Jump to content

Manta Låda + Saab Kortmotor??


mowog

Recommended Posts

Hej

Är ny på forumet och plannerar ett locost bygge (Avon med saab motor)... Vet att denna fråga varit uppe tidigare men har inte hittat den information jag behöver..

Till sak: Opel Omega motor passar rakt på getrag låda från manta 2.0i och Saab kortmotor passar på Omega lådan. Men om jag har förstått det rätt passar inte Saab motorn på Manta getrag lådan, varför då?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Är ny på forumet och plannerar ett locost bygge (Avon med saab motor)... Vet att denna fråga varit uppe tidigare men har inte hittat den information jag behöver..

Till sak: Opel Omega motor passar rakt på getrag låda från manta 2.0i och Saab kortmotor passar på Omega lådan. Men om jag har förstått det rätt passar inte Saab motorn på Manta getrag lådan, varför då?

Det beror nog på vilken motor som finns i mantan.

Jag har för mig att någon av mantas getrag lådor passar, kolla om den har uttag för startmotorn på passagerarsidan(tror jag det var.Skall vara på samma sida som på saabmotorn), isf borde den funka kan dock inte garantera det =).

Link to comment
Share on other sites

Det beror nog på vilken motor som finns i mantan.

Jag har för mig att någon av mantas getrag lådor passar, kolla om den har uttag för startmotorn på passagerarsidan(tror jag det var.Skall vara på samma sida som på saabmotorn), isf borde den funka kan dock inte garantera det =).

Nu ska vi se!

Mantans växellåda passar mot opels motorer som tillhör CIH familjen, en gammal typ av motor. Den växellådan passar INTE mot saabs motor.

Opel omega 2,0 har tillhör den nyare motorfamiljen "OHC" och har nog den växellådan du söker. Jag har för mig att den heter R25 eller nått i den stilen. Observera att den växellådan som sitter i omega 2,0 och 2,4 har samma namn, "R25". Men den har olika bultdelning mot motorn, en som passar CIH och en som passar OHC.

Så leta efter en R25 låda från en omega 2,0. den är vanligt förekommande och bör inte kosta mer än 500 till 1000:-

Getraglådan i mantan är nog inte så märkvärdig som många tror. Vad jag har hört så ska nog R25an hålla lika bra. men detta är bara spekulationer...

Edited by Jyrgen
Link to comment
Share on other sites

Måste komplettera...

det finns mantalådor som passar mot saabmotorn med. Det ska vara från manta med 1,8 liters motor tror jag. den såldes inte i sverige.. men jag tror man kan hitta lådor i norge å tyskland...

Link to comment
Share on other sites

Allt är helt rätt!

Men köp en Omega B låda med hydraulisk slavcylinder

Saab funkar mot alla Omega B bensin även om V6 (R28) ska va starkare

Inga skillnader i stegning finns, nån diesel CIH grej har annan stegning, men....?

Edited by mickebo
Link to comment
Share on other sites

Via Blocket.se eller? R25 eller R28 och vad blev priset? (så jag vet vad jag ska sikta på, letar också Omegalåda...)

Någon som kände någon vars omega skurit i förra veckan..... 1000.- för en R25. Vet inte än om jag ska använda den, blev lite impuls köp:) Beror lite på om jag hittar någon billig saab motor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...