Jump to content

Framvagnsupphängning


Antas

Recommended Posts

Har sett att en del bilbyggen har "inre fjädring" fram. Dvs fjädrarna sitter innanför chassirören. Vi har funderat mycket över hållfastheten på nedre kulbulten vid montering av coilowers ute vid hjulet (har tagit upp det tidigare). Hela bilen "hänger" i nedre kulbulten. Med inre fjädrar får man istället ett "tryck" mot övre kulbulten. Detta borde eliminera risken att kulbulten går av eller hoppar ur omslutningen. Detta hände mej i min ungdom när jag körde en Opel Kadett -65. Bildjä........fortsatte på underredet. Bara tur att jag inte rutschade in i mötande trafik!!!!

När man tittar på vissa kulbultar så är toppen/botten täckt av en enkel plåtbricka och torde knappast vara lämpliga för tryckbelastning.

Någon som vet vilka kulbultar som är lämpliga för tryckbelastning,alltså för montage med fjädrarna innanför chassirören?

Antas som redan funderar på nästa bygge.

Link to comment
Share on other sites

alfa 116 serien.. dvs Alfetta guiletta 75 och 90 har torisions fjädring i nedre bärarmen.. leden sitter intryckt i den nedre bärarmen som är i gjutet material och låst med en bult från ovanrsidan... om man använder den i en övre bärarm (som thomas sa) borde den klara rycken.. dvs spindelleden sitter med den konade delen/muttern neråt i spindeln/spindelhållaren/upright

alltså till skillnad mot vanliga nedre spindelleder..

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...