Jump to content

Mortys Mk


Recommended Posts

Pumpfrågan fortsätter sakta. Titan Motorsport har svarat och ska lämna sista uppgifter innan ev order. Har även kontaktat fyra leverantörer/tillverkare i USA och ingen har svarat... dåligt!!

Veckans kvällsjobb börjar närma sig färdigt. Grenröret färdigt och lindat idag. Gjorde det i rostfritt 2333 44,5mm rör. Hittade fina "hookerrör" i den dimensionen som stämde perfekt med avgasportarna och den hemmagjorda flänsen.

post-696-127145692148_thumb.jpg

man undrar ibland hur det lilla landet på ön fungerar...stenåldern är ett bra beskrivning på viss service relaterad

funktion...hoppas du hittar bra saker...jag har två paket som är på omvägar från det lilla landet i väst...

sista gången jag köper därifrån nu, då allt går att få från Svenska lev till ett något högre pris..

Dalhems är ett lysande exempel på hög service nivå..trevliga o kunniga...dom tar allt från USA..snabbt och till bra priser

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag gjort premiär som trattkonstruktör och fräst ut en tratt till mina spjällhus (med stor hjälp av en snäll kollega). De tre andra är på gång och körs på söndag eller måndag.

Det finns säker tusen teorier om hur den ska vara utformad och förhoppningsvis kan min design passa in på någon.

Tratten började sin form i en 100*100*60 7075 klump...

post-696-127204610955_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker inte bearbeta spjällhusen nu utan försöker få igång motorn och mappa den för att se var den svaga länken är innan jag går vidare.

Har varit i kontakt med VEMS Jörgen om riktlinjer för den nya konfigurationen med tanke på ITB och avsaknad av turbo.

Inte helt lätt och betydligt svårare än plenum och turbo...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Liten uppdatering. Har idag gjutit högra främre karossidan och det blir till att slipa och lacka nästa helg.

En forumsdeltagare skrev för att tag sedan att racerbilar har inte metaliclack. Tur att man valde en treskikts pearllack då.....

Avgassidan nästan klar. Väntar "bara" på ny främre sidan.

post-696-127343986712_thumb.jpg

Ett upp och ner vänt luftfilter över mina trattar. Tyvärr är fästöronen till filtret högsta punkten om jag har det rättvänt så det får bli så här.

post-696-127343988894_thumb.jpg

post-696-1273439922_thumb.jpg

Fick svetsa ett nytt undre kylrör i veckan. Anledningen är att jag tänkte klämma in torrsumpstanken där fram och den krockade med mitt gamla rör. Nu slipper jag dessutom tre stycken silikonslangsböjar.

post-696-127343990587_thumb.jpg

Min torrsumpstank. Tänkte först svetsa en egen men tiden rinner iväg så jag köpte en från AH Fabrications i UK.

post-696-127343993453_thumb.jpg

Nu ska jag snart få min torrsumpspump i övrigt ska jag börja väcka VEMS:t till till och kalibrera mina nya givare plus konfigurera om det till att köra AlphaN.

Link to comment
Share on other sites

Efter en mindre lyckad dag igår så lyckades jag till slut få på färgen på mina nya sidor. Tur att det inte är en racebil med tanke på lacken (eller hur Kilkenny??)

TITAN Motorsport har också de visat sitt engelska påbrå. Trots uppföljning av tidsplanen varje vecka sedan beställning, kom de på att den dagen de skulle leverera var inte pump och delar färdiga. :banghead: :banghead:

Sidorna löst påhängda idag. Lacken får härda ut bättre innan jag sätter fast dem ordentligt.

post-696-127392661979_thumb.jpg

post-696-127392663375_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Läckert.

Synd bara att du har råkat ut för den engelska åkomman... ( å då tänker jag på de engelska firmorna :lol: )

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kort summering av nuläget.

