Jump to content

Mnr Vortx Rt


fege

Recommended Posts

Tackar! Perfekt. Alltid bra att få se/höra andras tankar/lösningar. Nu ska jag bara försöka rita ner en egen lösning på papper innan jag börjar klippa :prop:

Link to comment
Share on other sites

En mycket bra idé!

Tejpa fast lite papper på panelen och rita, fundera, fundera igen och rita om. Var noga med att spänna fast dig ordentligt så att du når alla reglagen när du väl är på plats.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Var det egentligen inte meningen att extrafälgarna skulle vara till regndäck... Men va f¤%&4n!! Blir kul att testa detta!

Tack för tipset micke r1 :racesmile:

Hehehe, nu åker bärarmarna igen! :D

Formel Renault eller varifrån är de?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Pac: Vet inte vilken klass som använder dem men det är 200/50-13 bak och 160/55-13 fram.

Vi får se hur det går med bärarmarna... Kanske skall malla av dem innan slicksen åker på. :)

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Du kommer snart till insikt att du behöver 4 st fälgar till regn däcken,o när du har dom så kommer ett sug till på 4 st till. O då behöver du ett större släp...O så där fortsätter de ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Weller wheels stål för 75 pund

st är inte fel heller får se vad dom väger om dom nu kommer inte hört ett ljud sen i fredags ( betalat) o frågat vad frakten går på?

post-3782-0-94506200-1427825990_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej då gamla, fula besiktningsljuddämpare som vägde 7,4 kg. Hej nya, finare ljuddämparen på 3,15 kg (inte klar på bilden) :racesmile:

Har hittat lite annat småfix som måste åtgärdas. Byte av länkhuvuden i framvagnen och förstärka nedre bärarmarna m.m.... Hoppas bli klar till Rudskogen nästa vecka

post-621-0-84792400-1430113877_thumb.jpg

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

tpau: Skivorna har Marc och Chris på MNR tagit fram till deras bilar och de har nu testat färdigt och släppt dem till försäljning. Även lagerhållarna kommer från dem. Man kan få centrumen på skivorna mer urfrästa som på bilden nedan men de rekommenderas endast till race där de utför översyn efter i stort sett varje körning.... Hållaren till oken ser du också på bilden nedan. Den var inte monterad på första bilden.

Rickard: Ljuddämparen blev kanon till slut. Kolfiberrören och de perforerade rören och gavlarna köpte jag av PJ Engineering i UK. Övriga bitar är från Raka Rör. Dämparen är fylld med Acousta-Fil vilket verkar funka väldigt bra och många i UK rekommenderar detta. För övrigt är det inga konstigheter egentligen. Perforerat rör mellan gavlarna, vanligt utanför, i med Acousta-Fil och på med röret och nita fast. Mest jobb var det med att skarva ihop kolfiberrören då de bara fanns i 50 cm bitar... Min dämpare är ca 90 cm lång.

http://www.thermalvelocity.co.uk/Silencer-Packing/Acousta-Fil%C2%AE-PTX----800%C2%BAC/p-117-425/

http://www.pjengineering.co.uk/

post-621-0-46594000-1436523442_thumb.jpg

post-621-0-83191800-1436523451_thumb.jpg

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Sorry, kollade fel i excel-arket... Skall vara 2,78 kg ju.

Skivor bak - 2 x 660 g = - 1,32 kg

Lagerhållare -2 x 580 g = - 1, 16 kg

Skivor fram - 2 x 150 g = - 0,30 kg

Summa - 2,78 kg

Sedan går det att fräsa bort lite till i naven på skivorna utan att vara lika extrem som i MNR:s bild ovan om man vill ta lite vikt till.

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Sorry, kollade fel i excel-arket... Skall vara 2,78 g ju.

Skivor fram - 2 x 660 g = - 1,32 kg

Lagerhållare -2 x 580 g = - 1, 16 kg

Skivor fram - 2 x 150 g = - 0,30 kg

Summa - 2,78 kggt mycket!

Sedan går det att fräsa bort lite till i naven på skivorna utan att vara lika extrem som i MNR:s bild ovan om man vill ta lite vikt till.

Du har altså minskat ofjädrad vikt med ca 1,2 kilo per sida bak? Det är riktigt mycket! Grattis! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På tal om viktminskning så fick jag hjälp av Pac och drifting Sälen att kränga på slicksen idag. 8" breda fälgar bak och 6" fram och vips så försvann 7.5 kg till!!! 1,55 kg per hjul bak och 2,2 kg per hjul fram.

Nu är totalvikten utan soppa och undertecknad nere på fina 445,9 kg. :thumbsup:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Oken bak, är de för Sierra och vart ifrån har du köpt dem och aetikel nummer på dem . Jag har problem med orginal Sierra bak och fett par vanliga fälgar, dina ser smalare ut. Skiv diam?

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Om jag skippar buren och bara kör huvudbågen försvinner 14,1 kg till. Frestande med 431,8 kg. :racesmile:

Men säkerheten får gå före!

