Jump to content

SuperSonett


LUPUS

Recommended Posts

Hej........

Snygg värme växlare, jag tittade på den typen men valde att försöka med ett "locost" alternativ. om det inte funkar får man väll köpa ett "riktigt".

Två oljekyl från saab 9000t och lite aluplåt. 150kr.

Lars H.

snyggt ! hade en ide om att svetsa igen en ner kapad lastbils IC ett tag och sedan svetsa igen min vanlig GIK intecooler innan jag fick detta ypperliga kitt av anders.

Men du lär ju ha mest "bang for the buck" , inte ens med super pris på lamnova grejorna blev detta gratis :unsure:

Link to comment
Share on other sites

LUPUS, Vill ha :icon_bach: Hur gör man en dylik fin IC! Fast den blir vä ohemult dyr!

m :D h

Janne

Vet inte vad det kan gå på. Jag tror Lamionova ellementen är dyra om man köper dem genom någon återförsäljare.

De sitter laminova ellement orginal i årets variant av en supercharged Cadilac + i cheva cobolt.

hade de sålts här hade det varit enkelt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

OFF TOPIC OFF TOPIC OFF TOPIC OFF TOPIC

ny grejor på gång in :racesmile: Tyvärr till den andra bilen (SPEEDSTERN ALLTSÅ = FEL BIL) men jag tycker det hör hemma här med för det är nästan PÖRRR !

från Badster.se ALU-mec CNC frästa uprights till Åjpeln :prop: mycket lättare och framför allt med hjul naven "högre" för att slippa bumpsteer vid ordentligt säkning.

27 dagar till säsongen startar !!!! (och det blev ingen 7:a färdig i år heller )

post-15-1173104683_thumb.jpg

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

I går kväll när dessa bilder togs prov starta jag oxå[/size] ,

Har tittat med intresse på dina bilder och undrar vad är det för spindlar fram?

Antas i Luleå

Link to comment
Share on other sites

Två svar .

- de i förra inlägget är till min tillfälliga speedster (tills 7:an är klar och där av offtopic , se avatar oxå )

- de i min 7:a är från en 9-3 SS ( om det var de du mena)

Link to comment
Share on other sites

Lupus, en fråga angående dina spindlar fram.

Hur är navet låst axiellt? Normalt låses navet på framhjulsdrivna bilar med drivknuten. Hur har du gjort eller är 9-3SS spindlarna konstruerade på annat sätt?

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

på 9-3 SS spindlarna ser det faktisk ut exakt som ovan , tre bultar som håller ett nav eller hub. Det är faktisk inte omöjligt att delarn ovan som är avsedda för speedster faktisk passar hjul lager mässigt med 9-3ss för 7:an.

Var det svar ?

Link to comment
Share on other sites

Normalt låses navet på framhjulsdrivna bilar med drivknuten. Hur har du gjort eller är 9-3SS spindlarna konstruerade på annat sätt?

Du mena kanske förspännigen av lagerhalvorna? På Speedstern är det löst med en bult och stora brickor på dom hjul där drivaxel inte är ansluten.

Edited by error
Link to comment
Share on other sites

För att bli ännu mera off topic Error , så är det bara tidiga speedstrar som har bulten genom lagret :blink: , Jag och Andreas har inga på vår 03 och 04 or.

Dock tänker jag ha en på 7:an, för vår konstruktör här på saab bygget våga inte lova att det funkar

(det borde va OK som han sa men han våga inte garntera all framtid )

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Då var första SFRO klar :toot:

Nu har jag i och för sig troligtvis :rolleyes: kunnat gjort den för ungefär 3 år sedan men valt att vänta.

Så efter 4 timmar ! ! ! ! av genomgång med Mr Barone så har allt grundligt avklarats, även så extremt viktiga områden som spårval på kinnekulle och provkörningar av speedstrar klarades av och fick OK på pappret :lol:

Så med några mindre punkter som jag mer eller mindre håller med om , vissa saker skall förstärkas och det har egentligen att göra med vilka laster man tror det blir. Och ytterligare en kardan ring fram skall det vara Ok.

