Jump to content

Superstagehelg Emmaboda 21-22 Juli


heralue

Recommended Posts

Detta får man inte missa...

Jag kommer, men dock utan 7:a, (sålänge ingen vill putta mig runt banan förståss :prop: ).

Härligt med lite däckspark, bilder och framförallt INSPIRATION :notworthy: :racesmile: .

Jag tar med mig sambon och vargen ni ser här brevid... :515:

Link to comment
Share on other sites

Med tjugo startande bilar så skulle man kanske fundera på nått litet enkelt system eller kanske dela upp bilarna i två grupper.

Om det tar 2minuter och 30sekunder mellan varje bil som startar så då blir det ju en trekvart mellan varje runda man ska köra. Kanske inte så farligt att vänta men det vore ju skönt att slippa behöva passa och putta fram bilen.

Ni som kör på r-däck kanske vill köra två vändor efter varandra så att däcken hinner bli varma?

/Jim

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Upptäckte idag att detta krockar med en annan liten "träff" vi skulle ha med Oplar :(

Om det är okej och någon skulle vilja ha en plats som inte fått för det varit fullt så kunde jag tänka mig att avstå min.

Fanken vad tråkigt när saker ska krocka såhär...vill vara på båda ställena.

/Jim

Link to comment
Share on other sites

Hej Jim

Tråkigt om du inte kan komma.

Vi ska ju köra på Uråsa i September, hoppas det stämmer bättre då, så vi får se din nya bil in action.

Ska du till Knutstorp i helgen?

Om du ska dit på söndag kan du väl höra av dej.

Link to comment
Share on other sites

Upptäckte idag att detta krockar med en annan liten "träff" vi skulle ha med Oplar :(

Om det är okej och någon skulle vilja ha en plats som inte fått för det varit fullt så kunde jag tänka mig att avstå min.

Fanken vad tråkigt när saker ska krocka såhär...vill vara på båda ställena.

/Jim

Hej Jim....

Jag är sugen på att överta din plats med min nästan färdiga Esther

Du kan väl meddela dig på något vis så att jag vet att det är okej.....

Mvh:Mikael "Diket" Borggren

0708-411754

MAil: Diket@Diketracing.com

Link to comment
Share on other sites

Kan någon vänlig själ hjälpa mig om hur jag får tag på "Jimsan"

Någon som känner honom eller har ett telefon nummer kanske så jag kan få veta hur det blir med körningarna??

Tacksam för hjälp.....

Mvh:Mikael Borggren

Link to comment
Share on other sites

Det är lugnt, Diket, du kommer med under förutsättning att din bil uppfyller kraven som gäller för obesiktigade bilar ( se längre upp i denna tråd).

mvh

Berne med färdig Esther

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gärna vilja ta en diskussion per telefon med den som är ansvarig för vad som får köras med och inte gällande icke färdig besiktade bilar så att det inte blir några problem med min bil då jag är i denna situationen ....

Om någon vänlig själ kunde Skicka ett pm med kontakt person och ett telefonnummer till denna så ska vi nog kunna reda ut detta......

Mvh:Mikael Borggren

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått förhinder som gör att jag inte har möjlighet att åka till Emmaboda :( , så om någon annan vill ta min plats så går det bra.. Hoppas ni andra får en toppenhelg!! Ledsen att jag måste backa ur när ni anordnat en så trevlig tillställning.. hoppas på fler tillfällen. :unsure: (Det är ju f..n när man precis har fått fart på bilen å allt!!)

Link to comment
Share on other sites

Här på denna länken nedan finns en högupplöst karta (3Mb) med den nya infarten till

flygfältet ditritad och markerad.

Infarten kommer vara skyltad från väg 120.

Även stugan med grillplatsen är markerad på kartan.

LÄNK

Henrik:

Riktigt tråkigt att du inte kunde komma, jag hade sett fram emot att se din bil

och snacka lite skit på kvällen.

Du får se till att komma ner till nästa konbanekörning på Uråsa istället, lova det!

Link to comment
Share on other sites

Ja det var ett startfält som heter duga! :image224: Nu kanske jag har fått (iofs ganska angenämt) förhinder, så hoppas ni får bra väder och kör så det ryker!

Link to comment
Share on other sites

Välkomna till Locost Swedens superstage på Emmaboda 21 juli !!!!!

Vi hoppas på bra väder så skall detta nog bli en härlig dag !!!

