Jump to content

Mortys Mk


Recommended Posts

Min nuvarande IC är från en Audi S3. Dvs. jag har tagit bort plastgavlarna och skulle tillverka nya själv. Tanken var då att använda en Mercedes kylare, likadan som den din pappa har. Trots att jag provade med 90° vinklar direkt på anslutningarna så var den för bred för noskonen. Jag tog då bort plastgavlarna från den också och gjorde nya i aluminium med anslutningarna i mitten/bakåt. Tyckte inte det blev bra, plus att slangarna till IC:n fick dåligt med plats.

Nu blir det en luft/luft IC igen, men specialbyggd enligt egen ritning. Funderade ett tag på en vattenkyld IC eftersom det finns en del andra på forumet som bygger med det. Anledningen till att det inte blev så är att jag inte ville ha en extra vattenkylare, vatten pump, svetsa om mitt insug en ytterliggare gång o.s.v..

Tanken är att bilen ska användas och det kommer att resultera i många stenskott. Lacken kommer att få stryk. Det jag har gjort är att alla paneler är skruvade och hyffsat lätta att plocka bort och vintervilan kan alltid resultera i ny lack och lite annat som man känner för.

Ni som har stenskottsskydd i kolfiber. Hur fungerar dessa? Klarar kolfibern det? Min tanke i så fall är att man kanske skulle ha kolfiberskärmar fram och bak.

Link to comment
Share on other sites

Skön inställning angående lacken!

Har också insett att det blir trångt som f-n om man vill ha kylare, IC och oljekylare i fronten. Har lekt med tanken att göra som Doonkervort och hänga IC och oljekylare utanför karossen...

http://image.automobilemag.com/f/multimedi...ort_d8_gt+3.jpg

http://image.automobilemag.com/f/multimedi...ort_d8_gt+2.jpg

Tror dock att det är jäkligt svårt att få snyggt.

Edited by Sonett7
Link to comment
Share on other sites

Om man har gälar eller utsläpp i sidan borde man kunna sätta oljekylaren i sidan av motorrummet och använda elfläkt istället för termostat.

Jag har vatten/oljekylare som jag får se om den har tillräcklig kapacitet, annars blir det ett vinterprojekt.

Link to comment
Share on other sites

Janne, vad har du för bredd på IC:n över anslutningarna ?

Verkar vara poppis att ha Merca kylaren upp och ner.

48 cm total bredd! Varför jag satte kylaren upp och ner var för att det passade bäst!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Det är i och för sig lite fusk ;) i och med att nosdelen är mer än 100 mm bredare en vad "bokbilen är", dvs ca 730 mm. Så det kommer att precis att få plats.

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nja, det kan jag inte berätta "live". Det finns risk för att min fru läser det..... :rolleyes:

Jag har beställt den av Radtec och priserna där för Westfield paketen är inte långt ifrån sanningen.

Link to comment
Share on other sites

Ännu ett steg närmre målet.

Kylarpaketet passade som handsken. Säkert flera millimeter över...

Har beställt slangar och alu.rör idag och får hoppas på en snabb leverans.

post-696-1236551371_thumb.jpgpost-696-1236551381_thumb.jpgpost-696-1236551390_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Magnus!

Använder du biltemas blinkers? De liknar dem om biltema säljer. Om så är faller är de E-godkända för bil? De säljs under MC-delar och har sett att E-märkt för MC inte alltid är gångbart för bil! Om de är gångbara för bil kanske man skall skaffa dessa!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Janne,

alldeles rätt det är Biltemas motorcykelblinkers. De är E-märkta, men förmodligen skiljer det mot vad som är godkännt för bilar och jag har inte kollat närmre på det än. Köpte dem för ett tag sedan för att se om de passade in i stilen. De blinkar med ganska kraftigt ljus och kan råka fungera senare på "bana" om de inte skulle vara Ok nu....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Liten uppdatering.

