Jump to content

SuperSonett


LUPUS

Recommended Posts

Det gick fint  ! 

 

800 :- och 10 minuter senare var det klart 😁

 

Han tittade chassi nummer noga,  såg att det var fel färg på bilen ( om lackad)   och  höll med om att det var en sjua. 

 

Tror han enbart titta på just T12bf   grejen och inte bedömde själva regbesiktning från grunden.  så mycket smidigt 

Det  innebär att det oxå inte  blev någon effekt ändring då det hade varit lite mera jobb ( lät det som ...)    

 

Så kul att veta att man alltid har en laglig besiktigad bil att åka på 😋

 

för övrigt var han som besiktiga från dekra GBG så du kan nog ta det där med , bara det är samma kille 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Börja googla nya r-däck till sjuan men det gick nog fel direkt,  köpte ett par slicks + fälg  , undrar om alla grejer  håller för detta  och det får plats ...Avon slicks 190/570R15.    🙂

 

2018-03-27-15-14-33_p1060085.jpg.57b2a2b012e6635dd8933e6b5e26fa92.jpg

 

2018-03-27-15-14-33_20180322_143449.thumb.jpg.f418cbf9898046ffc2bfb1a02f1d443d.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

 

Fick äta själv på jobbet i tisdags ( missa lunch tåget) 

det sluta inte bättre än jag slö klicka hem ett motor block i Skåne 🙈

snabb tur efter jobbet och nu står det ett NOS b206 block från 1994 i garaget . 

Perfekt till uppgraderingen ca 15-20 kg lättare än det jag har, inga balansaxlar 

 

BA698782-3CF4-4687-878A-DB09AE5F63AA.thumb.jpeg.4ccd022f0be53ebce2b61925e936e992.jpeg

 

 

Edited by LUPUS
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

blocket  och forum är tyvärr ganska dött nu för tiden,   tyvärr face book som har annonserna ( inte bättre men bara så det är)  , man får hitta konstiga saab köp och sälj sidor (och lägga sök robotar)     frågan är dock om du hittat den först hade inte legat ut länge när jag såg den. 

Sedan är det så att du måste ha en front kåpa för att ha nytta av blocket ( utan balansaxlar) ,  den är svårare att hitta än själva blocket.   

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, Rikard Larsson sade:

Tack, nu känns det lite bättre 😛 Har i alla fall tagit bort balansaxlarna ur mitt block. 

och tar du axlarna är du ju på i princip samma vikt , detta är mer nörd faktor ,    Pikes peak bilen körde ju b206 :-) 

Link to comment
Share on other sites

Nä det är nog det som skiljer + lite gjutgods  , kan ju va en ” urban legend” vad man sparar, får bli en vägning någon gång så man verkligen vet.  Jag går på internet ”fakta”  

Men det kändes lättare än andra tomma block man kastat omkring 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

I går blev det gräfsnäs slottspark för första gången .  ( veteran träff) 

Med det perfekta vädret stängde de insläpp 3 bilar bakom mig = massor med bilar och folk. 

Hitta även några bilar i samma storlek att parkera bredvid . 

 

F941771D-3A37-4DB7-AABD-E6ACC6918A92.thumb.jpeg.66286785f67309694ad441f513b2fc43.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hej i en lätt förvirring fick jag för mig skruva sjua motor igen.   

Grejerna var egentligen tänkta  för nästa bil (GTR) men nu får de åka på sjuan då jag misstänker den andra tar en liten stund till  :turtle: . 

Det borde få den stackaren att andas bättre över 4000rpm  flytta moment lite uppåt för lådans skull  och med lite otur ge lite förbättrade hm....   avgas värde ..... :shifty: .   

Det är en EXD kam och  har ca 1mm  högre lyft och 10 grader mera duration än mina b202   +  justerbara kamdrev men då krävs starkare ventil fjädrar ( volvo b23) 

 

Men vill ju inte ta ur toppen för ventil fjäder bytet 😞    söla glykol , byta topplocks packning, avgas och säkert göra sönder någon slang på vägen 

- Det skall gå att ringla ner ett snöre ELLER tryck sätta cylindern via tändstiftet och kompressor.  Den delen är jag med på och finns massor med youtube. 