Så till helgen bankar jag ner väggen och åker ut och provkör lite :P

Den stora frågan är nu Riv ner skiten och snabb måla och få den färdig eller ta det lugnt ? Troligtvis skall den ju ändå Moddas efteråt , kanske få den ok innan vintern och justera i vinter .....

Link to comment
Share on other sites

Kan för övrigt meddela att chassi numret blev det lite tråkiga TB07SS001

Tydligen hade VV börjat bråka med roliga eller enbart anorlunda chassinummer med risk att fastna i byrokratin med SuperSonnet001 så tog ett idiot säkert.

I papprena som modell kommer den dock heta SuperSonett

Link to comment
Share on other sites

Då så ! bilen har varit ute :racesmile:

Lovade lite bilder först på "öppnandet av garage porten :prop:

Gammal lada spån platta

post-15-1183929161_thumb.jpg

Dörr ?

post-15-1183929189_thumb.jpg

Öppen dörr

post-15-1183929229_thumb.jpg

Inte går bilen ut där ??

post-15-1183929243_thumb.jpg

Jodå med våld

post-15-1183929295_thumb.jpg

Bilen är ute 2 meter äntligen !!!!!

post-15-1183929618_thumb.jpg

Katastrof vad gör motorn i lyften !!

post-15-1183929341_thumb.jpg

Så efter 2 meters provkörningen bestämde vi oss för att serva bilen , 45 min senare är motorn ur ! med mycket fin hjälp av Error, Jörgen och Stefan utförde vi ett F1 stop och befarade våra värsta farhågor. Slav cylindern läckte internt ! Distansen som var tillverkad håll inte emot riktigt rätt och nu hade den separerat sig själv och läckte bakåt. :mad:

Ja ja , 2 meter är ju i alla fall ute. Och nu blir det ju lätt att svetsa det där motor fästet SFRO vill e ha en plåt till på.

Om allt går enligt plan. Nya bilder innan veckan är slut

( notera även 175-65-17" däck bak , så det garanterat spinner )

:prop:

post-15-1183929322_thumb.jpg

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

2 meter och sedan ofrivillig service....... lite surt....

Hoppas den där bag-in-box jeltzin som figurerar på bilderna inte var slut....

Den kan komma väl till pass att dränka bedrövelsen i ...

Link to comment
Share on other sites

vad är det för svart censur på bild 6?!... tråkigt med det tidiga avbrottet... men kanske bättre att det gick sönder nu och inte när allt är ihop skruvat....

Link to comment
Share on other sites

vad är det för svart censur på bild 6?!... tråkigt med det tidiga avbrottet... men kanske bättre att det gick sönder nu och inte när allt är ihop skruvat....

Följer du min spännande bild berättlse :prop: om att bilen är ute så är det ju synd att avslöja att motorn är ur redan i näst sista bilden. ( vi fick faktiskt ingen bild bara film på bilen ute..... glömde bort det så det är lite fusk)

Kan meddela att motorn lyftes i i går igen med ny Jörgen svarvat centrum och nu skall den "bara" hookas upp.

Men regeringen här har lite semester planer här så vi får se om det blir innan helgen

Link to comment
Share on other sites

Nu då !

På något vis gick jag runt garage förbudet och meka dit motorn idag. Lyckades baxa ut den genom ladugården, det finns en dörr till och där är det 1 cm per sida till godo på 175 däcken :blink:

fick i gång den körde några repor och tyckte den gick BRA :racesmile:

Den gick dock fort farande dåligt på tomgång och lät knepigt över allt. Så den del tydde på att den inte gick som en saab skall men va FAN den spinner ju ettan tvåan utan problem på halvgas (grus)

Vi bytte stift, såg att ett var dött , satte i nya stift samma fel :mad: . Jag satt i bilen och svor och Jörgen ställde då den.....onödiga frågan

- har du kollat spridarna ?

- Näää , för jag har ju aldrig haft loss dem eller rört dem !

-Han kände på spridaren för cylindern med det knepiga tänd stiften och den satt inte riktigt på !

