Jump to content

Växelreglagets Slaglängd På En R1:a


Fredrik i Trollhättan

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Jag vet att jag har en motor.

Dessvärre har jag ännu ingen växelförare att sätta på axeln och jag tyckte det kändes lite onödigt att gå loss med polygripen för att få vinkeln.

Kanske det skulle vara snäpet enklare om någon som redan installerat en R1-motor visste svaret....men tydligen inte...

En vänlig själ på sporthoj.se har lovat att hjälpa mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte om att chansa. I regel brukar jag planera så mycket att jag därför sinkar hastigheten i det jag gör. Kommer lite med jobbet som utvecklingsingenjör att använda fakta hela tiden. Yrkesskada.

Det är inte akut information. Jag tänker göra det hela lite justerbart men vill veta var det nominella ligger.

Jag är inte helt med på hur ditt länkage fungerar. Du puttar en ledad stång fram och tillbaka med spaken. Hur omvandlar du rörelsen till en rörelse i sidled?

Jag tänkte sätta ett rör vertikalt vid främre, inre hörnet av den högra sparklådan. I röret sätter jag en svarvad bussning i Oilon och däri mitt länkage som omvandlar rörelsen från en X--riktad till en Y-riktad.

Ungefär så här:

6206282627.jpg

Tanken är också att jag så småningom (efter bankrånet) ska skaffa ett växlingssystem typ Trickshifter, Pro shifter. Trickshifter skulle passa utmärkt då det består av en länk med tryckkännare som skulle sitta perfekt mellan mitt länkages "Y-del" och växelföraren.

bikerodmod.jpg

Jag är inte sur.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag fattar. En dylik lösning blir svår för mig då jag ska köra med backväxellåda som hamnar mitt bakom motorn. Behöver få ut länkaget på sidan.

Trickshifter är till skillnad från t.ex. proshift inget elektriskt växlingssystem med knappväxling utan ett system som i stort sätt bara bryter tändningen vid uppväxling samt ger mellangas vid nerväxling. Spaken med den mekaniska känslan är kvar vilket jag ser som ett plus. Jag tittar även på möjligheten att ha spaken till höger om mig (bygger högerstyrt) som i F1-bilarna från 80-talet...

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte av någon anldning en förgasarmotor. Det fanns helt enkelt ingen insprutare tillgänglig när jag impulsköpte.

Du har det i boxen. Vad intressant. Eftersom ett växlingssystem går på 4-5000 spänn kanske det är mer intelligent att uppgradera till insprutning istället. Hade du förgasare innan? Vad kostade ditt motec system? Vad behöver jag ha?

Färdig i aug? Jag ler lite...

Med mitt grubblande ska jag vara nöjd om jag blir färdig till sommaren -08. Siktar på SFRO1 innan sommaren och bygga klart bilen i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...