Jump to content

Trågmodifiering Honda Blackbird Mc Motor


XTR

Recommended Posts

Tjena!

Tänkte kolla om det finns några bra förslag på hur jag enklast (läs billigt) kan öka oljevolymen på min blackbird mc motor. Problemet är att jag idag har köpt ett ordentligt kapat tråg som gör att jag kommer att åka med ca: 2liter mindre oljevolym. Det enklaste alternativet vore ju såklart att köpa ett beg. org. oljetråg men jag vill ändå kunna åka med så liten markfrigång & låg motorhuv som möjligt.

Tråget jag fått tag på har suttit i en sidovagns mc, och de har enligt. uppgift rasat 4-5 motorer där alla har gått torr på olja på vevstakslagringarna eller vevaxellagren, om detta hänger samman med det modifierade tråget skall jag låta vara osagt, de har ju hyfsat bra kurvhastighet med burkslaven som lutar i kurvorna.

Jag kommer att montera en skvalpplåt mellan tråg och block som kommer att hjälpa till att hålla oljan på plats.

Org. så går det i 4,6 liter olja efter motor demontering (3,9 lit efter olja + filter)

Oroar jag mig i onödan??

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

kan man intr förlänga ut tråget ut mot sidorna och förse med små luckor så inte oljan försvinner vid hård kurvtagning..

har ingen bild just nu men letar..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Slog till på ett 16 raders setrab oljekyl. Hoppas det räcker till.

Ang. catch tank hur skulle den kopplas in?. Torrsump system kostar mycket flis men, är det bästa alternativet. Jag har tyvärr inte de pengarna :(

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

Accusump kan vara till god hjälp om man har svajig oljetillförsel när det svänger. Sägs det.

Det är en behållare med en kolv i, där man har en anslutning till trycksatt olja på ena sidan kolven och på den andra finns det gas. När du har oljetryck fylls behållaren med olja, kolven pressas undan och komprimerar gasen. Om oljetrycket försvinner så kommer trycket som ligger lagrat i gasen att pressa ut olja och se till att du har oljetillförsel även om din pump momentant slutar leverera.

Jag har ingen egen erfarenhet av Accusump, men det lär funka bra.

Link to comment
Share on other sites

är inte det en ``gizmo´´ man brukar sätta vid oljekylda turbos för att förhindra förkoksning av oljan i lagret.. har för ha läst det

monteras med ett Trör i oljetilförseln innan turbon.. iofs så finns det kanske inte så många olje kylda turbos kvar..eller :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Michael,

ALLA turbos är oljekylda till väldigt stor procentuell del.

De flästa nyare har dock även vattenkylning.

Jag har sett exempel på att man helt slopar vattenkylningen på en

eftermonterad vattenkyld turbo och den lever länge ändå trots plågande på bana.

Har även sett det med slopad vattenkylning i en sjua med SAAB motor , och den

har gått bra många hårda mil så sedan -00 utan problem mej veterligen....

Så stor del av kylningen sker med oljans hjälp ...

"vattenlös turbo" :)

20380.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vara väldigt försiktig att använda tråget. Går nog bra vid normal åkning. Men förr eller senare (troligen förr) så vill du testa G-kraften runt en bana och då kan det bli dyrt. Accusump kan vara en nödlösning, men ett litet problem med dom är att du får lite lägre oljetryck medans dom "laddas". Men det kanske räcker.

//Libell

Link to comment
Share on other sites

Ok

Säg att jag nu skaffar en accusump, hur mycket temp. känsligare blir motorn med 2 liter mindre oljevolym? Större volym borde ju hålla stabilare oljetemp?

Jag var annars som Michael inne på att "förlänga" tråget på sidorna med vardera 1 liters tankar som var anslutna till tråget med klaff försedda kanaler som öppnade respektive stängde under kurvtagning. Vänsterkurva -> höger tank öppnar, väster stänger & tvärtom vid högerkurva. (Förtydligande: i vänsterkurva så har jag sidokrafter ut åt vänster) Frågan är bara om den extra oljemängden kommer att rymmas och inte sticka upp och bromsa vevaxeln trots skvalpplåt?

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller temp så är det svårt att svara, men mindre oljevolym är ju mindre bra. Oljekyl är nog att rekomendera.

"Tankarna" på sidan förstår jag inte riktigt hur du skall få att funka. Om den hänger ner under tråget så får du inte in oljan i motorn och ligger tanken en bit upp då rinner oljan in automatiskt . Möjligen om du får tanken att ligga i nivå med oljenivån i motorn.

Link to comment
Share on other sites

Jepp!