Det mesta är färdigt på bilen men jag har inte någon oljepump. Jag har sedan den 5 mars försökt köpa en oljepump från först PACE products i 6 veckor sedan från TITAN motorsport i 6 veckor. Nu har jag gett upp och avbrutit ordern hos TITAN. Istället har jag beställt en pump hos Autoverdi som svarar inom 1 timme och har delarna på hyllan. Nästa vecka får vi se om någon pump hittar hem.

Min rekommendation är att inte beställa delar från varken PACE eller TITAN såvidare ni inte har ett par månader på er innan ni behöver delarna.

Link to comment
Share on other sites

Känns fortfarande lite overkligt att jag nu har en oljepump hemma. Efter 3 månaders debatt med engelsmän handlade jag till slut i Sverige och fick pumpen på 24h.....

post-696-127548728537_thumb.jpg

Nu är det bara drivningen och slangar som ska fixas....

Link to comment
Share on other sites

Ser riktigt snyggt ut.Räknade autoverdi ut specen på pumpen är den med ett sugsteg ett trycksteg.Vad fick du betala för den med drev om man får fråga. mvh Charles

Link to comment
Share on other sites

lite skillnad på U-land och S-land.. blir det nån viktskillnad mot orginal när du kör torrsump?

Det blir tyngre med torrsump. Pumpen väger mycket mer, slangar och tank plus mer olja väger också mycket.

Ombyggnaden är endast för att våtsump fick jag inte att fungera i min motor i fjol.

Link to comment
Share on other sites

Ser riktigt snyggt ut.Räknade autoverdi ut specen på pumpen är den med ett sugsteg ett trycksteg.Vad fick du betala för den med drev om man får fråga. mvh Charles

Jag fyllde från början i PACE dokument som underlag till beräkningen. Jag bifogade det till Auto Verdi när jag kontaktade dem efter att PACE började strula.

Pumpen är en trestegs pump med två 30mm sugsteg och ett 30mm trycksteg. Det är gemensam retur till tanken därav att det ser ut som en tvåstegs från ovansidan.

Priset är samma som vissa har som byggbudget för en hel bil......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I veckan blev det dags att vrida om nyckeln och motorn gick igång direkt. All olja som använts vid monteringen fyllde garaget med en härlig dimma på ett par sekunder.

Jag fick garageförbud i helgen, men fredagens pass slutade tidigt i lördags....

Efter barnen lagt sig ikväll körde jag en runda i trädgården. Nästa steg är en ordentlig mappning av motorn.

post-696-127646096991_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Förutom teknik nörderiet smile.gif och ett bra mycket roligare ljud kommer den gå något fortare än när den INTE sög ????? 515.gif

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny, Tack!!

LUPUS, förmodligen inte..... så i år för du nog en chans att köra om mig på rakan :515: eller en ursäkt för mig för att jag inte kan köra om dig.... :prop:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Här uppdaterar man inte för ofta.....

Sommaren är snart slut och man kan lätt tro att man bara kört och allt fungerat eller tvärtom. Sanningen är att det varit både och :blink: :blink:

Jag var uppe hos Jörgen (VEMS) i Göteborg och mappade bilen samtidigt med bröllopet som alla tanter tittade på. Vid ett tillfälle var det en "gubbe" ute och hytte med näven när vi körde förbi. Man kanske störde mitt i vigseln och tanten kunde inte höra TV.n :lol: :lol:

För mitt största problem i år har varit buller. Har kört två gånger på Knutstorp med olika lösningar för att få ner ljudnivån men har inte lyckats bra förrän nu.

Med endast min gamle ljuddämpare som fungerade utmärkt till turbomotorn och skumfilter utanför trattarna så pep det i öronen efter en repa på över 7000rpm..

Första åtgärden blev att bygga en temporär luftbox utanför trattarna och ett luftfilter under huven.

