Jump to content

Lada Instrument


Recommended Posts

Jag har tänkt använda Ladas instrument och funderade på hur jag skulle få ihop det med Omega lådan.

Otroligt nog så visade det sig att Ladas hastighetsmätar wire passar på omega lådan....

Kan man verkligen ha sån tur?

Nu får man bara hoppas att drivningen i lådan snurrar åt rätt håll och att utväxlingen blir hyfsad.

Link to comment
Share on other sites

Lada var FIAT tidigare. om din mätare inte funkar så gör som jag, rensa ut din befintliga mätare o stoppa i nåt som funkar, jag tog en Ascona B o plockade ur instrumentet ut mätarhuset. (ett stort med alla i typ Volvo 740modell) satte i detta i min runda mätare. jag kör med Omegalåda.

Link to comment
Share on other sites

Delvis sant (de gör egna modeller som Niva, Samara, Oka m.fl). Ryska bilnamn är alltid knepiga men många modeller (VAZ-210x-serien) baserades på Fiat 124 fast med egen motor, tjockare plåt, bakre bromstrummor i aluminium och högre markfrigång (tidiga modeller hade också finesser som startvev och manuell bränslepump, saker som kan vara bra att ha under en vinter i Sibirien). Den tillverkas tydligen fortfarande av ZAZ i Ukraina och Suzuki i Egypten.

Link to comment
Share on other sites

Lada Samara har jag fått stifta närmare bekantskap med vid fabriken i Nystad som ett tag tillverkade det något underliga gänget, Saab 9-3 cab, POrsche Boxster och Lada samara. Samaran var en riktigt skitbil ända ner på komponentnivå. Stora variationer och allmänt låg finish. T.ex. frigav kablaget så mycket emissioner att det inte kunde förvaras i stängda rum utan att rummet därefter blev obrukbart. För att inte tala om den oprecisa karosspassningen. Dragveck precis överallt....

Link to comment
Share on other sites

Säg inte för mycket elaka saker om Lada nu, min skönhet står där ute på gården och väntar på att pengar till en svets ska finnas för att laga rosthålet i tröskeln.

Fin 2105:a från 83 med 6000 mil på mätaren, två ägare. Färgen går i fyra nyanser av brunt. Oerhört rapp och skön bil att köra,

ska totalrenovera den nu och ha den som veteranbil. Min bil saknar dock startvev, finns uttag i motorn för det vilket är ett tecken på att motorn inte uppgraderades i samma takt som karosseriet.

Jämfört med bruks-härket man åker med nu, bestående av en saab 99, så är Ladan rena fartvidundret. Tar inte så lång tid att kasta upp den lätta vagnen i 160 :)

Fiat sålde precis allt, skickade av ritningar, pressar och mer eller mindre hela fabrikerna till Ryssland. Där det sedan anpassades för att kunna tåla den hyffsat bittra kylan i sibiren :prop: finns ju en vinter och en sommar inställning på värmaren. Kan ju som lite kuriosa säga att sommar läget fungerar perfekt för svenska vintrar :lol:

Kanske borde ta och fota skönheten lite någon dag.

Link to comment
Share on other sites

Man tackar, ingen annan som förstått sig på varför jag vill vårda den. Alla kvitton finns i princip kvar ända ifrån återförsäljaren, t o m på tillbehör såsom låsbart tanklock och överdragsklädsen(som satt på tills den kom till våran familj för två år sedan). Har dessutom för mig att på garnti-beviset som självklart är skrivet på ryska, finns tryck med hammaren och skäran. Politiken är inte intressant, men det är kult ;)

Gillar udda bilar, så Lada är perfekt. Ska bygga en streetracer också när veteranen är färdig. Då blir det en riktigt vild 2104 som gäller, men det ligger bara i planeringsfasen ännu. Tänkte kika efter objekt i sommar.

Köpa nytt, ja asiatiskt ska det vara. Själv föredrar jag japanskt. Alltid kul när man förespråkar japanskt och bor i trakterna kring Trollhättan och alla Saab entusiaster bara fnyser åt en.

Link to comment
Share on other sites

350px-Rally_Lada_Balatonfured.jpg

:racesmile:

Annars tyckte jag att Nivan var jävligt cool när jag först såg den vid ett besök i Lettland.

350px-Truckload-of-nivas.jpg

Jag har också varit spekulant på en RAF minibuss men den saknade motor och var hittar man en GAZ-motor från 60-talet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...