Jump to content

Mortys Mk


Recommended Posts

Hej!

Nu är det dags att starta en byggtråd för mitt lilla projekt.

Jag bygger en MK Indy enligt följande spec..

Motor: VAG:s 1,8 turbo 20 ventiler

Växellåda: Ford typ 9 från en V6:a

Difff: Ford Scorpio 24V med viscokoppling

Styrsystem: VEMS

I dagsläget är det mest provmontering och rengöring och ytbehandling på komponenter som gäller.

Jag väntar på min sprängkåpa från Holland innnan jag kan börja passa in motor och växellåda i ramen.

Ett par bilder från nära nutid:

Överblick!

post-696-1173295670_thumb.jpg

Bakvagn! Oroa er inte diffen ska glasbästras och klarlackas...

post-696-1173295691_thumb.jpg

Framvagn! Ska kontrollera "bump steer" innan mer händer här.

post-696-1173295721_thumb.jpg

Baknavsdelar innan och efter blästring plus målning.

post-696-1173295748_thumb.jpgpost-696-1173295771_thumb.jpg

Kommmentera och tipsa gärna på roliga och bra förbättringar.

Mvh

Magnus

Edited by Morty
Link to comment
Share on other sites

Nej, det är allt en hörna av garaget. I vardagsrummet är det stökigare eftersom de två små terroristerna får härja fritt där....

Gjorde vid denna delen av garaget för att kunna bygga bilen i någorlunda ordning. Får se hur länge jag kan hålla det städat...

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Stämmer att jag har beställt sprängkåpan från www.bellhousings.eu eller www.TigerSportscars.nl.

Har inte fått den än, men de svarar samma dag på alla mail och man får bilder och förklaringar på precis allt man frågar.

Lite annan stil än Mk-sportscars......

Jag vet att ingående axel i lådan är längre på V6-lådan. Antingen byter jag den eller svarvar om den så den passar till motor, koppling och låda.

Är det så enkelt att någon har en ingående axel för en fyrcylindrig motor liggandes så är jag intresserad.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Är det verkligen tillåtet att visa sådana där garagebilder på forumet? Får någon av våra kvinnor se bilderna får vi byggare inte en lugn stund! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Du tar väl av dig skorna innan du går in i garaget :prop:

Finns det någon färdigbyggd bil i Sverige med denna typ av motor ? Jag åker en A6 själv med 1,8T och dom går ganska bra faktiskt trots tung bil, så det borde bli roligt i en sjua :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det går sakta framåt och den sista tiden känns det som jag bara blästrar och målar.

Bakre bromsoken börjar likna något.

Efter blästring och grundmålning.

post-696-1174330961_thumb.jpg

Efter färg och nya packningar, dammskydd och bälgar

post-696-1174330986_thumb.jpg

Angående frambromsar. Hur stor kolvarea kan man ha till en 0,625" bromscylinder?

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att du är intresserad av min växellåda när jag "behöver" byta den, eftersom jag tänker montera den och se om den håller.

Skulle det vara så att den inte håller så för det bli en annan drevsats från BHG som tål mer.

Är det svårt att hitta en typ 9 från V6:orna? Jag hade det i alla fall. Fann endast en sådan när jag letade på nätet, så den fick jag handla.

Om någon saknar en sprängkåpa för att montera en Ford V6:a till typ9 lådan så har jag en som ligger och skräpar i garaget.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var och krängde på nya sommardäck på bruksbilen och passade då på att beställa hem fälgar till projektet.

Valet föll på en OZ Ultraleggera 7*15" ca 5,3kg tung.

post-696-1175622839_thumb.jpg

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har mina fälgar kommit. Jag tog hem en i går för att se att den passade innan jag kränger på några gamla däck som jag hade liggande i garaget. Känner att det är ingen större mening att lägga färska R-däck på fälgarna nu och åldra dem till bakelit innan bilen är färdig. Kontrollvägde fälgarna och 5,3 kg verkar stämma bra.

post-696-1177523229_thumb.jpg

Ha dé

Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har äntligen sprängkåpan kommit efter sju svåra år....