Här körningen med TPC på Knutstorp den 11:e juli. Passande bild med högtalare i kanten....

post-696-128129631155_thumb.jpg

Tyvärr så mätte de 96-98dB med 3/4 gas och växling under 6000rpm. Gränsen är 95dB.

Nästa steg blev lite mer jobb. Den temporära boxen byttes mot en Pipercross och huven byggdes om för att få kalluftintag samt få bort onödigt motorljud genom huven.

Omplastad huv med hemmagjort NACA scoop och ny lack. Plus att jag monterade en racekat för att se om den dämpade ljudet något.

post-696-128129653504_thumb.jpg

post-696-128129654896_thumb.jpg

post-696-128129656569_thumb.jpg

Ett ytterliggare försök var att montera en flexibel avgasslang och rikta ljudet rakt bakåt istället för mot deras ljudmätare som jag har iom avgasröret på höger sida.

Körningen på Knutstorp den 29:e juli visade att detta fungerade så länge den flexibla avgasslangen ville vara med. Den blir mjuk när den blivit genomvarm och då flexade den ner och tog i asfalten i de snäva högerkurvorna.

Bild från REJSA

post-696-128129737759_thumb.jpg

Jag monterade bort den flexibla biten och körde med min vanliga krök direkt efter ljuddämparen och då mättes jag till 103dB vid fullvarv :banghead: :banghead:

Med andra ord det är bra att ha ljuddämparen på vänster sida eller rakt bak då de flesta banor går i höger varv och mäter på höger sida.

Nästa steg var att byta ut dämparen till en något mer fullvuxen.

post-696-128129758506_thumb.jpg

post-696-128129761495_thumb.jpg

Den nya dämparen ökade ljuddämparvolymen med 94% och nu är bilen riktigt tyst och trevlig :) :)

Vi ses på Kinnekulle den 13:e för en riktigt trevlig bandag och mycket snack :prop: :prop:

Link to comment
Share on other sites

fullvuxna dämpare köper eller bygger man dem :)

har blivit lite lomhörd jag med , den roterande ljuddämparen verkar ha motsatt effekt vid högre "bar" , min "raka rör" baserade dämpare har börjat väsnas lite mera efter att ha blivit inkörd nämligen, tendens till att de låga ljuden går igenom , kanske inte så höga i db ? men går rakt igenom eller till och med förstärks i en hjälm

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

fullvuxna dämpare köper eller bygger man dem :)

Denna dämparen köpte jag på Ferrita när jag var på väg ner från Stockholm, fick passa på att hälsa på "i en annan del av Köping" på semestern.

Tanken var egentligen att köpa en från www.raceco.com men leveranstiden hann jag inte med under denna säsongen.

har blivit lite lomhörd jag med , den roterande ljuddämparen turbon verkar ha motsatt effekt högre "bar" , min raka rör dämpare har börjat väsnas lite mera efter att ha blivit inkörd nämligen, tendens till att de låga ljuden går igenom , kanske inte så höga i db ? men går rakt igenom eller till och med förstärks i en hjälm

Jag hade också ett resonansljud med turbomotorn som förstärktes med hjälmen. Det var där redan från början så någon inkörning av bilen gjorde ingen skillnad. Jag fick ha hörselproppar för att slippa undan det ljudet. I år med sugmotor och stumma motorfäste är det ljudet borta men kör med proppar ändå...

Link to comment
Share on other sites

Snyggt Morty, som alltid.

Är det 2,5" system du har?

Tack! Den nya dämparen är lite udda. Den är 2,36" (id 57 och yd 60) och passar in i 2,5" (id 60 och yd 63) systemets innerdiameter.

Link to comment
Share on other sites

760mm lång och 175mm ytterdiameter på dämparkroppen.

