Jump to content

Mnr Vortx Rt


fege

Recommended Posts

Då var körningen i fredags på Kinnekulle med SVKG avklarad. Lyckades komma under minuten med 59:48 som bästa tid. Testade lite olika däckstryck och bromsbalanser och med lite filande till så skall 58:or gå att lösa! Naturligvis var minneskortet i kameran fullt när det gick som bäst!! :banghead:

Det blev totalt sju pass under dagen men jag tror inte det är intressant att kolla på alla dessa så ni får hålla tillgodo med ett av dem.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Bra kört fredrik :thumbsup:/>

Tror att jag o Nicklas körde på dom tiderna i Niclas film, med lite mer v max på start o mål o under bron.

post-3782-0-02025600-1368467714_thumb.jpg

post-3782-0-56738700-1368467738_thumb.jpg

post-3782-0-45958100-1368468839_thumb.jpg

post-3782-0-36733000-1368467810_thumb.jpg

De blir rejsing på locostträffen :racesmile:/> :thumbsup:/>

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Ja, locostträffen kan bli riktigt kul!

Jag har allt studerat eran film må du tro... och jag kom fram till samma resultat som du. Dock tror jag att ni var med konsekvent runt lite lägre tider än jag. Har gått igenom mina klipp (väldigt lärorikt måste jag säga) och skall prova att peta ner en kugge till på delar av varvet så att jag får lite mer sprutt ur böjarna.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Ja de visar ju bara att vi kör lite fortare på rakorna,o de är ju inte spec svårt , med en motorstarkare bil!

bara hålla gasen i botten ju.

I kurvorna där väghållningen o inte effekten spelar så stor roll är nog skillnaden mkt mindre.

Som sagt bra kört :thumbsup:/>/> jag försökte ett antal gg när jag körde r1 o kom aldrig under minuten.

och skall prova att peta ner en kugge till på delar av varvet så att jag får lite mer sprutt ur böjarna.

Japp dom där får man varva på friskt kan man hålla dom på 11k rpm hela tiden varvet runt då roligt komma .....

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Grymt jobbat Fredrik!

Nu har jag massor att hämta in på dig. Ligger hopplöst efter känns det som. Jag får nog nöja mig med att slå cec:arna i sommar.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Tack igen!

Vedde: Tricket är att ta det i sin egen takt. Prova att dela upp banan i delar och slipa på en del i taget. På Kullen känns det som att man tjänar på att ha bra flyt och inte bryta och bända i grejerna för mycket. Hellre släppa av lite tidigare och inte bromsa än att stå på och nita. För mig har det gått som fortast när jag inte försöker lägga snabba varv.

Men ibland blir det såhär:

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Snöade in på detta rejält....

juniors v max

post-3782-0-43319900-1368558389_thumb.png

Osso bec v/s cec i sista kurvan innan start o mål

post-3782-0-95939600-1368558512_thumb.png

post-3782-0-04090900-1368558545_thumb.png

post-3782-0-73522000-1368558599_thumb.png

Säger väl inte så mycket egentligan men rätt intressant iaf ?

Link to comment
Share on other sites

micke r1: Vet inte vad andra tycker men jag tycker i alla fall att det är väldigt intressant att analysera och jämföra på detta sätt. Är ju en bit kvar innan vi är ikapp herr Granfors...

LUPUS: Det ÄR galet skoj!

Link to comment
Share on other sites

LUPUS: Det ÄR galet skoj!