Starta bilen och TJENA nu spann den som en katt. Men ........ den gick ju riktigt bra förut med ?

Men nu går den bättre ( en cylinder till :prop: ) spinner det hejdlöst 1, 2, 3, våga bara lite på 4. Nu är det ju smala däck men den går lös från tomgång på 3:an när trycket kommer.

Om detta är hur 150 hp känns !!!!! då vete fan om jag behöver jätte mycket mer

Skall dock kolla i morgon så inte jag kopplat laddtrycksregleringen fel. för det frustar och pyser en del :) och det vore en bra förklaring till att den går som den gör

Sedan kör man ju på grus väg mellan höga sädes fält känns som att åka i en tunnel :racesmile:, man får vara lite försiktig.

Smala dörren och pendlar bilen.

post-15-1184106729_thumb.jpg

Första provstart och NOTERA två Lotus replikor på bilden ( gula katten)

post-15-1184106741_thumb.jpg

Spinner på gräs i allafall, men det bevisar diffen funkar

post-15-1184106775_thumb.jpg

Test rakan 1 km grus

post-15-1184106798_thumb.jpg

vy över "slätta" .......eller

post-15-1184106847_thumb.jpg

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Jo det är plan två , ville klippa lite i den och få annan upplösning men. Skit samma här är den. Enda andra lösningen verkade vara installera Windows service pack II och det är inte roligt

har nu även kollat trycket den laddar 0.52 bar = 150 hp = original = jädrar vad det skall gå om hrrrm ladd regelringen hänger sig av misstag

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Arbete på bilen just nu går trögt, men jag är ute och åker lite på den mellan hemma och M&F .

Ca en kilometer asfalt och jädrar va "gött" det går med en original 150 Hp lågtrycks motor.

Pga mycket jobb på "jobbet" + att tröskan som startat här hemma inte stannar på ett tag så kommer det nog stå stilla en stund till men lite saker händer ändå.

Jobb resa till det stora landet i väster med fin låg dollar kurs gjorde att det kom hem lite smått och gott.

Vet inte egentligen vad jag skall ha denna till (:wacko:) men kunde inte stå emot mindre än halva priset jämfört med Sverige Den råkar ha en T25 fläns.........

Gt28RS

post-15-1187207680_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hej

Leta reda på lite info om min egen diff och om det var en vanlig LSD eller en sk Ramp LSD, hade inget vettigt ställe att lägga upp bilderna när jag skulle dela med mig av info till andra , så det får hamna här som en del av bygg documentationen .

Har vi tur lurar det in lite mera Åjpel folk i 7 träsket : )

Om jag fått allt rätt nu så skall det vara en omega 3000 diff jag har (plockades ju ur en sådan 12v bil ....) med s.k ramp diff med 45 % låsning så i teorin fin fin grejor.

Dock ingen info om ramperna och om det är en 1 , 1.5 , eller 2 vägs :unsure:

post-15-1201809768_thumb.jpg

post-15-1201809800_thumb.jpg

Olika förspänningar och lite olika antal prylar + kanske olika ramper ? förklarar de spridda förklaringarna på vad som egentligen sitter i orginal omegorna ( om de ej är utslitna) .

post-15-1201809823_thumb.jpg

För övrigt :prop: skruvas bilen just ner i små delar, känns som det mesta fungera och SFRO små grejorna fixade. lite fästen och 3-p bälten svetsas men i stort sett så är den på väg till blästring inom vilket halvår som helst

Link to comment
Share on other sites

upps :icon_oops: inser att jag prata rappakalja här.

Nedan visar vad jag menar med ramper och hur de kan skilja sig åt. tror det numera till och med finns en variant till för att tappa ( eller ja förstöra ) ..... fästet på motor broms för drifting :racesmile:

post-15-1201811554_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tapparna är väl korset du menar. som spänner upp lamellerna vid slir.

spänn dem inte för hårt då får du problem att den vill inte styra uran gå rakt fram.

