Jump to content

SuperSonett


LUPUS

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Länge sedan uppdatering igen.

Har dock sedan sist beställt en SFRO 2 tid om 29 dagar...... !!!

Prov monterade en lampa idag (kass mobil kort igen) , efter lite funderande så blir det nog ett nytt fästa till där den kommer lite längre ut och som ger möjlighet att "höja" lampan 2-3 cm om det skulle behövas vid besiktning ( lite lurigt hur det tolkas verkar det)

post-15-1244401141_thumb.jpg

Under plast övningarna råkade jag av en tillfällighet klippa till en halv splitter (man är uppfinnings rik när man inandas pollyesterl).

Den lär ju aldrig fungera något vidare men jag tror nog det får bli något i den här stilen senare. har alltid tyckt det fattas något längst ner på speciellt Esther noskonerna som detta är ett derivat av.

post-15-1244401307_thumb.jpg

Morty var vänlig att låta mig använda hans gjutform för scoop så det kommer även bli något i denna stilen

post-15-1244401511_thumb.jpg

BARA 3 helger kvar innan besiktning !!!!!!!

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat !

Du har likadan noskon som jag har. Är din lite sned i nederkanten också. Vänstersidan dippar lite sett framifrån, tycker det ser ut så på bilderna. Jag har också funderat på att göra en splitter i underkanten på noskonen.

Link to comment
Share on other sites

29 dagar kvar till SFRO2, tufft av dig! Nu har du både piskan och moroten för att bli klar till SFRO :notworthy: Det skulle nog inte jag kunna göra! Det är så mycket som kommer i mellan. Ser fram emot en liten rapport när du gjort SFRO2. Lycka till.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat !

Du har likadan noskon som jag har. Är din lite sned i nederkanten också. Vänstersidan dippar lite sett framifrån, tycker det ser ut så på bilderna. Jag har också funderat på att göra en splitter i underkanten på noskonen.

Jo den där noskonen tycker jag verkar vara skev på alla möjliga håll nu när man synar den noga och sätter fast den på bilen och därmed försöker plasta därifrån ( bilen borde ju vara hyfsat symmetrisk)

Men jag kanske får lida för att spänningar släpper när man som jag skar bort en del av nosen.

Och så tror jag i och för sig att bilden ljuger lite då jag inte skurit rent underkanten än och underkanten helt klart är lite sned + har lite av min plast på vänster sidan.

Link to comment
Share on other sites

29 dagar kvar till SFRO2, tufft av dig! Nu har du både piskan och moroten för att bli klar till SFRO :notworthy: Det skulle nog inte jag kunna göra! Det är så mycket som kommer i mellan. Ser fram emot en liten rapport när du gjort SFRO2. Lycka till.

Gjorde en lista här ur minnet och den har 29 punkter och inga är små.....finns risk för ombokning känns det redan som.

Men du har rätt det var piskan jag var ute efter

Link to comment
Share on other sites

silver tejp, alu plåtar och en 3-4 försök :icon_oops:

Får ju börja plasta utifrån då ja inte kommer åt inifrån sedan bort med nosen, bort med tejpen slipa bort det som gick fel då tejpen blött upp sig , lägg ett förstärknings lager från insidan och påt igen utifrån.

i mitt fall har ja nu faktisk gjort om det en gång då jag tyvärr mätte upp nosen första gången och när jag sedan var klar och rulla ut bilen en 20 meter och använde ögon måttet istället och det såg det inte klokt ut.

Vet inte om jag kan skylla på nosen eller skit bakom spakarna men nu har jag gått efter principen det är skevt över allt men om det är det kan man inte säga hur det skall vara ( samma som proffs snickare = fuska där det inte syns )

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Härligt att se framstegen. Snabbtittade först på bilderna utan att öppna dem och trodde du hade redan gjutit scoopet..

