Jump to content

164 Seven


joakim 164

Recommended Posts

Jag ska svetsa en ram efter Belo ritningarna som ligger här på locostsweden men ja undrar vad de är för fyrkants profiler ja ska välja.

Är de 25*25*2 ?

Och vilken kvalite ska man ha på matrialet?

Hur mångga meter går åt untefär av fyrkantsprofilen?

Jag undrar även om det finns någon noskon som passar rätt på Belon?

Tackar i förhand

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Eftersom det finns en del extra triangulering i "BeLo-ritningrna" (som leto gjort...) klarar du dig med 1,5 mm i godstjocklek om du inte ska hänga i en extremt tung eller stark motor. 2 mm är möjligen lite lättare att svetsa om du är ovan.

Jag skulle gissa att du behöver ca 5 st 6 meters längder 25 x 25 mm. Tyvärr har jag inte hållit koll på hur mycket som gått åt i min ram.

Standard noskon för bokramen passar rakt av på ramen.

Jag köpte min noskon från Peter Lilja. Jag tror hans telefonnummer finns på forumet någonstans. Eftersom jag har en Pinto valde jag den 5 cm högre noskonen.

Bilder på bygget av min ram på samma ritningar finns på http://groups.msn.com/Super7Karlstad/belo.msnw?albumlist=2. Hoppas de kan vara till hjälp.

Lycka till med bygget!

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Eftersom det finns en del extra triangulering i "BeLo-ritningrna" (som leto gjort...) klarar du dig med 1,5 mm i godstjocklek om du inte ska hänga i en extremt tung eller stark motor.

Fast kolla först med SFRO. :unsure: De brukar väl ofta vilja att man använder 2 mm.

Dessutom har väl joakim tänkt använda en volvo hyvelbänk (rak 6:a) och de är väl ganska tunga?

Stefan

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om jag tycker det är en så bra idé faktiskt. Det är ju för det första inte där bak belastningen p.g.a. motorns vikt hamnar och för det andra flyttar du bara belastningen till där plåten slutar där du får en riklig belastning. Använd då istället plåtarna på sidorna i motorrummet samt fram till sittbrunnen.

Link to comment
Share on other sites

tja han sa bara härom dagen... ``nu har jag inga trattar kvar så jag får göra ett gäng´´... och när vi snackar gäng då är det ett stort gäng :notworthy:

jobbar inom samma jobb som Stefan så jag ser honom dagligen, han har sitt kläd skåp brevid mit :

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...