Edited by fege
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Freelander diff, kardan i kolfiber och karossdetaljer i supertunn kolfiber kanske. :) Men då pratar vi en del pengar till...

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Det går säkert. MNR smällde ihop en på 395 kg men då var det inte riktigt samma motor och inte gatlegal. Som du säger så blir det dyra kilon nu om man inte skall börja borra ur bultar, minimi-dimensionera kabelhärva, plocka bort lampor m.m.

Link to comment
Share on other sites

Är man besatt av vikt så är man - jag "älskar" din senaste mening "Som du säger så blir det dyra kilon nu om man inte skall börja borra ur bultar, minimi-dimensionera kabelhärva, plocka bort lampor m.m" Följer denna tråd, en härlig resa -"tycker att din bil väger lite mycket" - fortsätt

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då var man hemma från årets körning på Kullen då. För min del blev det endast körning på förmiddagen som ägnades åt inskrubbning av skivor och belägg m.m. Tyvärr valde ljuddämparen att separera något så jag avbröt körningen för att förhindra totalhaveri med trolig punktering som följd.

Det blev ett 20-tal varv och med Jonny Thomsens spårkorrigeringar och uppdateringarna lyckades jag sänka pb till 58:37 sek. Detta varv innehöll dock några missar så 57:or är inte omöjligt. Slicksen hann jag inte få på innan ljuddämparen tackade för sig så det får bli nästa gång tyvärr. Spännande att se vad det kan ge!

Nu blev det svårt med det planerade motorbytet. Det hade varit kul att se hur lågt man kan komma med den gamla 150-hästaren innan man "fuskar" sig till varvtider med mer effekt. :) Hmm, tål att funderas på...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 8 months later...

Då var första bankörningen för säsongen avklarad! Det blev en heldag på Kullen med Sportvagnsklubben i Göteborg och deras eminenta Bankalas. Deltog även i deras 60-minutes race vilket var mycket trevligt. Detta är en lagtävling i stafettform med handikappsystem som faktiskt är riktigt roligt. Inget personrekord denna gång men mer stabila tider runt 58,60 till 58,80 och snabbaste Roadsport A bil för dagen i racet så jag är nöjd. Det var lite saneringsrester kvar i utgången på brosvängen så där fick man lämna någon meter tillgodo. Ett par filmer för de som är intresserade. Inte perfekt spår men roligt som bara den!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Kul överraskning idag!

Jag fick ju haveri på växellänkaget under första passet under vår körning på Kinnekulle i år. Det gick ju att köra men slaget i växelspaken var ca 40 cm och vid nedväxlingarna var det kopplingstramp och mellangas som gällde. Det var inte heller alltid som 4:an ville i vid nedväxlingarna. Detta gjorde att jag ägnade dagen år att skjutsa runt syrrans pojk till hans stora glädje. Han fyllde tretton i juni och hade laddat för detta det senaste året... :)

Jag fick i alla fall ett pass själv i bilen och nu kollade jag loggen för detta. Snabbaste varv var 59:22 men när jag såg optimal (sammanslagning av snabbaste sektionstider) tid från passet blev det liiite bättre! 57:74 med rackligt växellänkage och första passet på slicks. Med lite justering av däcktryck m.m kanske t.o.m 56-or inte är omöjligt.

Nu vill jag tillbaka till Kullen!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det där med optimala varv beror oftast på att man kört för fort någonstans och förmodligen straffat ut sig i nästa sväng/sektion. Har ett optimalt varv på gelleråsen på 1.13.20 och det tror jag inte en sekund på när bästa varv 50 varv senare är på 1.16.80. Kanske på slicks istället för mina tw 180 Nankang. Racechrono.

Link to comment
Share on other sites

Nja, jag tror nog den optimala tiden håller i mitt fall åtminstone. Har man inte så stor differens mellan bästa och optimal tid så tycker jag att det håller bra.

Jag har sedan tidigare 58:37 som bäst med R-däcken och det fanns mer att hämta och stabila tider (7-10 varv på raken) mellan 58:60 och 58:80. Så med rätt temp i slicksen så skall det nog gå med låga 57:or åtminstone. Jag har ju förhållandevis lite effekt och lever på att pricka rätt i kurvorna så minsta miss så är varvet rökt och jag får vänta på nästa chans.

Link to comment
Share on other sites

Mitt optimala varv kan säkert bero på att jag inte har extern gps. Annars ligger tiderna inom några tiondelar

Ja en extern GPS puck är värd varenda krona. Telefonens GPS prickar inte mycket rätt i våra livliga bilar.

Saknade dig Christer på Kullen!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej. Är på väg att återmontera min koppling med lite nya delar bla ett Barnett kitt. Har dock köpt det begagnat och har ingen monteringsanvisning. Kommer du ihåg om det är samma åtdragningsmoment till skruvarna som originalfjädern (8Nm) /Rickard

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...