Jump to content

Scorpio Som Donator?


AlfaRonny

Recommended Posts

Hej på er alla bilgalningar!

Går och funderar lite löst på projekt nr2 trots att jag har lååång tid kvar på nr1.

Till saken.

Funderar på att skaffa en gammal Scorpio v6 som donator och plocka diff, axlar, nav mm. Motor blir nog en Alfa V6 24v.

1. Men, är lådan (om det finns manuell) från Scorpio v6 något att ha eller är den för stor och klumpig/tung?

2. Har för mig att sprängkåpan kanske inte går att ta bort från lådan, stämmer det?

3. Eller bör man skaffa en gammal typ9-låda? Klarar den en v6á med 250hk?

4. Finns det något mer matnyttigt på en scorpio? Styrväxeln kanske är för klumpig eller?

Link to comment
Share on other sites

1-3: Om du väljer Scorpio med 2.8 och manuell låda har den typ 9, motsvarande 2.0 men med längre ingående axel (och bättre stegning i de flesta fall). 2.9 har MT-75, större, klumpigare och utan demonterbar sprängkåpa. 250 hk är inga större problem för en typ 9 från V6.

Bakvagnen (i princip en Sierrabakvagn med stora diffen, skivor och fembult) är inte så dum som donator.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej på er alla bilgalningar!

Går och funderar lite löst på projekt nr2 trots att jag har lååång tid kvar på nr1.

Till saken.

Funderar på att skaffa en gammal Scorpio v6 som donator och plocka diff, axlar, nav mm. Motor blir nog en Alfa V6 24v.

1. Men, är lådan (om det finns manuell) från Scorpio v6 något att ha eller är den för stor och klumpig/tung?

2. Har för mig att sprängkåpan kanske inte går att ta bort från lådan, stämmer det?

3. Eller bör man skaffa en gammal typ9-låda? Klarar den en v6á med 250hk?

4. Finns det något mer matnyttigt på en scorpio? Styrväxeln kanske är för klumpig eller?

Hej,

vi har en Scorpio V6-89 (manuell vx-låda)som donator.

Vi tog ur donatorn:

-motor med styrsystem,startmotor,generator,lambda mm

-kardan med knutar

-ratt,styrstång (med alla knutar),spindlar (OBS! Kräver andra "mush-rooms" än till Sierra)

-hela elsystemet med kontakter,brytare,t-lås,sidopositionsljus

-diff,drivaxlar,lagerhållare, bakre spindlarna gjorde vi själva

-bränslepump med filterhållare

-säkerhetsbälten (såga ut fästen ur donatorn)

-stolunderrede (tror inte att det kommer till användning)

-pedalställ med servo. Vi kommer att göra eget pedalställ med stående pedaler, ingen servo.

-alla detaljer till bromssystemet (T-stycken mm),bromsar,handbromswire+spak

-instrument (kan av den händige snyggt anpassas till bygget)

-rattstångens genomföring genom torpedplåten (såga ut ett parti ur torpeden)

-torkarmotor med alla armar och förbindningar (kommer troligen inte till användning)

-miljösystemet (kolkanister mm),katalysator (kan ev. behövas)

-styrstag (kan behövas som förlängningar till en kortad styrväxel)

Har säkert glömt en hel del av vad vi tog!

Kommentar till din pkt 2:sprängkåpan är bultad till vår vx-låda (tror att det är en typ 9)

Pkt 4: styrväxeln är knappast lämplig. Servoanpassad och gjord av aluminium

Motorn väger 160 kg vilket är i tyngsta laget men det vägs upp av ett härligt muller.

Vi har, för att få tyngdpunkten längra bak, monterat motorn så långt bak som det går (tror att det finns bilder på det på forumet).

Antas

Link to comment
Share on other sites

Glömde en sak(typiskt!).

Ta hela bärarmarna bak (behövs för att kapa ut lagerhållarna).

Ta även de blå bultarna som håller bärarmarna (passar till bärarmarna i bygget).

Antas

Link to comment
Share on other sites

Ha....gubben är gammal!

Kom just ihåg nedanstående!

Ett tips. Ta ur hela kabelhärvan intakt. För att göra detta kapade vi, med tiger-såg, upp torpedplåten. Kabelstammarna mellan kupé och motorrum går ut på både höger och vänster sida. Det enklaste är då att såga en öppning mellan vänster och höger sida och dra ut hela härvan intakt. Vi märkte upp de viktigaste anslutningarna. För att underlätta tycks det som om alla komponenter har olika kopplingsdon men märk upp ändå. Härvan är styv och djä.... men med lite tjurskallighet och blodiga knogar och armar går det. Man spar mycket tid och arbete om man utgår från originalhärvan.

Jobba på

Antas (ska ut i verkstaden för att svetsa)

Vi har den fördelen att verkstad och garage är hopbyggda med bostadshuset.

Link to comment
Share on other sites

................Vi har den fördelen att verkstad och garage är hopbyggda med bostadshuset.

:icon_offtopic:

I somras förlängde jag huset med ett garage. Rekommenderas varmt! Jag går från tvättstugan rakt ut i garaget. Enormt bekvämt, och man kan spontanjobba några minuter om man känner för det. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Någon ritning på mushrooms till Scorpio-spindlar har vi trots ihärdigt letande inte lyckats hitta. Utgå från ritningen (finns på nätet någonstans) på mushroom som passar till Sierra (dia 45 mm) men öka diametern. Om jag inte missminner mej är diametern på Scorpion 51 mm. En granne svarvade mushrooms till oss. Passade perfekt så när som på det koniska hålet.Det fixade Mathias i Töre "lätt som en plätt" åt oss.

Antas i Luleå(grått och trist, +8,0 grader)

Link to comment
Share on other sites

Jag vill minnas att Scorpio har ett par cm bredare spårvidd (iaf bak) än Sierra, alltså längre drivaxlar och kanske lite annorlunda geometri på styrarmarna på spindlarna fram (för ackerman). Kanske kan vara bra att veta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...