Jump to content

Alu/ Rostfrit


sorin

Recommended Posts

En vild gissning är att 98% använder alu-nit. Rostfritt blir visserligen starkare men mycket dyrare och knappast nödvändigt. Möjligen kan det också bli sämre ur korrosions synpunkt (galvaniskt element) men det skall jag låta vara osagt.

Själv tänker jag använda rostfritt eftersom jag har fått dem gratis. Annars skulle jag använt alu.

Link to comment
Share on other sites

``ont i näven´´ när det finns elektriska och pneumatiska nitmaskiner... :lol: iofs så har vi sådana på jobbet men finns det någon lowcost variant.. som inte sträcker ut fingrarna...??

Link to comment
Share on other sites

Ur galvanisk synpunkt borde rostfritt vara bättre. Aluminium/järn är inget vidare, borde vara bättre med rostfritt/järn. Jag körde rostfritt till golvet i 7:an och använde Julas största nittång med superlångt skaft. Gick kanon!

Edited by Sören
Link to comment
Share on other sites

Jag var hos sifverts skruv och talade med dom om om hur fästa golv och diverse karossplast. Enligt dem skulle man undvika kombinationen rostfritt och järn.

samtidigt vill man ha skruv som inte rostar eller nit som inte rostar så i golvet blev det medföljande alu nitar och till plasten en pl¨tskruv som var behandlad på något sätt, svarta till förgen ser kanon ut på min bil, att partiet dessutom var specialbeställt och kundens firma gåt i konkurs och jag fick hela partiet oförskämt billigt gör heller inget.

Link to comment
Share on other sites

Vi jobbar till 80% med rostfritt på jobbet, resten med alu,

och det vi säger till våra kunder är att absolut inte använda rfr skruv till våra alu-grejor.

De ligger till skillnad mot vad som sagt ovan, längst ifrån varandra på spänningskedjan.

Det optimala vore zink. men vem vill ha det?

/t

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 1 month later...

Det är lite dubbelmoral när det gäller blandning av material.

Alu och rostfritt går bra att använda men dok kan korruption uppstå ifall du skadar beläggningen på det rostfria.

Rostfritt och vanlig svartplåt är inte bra att använda alls då det börjar rosta ganska snabbt.

Man skall alltid tänka på att det rostfria stålet har en beläggning som gör det rostfritt men så fort den blir skadad så kan det börja rosta direkt.

Link to comment
Share on other sites

du kan få det rostfritt igen men är inte 100% säkert.

Rosten du får i det rostfria materialet är skit som koruperar materialet så rost uppstår.

det säkraste sättet är att beta rostfritt och sedan ytbehandla det med någon rostfri polering kommer inte ihåg vad det vi använder heter men kan kolla upp det till i morgong.

Edited by Acke
Onödig citering av inlägget direkt ovanför /acke
Link to comment
Share on other sites

Svetsarn:

Tror du har missuppfattat det här med rostfritt stål; den skyddande "hinna" som man har på rostfritt är kromoxid, dvs materialet har oxiderat. Om man tar bort oxidskiktet så att man får en "ren" metallyta så kommer denna bara att oxidera igen, och bilda ett nytt skyddande passivt oxidskikt, vilket är tätt nog att hindra vidare oxidation (syreatomer tränger inte igenom så lätt). Detta är under "normala" förhållanden, och beteendet beror naturligtvis på vilken typ av rostfritt material man har. För normala fall så är det viktigt att kromhalten ligger över 12% (eller om det är 13%, kommer inte ihåg exakt), annars ger det inget korrosionsskydd.

Liknande fenomen sker med tex aluminium; om man skrapar ytan helt ren så tar det bara några få sekunder innan man har början på ett nytt skyddande oxidskikt, om än bara något atomlager tjockt...

Den här 12%-gränsen kan ställa till med problem vid tex svetsning av rostfritt. Ta tex 18/8 rostfritt (18% Cr, 8% Ni) som svetsas. I den värmepåverkade zonen (HAZ) har det varit så varmt så att krom och kol har bildat kromkarbider, dvs lokalt har materialet blivit utarmat på "fria" kromatomer så pass så att kromhalten kan ha gått under 12% ("ganska vanligt"), vilket leder till korrosion. Detta sker i korngränserna (kromkarbiderna bildas lättast här) och kallas korngränskorrosion eller korngränsfrätning, vilket i sin tur leder till sprickor i materialet (väldigt lätt...). För att undvika detta så får man göra en värmebehandling så att de resterande kromatomerna kan fördelas och "fylla ut" där det är lägre halt pga kromkarbiderna (kromatomerna diffunderar), vilket iofs leder till något lägre kromhalt totalt, men ändå över 12% (eller om det är 13%....). Tyvärr så kan man inte lösa upp kromkarbiderna igen för att få tillbaka kromatomerna...

Link to comment
Share on other sites

Ojojoj, där var mycket som jag inte förstod :icon_oops:

Men när jag slipade med en roterande stålborste på ett par stänkskärmar i rostfritt på en cykel så började det rosta. Misstänker att det var stålpartiklar från stålborsten som bäddat in sig i i det rostfria.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska inte fullständigt dömma ut användandet av rostfria nitar i bygget men det låter farligt i mina öron. Är iofs inte så hemma på rostfritt syrafast och andra speciallegeringar, men ur rostsynpunkt är det alltid den oädlare metallen som offras. Alu nitar brukar fungera hyffsat i järnkostruktioner så länge dom inte utsätts för för tuff atmosfär och om (när) det blir problem är det niten som ryker i stället för järnet. Har sett vad rostfria skruvar kan orsaka och det är inte att leka med kan jag lova. Ett tips för att minska risken med blandning av material är att avisolera med mellanlägg av t ex polyetenplast eller etenpropengummi.

Med risk att låta som en olycksfågel.

Magnus....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...