Tanken var att de skulle ligga i nivå med tråget så oljan förflyttar sig enkelt. Blir nog en hel del jobb, tyvärr! Accusump systemet lär väl iallafall inte göra problemet värre. F-n nu vet jag inte vad jag skall hitta på : (

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

Hej jag körde med orgenal tråg med plåt i och en ganska stor olje kylare på min förra 7a med blackbird motor och den hade aldrig hög olje temp dom ända gångerna jag fick upp olje tempen var vid bankörning,efter vanlig väg gick olje tempmätarn knappt upp.Men torrsump är aldrig fel kolla med Hendrik(blackbird seven) han har samma motor som du och torr sump.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ny här på forumet!!

När man startar en vanlig motor (utan accusump) tar det "nån"

sekund innan oljetrycket kommer.

Men har man en bil med accusump då öppnar man en kulventil

mellan accusumpen och motorn simsalabim så har vi fullt oljetryck

INNAN start av motorn!!! :prop:

mvh erik

PS ja tror man kan köpa dom i staterna.

Link to comment
Share on other sites

Utan att veta säkert, tänk på följande. Du ligger och pressar i en lång sväng med duktigt varv på motorn. Hur lång tid tar det att pumpa ur ett oljetråg på 2 liter när motorn varvar 10k, och hinner oljan rinna tillbaka ner till tråget? Vill inte vara pessimist, men det är ju känt att Blackbird-motorn behöver torrsump om man inte ska köra rakt framåt.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nu har jag varit inne på cantons sida med accusump system.

http://www.accusump.com/

Det verkar riktigt bra! Jag skulle idag välja 3qt behållaren för motorer med högt oljetryck (bb motorn har 5 bar @5500rpm) Man kan sedan utrusta systemet med en elektrisk styrventil som matar ut/ fyller på om trycket skulle gå under/ över 55-60 PSI (3,5-4kg oljetryck) Kopplas till tändningen så skulle den även mata olja tills motorn har gått igång och oljetryck byggts upp.

Ett komplett kit skulle gå på ca: 400-450 usd + frakt.

Ingen som vet någon som har provat systemet??

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Var precis inne på JEGS hemsida och hitta en likadan som

jag själv kört med. Morosos oilaccumulator.

Jag hade den inte i min egen bil utan en väns volvo

men jag skruva många o låånga timmar med den bilen,

fördelen med Morosos system:det enda du behöver tänka på

är att stänga kulventilen INNAN du stänger av motorn så att

du "laddar" accen innan nästa start! Under körning har du

ventilen öppen skulle oljetrycket falla av nån anledning trycker accusumpen

in olja.Men att tänka på är att koppla accusumpen huvudoljekanalen

så man inte har en restriktion i lång väg.

Typ koppla den inte i toppen om du vill ha olja snabbt till vev/ramlager!! B)

mvh erik

PS på jegs kostar den 175$ :prop:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Skall kolla på JEGS!

Precis! Jag tänkte koppla in den på "main gallery" Jag har två pluggar (M20) in till denna kanal. Får då oljan från accusumpen direkt efter oljepumpen, perfekt!! Den andra pluggen skall borras och förses med anslutning för tryckoljeledning till turbo : )

Tänkte ev. även slå till på en EPC ventil som sköter till och frånslag automatiskt så slipper jag komma ihåg att öppna resp. stänga en manuell kran till accusumpen!

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

:icon_oops: Tack! Det har jag inte tänkt på... men för att rädda mig själv lite så var det detta självaste Marklund på Mc xpress sa till mig att de gjort på BB. Jag kommer att åka med en gammal turbo (Mitsu) från volvo 940 LPT så den kan jag nog annars riskera...

Vad kan vara lämligt inkopplingstryck för accusumpen?? Det går att välja EPC ventiler med förinställt tryck på 35-40PSI samt 55-60PSI (3,5-4bar). När börjar oljetrycket bli kritiskt??

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack för bilden!

Intressant att man satt en liten skvalp plåt vid oljepickupen. Förstår dock fortfarande inte vad som skall hålla ventilen på plats. Styrningen i botten på tråget kommer långt nedanför ventilen? Som det är nu så får ventilen precis plats innan den tar i botten på den "modifierade delen" på mitt tråg. Ventilen som jag fick med själva motorn är modifierad så den är kapad och vinklad 90 grader, sedan så har man svetsat dit ett fästöra med m6 hål. Skall se om jag kan ta en bild.