Ingen tung sak så det är många kronor/kilo, men det är väl det som gör en sjua.

post-696-1178633165_thumb.jpg

Passar på att lämna mitt bidrag i "Pimp my diff" debatten. Glasblästrad och klarlackat gjutgods. Nya RF bultar och olja.

post-696-1178633198_thumb.jpg

Sen har jag en fråga till framför allt er som byggt med Ford skivbromsok bak. De stålomspunna slangarna som jag fick med i satsen har raka anslutningar. Dessa passar mindre bra utan jag skulle vilja ha banjokopplingar eller 90° anslutningar mot oken. Finns det banjokopplingar att köpa löst som adapter (Gänga M10*1mm)?

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

nu när du har fått sprängkåpan kan man passa på å fråga vad för svänghjul du skall ha samt vilken diam på svänghjul du får plats med i kåpan?

Link to comment
Share on other sites

Hej Morty

Roadsterbil har lite slangkopplingar och banjokopplingar. Vet inte om det passar dig.

Edited by Arrowsmith
onödig citering
Link to comment
Share on other sites

Magoo,

jag har inga bra mått, däremot en bild med måttband på ett svänghjul som Tiger Sportscars skickade till mig.

post-696-1178643733_thumb.jpg

Sorin, tack för tipset. Ska kolla deras hemsida om jag hittar det jag söker.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Igår fredag hade vi klämdag från jobbet så jag passade på att åka in ändå och låna exprimentverkstaden. Där finns det tillgång till en del av maskinerna som jag inte har hemma. Tanken var att modifiera oljetråget så att jag kan hänga in motor/växellåda så fort jag har slutfört min växellådslobotomi.

Kapade tråget i höjd med sprängkåpans kant och fräste den sedan för att få en plan yta.

post-696-1179578103_thumb.jpg

Snidade ut en 4mm alu.plåt för att täcka "Hålet"

post-696-1179578124_thumb.jpg

Svetsade den på plats

post-696-1179578141_thumb.jpg

Svarvade ut en hylsa till Saab 9-5 oljeplugg (M14*1,5mm) som jag hade liggandes hemma. Denna är klart mindre än VAG:s original.

Fräste ut ett hål och svetsade in den i nivå med botten.

post-696-1179578157_thumb.jpg

Nu minskade jag oljemängden med 0,6 liter och så fort jag har motorn på plats i bilen får jag fundera ut hur jag ska addera oljevolymen och ev. baffla sumpen.

Precis när jag var färdig ringde Kenneth Lundblad som hade varit och lämnat en CD med info. om växellådan. Ett Super Tack från mig!!

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Sen har jag en fråga till framför allt er som byggt med Ford skivbromsok bak. De stålomspunna slangarna som jag fick med i satsen har raka anslutningar. Dessa passar mindre bra utan jag skulle vilja ha banjokopplingar eller 90° anslutningar mot oken. Finns det banjokopplingar att köpa löst som adapter (Gänga M10*1mm)?

Mvh

Magnus

Hej

Kolla med Hydroscand ligger på vägen mot Anderslöv på höger sida dom har det mesta i slang och kopplingar.

//Kenneth

Link to comment
Share on other sites

ett tips att tänka på är att du kan sätta dit oljefiltret från en vag diesel (dom har större volym iaf dieslar från golf mk1 & mk2) detta är åxå ett plus då de längsmonterade 20v motorerna hade en förmåga att coxa i pljepumpen pga för litet filter,

Link to comment
Share on other sites

Nu minskade jag oljemängden med 0,6 liter och så fort jag har motorn på plats i bilen får jag fundera ut hur jag ska addera oljevolymen och ev. baffla sumpen.

En oljekylare och slangar ökade vi volymen med, och det fungerade till belåtemhet.

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Det sitter ett gigantiskt oljefilter på motorn nu (rymmer säkert nästan 1 liter olja) och det kan stämma att VAG ändrat på filterna efter "oil sludge" problemen. Tyvärr sätter filtret/silen i olje "pick up:n" igen p.g.a. av oljeutfällningarna så filtret hjälper bara till viss del.

Det jag är rädd för är att oljepumpen kommer att suga luft om jag inte bafflar och samtidigt återställer oljevolymen i tråget.

Att installera ytterliggare en oljekylare adderar volym, men inte kring olje pick up:n.

Är det någon som har koll på hur andra med 1,8t motorn har gjort?

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Det snabba svaret på den frågan är att jag har inget plåttråg, men däremot ett i aluminium.

En annan fråga är oljereturen från turbon. Hur pass noga är det att den ligger över oljenivån?

