Jump to content

Mnr Vortx Rt


fege

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Tackar!

Ha inte mätt frigången men när jag bestämde höjden på huvudbågen så hade jag 60 mm frigång mellan hjälm och en tänkt linje ner mot ramverket i nosen. Borde bli lite till nu när rören inte lutar så brant ner mot fronten.

Link to comment
Share on other sites

Hej, snyggt. Om det är trångt flytta in rören mer mot centrum så spar du plats, ser ut som om de ligger rakt ovanför stolen. Bifogar en bild på min sjua med båge som exempel.

post-3428-0-09089500-1360959609_thumb.jpg

Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fan va nice!

Ser jättesnyggt ut.

Nu är det bara att ta fran TIGen och göra snygga mönster svetsar. :rolleyes:

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Börjar få lite kläm på TIG:en nu faktiskt. Skall köra "skarpt" på bågen ikväll.... :o/>

Tig är nice. Har du tillgång att köra med rotgas? Så får man sjukt bra genombränning. Har gjort som så när jag byggt avgassystem att jag satt ett te på gasslangen till handtaget och lett gas genom en strypventil. Sedan justerat gasflödet med en lös gasflödesmätare. Men det kan man prova sig fram. Nackdelen är ju att man gör av med mycket gas. Men det blir snyggare på insidan än utsidan.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en bild Vedde! Vart lite skumma ljusförhållanden för mobilkameran så det blev bara en bild som duger. Blev inte helt klar för nu behöver jag lyfta av buren för att bränna färdigt! Tror inte jag skall väcka frugan för assistans... Eller vad tror ni? :)/>

Näsbypatrik: Nej, har inte testat rotgas ännu. För kolla på detta framöver. Jag hör att vi har mer än MNR att prata om när du kommer... ;)/>

post-621-0-21695000-1362351587_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en bild Vedde! Vart lite skumma ljusförhållanden för mobilkameran så det blev bara en bild som duger. Blev inte helt klar för nu behöver jag lyfta av buren för att bränna färdigt! Tror inte jag skall väcka frugan för assistans... Eller vad tror ni? :)/>/>

Näsbypatrik: Nej, har inte testat rotgas ännu. För kolla på detta framöver. Jag hör att vi har mer än MNR att prata om när du kommer... ;)/>/>

Det ser ut att ha brännt i bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jodå, skönt att ha den färdig! Måste bara fixa till karossidor vid motorn också innan körningen på Rudskogen den 15:e april. Lite bortrest med jobbet nästa vecka också så det blir några nattpass framöver...

Link to comment
Share on other sites

Stressmeck! Det börjat arta sig med karossidorna! En annan lite kul pryl har också hittat in i garaget. Kan nästa vinters projekt vara bokat...??? :)/>

post-621-0-76685400-1365548349_thumb.jpg

post-621-0-28346600-1365548358_thumb.jpg

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Japp, roterande ljuddämpare från Volvo! :)/> En TD04HL-16T (7:ans vinklade avgarhus)

Det blir nog åtminstone halvvägs utanför. Det är tight på den sidan av motorn (enda stället det ät trångt under huven på en BEC) så vill jag inte dra om ett ramrör får det bli lite utanför. Vi får se när det är klart...

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Det tänker jag inte göra... :)/>

R1:an med fuggar är "ganska lätt" att konvertera. Har inte helt grepp på alla bitar än men i praktiken behöver man enbart höja kompet, förstärka kopplingen (redan gjort) och justera kammarna något. På förgasarsidan är det, förutom trycksättning, mindre huvudmunstyken och ett hack på nålen (grovt, koll med lambda rekommenderas). Pump och tryckregulator till förgasarna behövs också. Alltså inte så mycket man behöver göra om man inte vill ladda mer än 0.7 bar i alla fall (bör ge runt 220 hk)

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Det tänker jag inte göra... :)/>/>

R1:an med fuggar är "ganska lätt" att konvertera. Har inte helt grepp på alla bitar än men i praktiken behöver man enbart höja kompet, förstärka kopplingen (redan gjort) och justera kammarna något. På förgasarsidan är det, förutom trycksättning, mindre huvudmunstyken och ett hack på nålen (grovt, koll med lambda rekommenderas). Pump och tryckregulator till förgasarna behövs också. Alltså inte så mycket man behöver göra om man inte vill ladda mer än 0.7 bar i alla fall (bör ge runt 220 hk)

Höja kompet?