Men hur ser ett verktyg ut för en lämplig 16v   topp ?   inbillar mig att detta är ganska likvärdigt på alla  4cyl bilar.  

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

lunchat idag med och hade dator med mig,   helt otroligt vad det gör med 5 grader mera tändning på max last ,  hade inte trott det var så noga men hade fel.   Nu låter den mera ilsket innan varvstopp och jag inbillar mig det är halkigare ute. 

Vad kör ni med för tändning på 5000 rpm och över ladd ?     jag ligger på 11 grader nu  ( 6 orginal )   BF 98 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Nu laddar jag för kam och fjäder byte i mellan dagarna , förra gången sommna det av ( tid)  

Fått tips om en hemma byggd variant av fjäder bytare på saab forat och tänkte spika ihop en sån här. 

Någon som faktisk använt någon liknande med TOPPEN   i  bil och tryck luft i hålet 

( all ära för bilder går till skummafarbrorn )

20201128_194626.thumb.jpg.bdafb34d5f44618fb38c6d80321e1f38.jpg

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har använt tryckluft och trycksatt via tändstiftet, inga problem för när man har trycksatt så har kolven blåst ner. Bara trycka ner ventilfjädern så att knastren lossar, därefter lätt att ta bort den gamla tätningen och montera en ny. Svetsa på ett rör på ett gammalt tändstift som jag montera tryckluftsslangen på 

Link to comment
Share on other sites

skall  bara byta fjäder  (  till en volvo B23)    så det borde vara till och med enklare. 

 Tryck lufts tändstiftet tillverka jag förra året så gäller bara att hitta det i röran  🙂

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fick till en sen eftermiddags tur , kallt som .😈

Bra grepp rakt fram , dåligt med grepp i svängar , kanske får ställa ner cambern och justera lufttrycket någon tiondel 🤔.  Tycker Kinekulle inställningar borde passa perfekt, vad tror ni  😆

Men antar att lätt i fram och diffbroms gör att man får va bestämd in i svängen om man inte vill köra rakt in i valllen. 

CF35B50B-6DF5-439A-892E-D7CED8211404.thumb.png.6fa2d117b3e20232c13ec3db3ad8570a.png

Lite 1930 tals smalhjuls känsla 

 

B72F8A90-17A7-4B85-A2CD-24AB3716355A.thumb.jpeg.ff0a182cee5233c9819e3372d8db6398.jpeg

medhjälparen gör Pitstop check 

 

1C4361CB-D651-4E9D-AA0B-98CEA78EABE8.thumb.jpeg.570001d96f53d1241e220e19c7c10e2c.jpeg

detta är efter jag öst ur det värsta av vitmöglet.  Sa jag det var kallt 😬

Även snygg spännbands lagning av ljumpare fästet.  Gummit höll två varv , inte rally specad konstruktion . 

Men ruskigt kul , inte alls som att sladda 740 där man har all tyngd fram och är under motoriserad. 

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

On 2021-02-06 at 19:12, steel sade:

Va, fränt ! Måste vara skitkul, men väldigt kallt. Hoppas du har en bastu att krypa in i efter det där.

Mvh Pär

 

börjar fatta hur skoter åkare har det ,  i 120 blås är det viss vind faktor vid -10 snö i ansiktet  ,  man ploga för lång raka för mig , folkrace åkarna är något tyngre så de ville ju upp över 70 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2021-02-07 at 18:46, Christer J sade:

Träning inför speedweekend vid Årsunda?

Dit har vi varit  på väg i två år nu .... förra året ingen is och nu öl virus 

( utan bil alltså) 

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, vedde sade:

Blir det av i år? Speed week alltså?

 

senast jag kolla så var det bara träning inget stort event .   

