Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 520
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Då var årets Locostträff på Kullen avklarad. Det blev en kanondag trots regnandet på förmiddagen. Eftermiddagen bjöd på solsken och lagom temperatur. Lyckades putsa personbästa till 57:73 och de två v

Hmm... Om jag skippar buren och bara kör huvudbågen försvinner 14,1 kg till. Frestande med 431,8 kg. :racesmile: Men säkerheten får gå före!

Japp, så är det! 😂 Dubbla vikten och dubbla antalet cylindrar.... 😏

Posted Images

Jag är en ganska flink och nogrann mekaniker så det är bara till att hojta. :)/>

Tack åter igen! Uppskattas varm när vänner ställer upp!

Har redan mailat med Chris på MNR. Skickade frågor kl 14:04 idag och fick svar 16:39 :thumbsup: Leveranstiden på delarna ligger på ca 3 veckor så det skall nog bli lite åka igen denna säsong hoppas jag.

Pac: Däckkrängare vet jag att du har koll på men vet du något om renovering av alufälgar? Din drifting-polare kanske vet någon bra?

Link to post
Share on other sites

Tack åter igen! Uppskattas varm när vänner ställer upp!

Har redan mailat med Chris på MNR. Skickade frågor kl 14:04 idag och fick svar 16:39 :thumbsup:/>/> Leveranstiden på delarna ligger på ca 3 veckor så det skall nog bli lite åka igen denna säsong hoppas jag.

Pac: Däckkrängare vet jag att du har koll på men vet du något om renovering av alufälgar? Din drifting-polare kanske vet någon bra?

Finns ett bra ställe i Frändefors som renoverar och lagar alla typer av fälgar, ganska rimliga priser också. Jag har vägarna förbi där ibland eftersom föräldrarna bor uppåt och jag jobbar ju i Göteborg, så att ta med en fälg är inga problem.

Men om sedan vet jag ju inte om det lönar sig att laga en alltför trasig 13" CXR fälg, dom kostar ju inte direkt en förmögenhet nya.

Link to post
Share on other sites

Lagat två fälgar där och han är bra men frågan är ju vad en ny kostar han tar ju typ vanligt timm pris typ mekanisk verkstad. I båda mina fall fanns inte nya fälgar att få tag på inom rimlig tid eller kostnad

Link to post
Share on other sites

Och skönt att det bara var plånboken som tar skada. Det går ju att laga .

Sladda in i räcket exact som du i typ 10 kph för tre är sedan och det fick upp pulsen bra , detta ser ut att ha varit mycket intressantare

Link to post
Share on other sites

Pac: Däckkrängare vet jag att du har koll på men vet du något om renovering av alufälgar? Din drifting-polare kanske vet någon bra?

Pulverlack har jag koll på men tyvärr inte rätning/riktning, men Tommy har. Jag kollar med honom.

Edited by Pac
Link to post
Share on other sites

LUPUS: Ja, intressant var det allt. Small i rätt duktigt så jag är nöjd med "resultatet" trots allt.

Tack alla för tipsen ang fälgarna! Skall kolla nogrannare på den sedan men tror inte den är skev utan enbart skamfilad på kanten. Kan räcka att putsa till den och låta "krigsskadan" vara kvar. Alternativet är väl att köpa ny.

Fick kollat priserna med MNR och med lite annat som tas från andra leverantörer borde jag klara mig under 5000:- (fälg inte inräknad) om jag vill köpa allt och inte tillverka bärarmar själv. Detta var faktisk en stor anledning till att jag valde Sjua från början. Driftskostnader och reparationer är förhållandevis små. Gôtt att man inte åker Porsche, Ferrari eller något annat dyrt... :)/>

Edited by fege
Link to post
Share on other sites

Tvillingarna Wargön

CealmSeven V8 får ombyggda Al-fälgar via deras försorg. Fälgarna skall breddas. De kanske även har fälgreparationer på menyn, värt att kolla.

Dom pojkarna kan jag varmt rekomndera. Jag krökte en hoj fälg rätt ordentligt som dom fixade till. Jag bor nästan granne med om så ska du dit får du hojta till.

Link to post
Share on other sites

Måste vara skönt att slippa behöva stå och tillverka nya bärarmar också när något sånthär händer. En bra anledning till att bygga på ett kit. Hoppas nu bara att du inte råkar ut för nån "Engelsk" leveranstid och kan komma på banan snart igen!

Link to post
Share on other sites

Måste vara skönt att slippa behöva stå och tillverka nya bärarmar också när något sånthär händer. En bra anledning till att bygga på ett kit. Hoppas nu bara att du inte råkar ut för nån "Engelsk" leveranstid och kan komma på banan snart igen!

Ja, det är ju inte det enda projektet man har på gång.... :)

Link to post
Share on other sites

För 5000:- får du nog bara en tom kartong hos Porsche hos

Ferrari blir det nog bara en tom plastpåse :prop:/>

Den var mycket BRA

kenneth

Link to post
Share on other sites

Problemet med just CXR fälgarna är att de inte tillverkas för tillfället av Compomotive. Compomotive kursade i höstas och är under omkonstruktion. Jag hade kontakt med dem för två veckor sedan och då trodde de att tillverkningen skulle igång efter sommaren.

Edited by Morty
Link to post
Share on other sites
  • 4 months later...

Dags för fortåka - jag menar fortstanna!Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Japp, kan ju allt det där om kort stoppsträcka efter vårens bravader... Tänkte jag skulle lösa det så det inte blir så mycket efterarbete bara. :)

Är det Sierra nav?Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Ja, Sierranav. Skull gärna haft dem och lagerhusen i alujumjum. Tips mottages tacksamt på sådana som passar "knuff in"-axlar (alltså INTE bultade drivaxlar).

