Jump to content

Mnr Vortx Rt


fege

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Jag började med Marine-Clean, därefter en omgång med Metal-Ready och sist ett par omgångar med halvmatt Por15. Jag kommer nog att komplettera synliga delar (typ bågen) med någon form av topcoat såsom Chassiscoat Black.

Link to comment
Share on other sites

Då skall vi se om jag kommer ihåg rätt.

Marine-Clean 236 ml (spädes 1:5)

Metal-Ready 1 L

Por15 1 sexpack halvmatt (6x113 ml). Av denna har jag 2 burkar kvar till ev bättringar.

Link to comment
Share on other sites

Då skall vi se om jag kommer ihåg rätt.

Marine-Clean 236 ml (spädes 1:5)

Metal-Ready 1 L

Por15 1 sexpack halvmatt (6x113 ml). Av denna har jag 2 burkar kvar till ev bättringar.

Ok, slutsnackat om detta ;) Nu vill vi se återmontering av det som satt på plats innan lack, och bilder! (Hoppas jag själv slipper redovisa annat än hur färdig bil känns på banan)

Link to comment
Share on other sites

Såja, såja Marcuz! Lugn i stormen! ;)

Det har varit fullt up på jobbet de senaste veckorna så nattpassen har uteblivit helt. Det senaste som gjorts är att passa in kardantunneln (på..rita..av...slipa...på...rita igen...av...slipa lite till.......osv) I eftermiddag blir det dock lite mer tid i garaget så jag skall försöka återkomma med en uppdatering efter det.

Snart börjar pappaledigheten så då blir det i alla fall 1 timma per dag till att bygga på. :D Målet är att hinna ut innan hela sommaren har gått. Man vill ju gärna hinna rulla lite innan körningen på Kullen den 23/8.

Link to comment
Share on other sites

Senaste nytt består i att kardantunneln är helt inpassad med alla urtag. Handbroms, växelspak och backväxelspak är på plats samt bränslsepumpen. Fick också snidat till fästena till tanken och modifiera/monterat halva övre torpedplåten.

post-621-1238176412_thumb.jpg

post-621-1238176440_thumb.jpg

post-621-1238176458_thumb.jpg

post-621-1238176469_thumb.jpg

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då var det dags för en liten uppdatering. Motorn har fått lite uppdateringar i form av oljetemp- och tryckgivare , "baffleplåt" i sumpen och Barnettkoppling. Rattstången har snyggats till med hjälp av en bit 50 mm avloppsrör. Detta skall sedan kläs med kolfiberfolie.

Idag har vi även lyckats få på karossen sånu börjar det likna något. Lite justeringar av glasfiber här och där är kvar att göra samt håltagning för bärarmar och grenrör (blir till att köpa ansiktsmask) :) .

Ja just det ja, dottern har hunnit med lite torrkörning också! :racesmile:

post-621-1241201438_thumb.jpg

post-621-1241201460_thumb.jpg

post-621-1241201483_thumb.jpg

post-621-1241201524_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tjusig bil men passa dig bara för får dottern smak på bilen så kan du bli utan. Tycker allt att det lyser lite i ögonen på henne.....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då har man fått pillat lite till då! Nu är den åter nere på backen! Bakvagnen är klar sånär som på handbromsen. Fram är det lite småplock kvar men jag kunde inte låta bli att ta av den från pallbockarna :icon_oops:

post-621-1242843617_thumb.jpg

post-621-1242843685_thumb.jpg

post-621-1242843697_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jodå, inspirationen rann allt till lite extra nu!

Svarta testprototyper har alltid tilltalat mig på något vis så färgvalet (om nu svart är en färg) var ganska enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Svart är snyggt!! Min var svart fram tills jag fastnade för den oranga pearllacken.

Framför allt tycker jag att MNR:n har ett lockande utseende och uppbyggnad. Ska bli spännande att höra hur den fungerar i verkligheten.

Link to comment
Share on other sites

Otroligt kul, känns som bygget närmar sig slutstadiet?! Känner också att vårat val (oberoende av varandra) av MNR i "all black" är helrätt, ses vi på banan i sommar? Har du tänkt logga bilen med reklam eller skall den vara helt ren?

Min blir troligt "all black" (som planerat från start) och med utvald reklam. Reklam i antingen guld (troligt) eller rött (tillkommen fundering senaste veckan).

Ser att du också har ett fäste för framåtsträva på bågen - som jag valt, valde också sidoskydd - har du det med?

Link to comment
Share on other sites

Otroligt kul, känns som bygget närmar sig slutstadiet?! Känner också att vårat val (oberoende av varandra) av MNR i "all black" är helrätt, ses vi på banan i sommar? Har du tänkt logga bilen med reklam eller skall den vara helt ren?

Min blir troligt "all black" (som planerat från start) och med utvald reklam. Reklam i antingen guld (troligt) eller rött (tillkommen fundering senaste veckan).

Ser att du också har ett fäste för framåtsträva på bågen - som jag valt, valde också sidoskydd - har du det med?