Så förra helgens starpatser i onödan ,  världs rekord nästa år :eclipsee_steering:   (  not) 

 

Undra om det finns något officiellt välds rekord för seven på IS 🙂 

 

https://landracing.se/speed-weekend-2021-cancelled/

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Marboda sade:

Ser riktigt kul ut 🤩 Men det är nog bäst att sluta medan det är som roligast (så du slipper haveri som det blev efter min lektur 🙈

jo det kan gå illa  , har just nu en pöl under bilen som inte är helt "klar vatten"     hoppas det bara är en s.k motor tvätt med snö storm som orsakat den . 

Annars är jag nog mest nervös för bararmar fram ,  det är ju inte direkt jämt ute i spåren efter de andra bilarna ,  vet jag var helt upp i luften några gånger när man toucha snö vallar .  :blink:  

får bli vår inspection när snön torkat ur 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ny säsong och efter första repan går den i princip inte över halvgas 🤔

ny bensin och kollat att rätt sw är i 


Väldigt repeterbart, låter som alla cylindrar , brrraaaap,   inga spikningar på loggen  och gissar det är soppan som saknas , tycker jag hinner se att lamdan sticker från bra till typ jätte hög 16-18-19 innan den missar ordentligt och dör.

tänkte felsöka bakifrån med filter och slangar från 2008 som första orsak. 

Och  redan vid förfiltret ser man gott om svart i filtret och slangen ditt är i dåligt skick . Fuktar till och med hela vägen på sugsidan
 

Så nu är den stora frågan var köper man 100% godkänd e85 slang ( kör i och för sig 98 men vill va förberedd)  
finns ju lika många trådar på detta som osäkra svar 

 

Om någon har gärna  ett artikel nummer på swedol , Ahlsell, hydroscand eller annan industri leverantör 

 

 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

14 minuter sedan, LUPUS sade:

Så nu är den stora frågan var köper man 100% godkänd e85 slang ( kör i och för sig 98 men vill va förberedd)  
finns ju lika många trådar på detta som osäkra svar

Jag upptäckte att några bensinslangar hade torrsprickor, det sitter 4st korta stumpar i OEM fuelrail, de var inte mer än 12 månader gamla. Jäkla jobba att byta dem , tog säker 8 timmars jobb.  Därför ville jag ha slangar av bästa kvalité för att slippa byta igen på många år.  Efter en del telefonsamtal fick jag rådet att köpa detta fabrikatet.

https://www.streetpower.se/351-bransleslang-gummi

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen ,  

street power svara tyvärr inte på mail  om leverans tid på hela dagen ( behövs i helgen ) så klev in på hydroscand på väg hem och den slangen han ville offra sin högra hand på var bäst inklusive e85 är denna🤔 nämnde inte teflon varianten😕


Och med 50% rabatt kosta 8mm ändå 110kr meter , så då måste den va bra 😀

 

0F39C33B-E690-4839-8107-964D6408B71D.thumb.jpeg.7daf183378341b5c66b44145e713c21b.jpeg

blir väl rapport på hur det går med kvalitet om några år antar jag 

Link to comment
Share on other sites

Googlade namned lite snabbt och fick upp denna sida:

https://www.hydroscand.se/se_en/product/multioil-oil-pressure-hose-20-bar-1432-50

"A very good all-round hose for many applications, such as return hose for hydraulic systems, diesel, gasoline, unleaded gasoline and E85 fuels with max. content of aromatics of 50%. The cover is resistant to external oil, abrasion, weather and heat. Electric resistance 106 Ohm. Not to be used as petrol pump and fuel hose in automotive engine compartments."

Link to comment
Share on other sites

Det hjälpte inte 🤔 med nya slangar och filter på sugsidan. 

Har oxå bytt tändkasett ,  stiften ser fina och jämna ut och är sedan förra året   , går bra på tomgång och rycker man en spridare ändras ljudet på gången. 
 

va fan är det då ? Tycker mig nu oxå se att den missar även på lamda 12 och 13 så troligen inte bränsle 

nya stift beställda men tycker det är lågt odds på det. 

nästa test är nog motor styrenheten kanske inte gilla snön förra året 🙈

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...