Här kommer lite info :

Alla deltagare skall ha sitt startnummer på noskonen så att protokollföraren lätt kan se vem som kör.

Det är önskvärt att ni har det klart när ni kommer men det finns eltejp på plats ifall någon glömt.

1 Tobias Berndtson

2 Mats Andersson

3 Peter Lager

4 Mikael Borggren

5 Berne Fransson

6 Håkan Book

7 Lars Svensson

8 Jerry Byrskog

9 Micke Lvov

10 Lars Holmqvist

11 ( Henrik Bergsten ) vakans

12 Michael Wänström

13 Bo Winberg

14 Anders Persson

15 Thomas Sandqvist

16 Patrik Rydh

17 Ambe Nash

18 Peter Paahv

19 Kalle Peterson

Grindarna öppnar kl. 08.30

Dragbilar och släp skall parkeras utanför området (stor parkering finns alldeles utanför grindarna).

Kaffe och läsk kommer att finnas att köpa hela dagen och kl. 12.30 finns korv med bröd att köpa.

Körningen fortsätter under eftermiddagen till klockan 17.00.

På kvällen blir det grillafton där vi har en gemensam grillplats vid övernattningsstugan.

För att kunna förbereda grillningen så vill vi gärna veta hur många som blir med och grillar.

För att maten ska passa alla smaker så är det knytkalas som gäller. Affärer finns i Emmaboda

inte långt ifrån träffområdet samt även i skruv. P.g.a att vi inte vet tiden när vi anländer till stugan så

är inköp av mat i Emmaboda under dagen, alternativt ta med sej hemifrån att föredra.

Alltså finns det möjligheter att fixa mat till grillningen under dagen vid pauser eller avbrott i körningen.

Den som vill kan även ta kontakt med Håkan på nummer 070-3690565 och anmäla intresse av grillningen

så fixar vi menyn åt er till självkostnadspris och du slipper bekymra dej om den saken.

Vi behöver dock ha er "matbeställning" senast Torsdag för att ombesörja detta.

Hittills är det två som bokat plats i stugan (Lars Holmqvist och Rickard Larsson)

Link to comment
Share on other sites

Vi hoppas det blir en fin dag i Uråsa med, men framförallt hoppas vi att det

blir trevligt där vår träff ska vara:

- Emmaboda flygbana , Skuteryd ca. 5 mil öster om uråsa fågelvägen räknat.

:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

OBS! Av någon anledning så används inte den nya infarten utan vi är hänvisade till den gamla enligt den blå markeringen!

Följ "locost" skylten från väg 120 och sedan skylt mot "trafikövningsbana"

74343.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag och bosse åker vid 730 tiden. sist kom jag 2,5 mil på långresa och det har dublats sedan sist så bilen lägger väll av i Borås Annars så ses vi

Michael

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en första rapport från vår trevliga superstagehelg.

Lördagen började soligt, med många bilar i banan, men fram på förmiddagen kom det ett par regnskurar som gjorde att bara ett par-tre stycken entusiaster körde gång efter gång. Vi andra stod under tak och tittade på.

På eftermiddagen torkade det upp och 2 giganter utkristalliserades: Petr Lager med en R1-snurra och Peeter Paahv med sin lådbil.

Kl. 17.00 när vi slutade hade Paahv dragit längsta stået och hade snabbaste tid.

Själv tyckte jag att köra superstage var så roligt, att jag ville vara ute på banan så länge som möjligt varje gång :biglaugh2:

På kvällen åkte vi till Skruv och grillade och pratade om 7:or och nästan inget annat.

Idag var vi 7 st. 7:or som åkte i parad till Korrö hantverksby och fikade och pratade mer 7:or.

Rikard Larsson från Lund åkte med arrowsmith till Korrö, och det leendet Rikard hade, visade verkligen på lycka.

När man summerar helgen blir det bestående intrycket att en sån här helg vill man uppleva varje år och att alla nya bekantskaper är det bästa av allt.

Hoppas att alla ni som var där, tycker likadant så kan vi nog försöka nästa år igen.

Alla ni som fotograferade lägger väl upp bilder senare idag eller?

