Jump to content

Växellåda Till Rover8


Karl-arne

Recommended Posts

Håller på med ett bygge som får en rover8:a. Har svårt hitta en LT77-låda för bakhjulsdriv. Funderar på använda Sierra V6 låda istället. Vet någon om det går med adepter, och vad behövs mer?. Tar gärna emot tips om en LT77:a, så jag slipper göra adeptrar. Andra förslag?

Link to comment
Share on other sites

Vad jag mena var att range rovers Lt77:a inte går att använda eftersom den har integrerad fyrhjulsdrift, så jag måste ha en från en tvåhjulsdriven, t.ex. SD1 ; MGB el liknande.Finns få av dom i Sverige ,relativt gott om dom i England, men frakten på en låda varierar mellan 2-4000:- beroende på hur lådan checkas in. Därför har jag tittat på andra lådor t.ex. sierras v6:a.

Link to comment
Share on other sites

i pårincip går det att använda vilken växellåda som helst bara man gör en adapterplatta så att det passar ihop. en fördel är att ta en låda som har startmotorn på samma sida som motorn. det brukar bli bättre med plats då. det viktiga är att man centrerar den och ser till att ingående axel går in och stöder på ett stödlager i vevaxeln (ifall lådan kräver det och det gör i stort sett alla lådor till bakhjulsdrivna bilar.) en som bör hålla är ju t.ex. BMW typ 525-528-530-535 t.ex.

Jag vet inte var du bor men på Returbilen i Malmö tar de 700:- för alla lådor och man får plocka ur dem själv. bilarna står högt uppallade så det brukar inte va några större problem med rätt verktyg.

Link to comment
Share on other sites

Stämmer säkert att i princip alla lådor går att använda.Men eftersom rovern har ett ganska stort svänghjul innebär det att om jag byter svänghjul måste jag göra om starten och sätta den på lådan, där den inte får plats.Det är också en stor sprängkåpeanslutning så lådan eller skrängkåpan på nya lådan måste vara stora nog, och så måste ingående axeln räcka till o.s.v. Så vet någon vilka lådor som är möjliga och kanske eventuellt finns monterade på plats?

Link to comment
Share on other sites

för det första så måste du mäta upp HUR STORT ÄR DITT SVÄNGHJUL?? och på vilken sida sitter starten????? Volvo B30 kanske räcker? är din kopplingskåpa delbar från lådan? vad är det i för material? kan du ta en roverkåpa och kapa ner den och bulta eller svetsa ihop nåt som kan användas? etc. etc. etc.

Link to comment
Share on other sites

R380 eller T5 (med adapter)är användbara. Vad det gäller LT77 så tror jag att det var så att man kunde ta bort bakre delen på lådan (för framhjulsdriften) och sätta på en annan ändkåpa med medbringare där. Var dock länge sedan jag läste om det men du kan forska vidare på V8 forum

där kan de nog svara säkert.

Conco

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...