Jump to content

Saab Turbo-motor Typ?


Maestro7

Recommended Posts

Hej alla glada!

Jag heter Ingemar och bor i Hallsberg. Är ny på Forumet och har just beställt en Dala7, som jag tänkte lägga i en SAABturbomotor i. Efter att ha skummat forumet förstår jag att det är en B204E-motor jag skall köpa. Finns tydligen i både 9000 och 9-3.

Min fråga: Sedan finns det B204I, B204T och B204L också. Vad är det för skillnad?

MVH :huh:

Edited by Lilje7
Link to comment
Share on other sites

Det finns följande versioner av 2-litersmotorer av B204 från Saab:

B204I - insputningsmotor

B204S - lättrycksturbo på 150 hk utan intercooler (fanns i 9000 runt -94)

B204E - lättrycksturbo med intercooler, fanns i både 9000 (150 hk) och ng900/og9-3 (154 hk)

B204L - fulltrycksturbo, fanns i 9000 utomlands och ng900/og9-3 (185 hk)

B204R - fulltrycksturbo+, fanns i og9-3 (200 hk)

Link to comment
Share on other sites

Bra motorval :thumbsup:

Tänk på att du ska ha en motor från 1994 eller senare, mycket enklare med växellåda då, Opel Omega (inte alla) passar rakt på.

De två första siffrorna anger volymen B20xx är 2.0 liter och B23xx är 2.3 liter.

Nedan gäller för 2.0 liter:

E i motorkoden står för lättrycksturbo, 150 hk. Alltså precis lagom för att kunna besiktiga utan problem.

I är insprutning :( (ja, det är en sån jag har, men den har snart turbo på sig och blir typ en E...)

L är fulltryck, 185 hk

T har jag aldrig sett :unsure:

R är 200 hk

Kolla här förresten.

http://www.zsh.net/saabengines-1.4.xls

EDIT: Friberg hann före :whip:

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Tackar och bockar för informationen! :notworthy:

Då vet jag vilken motor som är bäst. Hos Örebro Bildemontering hade de minst 3 st motorer som benämndes B204T! Fast jag bor ju i T-län, så det är säkert någon lokal modell. MVH / Ingemar

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ursäkta om frågan är idiotisk, men efter att ha kollat runt lite tycks saabmotorerna ha utblåset mot förarsidan (om man kör vänsterstyrt). Finns det någon modell som har avgassidan till höger?

Funderar lite kring motorbyte i vinter men jag byter fot hela tiden. Turbo eller inte? Volvo eller Saab? Eller någon annan?

Jag vill gärna ha varma sidan till höger, mest av utrymmesskäl. Sedan ska det vara besiktningsbart också, jag vill helst slippa eftermonterad turbo som ska plockas bort varenda gång det ska besiktigas.

Möjligen testar jag att banka ihop en turbokonvertering till Pintomotorn bara för att se om jag gillar karaktären.

Rent praktiskt är ju turbo vägen att gå, helt klart. Mycket effekt för pengarna och enkelt att trissa siffrorna ytterligare...

Tvekar inför det där med körbarheten. I en såpass lätt bil vill jag ha rappt gensvar på gasen. Fast det kanske mest handlar om setup?

Lika bra att kolla hur tågordningen är hos sfro/asb innan jag lägger någon större del av tankekapaciteten på motorbyte förresten.

Om det ska tas hela vägen via sfro2 med bullertester och såna grejor. Kan bli mer krångel och modifieringar än jag vill genomföra på en väl fungerande bil.

Link to comment
Share on other sites

I ett amatörbygge går det ju annars utmärkt att regga med en turbokonverterad motor, bara effekten är vettig.

Ska man byta motor i en amatörbyggd bil krävs normalt sett en ny "liten" SFRO-besiktning.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Om du vill ha avgas/turbo på höger sida finns även Audi/VW:s 1,8t på 150hk. Förmodligen billagare, lättare, mindre och utan sviktande foder.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vilka årsmodeller har "B204E - lättrycksturbo med intercooler, fanns i både 9000 (150 hk) och ng900/og9-3 (154 hk)".

Hur mycket har ni fått betala för ett komplett motorpaket?

Läste tidigare att "vissa" modeller hade turbon åt olika håll..?? Vilka är att föredra?

Link to comment
Share on other sites

B204E fanns från ca 1996 i 9000 fram till 2000 i Saab 9-3.

Sviktande foder är inget problem med B204 eftersom det är en gjutjärnsmotor - problemet finns bara på aluminiummotorn B207 från 9-3 sport sedan. Jag föredrar B204 med tanke på att den är "skottsäker" och enkel att mappa om med original styrsystem.

Link to comment
Share on other sites

" bara på aluminiummotorn B207 från 9-3 sport sedan. "

Bara lite fakta

Den "sviktande" delen är nog liten beroende på hur mycket hästar du är ute efter. Andreas med badstern ( 3 snabbast någonsin på superstage ) kör sin helt orginal bas motor L850 med 340hästar för 3: sommaren nu utan problem. Dock ligger inte max momentet tok högt och långt ner.

Utan där kan man istället varva lite till och ta det på toppen

Men skott säkert kör järn motorn.

9000 har turbon och ett håll och 900/9-3 åt andra om jag kommer ihåg rätt

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jag kollade i länken "http://www.zsh.net/saabengines-1.4.xls" och såg att i 9000 från -90 hade B234 (samma betecknin som efter -94) . Är det kortmotorn? Passar mot omegalåda fast 2,3L?

Nääää

Saaaaaab motorer från typ -94 dvs kort motorn passar på GM´s lilla växellåda.............

Hepp du kan ta R25-28 från alla OHC, V6 men inte CIH eller diesel.

Visst det är en Omega skit tråkig låda men du kan inte döda den........

Alla lådor som passar har samma utväxling.

Andra finss , möjligen funkar dom i samma hus????

/m

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...