En tröst i jakten på lösningar inför SFRO2 är i alla fall att motorn fungerar som den ska. Jag hade strul med att få min att gå i ett par veckor och tur i oturen fick jag gjort färdigt resten av bilen under tiden för att sluta reta sig på att motorn inte gick som den skulle.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

DÅ har man gått lös i tråden och tagit bort en massa tidiga bilder för att kunna lägga upp nya. ( så man sabbar ju historien tyvärr men vad skall man göra)

Så:

Idag kom bilen tillbaka ut igen efter en el systems make over + massa små grejor med scoop spackling osv

Det finns även en FILM från en provstart med tomgång mm ( hade ingen som kunde filma mig körande)

Reserv delar från en slaktad 9000 ( rätt färger garanterat med så många att välja med)

post-15-1246570223_thumb.jpg

Före

post-15-1246570208_thumb.jpg

Efter

post-15-1246570183_thumb.jpg

B-pump , charge cooler mm

post-15-1246570194_thumb.jpg

På med ett scoop , lacka karossen , tillbaka med bågen som Jörgen tiggar 3-punkts bältes fästet ( gav med mig och inser att det kanske är bra att ha ett fäste som är lite mera än bara för besiktning

post-15-1246569989_thumb.jpg

post-15-1246569975_thumb.jpg

post-15-1246569964_thumb.jpg

post-15-1246569953_thumb.jpg

post-15-1246570002_thumb.jpg

Nu till enda problemet, bil jänkeln missar fortfarande under pådrag :banghead:

Nästan inget vid kall bil men sedan ökar det med ladd tryck och temperatur. Teorin just nu är att den nya fina dyra bosch 984 pumpen är kass. :thumbsdown: Den börjar låta efter ett tag när den blir varm, mer än vad som känns rätt och framför allt den blir varm. Efter 30 min körning gick den knappt att ta i och därmed var oxå catch tanken med bränsle varmt ( skulle gissa 50C+)

Har ingen bränsle trycks mätare i men om bränsle trycket sviker kan ju ett spottande/missande uppkomma antar ja.

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

blev avkrävd ett tomgångs video av någon för länge sedan med roterande ljuddämpare 3 tums down pipe fram till första 3 tums dämparen sedan en 2.5 tums dämpare och slut rör.

Ganska högt mullrigt tomgångs ljud men det verkar dämpa ganska bra på full gas

Fattas en extra insats för ...väg körning

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Gött Tobias !

Du har fått till linjerna mot noskonen riktigt bra ! Den pumpen som blir varm sitter efter catch tanken antar jag och cirkulerar runt till fulrailen ? Det låter ju som om du har något fel på pumpen. Dom kan bli riktigt varma om det är överslag i dom. Kolla bara så att det inte är motorn som värmer bränslet. Antigen att det leder över via fuelrail eller bränsle ledningar eller strålningsvärme från motor grenrör. Motor värmer ju ganska snabbt upp så lite bränsle om det inte går åt så mycket. Men det har du säkert kollat. Men som du har skrivit så verkar pumpen va varmare än catch tanken stämmer det ?

Lycka till nu och hoppas att allt går i lås till SFRO 2 ! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

I nya SFRO-handboken står tipset att man skall ha catch-tanken långt ifrån motorn så att bränslet kan ha en chans att kylas av till och från motorn...

Håller tummarna - ser ut som om du klarar dig med resterande 8 dagar! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

LUPUS: Snyggt. Undrar om det inte var jag som i ett PM önskade (krävde) video med motorljud. I så fall är det med beröm godkänt, både video och tillhörande ljud.

Lycka till, du fixar dagarna till nollpunkten!.

Link to comment
Share on other sites

Snyggt Lupus! Jag har också en sådan härva nedpackad för kommande trasslande (plockade ur komplett kabelstam bortsett från lite jox i taket och bakluckan).. Skall bli ett nöje att trassla med det när man har kommit så långt som Du :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

dessutom ser din bakstam smäcker ut :)

Trevligt att du tycker om min bakdel ...... :icon_oops:

Skämt å sido så la jag faktisk ner lite tanke på den. Skall om jag kommer ihåg rätt vara lite högre 3cm än orginal locost mått. Tyckte både lutning och höjd var lite fel i boken så jag anpassa mig lite. Sedan kan bilens alla andra mått oxå vara lite anorlunda då orginal ramen stol och frammåt snarare är caterham/westfield eller var det var l+ ite lagom uppförstorad för 193 cm.