Här kommer tiderna från SS:

Peeter Paahv Se7en 1.25,15

Peter Lager Lager 7 R1 1.25,59

Håkan Book HMB 7 1.27,28

Mikael Borggren Esther 7 1.29,16

Tobias Berndtson Opel Speedster 1.31,25

Krister Lindgren Hult Healey 1.31,43

Roland Skårner Caterham 7 1.33,19

Mats Anndesson Westfield 1.33,44

Thomas Sandqvist Dutton 1.36,34

Kalle Peterson Se7en 1.39,59

Berne Fransson Esther 7 1.41,28

Jerry Byrskog Esther 7 1.45,63

Lars Holmqvist Se7en 1.50,00

MVH

Berne Fransson

Link to comment
Share on other sites

Jag ska försöka fylla på med lite bilder och kommentarer till de två dagar vi nu lagt bakom oss...

Mer bilder kommer naturligtvis dyka upp i galleriet men här är ett axplock av de jag hittade i min kamera.

75194.jpg

På förmiddagen ramlade det in ett helt gäng sjuor på området och folket minglade runt

och pratade knyppling, seven vart på området man än stannade till och lyssnade....

75196.jpg

Det kördes bil hela tiden och det var inte en död sekund i superstagebanan.......

75197.jpg

....förrän himlen plötsligt öppnade sej och lät sitt vatten över hela evenemanget.

då blev det ett uppehåll i körningen tills det värsta regnet avtagit till ett stilla duggande.

75199.jpg

Peter Lager tog sej an regnet som en riktig man och vilade inte något nämnvärt.

Det var klippa tider som gällde för denna mannen och trots regnvåt asfalt så passade

han på att ha riktigt kul när tillfälle nu bjöds.

75201.jpg

De flesta andra stog i skydd för regnet och studerade Peter L och Peeter P när de trotsade regnet.

trist nog så stannade tidtagningen vid ett tillfälle p.g.a. regndroppar på fotocellernas linser.

75198.jpg

Underteckad själv tog en runda och det resulterade i halvsidig rotblöta och väl breda ställ mellan portarna.

75200.jpg

Vid middagstid dyker det upp två riktiga vikingar som inte är rädda för vatten!

Här är en av dom fångad på bild.

75202.jpg

Regnet försvann och det obligatoriska samlingsfotot togs.

75203.jpg

När det var avklarat så var det följa John några varv i mellan portarna i superstagebanan så att

det skulle torka upp lite och vi kunde fortsätta.

75204.jpg

Folket kom ut bland bilarna igen och trafiken kom igång i superstagen.

75205.jpg

Till och med nyckelpigorna kom fram när regnet dragit bort.

75206.jpg

Sedan fortsatte körningen tills klockan var 17.00

75208.jpg

Och var det så man inte körde själv så.....

75210.jpg

...hade vi som tur var "heralue's bärgningstjänst" på plats.

Som tur var så var det inga större bekymmer i dessa två fallen,

en säkring till bränslepumpen i det ena fallet och en vanlig

herdelig soppatorsk i det andra.

75218.jpg

Värre lär det tyvärr vara i fallet med Borggrens stackars sjua som vi tyvärr bara

fick se en skymt av innan det var färdigåkt. Enligt de ljud som hördes i maskinen efter

första vändan så kan man misstänka att det kommer kosta både tid och hela veckopengen.

Mycket tråkigt eftersom den går riktigt bra enligt rykten som florerar.

Edited by Arrowsmith
Fixade till ett filmklipp
Link to comment
Share on other sites

Frammåt kvällen körde vi till övernattningsstugan och där avslutade vi första dagen.

75246.jpg

Det fanns sjuor över hela den lilla parkeringen.........

75247.jpg

.......och i slänten intill stugan.

75249.jpg

Grillen tändes upp ganska omgående av kvällens två krögare.

75251.jpg

Snart fanns det både dryck och mat framme.

75252.jpg

Mats och Roland hugger in på käket.

75253.jpg

Medan flintasteken låg på grillen så studerade vi en mycket

stilig brandsläckare som jag tror det var Lars som fått tag på om jag minns rätt.

75259.jpg

Vi bevittnade även konsten att resa tält.

75260.jpg

Småsnack intill grillen......

75261.jpg

De sista flintastekarna bedömdes färdiga och det stora frosseriet tog fart på allvar.

75264.jpg

längre fram på kvällen kom allehanda nyttigheter fram på bordet och diskussionerna

pågick fram till läggdax.

Link to comment
Share on other sites

Dag två började inte helt enligt planerna....

