Jump to content

Mc Motor Med Back?


Tommy

Recommended Posts

Någon som kan bekräfta det jag hört?

Det skall gå att lägga in ett "backdrev" i en Yamaha R1 motor! :blink:

Någon i Södra Sverige och ev, någon i England skall klara av detta!

1 drev i lådan ersätts med ett backdrev... vet inte om det är 6:e växeln som försvinner

eller om det är 1:a...

Är det 6:e växeln måste väl alla drev flyttas uppåt så att backen ligger vid (Neutral) och (1)?

Stämmer detta så måste det vara den ultimata lösningen för back med Mc motor!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Låter som en livsfarlig lösning med tanke på möjligheten att få i backen om man inte tänker sig för.

Har själv polare som rasat en och annan låda bara genom att missa växeln.

Jag provade Radical i höstas på banan hemma ( Anderstorp) och det var inte direkt lätt att komma iväg.

Min tanke var då att ok de har hög utväxling men -- inte-- den varvade ut innan sista taxibanan sen var det full broms direkt efter 200m skyltarna.

GRYMT SUG. Sorry men var tvungen att berätta.

Åter till backen så har jag sett några i U.K som satt en startmotor bak och kuggkrans på bakaxelflänsen = EL-back vet inte hur bra det funkar men

helt klart värt att testa.

De använde även org drevet fram men kappslade in det ( typ en snus dosa) och borrade hål för skruv genom hela packetet.

Locket var med en kant som centrerade in knuten till kardanen.

Link to comment
Share on other sites

Jag planerar att använda en Volvo M40-låda som stödlager till kardan..back på köpet.. :biglaugh2:

På senare tid har jag blivit nyfiken på planetväxlar som backväxel. Det finns ibland sådana i automatväxellådor. Kanske skulle man kunna transplantera en till ett fräst aluminiumhus...

Någon som vet vilken automat som har en liten planetväxel? Kanske små japanska automatbilar? Småbilar över huvudtaget kanske...

Link to comment
Share on other sites

Om du kör en Quad (fyrhjuling) så finns det givetvis back... och givetvis finns det olika lösningar några har backen i motorns växellåda och på en del sitter det på bakaxlen.

Här har vi en Yamaha Raptor 700cc

115_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

OM det finns back-drev att sätta in i R1 lådan, måste denna ersätta 6an, med tanke på att hojen gör över 100km/h på ettan... Men det skulle förmodligen som sagt vara lite småfarlig då risken att lägga i R när man gör 200 på en raka blir stor... :eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...