Sedan sitter oxå bakskärmarna oxå ca 3 cm högre an orginal

Link to comment
Share on other sites

Ny 984 b-pump inhämtad under kvällen på en blocket annons. Hoppas den löser problemen i morgon.

Gör den inte det har jag en riktigt fin B-pump god för 350 E85 hästar till salu. Håll tummarna

Link to comment
Share on other sites

Kör du bilen på bensin eller E85 nu? Om E85, är det ett hembränt eller färdigt program anpassat för liknande hårdvara?

än så länge är det av kopplad magnetventil och 185 Hp orginal sw laddar ca 0.7 bar med det.

Men det missar lite över allt har inte med sw att göra tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Häng av WG-armen så blir du säker på att det inte har med SW att göra... Min 9000 gick inte bra när jag bytte original turbo mot en större och körde med den förra mjukvaran, så det kan vara värt att kolla...

(Fasen vad avundsjuk jag är! ;) )

Link to comment
Share on other sites

Tog en sväng med Duccen idag och chansade på några vägar kring Grästorp och får se ett välbekant bakände ;) ....tvärnit....jajjemen Tobias var det :D

Tackar för turen med kisande ögon för att inte få en rapsbagge eller liknande mitt i ögonvitan....kul var det iallafall :D Lite ojämn gång på motorn men skall väl klara en SFRO2....fokusera du på de vitala delarna för att klara SFRO2 så går det nog vägen....tyvärr har jag inte meckat med SAAB motorn så kunde mest bara imponeras idag :)

Lycka till Tobias och hoppas du får några dagar ledigt i veckan....slutspurt...

Link to comment
Share on other sites

Uppdraget fortsätter och jag har inte gett upp än.

Då det verkar poppis att gissa vikt på bilar just nu (tänker på en v8 seven) tänkte jag ge er 24 timmar att gissa min bly slädes vikt oxå så kan vi jämföra till slut. Trollhätte gjut järn eller Detroit gjut järn

Mera

Corner vägde den, toe, camber och ett försök till 4hjuls inställning med bygglaser och snöre.... i går natt.

Kompisen kom förbi med grejerna han kör formel 3 med och vi drack lite pilsner och justera :racesmile:

Efter lite ordentligt hårda bromsningar drog jag även slutsatsen att man är väldigt känslig i höger foten på sviktande golv där broms paketet sitter bultat ( har 3 mm här) så den blev ett ytterligare 3 mm platt järn under och nu är det stumt :thumbsup:

Tillbaka till motorn så ha jag idag faktiskt fått den att gå perfekt några korta stunder så jag tror jag jagar ett el fel faktiskt. diagnosen på en 94 år modell är inte super snabb så troligtvis är det en givare som inte är riktigt vettig men samtidigt inte död eller korsluten

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Jag kör skattevikt: 860 kg bjudet.

Edit: Jag backar lite, såg att du hade al.huv och en del plast. Hmmm sänker till 820 kg.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

LUPUS: --- Efter lite ordentligt hårda bromsningar drog jag även slutsatsen att man är väldigt känslig i höger foten på sviktande golv där broms paketet sitter bultat ( har 3 mm här) så den blev ett ytterligare 3 mm platt järn under och nu är det stumt ----

Jag valde 5 mm i golvet för att slippa svikten. Du är nu uppe i 3 + 3 = 6mm grattis det tar sig! Fast det var väl inte 3 + 3 på hela främre delen på förarsidan. (Ps vikta inte upp för mycket bara men till exakt 820 kg skattevikt är det helt ok......... undrar varför jag tycker så....?)

Link to comment
Share on other sites

LUPUS: --- Efter lite ordentligt hårda bromsningar drog jag även slutsatsen att man är väldigt känslig i höger foten på sviktande golv där broms paketet sitter bultat ( har 3 mm här) så den blev ett ytterligare 3 mm platt järn under och nu är det stumt ----

Jag valde 5 mm i golvet för att slippa svikten. Du är nu uppe i 3 + 3 = 6mm grattis det tar sig! Fast det var väl inte 3 + 3 på hela främre delen på förarsidan. (Ps vikta inte upp för mycket bara men till exakt 820 kg skattevikt är det helt ok......... undrar varför jag tycker så....?)

