Jump to content

Hastighetsmätare


apex

Recommended Posts

Jag funderar på att bygga en själv, en rejsig med bara en 3x7-segmentsdiplay typ denna (eller röd):

blue3Digit.jpg

I så fall ska jag sätta en sensor på ena framhjulet som känner av skallen på hjulbultarna (inne i navet liksom) så man får korrekt hastighet även med hjulspinn :D

En sån här sensor, som känner av närheten till metall LÄNK. Bara göra något fäste från bromsoksbultarna. Visst kan man ta signalen från en drivaxel också, men det blir nog klyddigare.

En annan idé jag har är att göra en pulsomvandlare så man kan använda en varvräknare (med utbytt mätartavla) som hastighetsmätare. De är väldigt mycket billigare än hastighetsmätare.

Link to comment
Share on other sites

Eller så köper du en sån här:

http://www.adteknik.se/swedish/gps.htm

"Medan ingen fara finns nära, kan du välja att displayen visar:

Släckt, displayen tänder sig så snart en fara närmar sig.

(en punkt lyser nere i högra hörnet)

Bilens hastighet i km/t eller miles/hour :racesmile:

Kompass, visar din färdriktning i grader 0=Norr, 90=Öster, 180=Syd och 270=Väster

Antalet satelliter som enheten får signal från

Altitud. Visas i meter eller kilometer över havet. "

Link to comment
Share on other sites

Håller på att bygger en sådan med 57 mm hög display till XTR här på forumet... Han har sekventiell låda (blackbird) så en brytare räknar upp och en ner plus att den nollställs när neutrallampan tänds. Får se hur det går...

Har en tanke på att göra en till mig med, fast eftersom hag har vanlig H-låda hade jag tänkt jämföra hastighet och varvtal för att räkna fram vilken växel man ligger i. Visar ju fel om man frikopplar men om man bara uppdaterar 1-2 ggr i sekunden eller nått så hinner man i alla fall växla.

Link to comment
Share on other sites

Autometer kan iallafall...

De gjorde metriska åt mej innan det fanns någonstans att se.

Det tog ett tag att få dom så leveranstiden var inte så kul

men det var värt väntan.

Numera så är det metriska sortiment på deras hemsida och katalog.

Link to comment
Share on other sites

se om du kan hitta bilder på Antons förra sjua med mc-motor.. han ( eller förre ägaren ) hade lagt en cykelmätare i ett vanligt 52mm mätarhus med belysning + att glaset var förstorningsglas så det var enklare att se siffrorna.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...