Jump to content

Hjälp!!!


Drake

Recommended Posts

Prövat med att lägga ut en fråga här som inte har med bilar att göra eftersom vi har bråttom och jag tror kunskapen finns här.

Jag jobbar på en teater och vi ska använda några bord med Industrilackade stålben som vi vill ta bort färgen på. Vi har provat en massa syror och annat jox men inget biter. Vill helst inte blästra eftersom ytan ska blåneras och alltså behöver vara blank. Finns det nåt blästermedel som lämnar en någorlunda slät yta eller finns det nåt supermedel som biter på industrilack? (Inte pulverlack alltså)

Jag har en amerikansk demonregissör som flåsar mej i nacken so please, answer.

Link to comment
Share on other sites

Det är måleriverkstan som håller på så jag vet inte exakt vad dom provat men några medel typ bums verkar inte bita.

En klottersanerings-firma var och provade nåt värstingklet men det funkade inte. Ska testa med bromsolja nu.

Link to comment
Share on other sites

Kuriosa: Jag minns en gång på 80-talet när det fortfarande gick att få tag på Tri. Skulle tvätta bort lite färgrester på en bilruta (Amazon) men hade på lite för mycket. Det rann en liten rand utmed sidan på karossen. Det blev en plåtren linje på den gamla matta röda lacken. Tur att det är förbjudet numera.

Link to comment
Share on other sites

När jag var nere i Indonesien förra sommaren så satt det två killar på huk vid en stor balja med tri, 10 timmar om da´n, och tvättade turbindelar...... :angry:

Men rent och fint blev det!

Arbetsmiljöarbetet har inte kommit lika långt därnere.... :mad:

Link to comment
Share on other sites

Prova med bromsvätska det använder jag då och då och det är mycket efektivt. Det tar dock inte på plast så om de är pulverlackade så är det mekanisk borttagning som gäller.

lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

om man stoppar ner grejer i ``tinner´´ celolosa förtunning och låter det verka över natten så kan man mjuka upp det mesta..

det är inte så att grejerna är pulverlackerade???

är inte så ovanligt på just stolsben... i sådant fall blästra.. :mad:

tänker just på..när man lackerar om gamla alu fälgar använder man någon sorts varmt lut bad... löser tillockmed upp skitiga strumpor :rolleyes:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Ser inte pulverlackat ut. Hur ser man skillnaden?

Tack för alla svar :notworthy: , dom testar med bromsolja nu. Annars får det bli blästern.

Link to comment
Share on other sites

man kan blästra med valnötsskal på sådant som är lite mer ömtåligt....

Kanske svårt att hitta någon som har på lager men som beställningsvara kanske....

Annat alternativ är om du har någon industrirengöringsfirma i närheten som har

kolsyrebläster - blästrar med kolsyreis funkar enormt bra med vassa

kristaller och sedan bara dunstar det och försvinner utan spår...

Link to comment
Share on other sites

Vi blästar ofta smutsiga turbin- och generatordelar på jobbet.

Till delar som vi har höga krav på ytfinhet använder vi glaspulver eller aluminiumoxid (alt. aluminiumsilikat). Äter inte på materialet men tar bort skiten. Nötskal av olika sort används också. Inte lika vanligt, men jag tror att det kommer mer och mer.

Kolsyra använder vi mest till tunnare smutsskikt inne i generatorn eftersom avverkningen inte är så värst stor. Snällt mot materialet, men det tar tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...