Nu är min 3 mm plåt bara 1x2 dm bred precis vid pedal stället så det var inte så illa att starta med och nu är det ett 3 cm platt järn precis under så jo det är lite fel optimerat men inte många 100gram

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Nu har ju tiden snart gått ut så det ärt väl dax att avslöja det rätta svaret.

Bilen väger med ca halv tank ( 40 liter max) och alla delar som någonsin kommer att sitta i förutom framskärmar + lite grus på golvet

377 fram

357 Bak

735

Med full tank borde det vara exakt 50 - 50 innan jag sätter mig i och ser till att bakhjulen får fäste :thumbsup:

post-15-1246914965_thumb.jpg

Detta var ca 30 kilo mer än målvikten när jag starta och lite över de 666kg jag gissa under kvällen :hypocrite:

Så vart kommer all vikt ifrån.... tja 225-R-däck på 7,5x15" fälg är INTE lättare än vanliga däck de är tyngre i allafall de som sitter på.

9-3 Aero bromsar egentligen gjorda för 16" fälgar och ventilerade skivor bak :banghead: är ju egentligen bara dumt tunga.

Den mer eller mindre spräng säkra omega 3000 diffen med diffbroms är i gjutjärn .

Jag har hel svetsat golv och kardan tunnel för att försöka få till lite bättre vridstyvhet för motor valet.

Puch rodds fram och de-dion axel är heller inte det lättaste för bil vikt ( dock trevligt för egen fjädrad vikt)

Charge cooler är inte heller lättvikts valet.

Och från början visste vi ju att en komplett 9000 motor med omega låda väger 210 kilo ca med allt utom soppa och batteri

Så vad xxxxx så illa blev det ju inte ändå :racesmile: tror jag kan skava av 20 kilo med de skivor och bromsar till en speedster som ligger i en låda. Lättare fälgar är ett måste efter dessa "prov" fälgar får säga sitt om offsett mm. det är nog 10 kilo till.

Bågen blev nog lite överdimensionerad i material val, det finns kanske 5 kilo att hämta där

Då är jag nog under 700 kilo och det gäller ju att hålla nere hp/kg ...... får inte reta upp motorcykel åkarna rakt fram

Vem blev föresten närmast ? vad är skatte vikten ? + 90 k g?

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Under lördagen kom kompisen på besök och supporta med hela sitt formel 3 race team ekipage :blink:

post-15-1246915864_thumb.jpg

corner weight vågar i en hög

post-15-1246915943_thumb.jpg

Plattorna vägdes noga in under stark övervakning av lördags öl

post-15-1246916002_thumb.jpg

Under corner viktningen fram gick det att bilen verkar vara lite tung vänster bak med förare i :unsure: dock är bilen nu viktad för att ha lika mycket vikt på fram hjulen med mig i för bra broms beteende.

Resultatet i vikt såg ni ju ovan och camber ställdes fram till -.8 på båda med lätt toe in 1mm total.

Det jag var mest stolt över är dock att den hemma svetsade dedion bakaxeln som mot slutet fick se en hel del ström och värme i sig hade i stort sett o mätbart toe och ynka +0.4 grader cambe. Då målet vara att tillverka en 0 till 0 och sedan chimsa den till lagom toe och camber tycker jag det gick fint, eller troligtvis ren tur för en svets är svår att förutse oavsett hur mycket du punktar först.