Slangarna börjar hitta sin plats och det blir mer böjar och skarvar än jag ville ha. :(

post-696-1237499644_thumb.jpg

Passade även på att handla en julklapp till mig sälv idag. :rolleyes:

post-696-1237499654_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

tja en sådan svetshjälm vill man inte vara utan... efter att jag fått en speedglas på jobbet vart jag bara ..tvunget att köpa en likadan för hemmabruk.. den är beroendeframkallande... tja i alla fall för mig!! jag begriper inte hur jag klarat mig så länge utan..(kanske beror på att speedglas inte funnits såååå länge,eller jag hafft råd med en )

Back 2 topic

blir rackans snyggt !!!

Link to comment
Share on other sites

Nu är det flesta rören på plats och kylarvätska är påfyllt. Nästa steg är att tillverka en luftfilterburk och och klämma in den framför motorn med friskluftsinsug utanför motorrummet.

post-696-1237797089_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

It's alive!!

Efter snart 5 dagar i viloläge med hög feber och annat skit så fick det vara nog. Har efterforskat och pillat en hel del med mina konfigureringar i VEMS:et.

Innan febern hade jag kommit så långt att jag konstaterat att trigger, kamsynk och COP:arna (tändningen) verkade vara rätt (kör fullt sekventiellt). Nu skulle bara resten till och kollade att jag fick spridarpulser i kväll och ja det fick jag men spridarna ville inte spruta.... Hittade ytterliggare en inställning och resultatet ser ni på filmen.

<Gött>

Link to comment
Share on other sites

Så nu var det fullt i motorrummet. Luftfilter, återcirkulerande dumpventil och vevhusven inkopplat.

post-696-1239279175_thumb.jpg

Hoppas det blir fint väder i helgen så man får mappat lite.

Glad påsk på Er!

Link to comment
Share on other sites

Det var verkligen fullt! Håller själv på att försöka pussla ihop placeringen av kylare, IC och oljekylare + kylfläkt... Är riktigt bökigt och nästa gång åker nog kapen fram igen. :banghead:

Ditt ser i alla fall snyggt ut! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Innan du tar fram kapen får du fundera lite till. Vet inte hur många gånger jag har ändrat inriktning/idé för att få plats med allt. Vissa saker skulle man gjort annorlunda om man började från början, men trångt hade det blivit i vilket fall som.

Jag har i alla fall sparat mycket tid på att köpa AC/DC tig, istället för som tidigare ta prylarna till jobbet och sy ihop det där för att komma hem med något som inte passar.

Link to comment
Share on other sites

Då har man kört bilen ca 10km idag och loggat, loggat och loggat.

Bilen är klart körbar för tillfället men det behövs mycket mer mappning innan det blir bra. Båda barnen har fått åka så nu är man poppis igen :) .

Hur pass körbar behöver bilen vara för SFRO2 och Bilprovningen. Hade underlättat mycket om man kunde ratta runt den på öppna vägar.

Link to comment
Share on other sites

Tomgången fungerar kanon, stabil, inga självsvängningar och problem med att den vill stanna.

Bredbandslambdan visar mellan 0,99 och 1,01 vid tomgång utan själv regleringen inkopplad och med den inkopplad blir det ännu stabilare.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Idag har jag lyckats åt fel håll. Jag hade misständningar på lite högre varv och har försökt hitta vad det kan vara en tid nu.

Fick ett tips via ett forum idag som jag provade efter jobbet. Backade ut bilen, stannade motorn, ändrade i konfigen, provade att starta bilen utan framgång.

Ändrade tillbaka och den startar inte igen, koll av tändspolar visar att de är döda och ingen gnista. Verkar som man skrotat fyra tändspolar och ev en tändmodul.

Som sagt var, inte min dag idag! :banghead:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har en evighet av felsökande och internetsökande gällande misständningar, amplitud på triggersignaler, tändningsbortfall och diverse telefonsamtal gjort susen.

Ikväll lyckades jag få motorn att gå rent på högre varvtal än 1700rpm.....

Felen som hittades var för hög amplitud på första triggertanden (har VR givare och 60-2 triggerhjul) och att synkroniseringen på kamsynken bråkar med tändingen vilket gör att VEMS:t stänger av tändningen för att undvika motorskador.

