Jump to content

Ackes Nya Bruksbil....


Acke

Recommended Posts

så......

NSX-96_01.JPG

Vi (jag) har köpt en "andrabil" då "kössen" håller på å ta körkort.. tanken är att hon skall ta över blöjwagnen å då behöver ju ja

en egen bil oxså... :P

Jag var å kollade på den den 12e mars med provkörning å de slutade med att jag la handpenning på den.....

men jag kunde inte hämta den förens idag 21e... ( gissa om detta varit längsta veckan i mitt liv..... :( )

Detta är en drömbil för mig men jag trodde faktiskt inte att jag någonsin skulle köpa en...

Nu dök denna upp till ett ok pris ( de kostade ca: 900.000:- nya :wacko: ) och jag gav 330k...

Det är ju en Honda så de e ruggigt driftsäkra och det som oftast går sönder är redan åtgärdat på auktoriserad verkstad.....

bla kamremmen bytt, ny koppling, ny AC, ny EPS, 4-hjulsinställning, gasdämpare till glasluckan(motorhuven), nytt batteri, m.m

Så killen som hade den hade bett verkstaden kolla över ALLT på bilen så de hade även justerat länkaget till växellådan å sådana saker man oftast inte bryr sig om...

Han visade räkningen å den gick på 65000 danska kr....(ca: 86.000:- sek :blink: ) när han sedan pratade om att han har 2 Ferrari oxså förstod ja

att killen nog inte e fattig.. inte illa då han bara e 30 år.. ( -"ja e inte bitter"..... :P )

Btw så får jag me ett WingWest kjolpaket oxså.. iof olackat så det behöver fixas..

så här ser kittet ut.. :)

http://www.wingswest.com/product_images/57/wallpaper.jpg

Jag funderade ju lite på nya Honda CTR men å köpa helt ny bil känns som kapitalförstöring..

så fort man satt pennan på pappret så tappar man 30-40.000:- utan att ens satt i nyckeln i bilen..

Och NSXerna har mer eller mindre stått stilla i pris de senaste åren å har tillåme stigit lite efter Getaway i stockholm filmerna (det är en NSX med i 3an å 4an ) ( www.getawayinstockholm.com ) å nu har dom slutat tillverka NSXerna så jag tror och hoppas att priserna står sig ganska bra framöver...

Sedan var för säkringen en trevlig historia.. 5500/år helförsäkrad på mig i Folksam.. killen som ägde den innan betalar 3500/år men då i IF vilka jag har hört lite dåligt om så jag siktar nog på Folksam iaf.. :D

Våran civic kombi som är en -00a har vi betalt ca 10.000:-/år för så att NSX kostar närapå hälften va en positiv överraskning.. :D

å idag när jag ringde och försäkrade den kollade jag vad civicen skulle kosta hos Folksam och då fick jag ett pris på ca: 7500:-/år... så de blir att flytta över den oxså.. :)

Sedan e hela bilen i aluminium = lätt å garanterat rostfri… :D

sedan saker som vevstakar i titan samt VTEC gör ju inte saken sämre.. :wub:

här e länk till annonsen http://www.blocket.se/vi/9576700.htm?ca=23_10_s ( få se hur länge den ligger kvar )

å här e lite andra bilder.. http://www.trampebil.se/slask/bilder/motor/nsx-96/

Link to comment
Share on other sites

Tackar tackar alla.. :)

Lite motorfakta...

Bore_________________________90 mm

Stroke_______________________ 78 mm

Cylinders_____________________6-V

Valve Gear____________________DOHC

Valves per Cylinder_____________4 (24 in total)

Swept Volume_________________2977 cc

Compression Ratio_____________10.2

Fuel System__________________PGM-Fi fuel inj.

Maximum power______________270 bhp (201 kW)

Power Peak__________________7300 rpm

Maximum Torque _____________285 nm (210 lb/ft, 29.1 kgm)

Torque Peak_________________6500 rpm

Aspiration___________________Normal

Specific Output_______________90.7 bhp per litre (67.52 kW per litre)

De e en Targa å såhär står de i Wikipedia.. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_NSX#NSX-T )

NSX-T

In 1995 the NSX-T with a targa top roof was released in Japan as a special order option. In North America of that same year the NSX-T replaced the standard coupe entirely as the only trim available since, with notable exceptions of Zanardi Edition NSX in 1999 and a handful of special dealer-ordered post-1997/pre-2002 3.2 liter coupes.

The removable roof hurt the chassis rigidity of the NSX and added about 100 pounds of structural reinforcements. In addition to this major change, the suspensions have also been softened noticeably to improve ride and comfort.

All roofs were now body colored instead of black although in Japan the two color tone black roof /body color was still available as optional feature.

Finally available on the manual transmission version NSX was the electric power steering previously only available in the automatic version.

Å här e lite mer info från Wikipedia..

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_NSX

Link to comment
Share on other sites

Yeah! Nice acke.

Själv går man ju i tankarna att sälja civicen så man får mer budget till 7 bygget, har haft civicen i många år nu men kommer sakna den om jag får sålt den :(

Men kommer köpa honda sen igen :D

Men du får montera wingwest kitet attans fort nu. Mmm porrigt.

Tror jag måste bege mig toll göteborg å få en provtur ;)

Link to comment
Share on other sites

Grattis!

Det där är en riktigt rolig bil du har skaffat dig.

Titta och provkörde ett par stycken förra året då jag letade efter en "sport bil"

och kan bara säga att man har alltid ett leende på läpparna!