Detta innebar att bilen fick sig en prov tur och fick till och med över natten sova i speedster garaget hemma hos mig. Initiellt känns nu bilen väldigt balanserad och inga direkt fördröjningar alls. Till och med så bra att jag kände att nästa steg blir att skruva fast sätena :icon_oops:

post-15-1246916123_thumb.jpg

post-15-1246916549_thumb.jpg

och ni gissa rätt kompisen buget för sin formel körning innefattar inte en 2009 års lastbil på 700 HP utan han jobbar på last vagnar och åkte s.k "helgbil"

Link to comment
Share on other sites

Missa ju det viktigaste ! Motorn går nu rent igen :racesmile:

Troll någonstans i kabel härvan eller kontakter, efter att att pillat över allt tagit loss sprejat kontakt spray mätt på 5 volts matningar mm så börja det bara fungera :banghead:

Nu känner man igen bilen både på accet och spåren efter den :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Härligt att det löste sig med motorn även om det är jobbigt att inte veta var det var fel.

Hmmm, undrar vilken helgbil jag hade valt, din 9-3 TurboX eller den lite större trucken .... :D

Link to comment
Share on other sites

Listan innan lördag

- skärmar inklusive uppfinna fästena för dem

- montera scoopet

- koppla hel och halvljus med relä

- montera fula hella blinkers troligtvis tillfälligt

- skruva fast sätena + tillverka fästen så det blir rätt lutning

-skruva fast kardan tunnel

-skruva fast intrument panelen

-hmmm justera.... wastgaten lite ( den verkar vara utanför spec och skall justeras till orginal 0.4 bar grund ladd )

- laga punktering fram ( har en skruv i från byggnation )

- någon form av avgas and stopp strypning , den jag byggde tidigare gav trevligt muller men mera ett jet plans tjut på fullgas :blink:

- Om jag hinner plasta lite mera på noskonen och justera just nu fungerar dte men ser kanske inte så bra ut med glipor mm

tja det var bara det.... sa jag att jag jobbar denna veckan :banghead:

Link to comment
Share on other sites

LUPUS: Vem som kom närmast blir inte besvarat förrän regbes när skattevikten skrivs in i fordonsdatabasen

Skattevikt = Bilvikt + verktyg + förare + reservhjul + fulltank (samt motor med olja / vatten)

Skattevikt = 735 + 70 (standardvikt förare) + antal liter tankvolym samt verktyg och reservhjul

När du väger in bilen på godkänd vågstation noteras hur mycket soppa du anger,

om du har reservhjul samt verktyg eller ej.

Standardvikt verktyg = 10 kg

Reservhjul vet jag inte stanardvikten på.

Allt läggs ihop och det gör din SBP regbesiktare slutgiltigt samt skriver in data i fordonsdatabasen.

Vi får vänta ett tag på det rätta svaret.

Link to comment
Share on other sites

Så om man inte har något reservhjul så får man lägga på en standardvikt, eller?

Ligger man farligt nära gränsen så får man väl hänga på ett fett plåthjul med en himla obalans (=mycket vikter :))

Link to comment
Share on other sites

Jocke4U: Det är kryssrutor på vågsedeln SBP hade. Sedan finns säkert en viss "resonemangsmöjlighet".

Tex 10kg verktyg är standard men det går säkert att resonera om att ha 15 kg verktyg men 50 kg verktyg kan man nog glömma. Många strävar ju efter en så tung bil som möjligt vid regbes.

Däck går säkert också att resonera kring.

Link to comment
Share on other sites

Då jag under åren varit dålig på att skriva här chockar jag er med ett inlägg varje dag inför lördag

Scoopet på plats med LASER :thumbsup: , var ett rent helvete att få till det hela med måttband osv men då slog det mig bygg laser :D . Kan rekommenderas om det finns.

Popnitarna skall bort så småningom och det hela plastas fast och spacklas men det finns risk det blir i vinter när lackering är plannerad av hela bilen

post-15-1247000056_thumb.jpg

post-15-1247000157_thumb.jpg

post-15-1247000157_thumb.jpg

Kanske man kan lova en film i morgon

post-15-1247000435_thumb.jpg

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Jo men det gick fint vaxa två gånger med Jörgens magiska vax och klippte bort framkanten där det var lite trasigt.

Gjorde det mycket lättare att gjuta men jag får spackla framkanten lite istället nu efter.

Verkar som du gjorde det scoopet för en saab motor :racesmile:

En fråga man nu ställer sig är skall man ren skära aluminiumet under i från och försöka plasta fast det därifrån och kapa bort mera uppifrån

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...