Tyvärr så strejkade Lars dragbil men felet kunde avhjälpas av tillkallad expertis

så att han inte blev strandsatt mitt i den småländska urskogen.

75274.jpg

Vi samlade sedan ihop oss för avfärd från stugan.

75275.jpg

Efter att lite småvägar var avverkade så kom vi fram till parkeringen i Korrö

där Roland fick sladda lite i gruset så han kunde parkera rakt o fint sedan.

75276.jpg

Ett litet tag efter vi alla parkerat kom det lite nyfikna turister och kikade.

75279.jpg

Roland demonstrerar sin Caterham för nyfiket folk.

75278.jpg

Jag hörde aldrig att han förklarade dekalernas innebörd för dom.

75280.jpg

Det blev fikadax.....

75281.jpg

Roland, Mats, och Jerry.

75282.jpg

Sedan blev det avfärd hemmåt åt olika håll för alla som var med.

Först iväg var de långväga gästerna Bo och Michael.

75283.jpg

Och tittar man noga så ser de ganska nöjda ut när de vänder hemmåt

efter två dagar i den småländska urskogen.....

Vi som arrangerat dessa två dagar ( Arrowsmith, heralue och berne ) vill tacka alla er

som besökt och deltagit i evenemanget. Vi har haft otroligt trevligt och hoppas att ni med har

haft det och är nöjda.

Planerna för höstens Uråsaträff kommer snart att rulla igång och ni är då välkomna att anmäla

ert intresse för att delta där. Förhoppningsvis kan vi viga de kommande mörka vinterkvällarna

åt att försöka smida ihop en ny superstage träff till nästa sommar om intresse finns, och av den

respons vi fått hittills så verkar det finnas.

Vi ses vid nästa smålandsträff, välkomna!!

Link to comment
Share on other sites

Nyligen hemkommen från ett mycket trevligt och väl genomfört arangemang. Hoppas det blir nästa år oxå :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile:

Michael och Bosse

Link to comment
Share on other sites

Bra tider ni körde!! :racesmile:

Lite förvånad över att Duttonen inte var snabbast igen... Den var ju 5s snabbare än Lagers bil sist så om det hade hållt i sig så hade ju Superstagerekordet rykit lång väg... :prop:

Synd att man pga försäljning inte kunde vara med och köra :unsure:

Jag tar nya tag och kommer förhoppningsvis till Uråsa till hösten ;)

Link to comment
Share on other sites

tja en fårtacke... som vi säger på ön (gotland) :lol:

mycket trevligt arr..som vanligt när Micke berne och håkan står som värdar...

jag var ju bara som nyfiken observatör...på lördagen tills plikterna kallade (semester och mycket att göra)

men om allt går väl återkommer jag till uråsa för att fortsätta titta och leee... och kanske ta någon bild iofs känns det som håkan redan visat det mesta som hände..så...

tack igen.

(fårtacke =kvinligt får)

Link to comment
Share on other sites

Jaa, detta var en bra helg !!!

Härligt mycket 7:or (mm) och trevligt folk !!!

Min betraktelse vill jag summera så här:

Dagens mest långväga:

Peeter Pahv (42 mil enkel resa OCH 13,5 SS !!!!), trailade dock.

Dagens snurr:

Berne som snurrade vid 1:a konan på 1:a varvet !!!! :icon_sorry:

Dagens vikingar:

Bosse och Michael som körde 28 mil enkel resa (varav sista 6 milen i ösregn)

(inga trailerqueens här inte)

Dagens besvikelse:

Vädret !!! (det är roligare när solen skiner)

Dagens sämsta timing:

Undertecknad !!!! (7:an stod i garaget, hann ej få ihop MS:et)

Dagens bästa timing:

Peeter Pahv, 1.25,15 !!!

Dagens muller:

ULTIMAN !!!!

75319.jpg

Dagens upprepning:

Detta gör vi igen !!!!

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som ni hade en kanon rolig helg! :racesmile:

Hoppas att det blir ett återkommande Evenemang så man har Chansen att få delta. :D

(Kul att se att heralue´s bärgningstjänst har känsla för bilar....)

Link to comment
Share on other sites

jag tackar för ett bra arrangemang och trevlig träff. kul att köra. gubben (jag) är ringrostig och behöver träna mer för att våga mer. men kul var det och längtar till nästa träff.

