Jump to content

Minilite Fälgar (eller Kopior)


Sören

Recommended Posts

Var kan man köpa Minilite, Minator eller andra kopior i Sverige? Finns i England, USA mm, men det är alltid lättare att handla mer lokalt om problem skulle uppstå.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att Roadster säljer Minilite, men hittade inte rätt fälg hos dem. Nu grävde jag lite till och upptäckte att de faktiskt är billigare än Mocomps motsvarande Compomotive. Men mycket pengar blir det i vilket fall, inte Locost direkt. :(

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har köpt mina av Megablade här på forumet för dom passade inte på hans Westfield me dom är köpta från west wales rally spares(tel 0044-1559 363731). och jag har köpt hjulbultar där ifrån och dom verkar bra att handla av.

Fäljarna är minator 7X13 och dom käns helt rätt i utseende och har ett härligt djup.

Se min byggtråd på rejsa Westfield byggtråd

//Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen. Det verkar svårt att hitta just den storlek jag vill ha. MK rekommenderar 15" 6J med ET 38. Passande däck 195/50R15. Det ger bilen rättvisa och jag tror också utseendet blir rätt. Minilite eller Minator eller liknande i guld är det jag vill ha.

Midlands Wheels verkar vara ett bra tips. De har inga sådana jag vill ha på sin websida, men jag ska sända ett mail, kanske de kan skaka fram några från en av sina leverantörer.

The search goes on! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jo tack, men centrumhålet är lite för stort, 65 mm i stället för 63.3 mm, plus att de har 14mm bult, ej 12mm. Annars ligger ET bra till, så det är nära....

Nu letar jag snygga plåtfälgar i stället, det är inte helt fel på en retro-sjua. Jag söker 14", bredd 5,5" - 6". Med däck 195/65 blir det rätt omkrets. Har någon 4 st liggande så hör av er! :)

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju insatser för att göra centrumhålet mindre, sedan riktar ju konan på hjul-bult/mutter upp fälgen rätt ändå... ET går ju alltid att lösa med spacer. Minilights blir så mycket trevligare på en sjua än vinterdäcks-plåtfälgar, breddade plåtisar är dock riktigt läckert...

(Fälgarna som sitter på min bil har hylsa för att minska centrumhålet och de har klarat bankörningar utan problem...)

Link to comment
Share on other sites

Tack, Rickard! Tyvärr visade det sig att det var fel bultcirkel! :(

114 mm i stället för 108.

Nu har jag lärt mig att SAAB 9000 samt vissa 900 (1988-93) har 108 mm. Jakten går vidare!

Link to comment
Share on other sites

Silver Spoke för 108 mm är väldigt sällsynta (fanns bara ett år tror jag). Annars är som sagt 8 Spoke ganska vanliga och har rätt bultcirkel.

Annars är ju plåtisar helt rätt på en sjua. Kanske målade i någon trevig färg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...