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

den SKA ligga över oljenivån och ingen "snok" på slangen dit från turbon heller får det vara...

raka spåret för oljan och ingen restriktion ska det vara.

men varför ska den ligga ovanför ?

Link to comment
Share on other sites

Gissar på att det är för att det inte ska kunna bildas tryck i oljelagringen. Kanske risk för att blåsa tätningarna i sådana fall.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Oljan måste kunna rinna tillbaka obehindrat ner i tråget eftersom det endast är självfall på tillbakavägen till blocket.

Kan den inte det så blir det invändigt tryck i lagerhuset på turbon och du kommer trycka ut olja genom

tätningarna i turbon och det blir blårök och eländen i långa banor.

Ett av problemen sägs även vara att med bristfällig retur riskerar man hämma oljeväxlingen i lagerhuset eftersom

det inte garanterar invändig automatisk avrinning och evakuering utan att du kan få cirkulationsfria platser där

stillastående olja kan överhetta och koksa. Om det stämmer eller ej det vet jag inte, det är en hörsägen.

Samma strul blir det naturligtvis då om du har för klen oljereturledning.

Det rekomenderas även att det aldrig får vara mer än 15graders lutning på oljereturledningen i förhållande till horisontalplanet.

Kom även ihåg att kolla över vevhusventilationen eftersom det trycket går upp i oljereturen från turbon och ställer till

samma elände.... Det är inte fel med rejält tilltagen ventilation av den anledningen, särskilt inte om du har en maskin

som varit med ett tag och har en del "blow-by" vid kolvringarna.

Ta till rör så det räcker till oljereturen....Oljan efter turbon kan vara rejält luftblandad och skummad efter avkastarbrickorna i turbon.

Den håller därför större volym än annars och flödet till turbon är inte ovanligt att det ligger runt 1-2 liter i min. beroende på

aggregatstorlek

Link to comment
Share on other sites

Tack! äntligen nån som kan förklara mer än "det ska vara så"

"Det rekomenderas även att det aldrig får vara mer än 15graders lutning på oljereturledningen i förhållande till horisontalplanet. " ska det inte vara mindre än 15 grader ?

Link to comment
Share on other sites

Tackar för en bra förklaring!

1-2 l/min det var ganska mycket olja det, jag hade nån tanke om att man kanske kunde mellanlagra oljan i en ventilerad catchtank och sen från den leda tillbaka oljan i tråget. Men med det flödet så kanske det inte funkar så bra.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

det klart det måste gå om man nu vill det.

En liten uppsamlings tank och en torrsumpspump som pumpar tillbaka det till motorn måste funka....

eller varför inte en tvåstegs torrsumpspump och ett separat oljesystem till bara turbon för den delen när man ändå håller på...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Liten uppdatering efter semestern som innebar mest jobb med hus och trädgård.

Växellådan ihopsatt med nya lager, synkringar, packboxar m.m..

Köpte delar till växellådan från www.maintrainltd.com. Kopplingslamell (Ford) och tryckplatta (Audi) lyckades en kille på Mekonomen leta upp utan ett reg.nummer och han var dessutom "service minded".. Magoo undrade innnan vilken diameter jag kan ha på kopplingen. Nu vet jag svaret 228mm.

post-696-1186437367_thumb.jpg

Sprängkåpan passade efter smärre modifiering eftersom jag har en växellåda med kort axel till bottenstockslagringen.

Hydraulisk slavcylinder från nyare Mondeo.

post-696-1186437352_thumb.jpg

Väl ihopmonterad med motorn fick jag hängt in paketet i chassiet. Fick tyvärr montera det 50mm längre fram än tänkt eftersom växellådan krockade med ett rör i kardantunneln.

post-696-1186437379_thumb.jpg

Svetsade om oljetråget idag för att rymma lite extra olja, bilder kommer senare. I morgon blir det till att göra växellådsfäste efter arbetet.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tittade på bilderna på MK-chassiet, och blev förvånad att de inte triangulerat runt framvagnen?? Är det inte lite klent, vad gäller vridstyvheten i framvagnen? Tycker generellt det är lite triangelerat! Någon som har en bra motivering.

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Japp, aluminiumdelarna är glasblästrade och gjutjärnet sandblästrat innan målning.

Angående trianguleringen så kan jag på något sätt hålla med. Har själv tänkt addera lite framför allt i kardantunneln så fort jag vet var alla delarna kommer. Framvagnen får gärna kommenteras av de som kan det bättre än mig själv.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...