Link to post
Share on other sites

Lagerhus hittar jag, men inte själva navet. Det finns säkert, du kan ju fråga http://www.redlinecomponents.co.uk.

http://www.caterhamparts.co.uk/product.php?id_product=37

Oklart vad det är för skillnad mot dessa som inte finns i lager..

http://www.caterhamparts.co.uk/product.php?id_product=686

Link to post
Share on other sites

Hej, vad har du för diameter på naven/id skivan nu? Till viken modell är skivan ursprungligen? Hur djup är skivan invändigt?

Hälsar Ola som har många skivor, många nav och många mått.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som den ena varianten är nedsvarvad på utsidan.

Men dessa är väl inte aluminium?

Hmm... tyckte de ser ut som aluminium på bilden men jag kanske har fel.

Link to post
Share on other sites

Hej, vad har du för diameter på naven/id skivan nu? Till viken modell är skivan ursprungligen? Hur djup är skivan invändigt?

Hälsar Ola som har många skivor, många nav och många mått.

Skall mäta upp skivan åt dig. Dem följde med i odern när jag köpte oken så jag har inte kolla på vilken bil den kommer ifrån. Det låg en lapp med i kartongen som det stod Rallydesign på så jag gissar att den finns i deras sortiment.

Jag återkommer!

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Hemkommen från Höstrus(k)et med SVKG på Falkenberg. Bromsarna funkar kanon och de känns väldigt förtroendeingivande i slutet av rakan.

För övrigt är McLaren MP4-12C är en bromskloss (utom just på rakan då kanske).... ;)

Link to post
Share on other sites

Nä, han var så satans bred runt Nyhemskurvan och genom esset och högfarts-högern... Kände inte riktigt för att kasta mig på insidan med risk att sätta sjuan i dörren på den.... :)/>/>

Jag lade mig lugnt bakom en stund och kollade på vingen som flaxade så fint i inbromsningarna.

Då var det betydligt roligare och mer lärorikt att hänga på Tommy. Den går bra den där gamla sjuan! :thumbsup:/>

Edited by fege
Link to post
Share on other sites

Ja, det var på SVKG:s sprintrace på Stora Holm. Nu tror jag visserligen inte de körde så långt dragrace. Över 400 m kanske det sett annorlunda ut. Det är en j)¤#&(la bil den där MP4:an!!!

Edited by fege
Link to post
Share on other sites

Dragracet och lite körning med MP4:an från Stora Holm.

All heder åt Lars-Göran som plockar ut denna kärra och rejsar mellan koner och i racegruppen på banförningar (inte alla med bilar i den kalibern som gör detta). Han har inte så mycket tid i bilen heller då han hämtade hem den några dagar innan Stora Holm.

http://s146.photobucket.com/user/snailspeed/media/Sprintrace/2014/Sprint%204/20140920_135828.mp4.html?sort=4&o=2

http://s146.photobucket.com/user/snailspeed/media/Sprintrace/2014/Sprint%204/20140920_102928.mp4.html?sort=4&o=6

Edited by fege
Link to post
Share on other sites

Då var det betydligt roligare och mer lärorikt att hänga på Tommy. Den går bra den där gamla sjuan! :thumbsup:

Ja, Tommy har en fantastisk fart i den gamla kärran! Han kör sina smala 195'or och 185'or "på cirkeln".

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Såhär på internationella mansdagen måste man väl få unna sig lite prylar!?!?!? Kom över en uppsättning CXR:er så kanske det kan bli ett set regndäck framöver eller så. Kylare från Winner racing har också dykt upp. :thumbsup:/>

post-621-0-12560700-1416436766_thumb.jpg

post-621-0-18925300-1416436772_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser man på, nya leksaker! :D/>

Jag säger som Persbrandt: "-Det här är en lek på blodigt allvar" :)

Ang fälgarna så får jag fixa en ring till centrum då hålet i navet är något större än 63,3 mm (är nog runt 70mm) samt spacerplattor på 5 mm till bakfälgarna.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Hej!

Eftersom jag själv skall börja med mitt elsystem har jag försökt tjuvtitta på andras lösningar. Knapparna på ratten, är de återfjädrande så att det bara blinkar när du håller in knappen? Hel halvljus är det någon av knapparna på instrumentbrädan? Har du någon större bild så man ser bättre?

Med vänlig hälsning Rickard

Link to post
Share on other sites

Här kommer så lite bilder på panelen (ursäkta kvalitén...)

Om vi börjar med ratten så är blinkersknapparna inte återfjädrande. De fastnar i intryckt läge tills man trycker igen. Trycker man in båda samtidigt blir det varningsblink. Den blå knappen är ljustuta och den är återfjädrande.

På panelen är det i övre raden från höger till vänster:

Av-på vippa till Digidashen. Detta för att kunna programmera den utan att slå på tändning m.m.

Orange lampa som visar om fläkten går.

Av-på vippa till ljuset så att det går att mörklägga bilen helt (förutom bromsljuset såklart)

Av-på vippa till tändningen (finns även en nyckelbrytare under ratten)

Nedre raden från höger till vänster är:

Av-på vippa till bränslepumpen

Av-på vippa för att kunna tvångsköra kylfläkten (bra tex på invarvet vid bankörning och på tomgågn efter ett banpass)

Av-på vippa till dimbakljus (har inget på bilen ännu men man vet ju aldrig)

På-av-på vippa till hel och halvljus (med denna i mittläget och ljusvippan i övre raden i av-läget lyser inga lampor)

Återfjädrande tryckknapp till startmotorn

Återfjädrande tryckknapp till tutan.

Hoppas det kan vara till någon nytta.

post-621-0-74364700-1420547366_thumb.jpg

post-621-0-66007500-1420547371_thumb.jpg

Edited by fege
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...