Jump to content

Hjälp


sorin

Recommended Posts

Hej

Snälla finns det nån vänlig själ som bygger Westfield , Mk eller Tiger och vill ha lite garagebesök i Malmö trakten ? Even ferdiga bygge kan vara pra att kolla kanske. Kollat på en Pegasus men var inte så impat.

Trötnat på min Speedster projekt ( Roadline ni vet :angry: ) och vill börja med en sjua som jag har sukat efter för länge nu.Mk är mest intresant pga priset men vill kolla på andra kit också innan jag börjar. Jag har mailat till några här på forumet men tyvär inget svar så nu provar jag så här i stället.

Mvh Sorin

PS Kul med så mycket och bra info här på forumet. :notworthy:

Har smygläst ett tag nu :prop:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Såg nu att du mejlat till mej mitt spam filter tog mejlet.

Du får gärna komma och titta på min Westfield mejla ditt telefonnumer så hör jag av mig.

Andra tips är att Westfield Club Swden har besiktnings träff i Trelleborg den 5 maj och träff på Sofiero Classic i Hälsingborg den 13 maj info finns på vårt forum Westfield Club Sweden.

//Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Angående tiger så vet jag att det finns några som byggd sådana i sthlm å linköping tror jag det var. Någon närmare vet jag inte om du har då återförsäljaren finns i östersund.

men gå in på http://www.tigersportscar.se å maila dom å hör. dom är riktgit vänliga.

annars finns det några som bygger i östersunds trakten men det är ju en bit upp :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har pratat med de på Tigersportscar och Bosse på Westfield ,mailat lite till Michael på MW sportbilar ( MK) men jag vill se kitet innan jag börjar. Har läst mycket här på forumet men jag vill se vilken kit passar mig bäst. Jag tror säkert att Westfield är bra kvalite men kanske inte är det just på min smak. Om man ska ta den biligaste då är Mk bra men samma här kanske passar inte mig så därför vill jag ha nåt att jämföra

Edited by sorin
Link to comment
Share on other sites

Tror också att det är viktigt att jämföra priset för samma typ av kit.

Tigers kompletta kit är klart dyrare än MK:s deluxe-paket men så innehåller det klart mer delar än MK:s.

Allt beror på hur mycket man vill göra själv och köpa separat.

Lycka till!!!!

Link to comment
Share on other sites

Stort tack till Kenneth för provturen. leendet sitter kvar. Vilken fin bil. Hoppas att jag kan dra i gång mitt bygge snart. Det bara att kolla en Mk och en Tiger innan.

Edited by sorin
Link to comment
Share on other sites

Jag byggde en Tiger Cat som blev klar 2001 och därefter en Westfield som blev klart sent ifjol. Mina intryck av Tigern är väldigt blandade. Svetsjobbet på chassiet var väldigt bra men rent konstruktionsmässigt hade det sina svagheter. Castervinkeln fram var alldeles för liten och gick inte att justera. Resultatet blev att bilen inte "självstyrde" och detta var extremt obehagligt, kändes som att köra en kundvagn. Den iofs inte dumma framvagnen med "inboard-fjädring" belastade ett rör i chassiet så hårt att det kröktes. Tigern är TUNG med sin kompletta Sierra-bakvagn och i synnerhet om man ska köra med Pinton. Det man ska komma ihåg är att Tigern vid den tiden var ganska prisvärd när man kunde köpa den själv från England och deala direkt med Jim Dudley. Skulle jag bygga en Tiger igen skulle jag inte välja Cat om man inte ändrat konstruktionen utan då istället Six.

Westfield spelar i en helt annan division men det är inte speciellt locost-mässigt, räkna med ca 200 papp för en körklar bil. Mycket välkonstruerat och race-proven chassie med fina detaljer och möjlighet till justeringar. Plastarbetet är i toppklass både vad det gäller passform och finish. Westfielden är relativt lätt. Min bil väger torr 550 kg med en Zetec med gjutjärnsblock och Typ 9 låda med kopplingskåpa av stål. Westfielden är bättre på allt, mycket bättre, men det avspeglar sig också på prislappen.