VEMS Jörgen har varit till mycket bra och stor hjälp och har byggt ett filter till mig för att minska amplitud skillnaderna mellan triggertänderna, samt att han har gått igenom mina övriga inställningar och guidade mig bort från kamsynken....

Här är en bild från oscilloskopet som visar triggersignaler och kamsynksignal.

post-696-1242683475_thumb.jpg

Nu kan man förhoppningsvis börja mappa bilen på allvar. :)

Link to comment
Share on other sites

Tack!! Tur att det är fler som bygger och delar med sig av fram- och motgångar. Annars hade det blivit tufft att vara ensam om alltid ta motgångarna....

Blev en lite längre tur nu ikväll på ca 2mil och det är härlig känsla att känna stormen i ansiktet samtidigt som motorn laddar på.

Loggade hela körningen och ska ta och studera lambdavärde m.m. så jag kan få motorn att gå ännu bättre.

Link to comment
Share on other sites

Än så länge verkar det som om det var lösningen. Upptäckte en del tvekningar i motorn igår vid högre varv, men jag vet inte vad det berodde på än. Har satt fuel cut på 150kPa för att inte laddtrycket ska skena innan magnetventilen är konfigurerad rätt, så det kan vara det som spökar också. Ska prova att ta bort filtret eftersom den stora förändringen kom när jag kopplade bort kamsynken.

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag haft trevligt besök av VEMS Jörgen från Göteborg. Efter lite pill, ny firmware och ändringar i konfigurationen som blev det en del körning och mappning.

Känns som om motorn har fått VIAGRA och kan säkert pumpa ut de 150hk som VAG säger att den ska göra... ;)

Spool up tiden i originalmyggturbon som jag har, är ungefär lika lång som det tar att trycka ner gasen och fullt laddtryck uppnås innan 1800 och håller upp till 6500rpm. Skoj!!

V6 lådan har en ganska bra utväxling med hyffsad 1:a och i tvåan når man en bra bit över 100km/h.

Sammanfattning en riktigt skoj och händelsefylld dag med mycket sol och körning.

Link to comment
Share on other sites

Idag var det inte bara fint väder utan ytterliggare två milstolpar har passerats. Nämligen buller och SFRO2.

Klockan 10.00 idag var det dags för bullertest i Malmö och Andreas Wilson körde bilen förbi mikrofonen ett par gånger.

Resultat, dagen lägsta = 74dB.... Turbo är bra!!

Klockan 13.00 var jag i Tomelilla hos Lennart Rydén och fick genomgå hans nålsöga och testkörning.

Resultat, mycket och många positiva kommentarer om vägegenskaper, bromsar, byggkvalité och genomförande. Jippie!!!

Nu återstår myndigheternas godkännande innan bilen får köras på vanlig väg.

Bilder från buller och Lennart på väg för provtur.

post-696-1243795761_thumb.jpgpost-696-1243795772_thumb.jpgpost-696-1243795781_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grattis ! Gott och se ! Bilen ser mycket bra ut !!!

Lite frågor: Kör du med en dämpare ? Vilket märke ? Är rören 2,5" ?Har du någon kat ? Har du mycket ljuddämpning i karossen..

Lite nyfiken på hur mycket min låter, har ju lite liknande koncept. Ungefär lika stor motor och turbo. Kör med två Simons 2,5" dämpare.

Återigen, Grattis till en milstolpe i dit bilbygge, SFRO2.

Link to comment
Share on other sites

Tackar!!

Jag kör med en 2,5" dämpare från Rakarör. Det som jag gjort utöver ett 2" tums ände med 2st 90°böjar är en värme/ljudsköld över turbon, standard pappfilter i luftburken samt motorrumsisolering i huven. Skölden kom till efter en provkörning som resulterade i att det luktade nylackat om huven när jag kom tillbaka till garaget. Jag har ingen kat. än. Funderar på att sätta dit en efter reg.bes..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...