6kilo förspänn ska nog räcka. sedan späns de mer när det blir slir.

och en olja för limited slip differential (LSD)

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ungefär så jag oxå förstått att det bör se ut, har ju inte tagit i sär min diff och bilderna är lite dåliga så svårt och se i de talj.

"ramperna" borde ju väl dock teoretisk kunna sitta på diff huset eller tapparna ( eller tänker jag fel här )

Denna länken är dock ganska bra

http://www.club4ag.com/faq%20and%20tech_pa...rential_101.htm

Sedan verkar min diff vara ganska frisk tror jag, låser upp på asfalt/grus (splitt MY) och hugger inte när jag svänger så det känns fint.

Enligt datan ovan verkar den endast version B ha några få NM förspänning så ramperna är nog ganska stora ?? eller vi får se när det blir åka av

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Inte mycket till bilder att visa men igår gick ramen till bläster + zinkning + epoxi 2komp färg

Firman lägger normalt detta på broar och då ger de 30 års garanti !

Men det är väl inte så mycket stenskott på broar :unsure:

Så mao ett litet framstegen, om ca två veckor kanske det blir till att börja montera grejor

Det gick inte att ladda upp bilder ? någon mera som har problem ? pröva både explorer och firefox

EDIT : Nu fungera det bättre

För några veckor sedan

post-15-1208120832_thumb.jpg

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

( att bild uppladningen inte funka hade med formatet att göra, visade sig att tydligen får inte bilderna ha för stort X x X :banghead: låna en "bra" kamera och då missa jag detta )

Innan lack

post-15-1208121110_thumb.jpg

post-15-1208121127_thumb.jpg

I fredags ringde de att grejorna var klara i bläster och zink och att jag behöde ta mig dit för att lägga lite kaross kitt där golvet kan behövas tätas. Inte helt omöjligt att det är klart till helgen :racesmile:

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tillbaka från lack, dokumentations bilder + vikter på bakaxeln mm ( skall ju dokumenteras någon stans)

post-15-1210280972_thumb.jpg

Satte samman bakaxeln ( de-dion )

total vikter

saab 9-3 Aero (över dimensionerat jag vet....)

broms skivor 2x5 kg = 10 KG

OK 2*6.8 kg = 13,8

De-dion rör med omega 3000 hjullager 24kg

Slutväxel 29.1 kg

Omega 3000 Drivaxlar 14,2KG

Så cirka 24+14,2/2+10+13,8 = 55 kg ofjädrad ofjädrad vikt :( + hjul

bromsarna är åt helvete för tunga

ruskigt damig redan, öppna dörrar och traktorer med såmaskiner är ingen bra kombination

post-15-1210281827_thumb.jpg

Nästa steg svetsa om triangel länk fram till Opel senator kul led för de " nya" reglerna. Blir samma lösning som på elise/speedster

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Över 1 år gammal tråd men jag måste ju bara tillägga lite..

Jag är helt ny medlem med planer på en locost.

När jag berättade mina planer på jobbet föreslog en jobbarpolare Saab motorn.

Och då att nån opellåda passade, gogglade på det och kom hit.

Det lilla roliga är att jag kallat mig LuPuS sen mitten av nittitalet.

Link to comment
Share on other sites

Tråden är ur gammal pga dålig bygg hastighet men uppdaterineg är ju bara 8 dagar :blink: .

Lupus har jag kanske inte kallat mig sedan 80 talet med i ala fall sedan någon gång 93/94. Namnet kommer från att jag har en gammal bubbla --> Vw -> byggs i wolfsburg --> Wolf --> varg --> Latin --> Lupus

Men börja bygg saab motorer och opel vxl börjar ju växa på träd nu för tiden !!!!

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Får försöka visa upp att det händer något varje månad.

Ramen ser snart ut som ett rullande chassi. Men jädrar vilken tid det tar att stoppa dit saker på "rikigt", leta upp fina blanka skruvar , rätt mängd brickor, locktite osv

Grunda undre triangel länken.

