Jump to content

Vilken Bil Kan Man Plocka Triggerhjul Från?


Recommended Posts

Vilken bil, årsmodell, motor och helst regnummer har ett passande triggerhjul för EDIS? Jag hittade ett artikelnummer på svenska MS-forumet som jag tog med till min lokala fordhandlare. För det första hade han ingen aning om vad ett triggerhjul var för något, men när han motvilligt slog upp artikelnumret i datorn och insåg att det tydligen visst var ett fordnummer, så ville han ändå inte sälja något till mig. Han hävdade att risken var att jag skulle få fel och lämna tillbaka hjulet, och då skulle han bli tvungen att skicka tillbaka det till huvudlagret för dyra pengar.

Så, jag undrar mera exakt vilken bil som man kan få ett lämligt triggerhjul ifrån? Ford transit -99 räcker tydligen inte.

Sedan kommer jag åka till ford i någon av grannkomunerna, ford i Uddevalla åker jag inte tillbaka till...

Link to comment
Share on other sites

Det är få svensksålda Fordar som har ett lämpligt triggerhjul att handla på skroten, tyvärr. Zetecmotorerna har mönstret inborrat i svänghjulet. DOHC (I4) i Sierra/Scorpio har ett bra hjul men det sitter inne i vevhuset, mitt på vevaxeln. Perfekt att beställa nytt från Ford men det förutsätter ju att de vill sälja saker.

Scorpio 24v har hjulet integrerat med främre remskivan på vevaxeln.

http://www.trigger-wheels.com/ säljer "universalhjul" och det kan vara nog så enkelt att handla därifrån.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Bra sida med vettiga priser, blir nog till att handla därifrån i stället. Kanske någon vill sambeställa och dela på frakten?

Nu gäller det bara att hitta de andra grejerna ford inte ville sälja, som nya stora muttrar till drivaxlarna tex...

Link to comment
Share on other sites

Moppehjulet hade nog funkat, om man kunnat hitta ett med 37 kuggar vill säga. Saab-hjulet blir svårare, eftersom mitt gamla megasquirt knappast går att köra med 60-2. Men 30 pund är ju ett bra pris, med frakten inräknat, så det blir nog ett hjul från hemsidan som pinto länkade till

Förresten Borken, hur fäste du ditt triggerhjul? Jag skall också köra med M10. Jag tänkte svetsa triggerskivan på baksidan remskivan helt enkelt. Är det så du gör också?

Edited by Baalzamon
Link to comment
Share on other sites

36 kuggar och en bortslipad. Relativt enkelt för lokala moppeknasaren...

Jo jag svarvade upp tills den passade bra på remskivan riktade och svetsade.

Borde kanske balansera den också.

/Janne

post-171-1176406786_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade ett artikelnummer på svenska MS-forumet som jag tog med till min lokala fordhandlare.

Vad är artikelnumret? Jag kan höra med Ford/Mazda-handlaren här om de kan ta hem ett par hjul. (De är hjälpsamma med att slå upp delar till gamla wankelmotorer, så detta borde inte vara några problem.) Eller ska du köra med moppedrev? Kan ju alltid fråga vad det kostar iaf... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag tänker laborera lite med mitt MS på Pintomotorn i nya kärran.

Frågan är vilket triggerhjul som ska inhandlas.

Burton säljer både 100 mm och 140 mm. Kostar knappt 30 pund.

Eftersom jag inte har tittat så noga på vevaxelns remskiva vet jag varken vilken storlek eller hur jag ska konstruera en monteringsfläns. Kan man kanske svetsa fast hjulet i remskivan?

(efter att ha kollat trigger-wheels såg jag att där finns utmärkta monteringstips)

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

Vad är artikelnumret? Jag kan höra med Ford/Mazda-handlaren här om de kan ta hem ett par hjul. (De är hjälpsamma med att slå upp delar till gamla wankelmotorer, så detta borde inte vara några problem.) Eller ska du köra med moppedrev? Kan ju alltid fråga vad det kostar iaf... :)

Det där inlägget har jag tyvärr missat helt, vilket var synd eftersom det i högsta grad är intressant. Artikelnumret är 1078767 och hjulet skall sitta på tranister och galaxies 98-00. Vore jättesnällt om du har lust att höra med dom, och jag kanske kan köpa ett genom dig också, eftersom jag själv som sagt var inte är betrodd att handla från ford.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...