Link to comment
Share on other sites

Lägg upp dina bilder i galleriet här på klubbsidan Michael th !

Annars börjar jag offentliggöra alla ballerinabilderna m.fl. jag

har samlat på mej under lördagen :D

Även dom med tyll kjolen och mockasinerna

75357.jpg

Link to comment
Share on other sites

jag försökte att ladda upp bilder på galleriet innan idag... tyvärr är mina filer för stora... så det ville sig INTE... om jag måste förminska alla 144 så tar det för lång tid...

får c när jag orkar.. lite mycket nu..så bara visa alla bilder du håkan...

sen iofs höll jag paraflaxet lite högt för att andra oxå skulle få skydd...

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Hej..........

Tack för en mycket trevlig helg i Emmaboda och för all hjälp med min dragbil när den inte ville starta på söndagen.

Som tur var var det ingen diselpump eller el som strulade utan troligen vatten eller luft i diselfiltret.

Jag hoppas att det blir en träff även nästa år ..... :notworthy: :notworthy: :notworthy:

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma i berömmet. Mycket kul att återigen få snacka bilar en hel dag utan att bli avbruten... :lol: .

Peter Lager och hans R1-motor samt åktur med Lars på banan gav inspiration att fingra på i garaget. Nästa år ska även jag köra...

Dragbilsproblem gjorde att jag missade F1 på Tv för andra gången på 15år men det spelades in på video av förstående sambo så ingen skada skedd... :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Lars H :

Hade du någon backventil som inte höll tätt så att dieseln rann tillbaka när du parkerat i slänten med motorn högst eller vad kan man misstänka? Sa Magnus något om vad han trodde luften annars skulle komma ifrån? Det där relät ni hade ur och var uppe i stugan med när jag städade såg ju inte heller så häftigt ut, vad var det till då ?

Nästa år måste du hänga med i din sjua även på fikarundan dag 2, det var riktigt trevligt att åka runt en hel karavan med bara sjuor på de krokiga små vägarna......

Jag hade Rikard Larsson med mej i min bil eftersom "heralue" hade förhinder under andra dagen. Han tog en del bilder på karavanen från passagerarsätet under färden som jag hoppas vi får ta del av. Det kommer säkert finnas en det trevliga motiv däribland.

Jag har inte sett till honom här på forumet sedan förra veckan men han lovade lägga upp dom han tog när han hade tillfälle. Förmodligen så fick han en plötslig bygg-attack och har inte gått in från garaget innan läggdax sedan besöket här i småland, för jag tror han nämnde något om ökad motivation efter att ha fått provåka ett par sjuor för första gången under helgen.

Jag såg ett krampaktigt tag i sittbrunnens kant under den sista delen av "fikaturen" när vi var på en av mina personliga favoritvägar, :eclipsee_steering: det fick mej att tänka tillbaka på första gången jag själv åkte i en sjua vilket var med "Team x" och efter det så fick jag fart på byggandet av min egen bil så det är nog samma sak som hänt Rikard ;) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det söndriga relät bestämde vi var halvljusautomatiken som Lars inte själv mindes när den fungerade sist.

Den hjälpsamme bilmekanikern (svåger till någon av er tror jag det var) letade och letade bland det elektriska tills ett filter mitt under bilen demonterades. När detta synats av 4 par ögon och sedan monterades tillbaka så startade plötsligt bilen :prop: . Vi bestämde att det förmodligen blivit en luftficka däri. Efter Lars fått order att byta filtret i nästa vecka kunde vi åka.

Man får meka bruksbil ibland också....

Link to comment
Share on other sites

Mycket väldokumenterat Håkan! Kul med lite film också. :) Synd att vädret verkade vara så kasst. Jag trodde det bara kom en kort skur där uppe, men det var visst värre än så.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, bilderna kommer upp ikväll. Har haft fullt ös med jobb mm (tyvärr inget meck i verkstaden :( ) . Men jag har reggat mig på medlemsalbumet i alla fall.

Tack än en gång allihopa för en fantastiskt rolig helg, framför allt Arrowsmith-Håkan för åkturen med stort Å (och ännu större leende). Det är bara att erkänna att vid vissa partier var de ett krampaktigt tag i vad som helst som gällde, som om det nu skulle hjälpa. Men det var ju Håkans hemtrakter och han hade full koll märkte jag. Dessutom var det ju 70-vägar och det blev aldrig olagligt :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...