Nu ser man oxå ändringen från saab 9-5 spindel till en SFRO ok version från opel senator. Det dit svetsade röret kommer för övrigt från min gammla lite sneda speedster länkarmar och därmed har jag ju använt lite "lotus" delar på lotus bygget :racesmile:

post-15-1212961269_thumb.jpg

Bild från i går, idag sitter hjulen på

post-15-1212961203_thumb.jpg

EDIT

någon ville ha en mer detaljerad bild av framvagnen, så här är den

post-15-1216585489_thumb.jpg

post-15-1212961697_thumb.jpg

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det regnar !!!!! :notworthy: :notworthy: :notworthy:

så det går inte att måla eller byta bräder på ladugården som var planerat ! vad göra ?

Jo en HEL dag på bilen då man är gräsänkling

Nu är nästan allt monterat igen efter lack.

På med troligtvis mycket mera rätt utseende mässigt ( jag hade 17" från början) 15" x7.5 med 225-50-15 Re540s ( ja vet omega fäljarna är fula men de var billiga....)

Lite pul med kylsystemet och slangar som är helt utbytt sedan provkörning.... nu är det dubbla mersa 190 då jag hela tiden tvivlat på min charge cooler kapacitet och såg Lars fina lösning. ( detta är 4:e kyl lösningen !!!! och folk frågar varför jag inte är klar än )

OBS suddiga skit mobil bilder

post-15-1216584183_thumb.jpg

Tanken monterad med kortade 9000 tank band, fick till slut i givaren till tanken ( från acwell) skall bli kul att seom det visar rätt då den hade väldigt litet vinkel utslag, finns risk att det blir full tank ner till "halvtank" och sedan visning

post-15-1216584336_thumb.jpg

Insåg att sidoplåtarna + säkert 2-3 saker jag inte tänkt på kommer påverka den roterande ljuddämparen så jag satte dit den lite större dämparen med en gång för att spara jobb senare. kul lagrade ljudämpare skall tydligen va bra har jag läst mig till :hypocrite:

Hoppas nu jag inte gjorde en skön motor gång och perfekt drift säkerhet den stund jag provkörde förra gången

post-15-1216584799_thumb.jpg

Innebär ju oxå ny rör dragning då downpipen inte har den gamla anslutningen utan ett lätt stukat 3" rör passar försa biten. ( skall över i ett 2" eller kanske 2.5" efter det svängt klart

post-15-1216585137_thumb.jpg

Till slut ett till jätte suddigt

post-15-1216585222_thumb.jpg

snart dax för det jag är rädd för ..... plåtarna !!!

post-15-1216585029_thumb.jpg

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då var den ute igen :racesmile:

Numera i hopskruvad som den skall vara i åtminstone några år.

Skruva dit nya avgasrören ( 3 tumdown pipe + 3 tums 500mm dämpare ihop tiggad med en 300mm 2.5 tums från raka rör) och meka lite med ett trilskande expansionsburk till intercoolern ( måste hitta en mindre senare får luft i den)

Ställde wastgaten på vad jag trodde var "mycket lite" två varv, borde vara inget laddtryck alls (ingen mätare inkopplad än) men det måste blivit fel.... eller så är armen stark på denna för så här bra gick den aldrig förra gången ! Mycket bra respons i turbon och sedan som sagt verka den ladda för mycket :blink: lätt att göra sönder saker när man inte ens hinner växla :banana:

Hur som helst 3 km asfalt och sedan skulle Elisia "brumma"

Troligtvis blir det lite uppehåll nu ett tag , tok mycket på jobbet + att tröskan har börjat "brumma" den med.

Ingen som vill banka alu plåt i höst/vinter till rimligt pris

post-15-1219608688_thumb.jpg

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Målet var att klara provet men fram för allt få ett system jag kan leva med ( det sitter ju 50 cm från örat ).

Men i och med att det är ett 3" första biten får det ett "GÖTT" ljud men lite mycket BÖ.

Det positiva är att ljudet inte ökar med varvtal något vidare så det är nog snällt för omgivningen .

Men troligtvis så kommer röret försöka leta sig ut bak då det tar bort det direkta behovet av öron proppar i längden

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...