59:48 är ju inte helt långsamt det heller thumbsup.gif får hem och skruva ordning på chassit så jag kan ge dig en fajt låg någon tiondel långsammare än det förra året. eclipsee_steering.gif

Link to comment
Share on other sites

59:48 är ju inte helt långsamt det heller thumbsup.gif får hem och skruva ordning på chassit så jag kan ge dig en fajt låg någon tiondel långsammare än det förra året. eclipsee_steering.gif

Nu var ju 59:48 det absolut snabbaste jag mäktade med denna dag. Jag låg mer konsekvent runt 59:8 - 1:00:5 när det inte var trafik ivägen så det kan bli spännande på locostträffen...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då har det anlänt lite nya delar att pilla dit. Nya skärmar och halvdörrar står på programmet. Halvdörrarna är till en Westfield så de kräver lite anpassning/förlängning och lack innan de går att få dit.

post-621-0-69623000-1370644818_thumb.jpg

post-621-0-39177600-1370644827_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Japp, rattmuffen på! gäller att vara förberedd inför vintern... och så är den bra om man vill talla på fina mockaratten med skitiga fingrar. :)

Nej, inga skärmstag ännu. Det blir till att snida ihop något framöver.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sweet!

Kollade ett kit till min, med garanti 40 loppor, blit inte i år tror jag!

;-)

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ett tips annars kan ju vara att köpa en komplett hoj med turbokit.

Sälj allt utom motor och du har en extra motor med turbokit för 30.000kr

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

fredrik ang dörrarna !

vi kollade v max med gps i en motorsvag Caterham i Finland (motopark) = jätte lång raka

Den gick 7 km/t fortare med dörrar . :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Gôtt!!! :racesmile:

Har lite fixande kvar innan de kan komma på. De är ca 10 cm för korta så jag behöver förlänga dem i framkanten. Det får bli ett senare projekt. Håller för tillfället på att färdigställa skärmstagen till de nya framskärmarna. Sedan får det kanske bli dörrarna och så eventuellt turbon i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Tog med lilltösen för att handla lim till framskärmarna idag. Hon hittade det perfekta tillbehöret för oss, eller vad tycker ni?!?!?!?!

Till slut vågade jag inte chansa ändå och tog fram PL 400:an och smackade dit skärmarna.

post-621-0-25528700-1372630627_thumb.jpg

post-621-0-88114300-1372630633_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då var det dags att summera körningen på Kullen. Tyvärr blev det inte så mycket vettigt filmat då jag vid ett tillfälle missade att stänga av kameran och lyckades filma 58 min när bilen står still under lunchen... :banghead:/>/>/>

Hur som helst blev dagen mycket lyckad! Fick till slut hittat rätt växlar och mjukat upp dämparna två klick runtom vilket resulterade i pb med 58,99 s och regelbundna varv runt 59,2 - 59,7 s utan trafik.

Tack micke r1 för givande samtal och peppning under dagen! Har bestämt mig för att lägga turbon på hyllan ett tag och se hur långt man kan komma med en förgasar-R1:a. Låga 58:or eller kanske 57:or... Vi får se!

Den dassiga bilde får ni skylla på flugan som satt utsmetad i kanten av linsen. :)

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Ja skall studera din film och försöka förstå var jag fegar jämfört med dig. För det sitter i huvet på mig är jag övertygad om.

Grattis till de fina tiderna.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Jo, det är mycket på Kullen som sitter i huvudet. Jag tror att det vi pratade om ang. din "semestergas" spelar in en hel del. Det ligger förmodligen i bakhuvudet och gör att du bromsar tidigare än du behöver.

Förra gången jag var på Kullen var bromsarna inte helt ok (luft i systemet) vilket gjorde att jag fick göra två snabba pumpanden innan det bet ordentligt. Jag kom på mig själv med att inledningsvis bromsa på samma sätt även denna gång så visst sätter det sig i huvudet...

Link to comment
Share on other sites

Hittade semester gasen, en fjäder som släppt på pedalen, måste hitta bättre fjädrar, frågan är bara VAR?

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Då var nattpasset till ända! Det här kommer bli bra!!! Toppfarten kommer öka med säkert 50% och jag kommer kunna köra i taket på tunnlar i 100 km/h... :)/>

Eller så blir det ingen skillnad förutom att lådbilen blir tyngre... :icon_oops:/> Den som lever får se!

Hur som helst, nu är jag trött. GOD NATT!!!

post-621-0-10740200-1373586117_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stiligt! :notworthy:

Jag funderar på att göra exakt detsamma härnäst. Förbättra aeron lite med splitter/plant golv/diffuser och snortighta CSR-skärmar. Ska bli intressant att höra sen om du tyckte det gav resultat.

