Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 541
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Då var säsongen igång !  Undra om detta är en bra idé 🥌

Fick till en sen eftermiddags tur , kallt som .😈 Bra grepp rakt fram , dåligt med grepp i svängar , kanske får ställa ner cambern och justera lufttrycket någon tiondel 🤔.  Tycker Kinekulle instäl

Fick äta själv på jobbet i tisdags ( missa lunch tåget)  det sluta inte bättre än jag slö klicka hem ett motor block i Skåne 🙈 snabb tur efter jobbet och nu står det ett NOS b206 block från

Posted Images

Det gick fint  ! 

 

800 :- och 10 minuter senare var det klart 😁

 

Han tittade chassi nummer noga,  såg att det var fel färg på bilen ( om lackad)   och  höll med om att det var en sjua. 

 

Tror han enbart titta på just T12bf   grejen och inte bedömde själva regbesiktning från grunden.  så mycket smidigt 

Det  innebär att det oxå inte  blev någon effekt ändring då det hade varit lite mera jobb ( lät det som ...)    

 

Så kul att veta att man alltid har en laglig besiktigad bil att åka på 😋

 

för övrigt var han som besiktiga från dekra GBG så du kan nog ta det där med , bara det är samma kille 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Börja googla nya r-däck till sjuan men det gick nog fel direkt,  köpte ett par slicks + fälg  , undrar om alla grejer  håller för detta  och det får plats ...Avon slicks 190/570R15.    🙂

 

2018-03-27-15-14-33_p1060085.jpg.57b2a2b012e6635dd8933e6b5e26fa92.jpg

 

2018-03-27-15-14-33_20180322_143449.thumb.jpg.f418cbf9898046ffc2bfb1a02f1d443d.jpg

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

 

Fick äta själv på jobbet i tisdags ( missa lunch tåget) 

det sluta inte bättre än jag slö klicka hem ett motor block i Skåne 🙈

snabb tur efter jobbet och nu står det ett NOS b206 block från 1994 i garaget . 

Perfekt till uppgraderingen ca 15-20 kg lättare än det jag har, inga balansaxlar 

 

BA698782-3CF4-4687-878A-DB09AE5F63AA.thumb.jpeg.4ccd022f0be53ebce2b61925e936e992.jpeg

 

 

Edited by LUPUS
  • Like 5
Link to post
Share on other sites

blocket  och forum är tyvärr ganska dött nu för tiden,   tyvärr face book som har annonserna ( inte bättre men bara så det är)  , man får hitta konstiga saab köp och sälj sidor (och lägga sök robotar)     frågan är dock om du hittat den först hade inte legat ut länge när jag såg den. 

Sedan är det så att du måste ha en front kåpa för att ha nytta av blocket ( utan balansaxlar) ,  den är svårare att hitta än själva blocket.   

Edited by LUPUS
Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan, Rikard Larsson sade:

Tack, nu känns det lite bättre 😛 Har i alla fall tagit bort balansaxlarna ur mitt block. 

och tar du axlarna är du ju på i princip samma vikt , detta är mer nörd faktor ,    Pikes peak bilen körde ju b206 :-) 

Link to post
Share on other sites

Nä det är nog det som skiljer + lite gjutgods  , kan ju va en ” urban legend” vad man sparar, får bli en vägning någon gång så man verkligen vet.  Jag går på internet ”fakta”  

Men det kändes lättare än andra tomma block man kastat omkring 

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Shorts varmt = provtur 

lika kul med första rundan och tanka 98 oktan ( 17.05 för övrigt 🙈

glömmer vad våra små bilar rör på sig 

 

2B843C8A-83A1-4723-9B53-C44C799DD46D.thumb.jpeg.6274c7612c9142b5a7026210bb4e5452.jpeg

  • Like 3
Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

I går blev det gräfsnäs slottspark för första gången .  ( veteran träff) 

Med det perfekta vädret stängde de insläpp 3 bilar bakom mig = massor med bilar och folk. 

Hitta även några bilar i samma storlek att parkera bredvid . 

 

F941771D-3A37-4DB7-AABD-E6ACC6918A92.thumb.jpeg.66286785f67309694ad441f513b2fc43.jpeg

  • Like 4
Link to post
Share on other sites
  • 6 months later...

Hej i en lätt förvirring fick jag för mig skruva sjua motor igen.   

Grejerna var egentligen tänkta  för nästa bil (GTR) men nu får de åka på sjuan då jag misstänker den andra tar en liten stund till  :turtle: . 

Det borde få den stackaren att andas bättre över 4000rpm  flytta moment lite uppåt för lådans skull  och med lite otur ge lite förbättrade hm....   avgas värde ..... :shifty: .   

Det är en EXD kam och  har ca 1mm  högre lyft och 10 grader mera duration än mina b202   +  justerbara kamdrev men då krävs starkare ventil fjädrar ( volvo b23) 

 

Men vill ju inte ta ur toppen för ventil fjäder bytet 😞    söla glykol , byta topplocks packning, avgas och säkert göra sönder någon slang på vägen 

- Det skall gå att ringla ner ett snöre ELLER tryck sätta cylindern via tändstiftet och kompressor.  Den delen är jag med på och finns massor med youtube. 

