leden vi har på första bygget så krävde han nästan att se kvitto på att den var köpt på Volvo.

För min del har jag efter att ha snackat med vår SFRO-kille beslutat mig för att kolla upp andra alternativ istället för Astra. Problemet är bara att hitta någon som kan brotscha med rätt kona...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns det ingen firma (liknande hyreshuset) som hyr ut specialverktyg? Typ engelskt hjul, brotschar, AC-tig etcetera?

Kanske ett tips till klubben eller till Tommy!

Friberg: Hör gärna av dig om du hittar nån spindel som passar eller är enkel att göra fästen till.

Så här ser min nedre arm ut i dag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitter inte fjädrarna på övre bärarmen på taunus och granada?

Alla bilar jag tittat på som har fjädrarna på undre bärarmen har spindelleden åt andra hållet där (egentligen bara alfa)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fjädern sitter på undre bärarmen på Granada och Taunus.

/Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

>>Drake

Visst! Jag meddelar vad vi kommer fram till!

Share this post


Link to post
Share on other sites

:thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag lyfter denna tråd igen för att få klarhet i det hela. Jag håller på att rita upp a-armarna nu och det känns som att detta måste redas ut först.

Har jag sammanfattningsvis förstått det hela rätt om jag säger:

1 - Boken bygger efter Ford Transit styrled som övre led och Austin Maxi som nedre led. (jag har boken hemma ;) )

2 - McPherson leder bör undvikas pga den teoretiskt högre belastningen i a-arms upphängningen.

3 - Fjädern sitter på undre armen på granada och taunus

-----------------------------------------

?1 - BETYDER DETTA ATT DET ÄR OK ATT TA EN FORD TRANSIT STYRLED SOM ÖVRE OCH EN FORD GRANADA UNDRE SPINDELLED SOM NEDRE????

?2 - Och är vi då överens om att det är den inringade leden som skall sitta nedtill (se bild) :turtle:

/Fredrik

post-1404-1179130524_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som jag har förstått det, så borde det funka som du säger.

Man borde även kunna ha en Taunusled som nedre led.

Jag som kör med Sierraspindlar får väl brotcha upp nedre hålet.

Läste på rejsa att man kan slipa upp hålet med en dremel och köra med märkfärg. Tror det var Butterfly som har gjort det en massa gånger så det borde ju funka?

Nån som provat? Eller måste man skaffa en brotch?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Läste på rejsa att man kan slipa upp hålet med en dremel och köra med märkfärg.

????

Låter väl lite väl mycket vebod-lösning tycker jag.

Försök få tag på en brotsch. En felaktig brotsch kan man få hjälp med att slipa om till rätt mått om det inte skiljer så jättemycket.

Tänk på att när man brotschar skall man ha en extremt lågvarvig och stadig pelarborrmaskin och skärpasta. Typ 1 varv per sek. Annars börjar allt vibrera och hålet blir kantigt.

En enkel lösning som jag också provat är att svarva en kona som man sedan limmar på smärgelduk med kontaktlim. Sedan kan man slipa upp hålet i en pelarborrmaskin. Blir inte riktigt lika bra men det funkar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej... Micro har transitlederna för 251kr st (art nr 30-6050)

Granadan hittar jag inte ngn undre led till

Taunusled nedre finnes och ser ut så här (art nr 33-1618)

post-1404-1179135357_thumb.jpg

kostar 263 kronor st

totalt blir det alltså 1028 kronor. Dyrt men mer än prisvärt om det kan få mig att sova gott inför SFRO1

Blir detta rätt nu då? Gustav? (och alla ni andra som redan har genomgått A-armsvåndan)

Om man måste kona om eller tillverka svampar spelar ingen roll, det har jag vänner som kan fixa.

Edited by Fredo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taunus eller Granada nedre spindelleder funkar alldeles utmärkt bra. Som övre spindelled funkar Transitleden (drag link tror jag den kallas på engelska) fint.

/Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

TACK! TACKTACKTACK....

Nu skall jag inte fråga mer om spindlar.

Min spindelfobi är botad :lol:

/Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Värt att veta kan vara att Taunus och Granadas undre led SER identiska ut, MEN hålbilden skiljer något vilket gör att de inte är utbytbara.

Bengt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lada Niva har fjäder/stötdämpare på den undre länkarmen (A-arm!!) och passar vad jag vet bolt on på Sierra/Scorpio!

Finns det någon som har korrekta mått på geometrin på Sierra/ Scorpiospindel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du nån bild på Lada Niva led?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här kommer en bild men jag kanske ska ge en reservation ang att det passar bolt on. Min kompis fick Scorpiospindlarna från Estland men det ser inte ut som de ändrats. Diametern på hålet på spindeln är 17mm nertill och 15 upptill. Är det orginal?

post-658-1190318493_thumb.jpg

Edited by emanuelo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nån som testat denna led ännu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet inte om Bosse på Roadster har besiktigat om sin Cobra!? De har denna leden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...