Jump to content

Köpa Jaguar?


Drake

Recommended Posts

Har smällt min 9-3:a (9-3:orna har bara för taskig väghållning :prop: ) och försäkringsbolaget har löst in den för 60 loppor, så nu har jag ett typiskt I-landsproblem!

Jag måste köpa ny bil och vet inte vad jag ska välja. Nån som har erfarenheter av Jaggor modell 90-tal. Billiga i inköp tydligen men hur är dom att äga? Eller Alforna?

Förslag på roliga bilar som ändå kan funka som bruksbilar mottages tacksamt! (dvs. driftsäkra året om och hyfsat billiga i drift.) Sambon tjatar dessutom om krockkuddar hela tiden och förstår inte mina utlägg om "aktiv säkerhet"

Har alltså problem med WAF (Wife Acceptance Factor) vad det gäller bilinköp men funderar på att köra över henne den här gången. (I bilvalet alltså!)

Link to comment
Share on other sites

Förslag på roliga bilar som ändå kan funka som bruksbilar mottages tacksamt! (dvs. driftsäkra året om och hyfsat billiga i drift.) Sambon tjatar dessutom om krockkuddar hela tiden och förstår inte mina utlägg om "aktiv säkerhet"

Har alltså problem med WAF (Wife Acceptance Factor) vad det gäller bilinköp men funderar på att köra över henne den här gången. (I bilvalet alltså!)

Tjena, hmmm, risk för att svära i kyrkan, men BMW ?! 540-740 eller 750 ;)

Finns ju risk att även frun blir glad :whistling:

Mvh

Jante

Edit http://www.blocket.se/vi/10696391.htm?ca=6_s

http://www.blocket.se/vi/10684287.htm?ca=6_s

Edited by Jante
Link to comment
Share on other sites

En Subaru Impreza GT? Ett rallyjärn för gata.

http://www.blocket.se/vi/10668563.htm?ca=14_s

http://www.blocket.se/vi/10284377.htm?ca=14_s

En BMW med V8 vore ju mulligt!

Men ska man ha en bil som bara går och går och inte tar nån soppa: Audi A4 TDi

http://www.blocket.se/vi/10285128.htm?ca=14_s

Quattro så att du håller dig på vägen.

Link to comment
Share on other sites

Porsche 944. Hyfsat skick från 60´, fina bilar från 75-80´. Är ju ingen svenneholk i alla fall.

Annars finns ju alltid Alfa Romeo från 2000. Kostar runt 60´ för en 156 med V6.....

Link to comment
Share on other sites

Ta ny chansen att slippa tråkig framshjulsdrift !!!!! En bil ska vara bak - eller 4-hjulsdriven (å då ingen låtsas fyrhjulsdrift a'la Volvo XC)

Köp en fantastisk bil typ Audi S4 (eller S6) då får du världens härligaste motor (5 cyl 20-vent med turbo) och världens bästa 4-hjulsdrift (Quattro).

Jag hade en S4 -92 (5 cyl/turbo och 6-petad låda), körde europa semester med full packning samt 2 cyklar hängande bak och den snittade 0,85 l/mil !!! (tj.vikt ca 1800 kg)

post-115-1169806783_thumb.jpg

Edited by heralue
Link to comment
Share on other sites

Ska du ha nåt som är utan större bekymmer så är inte Jagga eller Alfa nåt för dig. det finns ett land som gör bilar som inte krånglar så mycket och det faktiskt Japan. så är den bistra sanningen. Akta dig för Audi:s V6.or med 5 ventiler det är dyrt att få kamremshaveri, det räcker med att vattenpumpen går, ofta slår de i ALLA ventiler?? jag har sett det 2 ggr nu och ventiler o styrningar o dyra topplockspackningar blir ca 14-16000:- i delar, jag har nämligen kollat upp det för ett år sedan.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte ta med dig vardagsrummet ut på vägen och köp en Caprice!

Fördelar:

V8

Stor = krocksäker?

Komfort

Massor av utrymme, kan packa med sig hela komunen i bakluckan även på sedan modellerna.

Nackdelar:

Bensinförbrukning, fast å andra sidan kan du få en fin för 40kkr och då finns ju 20' kvar till soppa...

Fickparkering

Acceleration.

Link to comment
Share on other sites

Den Jaguar som kallas XJ300 och kom 1995 är mycket driftssäker. Utnämndes av en tysk motortidning som den bästa bilen före Toyota i höstas. Gå in på Jaguarklubbens forum och läs om XJ300, den och alla andra modeller diskuteras där. Det är en härlig bil. Modellen innan heter XJ40 och är mycket bra och driftssäker från 1993.

Jaguarklubbens forum

Du kan också läsa här

Mer om XJ300

Jag är själv på jakt och funderar på att åka till Tyskland där utbudet är bättre.

Link to comment
Share on other sites

Den Jaguar som kallas XJ300 och kom 1995 är mycket driftssäker. Utnämndes av en tysk motortidning som den bästa bilen före Toyota i höstas. Gå in på Jaguarklubbens forum och läs om XJ300, den och alla andra modeller diskuteras där. Det är en härlig bil. Modellen innan heter XJ40 och är mycket bra och driftssäker från 1993.

Jaguarklubbens forum

Du kan också läsa här

Mer om XJ300

Jag är själv på jakt och funderar på att åka till Tyskland där utbudet är bättre.

Den ser ju ut som en riktig jagga! :notworthy: Ingen jävla Mondeo i vulgära finkläder. Måste vara sista jaggan, o bästa!

Link to comment
Share on other sites

Ser nästan ut som min gamla caddie. Northstar motorn är underbar (hel-aluminium V8, dubbla öveliggande kammaxlar per cylinderbank drivna av kedja (ingen jäkla rem), 32ventiler, 310Hkr). När den kom i Seville 1993 var det värdens starkaste framhjulsdrivna bil (0-100 på ca 6,7 sek). Mycket bra siffror med tanke på tung bil. Gick att köra på ca 1l/mil om man gubbkörde.

I något framtida byggprojekt skall jag ha en sådan motor. Så är det bara!!! :wub:

Link to comment
Share on other sites

Får tacka för alla tipsen förresten, men tror att jag löser in lånet och köper en sniksvenne den här gången. Så kan jag ju lägga mer pengar på Cobran. Övertygad om att dom används bästpå det sättet. :515:

Link to comment
Share on other sites

:D Det blev en fräsch BMW 525i -94:a med helskinn och lull-lull och en massa pengar över till Cobran :D

Äntligen med bil igen!

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

:D Det blev en fräsch BMW 525i -94:a med helskinn och lull-lull och en massa pengar över till Cobran :D

Äntligen med bil igen!

Menar du inte "en massa pengar över till försäkringen"? Jag kommer då inte att köpa en BMW igen om inte premierna sänks betydligt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...