Jag har hittat ett komplett 3qt accusump kit på ebay som jag skall slå till på. I kittet medföljer en EPC ventil som styrs av tändningen med möjlighet att slå av/ på systemet med strömbrytare . Frågan är bara vilken tryckgivare jag skall välja? Motorns oljetryck är 71psi vid 5400rpm @80grader oljetemp. De finns för 20-25, 35-40 samt 55-60psi. Jag vill ju tex. inte aktivera systemet och fylla motorn med 2.8 liter extra olja om oljetrycket sjunker vid tex. lugn körning eller tomgång.

Vid vilket tryck börjar smörjningen bli kritisk??

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

och på plats i bilen... Skall även se till att höja överdelen av tanken så att jag inte får några luftbubblor i oljan. De skriver i insruktionen om detta trots att det skall gå att placera den i stort sett hur som helst.

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Accusump vill jag också ha. Dels för att naturligtvis skona motorn men även dels för att det ser häftigt ut i motorrummet. Var köpte du din?

Sen måste jag då fixa en ingång i oljesystemet strax efter pumpen. Får väl ringa till Mc xpress.

Hur fungerar det egentligen när accusumpen tryckt upp trycket före start , och sedan direkt efter start snor oljetryck för att fylla upp sig igen? Kan man ställa "uppladdningen" så den går långsamt utan att för den skull tillförseln går lika långsamt? Klara motorn sig p.g.a. lägre tryckbehov på tomgång kanske? Fungerar allt behöver väl aldrig accusumpen tömmas och inte heller fyllas upp så det kanske inte är ett problem...

En varningslampa kopplad på accusumpens gassida skulle inte heller vara dumt, så man ser om den "används".

Vilken tryckgivare valde du?

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

Hej Fredrik!

Jag fick rekommendationen från Canton att välja 35-40 PSi. Jag hoppas att jag får lite cirkulation på oljan, främst då jag vrider på tändningen och den matar ut olja tills oljetrycket har blivit stabilt. Smart idé med kontroll lampan skall se om jag kan få till ngt liknande!

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

Tillåt mig spekulera lite i oljetryck. Avbryt mig när ni behöver...

Enligt min verkstadshandbok har min motor 6,5psi vid tomgång 110 varv samt att övertrycksventilen öppnar vid dryga 80psi. Mätningar jag tagit del av på sporthoj.se tyder på ett tryck runt 40psi vid 5000 varv och varm motor.

6,5psi är således vad som krävs för att försörja motorn vid tomgång och över 80psi så skjuter jag packningar och tätningar.

Jag har läst mig till att det är oljeflödet som är avgörande för lagrens funktion, inte trycket. Det flöde som behövs bestäms av lagrens läckage. Detta läckage påverkas av t.ex.:

Varvtal

Oljans viskositet

Oljans temperatur (viskositet en gång till)

Vid höga varv och varmolja "slukar" motorn mest olja. För att säkerställa det nödvändiga flödet ser man till att ha övertryck i oljesystemet för att vara på säkra sidan. I den perfekta världen där man naturligtvis även kan reglera oljeflödet exakt skulle oljetrycket mot väggarna i oljekanalerna teoretiskt kunna vara väldigt nära 0.

Om jag nu skulle montera en accusump med förinställd ventil på 35-40psi (som XTR gjort) innebär det i praktiken att så länge accusumpen är laddad skulle oljetrycket aldrig falla under 35-40psi (?) vilket ju är 8 gånger så mycket som pumpen levererar på tomgång. Detta kan väl aldrig vara skadligt? Eller?

Det uppstår ju ett märkligt mottryck mot pumpen som den inte är konstruerad för. Och andra sidan, ställer man ventilen lägre (runt 15-20psi) riskerar man ju få ett för lågt tryck (och därmed ett för lågt flöde) när man verkligen behöver det d.v.s. när man tappar oljetillförsel vid 6-7000 varv...

När sedan sumpen ska laddas så "snor" den väl tryck ovanför 40psi, räcker det för 5000varv+?

Var tar man ut oljan enklast? Vid filtret? Det sitter ju inte så långt efter pumpen i kretsen och det är väl där man vill ha sin accusump?

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att ta olja från main gallery som ligger efter oljepumpen. Nackdelen är att jag inte får fin filtrerad olja till accusumpen så jag riskerar packningen i accusumpskolven. Jag skall kolla lite på möjligheterna att montera ett externt filter på ledningen till accusumpen.

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

Hittade ett diagram över oljetrycket i en R1-motor under bankörning.

diagram

Skvalpplåt monterad. 35-40psi verkar rimligt. Men vad händer vid tomgång. När trycket är 5-10psi kommer jag tömma accusumpen som sedan behöver laddas precis när jag ska köra...

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...