Jodå förhoppningen är att den skall rulla i sommar. Deadline är i alla fall Kinnekulle den 23 augusti. Bilen blir troligen " all black" med något enstaka pynt här och var, vi får se...

Jag har lagt till framåtsträvan i efterhand och jag förberedde chassiet för sidoskydd ifall jag vill lägga till dessa senare. Hur går det själv? Borde vara dags snart eller?

Link to comment
Share on other sites

Jodå förhoppningen är att den skall rulla i sommar. Deadline är i alla fall Kinnekulle den 23 augusti. Bilen blir troligen " all black" med något enstaka pynt här och var, vi får se...

Jag har lagt till framåtsträvan i efterhand och jag förberedde chassiet för sidoskydd ifall jag vill lägga till dessa senare. Hur går det själv? Borde vara dags snart eller?

Tell me - 23 aug - vad händer? Snart dags, snart!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då var det väl hög tid för en liten uppdatering. Jag har haft en del annat att stå i, väntat på delar och dessutom blev jag och lillan sjuka lagom till det varma vädret kom.... :banghead: Hursomhelst så har bakskärmarna kommit på och kylsystemet är i stort sett klart. Har nu börjat titta på elen och designat färdigt instrumentpanelen. Vi får se om planen med att vaa klar till Kullen håller (jag äe skeptisk...). Ja just det, backspeglar och sidoblinkers har jag också fått dit.

post-621-1246540873_thumb.jpg

post-621-1246540881_thumb.jpg

post-621-1246540908_thumb.jpg

post-621-1246540974_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sådär ja! Har nu kontrakterat "The Stig-superlight edition (13,5 kg)" för testkörning. Blir nog bra det här... :racesmile:

post-621-1247077067_thumb.jpg

Edited by fege
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Byggtiden är lite svår att avgöra i mitt fall. Jag köpte den redan -06 men väntade på hus/garageköp. Sedan hösten -08 har jag småpillat lite men man kan väl säga att jag byggt lite mer aktiv det senaste året. Men då har det varit 1 - 2 timmar lite här och där. Passformen har varit helt ok sånär som lite extra jobb med karosseriet men det får man nog räkna med när den legat förvarad i tre år. På det hela taget är MNR och Chris Nordon mycket trevliga att ha att göra med.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Byggtiden är lite svår att avgöra i mitt fall. Jag köpte den redan -06 men väntade på hus/garageköp. Sedan hösten -08 har jag småpillat lite men man kan väl säga att jag byggt lite mer aktiv det senaste året. Men då har det varit 1 - 2 timmar lite här och där. Passformen har varit helt ok sånär som lite extra jobb med karosseriet men det får man nog räkna med när den legat förvarad i tre år. På det hela taget är MNR och Chris Nordon mycket trevliga att ha att göra med.

Berätta mer... fullt upp med att köra den?!

Link to comment
Share on other sites

Berätta mer... fullt upp med att köra den?!

Nja, inte riktigt... Har haft lite fullt upp med annat den sista tiden så det har gått segt. håller på att bygga elsystem för närvarande och sedan återstår ljuddämparfäste, luftbox och lite småpill innan SFRO 2. Jag satsar på att få den besiktad innan snön kommer så att den är fullt färdig till våren.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

I'm back!!!

Idag/natt har motorn snurrat runt!!!!!!!! Dock bara med hjälp av startmotorn men ändå... Har ingen olja i motorn så mer än så blir det inte för tillfället.

Jag är tämligen klar med elsystemet och har kollat de flesta funktionerna och allt verkar ok så långt (har inte behövt ta fram brandsläckaren i alla fall) :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då var det gjort! MOTORN HAR SNURRAT FÖR EGEN MASKIN!!! :) :) :)

Nu skall det bara byggas luftburk, underrede till passagerarstolen och avgassystemet skall hängas fast. Det och lite annat småplock sedan är det dags för SFRO 2 + bullerprov. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då var det olja i diffen och backväxellådan. Imorgon hoppas jag få vätska i bromssystemet. Wiren till trotteln får vänta till sist annars vet jag hur det kommer sluta... :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir gärna fort och fel om man inte ta brottargrepp och är 100% strukturerad på slutet. Det är smart att vänta med en enkel men vital del tills man kollat, dubbelkollat, trippelkollat, .....

Link to comment
Share on other sites

Det sket sig ändå.....

JAG HAR KÖRT MIN BIL, JAG HAR KÖRT MIN BIL, JAG HAR KÖRT MIN BIL!!!!!!!!

Utan bromsar och utan trottel :icon_oops:

Jag var bara tvungen att höja tomgången och rulla in den de 20 metrarna i garaget efter att jag luftat färdigt kylsystemet.

Det gick inte fort och det svände knappt men vad gör väl det för...

JAG HAR KÖRT MIN BIL, JAG HAR KÖRT MIN BIL, JAG HAR KÖRT MIN BIL,!!!!!!!! :racesmile: :racesmile: :racesmile:

Ja,lite glad är jag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...