Jump to content

Inbrott


Berne

Recommended Posts

Vid ett inbrott mellan 3:e och 4:e april, i Lenhovda, stals bl.a. 2 stolar och 2 JP-fälgar till min Lotus Europa S2 1970. Fälgarna hade 2 gamla 70-tals däck BF Goodrich med vit text på däcksidan, och var lufttomma.

Vidare stals 10 st Formel Ford regnslicks och 4 st Nokia vinterdäck 205/55-16.

Får någon nys om några sådana till salu så ring polisen i Växjö eller PM:a mej.

Berne

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat mycket på det där med larm, men eftersom mitt garage ligger i en typ av industrilänga lite avsides kommer ändå ingen att höra larmet på natten.

Och dag/kvällstid är det alltid folk i portarna intill - alltså behövs inget larm då.

Skaffar jag larm med telefonuppringning så är det ändå kört eftersom det tar minst tio minuter med bil hemifrån plus klä-på-sig-tid.

Eventuellt fixar jag webkameralösning i stället. Då ser man i bästa fall vad det är för folk som stjäl.

Link to comment
Share on other sites

Lider med dig :mad:

Larm stoppar inte en tjuv, men

-dom kanske går vidare om dom ser att det är larmat och inte vet ifall det finns nåt av värde

-dom vill inte tillbringa tid inne på ett ställe som en siren tjuter. Dels vet dom att dom är upptäckta och dels hör dom inte ifall det kommer någon. Därför kanske dom bara tar det som dom ser direkt och drar sen.

Jag tror att larm har en avskräckande effekt, i allfall på alla snorungar som är i början av sin kriminella karriär.

Dom mer luttrade pundarna skiter i vicket. :angry:

Mina erfarenheter säjer mig att de gånger jag har haft inbrott så har dom vetat vad dom är ute efter. Det betyder ju att någon har berättat för dom eller att dom har sett det vid nåt tillfälle. Så man skall vara noga med vem man tar med sig till garaget.

Vi har både garage och hus larmade, men det är ju dekalerna man betalar för. När jag frågade larmkillen om jag inte bara kunde köpa dekalerna av honom så sa han "jovisst, men du får larmet på köpet och dom kostar lika mycket som hela larmet".

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat mycket på det där med larm, men eftersom mitt garage ligger i en typ av industrilänga lite avsides kommer ändå ingen att höra larmet på natten.

Och dag/kvällstid är det alltid folk i portarna intill - alltså behövs inget larm då.

Skaffar jag larm med telefonuppringning så är det ändå kört eftersom det tar minst tio minuter med bil hemifrån plus klä-på-sig-tid.

Eventuellt fixar jag webkameralösning i stället. Då ser man i bästa fall vad det är för folk som stjäl.

Skit i att klä på dig!! Om du jagar några pundare näck så kommer ryktet gå, och ingen jäkel vågar sig nära ditt garage. Dom kommer att kalla dig för den

"Nakna Vålnaden" :prop:

Link to comment
Share on other sites

Jädrigt trist med inbrott. Tyvärr så tror jag inte så mycket på pundare när man snor så speciella saker. Detta är ju sådant som man inte per automatik kan omvandla till kontanter över natt, såsom en gammal tv, smycken och annat. Jag misstänker alltid beställningsjobb alt god kännedom när jag hör sådant här.

Larm tror jag absolut har en funktion, men man skall nog inte skylta alltför mycket med det då det på sätt och vis också flaggar för att här finns det ngt intressant.

Om man inte bryr sig om vad folk tycker om en så tror jag även att nakenjagandet kan ha effekt :lol: alternativt kan man ju "i förtroende" berätta för frissan att man har suttit 5 år på Kumla för dråp på en inbrottstjuv, lär ju garantera att folk från trakten håller sig borta!

Personligen så ser jag till att ha en bra försäkring och sedan gömma undan det som verkligen betyder ngt för mig. Resten är det nästan bättre att det är lätt att komma åt, de förstör så mycket annars...

Hoppas att de kommer tillrätta även om det nog är lite långsökt.

MVH Fredrik (oskyldig)

Link to comment
Share on other sites

Stigge: effektivaste är nog att koppla larmet till en flygsiren eller hornet från en bogserbåt....

140-150 DB kan få den mest härdade inbrottstjuv att tappa fattningen.. :)

koppar du dessutom in lite blåa saftblandare både inne och på utsidan så skall du se att det skall vara en tjuv med stålnerver för att stanna...

ps. Berne: beklagar givetvis.. det är aldrig roligt att bli av med saker.. :(

Link to comment
Share on other sites

Dödande ljudvågor, nakenjakter och rottweilers i all ära. Men jag tycker fortfarande att en av de viktigaste frågorna är hur det kom sig att de gick in just i din lada och stal just racingdäck...

Givetvis skall man inte vara paranoid, men det är alltid bra att tänka lite på hur exponerad man blir på ett forum ex. Om man går till IBP portalen här så ser man att det ofta (oftast?) är fler besökare än medlemmar inne på forum. Säkerligen är 99% av dessa bara nyfikna gäster (såsom jag själv fram till för ett par veckor sedan). Men kanske inte alla. Lägger man ut bilder på projekt eller sina nya fina fälgar eller helrenoverade motor och man dessutom skyltar med namn och stad så är det givetvis mycket enkelt att plocka fram en fullständig adress och åka dit.

Ett exempel, min arbetskamrat satte sen kväll ut en MC på blocket. Han angav ingen adress och bara mobilnumret. På morgonen var hojen borta och det fanns spår efter en släpkärra på gården!

Jag vill presentera mig med namn och ort för att det känns ärligare, men jag är medveten om att det innebär en exponering. Trist men sant...

MVH Fredrik

Östergötland

PS:

om någon tjuv läser detta så kom ihåg att jag bara har ett chassie så ni bör vara minst 2 personer med släpkärra och ha rejält med ledig tid om det skall löna sig att hälsa på.

DS:

Edited by Fredo
Link to comment
Share on other sites

jo, tacka f*n för att man är paranoid.. särskilt när alla dj*vlar är ute efter en hela tiden.. :P

Jag har ju bilen i ett garage som inte är knutet till mitt namn eller bostadsadress så på den punkten är det lite svårt för tjuvarna...

Sedan när jag åker på större evenemang så tar jag alltid bort min regskylt oavsett då jag inte vill underlätta för tjuvar att leta reda på mig...

jepps.. jag är paranoid.. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Vakthundar kan vara bra. Rhodesian Ridgeback släpper in tjuvar men låter dem inte gå. Bekantas bekanta kom hem en dag och hittade en tjuv sittande skräckslagen i soffan med datorn bredvid sig och två hundar som vaktade honom. Enda hundrasen jag hört som vaktar på det sättet.

Man behöver ju inte ringa polisen, bättre är att bunta ihop packet och sänka dom på internationellt vatten.

Link to comment
Share on other sites

På vissa ställen (mitt förra jobb t.ex.) har dom vad dom kallar "paniklarm". Det är visserligen rätt starkt (typ 110 dB) men i kombination med frekvens och modulering ska det göra att man inte vill något annat än att ta sig därifrån.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...