Men hur ser ett verktyg ut för en lämplig 16v   topp ?   inbillar mig att detta är ganska likvärdigt på alla  4cyl bilar.  

 

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
On 2020-03-27 at 13:40, LUPUS sade:

lunch resan utförd i vinter kläder  ,  lätt halkigt med R-dack och tung höger fot .   

 

Men jädrar va kul :eclipsee_steering:

Mindfulness !

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

lunchat idag med och hade dator med mig,   helt otroligt vad det gör med 5 grader mera tändning på max last ,  hade inte trott det var så noga men hade fel.   Nu låter den mera ilsket innan varvstopp och jag inbillar mig det är halkigare ute. 

Vad kör ni med för tändning på 5000 rpm och över ladd ?     jag ligger på 11 grader nu  ( 6 orginal )   BF 98 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 6 months later...

Nu laddar jag för kam och fjäder byte i mellan dagarna , förra gången sommna det av ( tid)  

Fått tips om en hemma byggd variant av fjäder bytare på saab forat och tänkte spika ihop en sån här. 

Någon som faktisk använt någon liknande med TOPPEN   i  bil och tryck luft i hålet 

( all ära för bilder går till skummafarbrorn )

20201128_194626.thumb.jpg.bdafb34d5f44618fb38c6d80321e1f38.jpg

 

 

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Jag har bytt på plats med halvmjukt nylonrep som mothåll, funkade klockrent, ha kolven lite ner i loppet, klämma in rep genom tändstiftshålet och sedan tillbaka upp med kolven.

/T

Link to post
Share on other sites

Har använt tryckluft och trycksatt via tändstiftet, inga problem för när man har trycksatt så har kolven blåst ner. Bara trycka ner ventilfjädern så att knastren lossar, därefter lätt att ta bort den gamla tätningen och montera en ny. Svetsa på ett rör på ett gammalt tändstift som jag montera tryckluftsslangen på 

Link to post
Share on other sites

skall  bara byta fjäder  (  till en volvo B23)    så det borde vara till och med enklare. 

 Tryck lufts tändstiftet tillverka jag förra året så gäller bara att hitta det i röran  🙂

 

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Fick till en sen eftermiddags tur , kallt som .😈

Bra grepp rakt fram , dåligt med grepp i svängar , kanske får ställa ner cambern och justera lufttrycket någon tiondel 🤔.  Tycker Kinekulle inställningar borde passa perfekt, vad tror ni  😆

Men antar att lätt i fram och diffbroms gör att man får va bestämd in i svängen om man inte vill köra rakt in i valllen. 

CF35B50B-6DF5-439A-892E-D7CED8211404.thumb.png.6fa2d117b3e20232c13ec3db3ad8570a.png

Lite 1930 tals smalhjuls känsla 

 

B72F8A90-17A7-4B85-A2CD-24AB3716355A.thumb.jpeg.ff0a182cee5233c9819e3372d8db6398.jpeg

medhjälparen gör Pitstop check 

 

1C4361CB-D651-4E9D-AA0B-98CEA78EABE8.thumb.jpeg.570001d96f53d1241e220e19c7c10e2c.jpeg

detta är efter jag öst ur det värsta av vitmöglet.  Sa jag det var kallt 😬

Även snygg spännbands lagning av ljumpare fästet.  Gummit höll två varv , inte rally specad konstruktion . 

Men ruskigt kul , inte alls som att sladda 740 där man har all tyngd fram och är under motoriserad. 

  • Like 9
Link to post
Share on other sites
On 2021-02-06 at 19:12, steel sade:

Va, fränt ! Måste vara skitkul, men väldigt kallt. Hoppas du har en bastu att krypa in i efter det där.

Mvh Pär

 

börjar fatta hur skoter åkare har det ,  i 120 blås är det viss vind faktor vid -10 snö i ansiktet  ,  man ploga för lång raka för mig , folkrace åkarna är något tyngre så de ville ju upp över 70 🙂

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
On 2021-02-07 at 18:46, Christer J sade:

Träning inför speedweekend vid Årsunda?

Dit har vi varit  på väg i två år nu .... förra året ingen is och nu öl virus 

( utan bil alltså) 

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, vedde sade:

Blir det av i år? Speed week alltså?

 

senast jag kolla så var det bara träning inget stort event .   

Så förra helgens starpatser i onödan ,  världs rekord nästa år :eclipsee_steering:   (  not) 

 

Undra om det finns något officiellt välds rekord för seven på IS 🙂 

 

https://landracing.se/speed-weekend-2021-cancelled/

Link to post
Share on other sites

Jo Grevinnan är en rättså moddad sjua med Volvo turbo. Såg den 2 ggr på Speed week.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, Marboda sade:

Ser riktigt kul ut 🤩 Men det är nog bäst att sluta medan det är som roligast (så du slipper haveri som det blev efter min lektur 🙈

jo det kan gå illa  , har just nu en pöl under bilen som inte är helt "klar vatten"     hoppas det bara är en s.k motor tvätt med snö storm som orsakat den . 

Annars är jag nog mest nervös för bararmar fram ,  det är ju inte direkt jämt ute i spåren efter de andra bilarna ,  vet jag var helt upp i luften några gånger när man toucha snö vallar .  :blink:  

får bli vår inspection när snön torkat ur 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...