Link to comment
Share on other sites

För er som funderar på att köra 30 + ampere genom nummerskyltsbelysningen kan jag meddela att det inte fungerar.... :)/>

I förrgår var jag ute på en runda och ställde in kärran som vanligt. Igår var den död?!?!? Huvudsäkringen hade gått och felet hittades efter lite detektivarbete i form av en kortslutning i nummerbelysningen. Problemet är provisoriskt löst och det blir till att byta en liten bit kabel där bak då det blev härdsmälta i kabelmattan närmast lampan.

Då har man att göra ikväll också... :thumbsup:/>

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Ja du! Lagom mycket skulle jag säga... :)

Jag drog ihop den utan någon ritning och kapade "takrören" utifrån vad som såg bra ut. JAg kan mäta ikväll och återkomma när jag vet.

Link to comment
Share on other sites

Tack det ger ett riktmärke, får se om det ser bra ut på min, kanske behöver mer eller mindre. Finns det regler eller bara vad man tycker är snyggt?

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

vedde: --- Finns det regler eller bara vad man tycker är snyggt? ----

Ja det finns regler i VVFS 2003:22. Mycket är skrivet på formen:

75 § Belysning skall finnas i passagerarutrymme samt vid fotsteg och alla platser där det finns något hinder. Belysning skall ha tillfredställande styrka som under mörker gör det möjligt att säkert komma in i och ut ur bilen och att söka upp lämplig sittplats.

Sökte bara på "tillfredställande" och exemplet gällde lastbil men det visar principen hur reglerna skrivs.

Det finns andra sätt också som är mer exakta ett exempel är placering av strålkastare eller andra ljus, där finns det områden som utrustningen skall vara monterad inom och som grädde på moset siktvinklar så inget skymmer.

Du har stora möjligheter att bygga "fritt" men bygg så du känner dig trygg i bilen, att inga kanter eller "hörn" är så nära att du uppenbart kan skada dig på dessa samt var beredd på att besiktningsorgan kan kräva stoppning på hela eller delar av bågen.

Summering: Reglerna är indirekta, sedan kan det finnas speciella regler för olika banaktiviteter mm. Jag skriver bara om "myndighetsregler."

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Sweet!Kollade ett kit till min, med garanti 40 loppor, blit inte i år tror jag!;-)/FredrikSkickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Har också sett att kitten är ganska dyra. Sedan är ju de oftast anpassade till hojar så grenröret och en del andra komponenter kan man förmodligen inte använda rakt av i alla fall. Köp lösa bitar och bygg ditt eget kit.

Tack det ger ett riktmärke, får se om det ser bra ut på min, kanske behöver mer eller mindre. Finns det regler eller bara vad man tycker är snyggt?/FredrikSkickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag har inte sett några regler utan utgått från vad jag tyckte blev bra bara.

Link to comment
Share on other sites

Det jag menade avar att jag inte hittat något i SBF-reglerna ang lutning bakåt.

Tror det står något om att den skall följa A-stolpen och taket väl. Ta en titt för säkerhets skull.

Link to comment
Share on other sites

Hemkommen från Vårruset på Falkenberg med SVKG. Välarrangerat och kanonkul som vanligt! Hade till och med tur med vädret då första droppen kom när jag svängde ut från parkering på väg hem.

Nytt personbästa på 51:53 s med halvsladdriga bromsar bådar gott. Behöver lufta lite bromsystem...

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Här kommer första passet i racegruppen från Vårruset. Luft i främre bromskretsen gjorde en del inbromsningar spännande och gjorde att jag fick bromsa tidigt för säkerhets skull. Pass två är under uppladdning.

Link to comment
Share on other sites

Mercan går sjukt bra!

Den gick i DTM 1992 men Keke Rosberg och Ellen Lohr bakom ratten...Levererar ca 350 hk så den är inte lätt att hänga på.

Hittade ett klipp från tiden det begav sig

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Hej Fredrik

Kör du med en GoPro och Racechrono på Samsungen för att få ihop video och den övriga informationen som visas i filmen?

Skall skaffa en GoPro och har redan telefonen, Racechrono och pucken.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...