Edited by xtimmyx
Link to comment
Share on other sites

Tack!

Ja, det jag är ute efter är primärt inte marktryck utan att få luften att strömma lite med gynnsamt runt kärran. Förhoppningsvis blir skillnaden åtminstone märkrbar! Återkommer med rapport.

Fram blir det nog bara en plåt under motorn till att börja med.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då lyckades man klämma in en körning med MX5-racing på Kullen i fredags. Lika roligt som vanligt men varmt som f¤#3n!

Diffusorn och plåten under motorn gav ingen märkbar skillnad i toppfart i alla fall. Kan bero på att motorn gick lite väl varm med plåten monterad och den åkte bort mot slutet av dagen. Tror jag tappade lite mos o motorn pga värmen så jag får testa att leda om luften lite genom kylare och insug innan jag bestämmer mig för om det var bra eller dåligt.

Jag fick dock till några partier av banan lite bättre och om jag slår ihop körningen med Locostklubben och fredagens körning så har jag nu en optimal tid (summan av de bästa sektortiderna jag presterat) på 58.49. Spännande!

Nytt är också planerna för motoruppdateringen. Kom över en Honda Fireblade spis från 2008 komplett med el, eftermarknadsbox m.m. till ett bra pris så nu är vintern räddad...

Link to comment
Share on other sites

An all new CBR1000RR was introduced at the Paris International Motorcycle Show on September 28, 2007 for the 2008 model year. The CBR1000RR was powered by an all new 999 cc (61.0 cu in) inline-four engine with a redline of 13,000 rpm. It had titanium valves and an enlarged bore with a corresponding reduced stroke. The engine had a completely new cylinder block, head configuration, and crankcase with lighter pistons. A new ECU had two separate revised maps sending the fuel and air mixture to be squeezed tight by the 12.3:1 compression ratio. Ram air was fed to an enlarged air box through two revised front scoops located under the headlamps. Honda claimed power output to be at least 178 hp (133 kW) at 12,000 rpm

Grattis!

Link to comment
Share on other sites

Tackar! Några kusar till skall nog gå att få ur den utan att trimma sönder den fullständigt. Standard verkar vara fullsystem och ommappning på hojarna. Skall ge mellan 10-14 hästar till. Boxen till sprutet som kom med motorn verkar spännande. Det går att justera precis allt med tillhörande programvara och så verkar det finnas en autotune-funktion för mappningen också. Den är också utbyggbar med div tillbehör så som quickshifter, pit speed limiter och jag tror den t.o.m. är förberedd för lustgas... Blir till att plugga på lite innan med börjar fippla med den!

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Sjuorna är en Caterham som kördes av Anders och Malin från Skövetrakten och bilen med vinge som jag jagar i klippet är Torkel Kristenssons Westfield Aerorace som går i Modsport i SPVM.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Det har tyvärr stått still ett tag nu. Tänkte göra ett ryck nu mellan nyår och trettonhelgen så man kommer igång ordentligt. Kan bli tight med tid annars... smile.gif

stupid.gif Kan bara hålla med....

Framgång i garaget borde premieras. Det är inte unikt att hobbyn hamnar i andra hand. Eller trdeje..

(väntar på att spacklet ska härda)) Christer :)

Link to comment
Share on other sites

Säg till om du behöver lite hantlangning. :)/>

Tack för erbjudandet!

Vi får se vilka eventuella problem som kan dyka upp. Har en liten lista med frågor jag tänkte dra iväg till Andy på AB Performance i dagarna.

Link to comment
Share on other sites

Ja, turboplanerna ligger på is för tillfället. Gillar sugmotorer och deras karaktär så det får bli så för tillfället i alla fall... :)

Blinkarna fram fick min Ducati 900 SSie släppa till (originalblinkers). De passar bra i stilen med övriga lampor på kärran.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...