Jump to content

Problem Med Nya Garageuppfarten


Jonte

Recommended Posts

Efter flytten till nya huset så har ett problem uppdagats. Från gatan och in på garageuppfarten/nedfarten så är det en höjdskillnad på 10 cm och sedan en lutning ner mot själva garaget. Jag misstänker nu att min sjua kommer fastna på den där rullstenskanten som syns på bilden :mad:

Så frågan är vad man kan göra bäst för att lösa detta?

Enklaste lösningen är att lägga små ramper att köra upp/ner på varje gång eller kanske lägga lite asfalt för att jämna ut höjdskillnaden (kan man göra det själv?)

garageuppfart.jpg

Link to comment
Share on other sites

En annan variat är ju att lägga kross (grus) ,typ 0-16. Det blir stenhårt när det har fått legat till sig. Inte speciellt dyrt heller.

Link to comment
Share on other sites

du kan lägga vanlig asfalt om du håller den varm och paddar den. ibland så kan man köpa av kommun/vägverksgubbar när de är i närheten. det håller bäst.

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis insett att om jag någonsin blir klar med en kärra så är det inte säkert att jag kommer ner från min uppfart...

i ditt fall så skulle jag absolut satsa på asfalt eller asfaltsriv (eller heter det asfaltkross?). Dels så är det svårare att gjuta snyggt i lutningar och dels så är risken för frostsprängningar större tror jag.

Asfaltsriv ser ju ut nästan som grus och är lätt att hantera samt binder ihop lite mer än grus. Åkeriet bredvid mig har lagt en väg av sådant i en rätt skaplig sluttning och det håller i alla fall för deras lastbilar, så en 7:a lär det ju palla för :lol:

Hör med något lokalt åkeri, de vet säkert vart det finns.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag tror att du tänker på fräsmassor, alltså asfalt som är uppfräst vid vägarbete. Dessa kan man ljumma på med lite gasol och sedan gå på med padda så kan man få till det riktigt skapligt, men det absolut bästa blir nog helt enkelt med riktig asfalt. Med tanke på den lilla mängd som går åt så kan det nog löna sig att ringa NCC eller Skanska och kolla pris med läggning och allt, då blir det både snyggt o bra. Problemet kanske i och för sig redan är löst, då tråden har ett par veckor på nacken, men ändå. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...