Hoppas detta kan hjälpa dig i dina funderingar.

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag var inne på Lafri förra veckan och skulle se om de fått in den nya "Boken". Det hade de inte, men jag köpte en DVD istället: Ultimate Kitcar - Lotus Seven Replicas

Den innehåller en 85 minuter snabb recention av Tiger Avon, Westfield 2000S, DAX Rush MC, MK Indy BEC och Raw Striker. Till på köpet så körde de en Lotus S3 och en Caterham 1997 som jämförelse.

Omdömena gav kanske inte så värst mycket. De ville väl inte stöta sig med någon av tillverkarna så det mesta var "great", "splendid", etc. Man fick läsa lite mellan raderna och kolla chassirörelser i slow motion istället. ;)

Det som slog mig var att Tiger och Lotus S3 krängde mest och jag tyckte hjulvinklarna fram såg fel ut i kurvorna (positiv camber på ytterhjulet). Å andra sidan behöver det inte betyda att de var tråkiga att köra. Om man skulle tro testpiloten så var Tigern riktigt skoj, och Lotusen.. ja den kunde han ju inte direkt såga. ;)

MK krängde inte alls lika mycket, men såg ändå ut att gå åt litegrann åt Tiger-hållet i framvagnen. Såg ut att ha hyftat bra finish annars, precis som de jag sett i verkligheten.

Westfielden var en extrem trackday-variant och uppförde sig därefter. Fjädringen såg väldigt hård ut. Den skuttade liksom fram över den något ojämna banan. Den såg annars ut bra ut i kurvorna, fast den hade kanske rätt mycket statisk camber också som hjälpte till. Denna var nog den dyraste i testet om man räknade med utrustning osv. Finishen verkar vara grym.

DAX:en låg som ett strykjärn på banan. Den hade ju deras speciella camberkompensationsupphängning fram. Man vet ju inte hur mycket som beror på det, men föraren tyckte iallafall att den kändes mest förtroendeingivande av dem alla. Det man såg av ramen på denna verkade rikligt och riktigt triangulerat. Den kändes på något sätt mer sexig under skalet än utanpå, och Westfielden är kanske lite tvärt om då. :)

Raw Strikern har jag för mig var den enda som hade rena gatdäck, så den kunde väl inte prestera sitt bästa. Hursomhelst föll den inte mig i smaken, så jag kollade inte så noga.

Caterham -97:an såg väldigt bra ut på banan. Den var inte mycket långsammare än DAX och Westfield om man tänker på att den hade 20 respektive 90 (eller om det var 100) färre hästkrafter och saknade sekvensiell låda! Ändå verkade den ganska mjuk och bekväm (om en sjua nu kan vara det). Klart imponerande.

Det var lite om vad jag tyckte rent subjektivt, jag vet att andra kommer att tycka annorlunda. Det är ju trots allt bara film, det är skillnad att klämma på de riktiga grejorna. Den hemska sanningen är nog att prislappen på kiten betyder lite mer än vad man skulle vilja tro. Iallfall när man ser till prestanda och kvalitet, men inte nödvändigtvis KFP-index (Kul För Pengarna). Så jag blev nog inte så värst mycket klokare, jag fick bara lite annat att fundera på än innan. Men jag rekommenderar filmen till alla som funderar på ett kit, eller kanske bara som inspiration. Jag tror att jag kommer att se om den igen ganska snart.

Link to comment
Share on other sites

[Tack alla för tips och ideer. Inte minst Kenneth och Staffan för provturen.

Till sist tror att det blir en Mk Indy med 1.8 zetec och typ 9 låda. Det var priset som tilltalade mig och hoppas att jag inte kommer att ångara mig. Mk är lite mer "locost" , Westfield mer "kitcar" (priset) och sen Tiger som är lite outsider. Nu ska jag bara hitta en helg så jag kan åka till Sjövik och kolla lite på kitet innan jag beställer den. Är det nån i Skåne som bygger Mk Indy och har tid och lust att visa sitt bygge är jag väldig tacksam.

Mvh Sorin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...