NSX är (som dom flesta Hondorna) en riktigt välbyggd och diftsäker modell, med det där vet du ju redan :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Haha.. mnjaa.. själv tycker jag att det är den trevligaste, men jag kan ju vara lite partisk.. :D

Fick 2 st avier med posten igår så de var bara att fort som f*n masa sig iväg me blöjwagnen till posten... :)

Bilder: Taitec GT-011 grenrör samt Taitec GT Lightweight Exhaust..

ser ut som ren porr i mina ögon, men vad f*n vet jag ?!? :D

http://trampebil.se/nsx/images/2007-05-22_...5-42--00009.JPG

http://trampebil.se/nsx/images/2007-05-22_...4-36--00018.JPG

http://trampebil.se/nsx/images/2007-05-22_...6-27--00023.JPG

Link to comment
Share on other sites

helt sant... grejen är den att man måste montera ner vajrarna till växellådan och halva supportramen till motorn för att få på grejorna..

skall tydligen "bara" ta ca: 6 timmar.. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Du fick ju grejerna för någon dag sedan. 6 timmar har sen läääänge gått.

Inga ursäkter nu ut å skruva :prop:

Å är ungen eller tanten i vägen så klarar du en natt med lite sömn :515:

Link to comment
Share on other sites

Airman: haha.. jo, men man måste riva ner vajrarna till växellådan och halva stödramen till motor/växellådan + AC-kompressorn å lite annat oxså...

så jag skall förmodligen till en polare nästa onsdag som har lift å då skall de tokmekas.... :)

error: nipps.. har bara varit i Göteborg.. :)

Link to comment
Share on other sites

såja.. grenrör å avgas bytt.. tog "bara" 7 timmar... iof med 3 matpauser å "gör fel, gör om, gör rätt" några ggr.. :P

Blev ett dundergött ljud i maskinen :wub: å jag skall försöka pallra mig ner me en videokamera så fort jag kan.. :)

Det va så gött ljud å fint väder så jag tog en spontan liten fotosession i lite snygga miljöer.. :)

2007-05-30-smacke-0001.JPG

2007-05-30-smacke-0002.JPG

2007-05-30-smacke-0003.JPG

2007-05-30-smacke-0004.JPG

2007-05-30-smacke-0005.JPG

2007-05-30-smacke-0006.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jo, de e inte en billig bil att reparera.. :(

Men nu glada nyheter.... Jag har (äntligen) fått mina fälgar och tillåme monterat dom.. :)

Jag passade på att fira det hela genom att åter igen leka mästerfotograf.. :D

Jag sitter dock på jobbet nu, men jag har lagt upp bilder på min garagetsida sålänge.. :)

www.garaget.org/smacke

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Beställde lite mer "lull-lull" idag.. :D

Allt är "äkta" kolfiber utom instrumentpanelen.. Den är bara draperad med kolfiber..

Nu skall det beställas double DIN stereo oxså.. :)

# Kolfiber "mittkonsoll kluster" med uttag för 6,5" double DIN stereo beställt....

# Kolfiber "dörrsidor" beställda

# Kolfiberinsatts till hastighetsmätarhuset beställt ( drapering av originalet)

# Aluminium ringar som sitter runt mätarna beställt

# Vita mätartavlor beställda ( blev dock fundersam på om de visar rätt när jag jämför med bilder på min hastighetsmätare.. )

Bilder finns HÄR... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Fick mitt nya luftfilter i alu / kevlar igår.. :wub:

http://trampebil.se/nsx/images/2008-02-17_...ppeM_air_filter

kommer dock vara tvungen att sälja NSXen till våren då vi behöver renovera lite i huset.. :(

fördelen är att ja kanske får tummen ur å meka på Budda igen.. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Haha. ja iskörning hade varit skoj.. :D

Matz: vi har haft vårväder å gick ute i T-skirt dagen innan de plötsligt blev vinter igen....

Sedan är bilen i aluminium inklusive bromsok, länkarmar m.m så det enda som kan ta skada å rosta är några bultskallar.. :)

Jag skall hämta hem budda i veckan så det finne inte plats i garaget längre... Men på Fredag skall vi få 6+ härnere så då blir hon nog glad igen.. :D

Link to comment
Share on other sites

Matz: vi har haft vårväder å gick ute i T-skirt dagen innan de plötsligt blev vinter igen....

Japp märkte det, vi bor ju trots allt i samma stad!!

Link to comment
Share on other sites

haha.. ja de gör vi... iof så märker jag skillnad mellan Gunnilse där jag bor och ex Askim där jag jobbar...

I Askim ligger det när jag åkte från jobbet idag ca: 15 cm snö, medans vi här uppe fortfarande har 25-30 cm...

Antagligen är det höjdskillnaden och närheten till havet som gör det.. det brukar skilja 2-3 grader i temperatur oxså...

Link to comment
Share on other sites

Japp brukar vara skillnad mellan Göteborg och Gunnilse (mina svärföräldrar bor där), märker

även stor skillnad på "stan" och mitt jobb som är Väldigt högt beläget i Gbg :prop:

post-533-1206554194_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

fu*k... du måste nästan kunna se hem till mig därifrån.... det är väll delsjön man ser antar ja...

vi bor i Äspered så vi ligger tillåme lite högre än Gunnilse å det märks skillnad bara på det... tänk va lite höjd kan göra skillnad.. :)

Du får väll komma förbi någongån när du är å hälsar på svärpäronen.. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...