760 bara ..... såg mycket längre ut, undra om ferita tillverkar den längden man vill ha, över 1 meter vore fint

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju plåtslagare och ventilationsfirmor som har perforerad plåt i rostfritt, de kan enkelt valsa till ett innerrrör och ytterhöljet till önskad dia och längd för lite kaffepengar. Sen är det bara att slakta någon eller några ljuddämpare på innehållet och svetsa lite. Kan man bygga en hel bil går det lätt att bygga en ljuddämpare.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju plåtslagare och ventilationsfirmor som har perforerad plåt i rostfritt, de kan enkelt valsa till ett innerrrör och ytterhöljet till önskad dia och längd för lite kaffepengar. Sen är det bara att slakta någon eller några ljuddämpare på innehållet och svetsa lite. Kan man bygga en hel bil går det lätt att bygga en ljuddämpare.

jo visst går det att bygga men jag har börjat gilla köpa klart....... av någon anledning brukar kostnaden nästan bli samma men jag har förbrukat en helg mindre på att mäta fundera och göra om minst en gång:banghead:

Link to comment
Share on other sites

Lupus: Har inte du 2 st ihopsvetsade ljuddämpare eller kommer jag ihåg fel?! Vilken dimensioner har du idag (dämpare och anslutningar) ?

Kanske rakarör kan göra längre på beställning?

Tror Westfield har släppt en ljuddämpare i kolfiber men vet inte dimensionerna mer än 63 mm anslutning och priset £395.

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Rakarör eller Ferrita kan garanterat göra en längre. De köper sina perforerade rör i 6 meters längder och ytterplåten kan i alla fall bli 3 m utan specialbeställning.

Tror att Kimmens dämpare är special från Ferrita, den ser dessutom ut att vara "knäckt" efter vinkeln på bilen. MK Indyn chassit har en 10° vinkel längs sidan, Westfielden har jag ingen aning om.

Link to comment
Share on other sites

Rakarör eller Ferrita kan garanterat göra en längre. De köper sina perforerade rör i 6 meters längder och ytterplåten kan i alla fall bli 3 m utan specialbeställning.

Tror att Kimmens dämpare är special från Ferrita, den ser dessutom ut att vara "knäckt" efter vinkeln på bilen. MK Indyn chassit har en 10° vinkel längs sidan, Westfielden har jag ingen aning om.

Raka rör köper sina färdig svetsade från "hemligt ställe" jag gissar typ Polen. Sedan sätter de ihop system om du vill men de bygger inte burken.

EDIT:var ute och mätte

Så i mitt fall svetsa jag ihop en 500 3" burk med en 300 2,5" burk.

Detta innebär ju att jag har två gavlar i onödan = extra tungt + att säkert 1 dm av burken inte direkt dämpar något.

Sedan verkar rakarörs dämpare vara ordentligt gjorda = ganska tjock plåt, det är ju bra vid svensson bilen men onödigt i vårat fall.

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

En 850mm lång och 152mm diameter 2,5" i kolfiber borde fungera ;) Undrar om man eldar upp kolfibern när dämpfibrerna tar slut. Hörde en som eldade upp en aluminiumdämpare på det sättet och det är anledningen till att jag inte gjort en i alu....

Ferrita säljer perforerade rör i 1 meters bitar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Köpte en ny del att fixa till och montera i vinter. Sökte runt efter en 3,91 LSD diff istället för min nuvarande 3,64 LSD. Tur att man lärt sig något i livet och hittade en enligt bilskroten öppen diff men koden de uppgav var från en bromsad (LSD) (Scorpio 93:a). Bara att slå till för 1000kr :prop:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tjoho vad jag fick leta för att hitta min byggtråd :prop:

Det har hänt lite sen augusti 2010.....

Bilen är i vinterdvala för tillfället och för andra gången sedan senaste uppdatering :unsure:

Dagsfärskt foto från garaget. Får lite alu.plåtar och svarvämne imorgon att jobba vidare med.

Motorn har varit isär för kontroll av lager, slitage och kanske någon julklapp hittade dit när den ändå var delad :)

post-696-0-63652800-1327618796_thumb.jpg

Det är mycket som ska tillverkas och byggas innan april...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...