Jump to content

Stolar?


Antas

Recommended Posts

Nu är det dags.

Vår tillfälliga RECARO-stol av byggplywood ska bytas ut mot något bättre.

Vi behöver alltså stolar.

Någon som har till salu eller vet var man kan köpa till vettiga priser?

Antas&Ola (magsjuk fn)

Link to comment
Share on other sites

TIPS 1

Riktigt locost:

Jag köpte 2 st stolar från en turistbuss. Justerbart ryggstöd med gasfjäder. Pris 100 kr för två stolar. Har också köpt överdrag i för mig rätt färg billigt på Lidl. Ännu är stolarna inte monterade och testade i bilen. Sidostödet är inte lika bra som på en riktig sportstol.

TIPS 2

Jula säljer en sportstol för 995 kr, "Racingstol SP32". Någon här på forumet anpassade den till sin Locost och var positivt överraskad av kvaliteten. Tror det var under 2004. Prova och sök på forumet för info.

Hoppas magen tar sitt förstånd till fånga och slutar bråka. :)

Link to comment
Share on other sites

Det är sonen Ola som vrider sej i plågor. Han får moderlig omvårdnad av mamma så sjukdomstillståndet lär nog räcka minst en vecka. Om jag skulle vara dubbelt så sjuk skulle hon knappast lyfta ett ögonbryn! Som om inte det är nog har hans flickväns häst blindtarmsinflammation. Jag har rekommenderat henne att skaffa ett marsvin istället. Betydligt billigare!

Har du möjlighet att skicka några bilder på dina stolar? Jag har (trots Olas protester!) funderat på att göra stolar enl några bilder på: http://groups.msn.com/Super7Karlstad/meddelanden.msnw De har på ett fiffigt och smart sätt gjort egna stolar. Det tar lite tid att leta sej fram till stolarna men är väl värt det. Vi har tittat på Jula-stolarna men fick någon uppfattning om att de endast är godkända för "långsamtgående fordon" dvs EPA-traktorer. Någon som har någon information om det?

Antas

(fortfarande frisk)

Link to comment
Share on other sites

Vi har tittat på Jula-stolarna men fick någon uppfattning om att de endast är godkända för "långsamtgående fordon" dvs EPA-traktorer.

Vad ballt med en Locost-EPA! :biglaugh2:

Link to comment
Share on other sites

Ang. Julas stolar:

Långsamtgående fordon betyder nog att de inte är klassade eller godkända för racing etc. De borde kunna användas i en Locost utan besiktningsproblem, där finns ju stöd runt stolen, plus att bältena sitter fästade i bilen, inte i stolen.

Kolla denna tråd för mer info Stoltråd

Ang mina busstolar:

Foto kommer! Ska bara rota fram en stol uppe på vinden.

Hälsa Ola!

Link to comment
Share on other sites

Här är en bild på busstolen:

Busstol

Med den överdragsklädsel jag köpt kommer stolarna att se bra ut. Sedan får vi se hur bra eller dåligt sidostödet är.

Jag har behållit skjutreglaget för en framstol från Donatorn. Ev. kommer jag att montera det på förarstolen, och försöka sänka höjden lite samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Tack för illustrationen.

Det ser bra ut, men hur går det när det regnar? Vi har funderat en hel del över vätan,problemet med regn är att "it sucks".

Ligger just nu i hårda förhandlingar med sonen om att köpa en Jula-stol för att prova. Han vägrar hårdnackat! Det är ju klart att när farsans plånbok utgör "oljekällan" är det ju lätt att hävda att RECARO stolar är ABSOLUT nödvändiga.

Jag har en klient som är bilskrotare. Ska ta upp stolfrågan med honom. Någon som vet om det finns någon bilmodell som kan ha lämpliga stolar?

Vi har tänkt behålla stolsunderredet från donatorn (Scorpio-88). Det ger oss fram/bakåt justering och höj/sänkbar bakre del av stolen (=vinkling).

Luleå fn -16,1 grader och Ola sjuk fortfarande.

Antas fortfarande frisk

Link to comment
Share on other sites

1. Hondstolarna ser breda ut, blir nog problem att få plats med dem.

2. Julastolarna ser trevliga ut i Dala-7:an! Kanske, kanske ......vi får se..

3. Antas: Angående regn tänker jag köpa diskdukar, många. Lidl har bra pris. Av dem syr jag ett par byxor. Då tar man med sig vattnet då man kliver ur bilen! :D

Link to comment
Share on other sites

Idag var jag på Jula och köpte en "Julastol".

Inte fan gick det att pressa in den i bilen! Bredden där stolen ska in är 49 cm och stolen är 55 cm. Kardantunneln är max slimmad, medbringaren på diffen ger ingen möjlighet att minska tunnelbredden.

Eftersom vi har byggt efter McSorley 7+442 tycker vi att bredden borde räcka ,men nix.

Hur breda är era bilar mellan kardantunneln och yttre ramrörens insida?

Läste någonstans att någon hade kapat stolen på bredden. Någon som vet något om detta?

Idag har det varit en helv....dag. Snöslungan vägrar att starta, stolen passar inte, fattas bara restskatt också!

Antas

Link to comment
Share on other sites

jag är inte säker, men jag har för mig att min är ca: 42 cm i "stolsbredd"...

det är inte enkelt att hitta stolar som passar våra bilar utan det är nästan bara "specialstolar" för just sjuor/amatörbyggen som passar... :(

Link to comment
Share on other sites

Jo,det är 49 cm där stolen ska ner. Troligen gör jag som i tråden längre upp, jag öppnar klädseln och bryter ihop sidostöden och ev ryggstödet.

Iofs har sonen,Ola, idiotförklarat mej men jag tar det som en man. Har jag mot förmodan lyckats överleva två tonåringar så har man ju fått en viss träning.

Jag återkommer med rapport och bilder längre fram.

Tack alla ni för tips och hjälp.

Antas

Link to comment
Share on other sites

OMP stolar säljs lite överallt, kolla in Rallyimportens hemsida dock är dom inte så "billiga".

Hittade även en Mått tabell på Dalhems hemsida.

Kollade även in kristers hemsida och hittade en bild på dom stolarna som han snackade om.

Bild på kristers stolar från hans bygg bilder!

Ev. skall jag byta stolar i min bil och då får jag två Cobra Roadster 7 stolar över som jag inte behöver längre, men har svårt att bestämma mig vad jag skall ha istället.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har vi "smalnat av" en Jula-stol. Maxbredden är 49 cm medan stolarna är ca 55 cm.

Vi följde infon i ett tidigare inslag.Krängde av klädseln och det visade sej att "röröronen" i sittdynan satt så tätt att vi kunde kapa bort 3cm på stoppningarna på varje sida (se bild).På detta sätt behåller vi bredden på stolen samtidigt som den blir 49 cm bred. Klädseln blev lite skrynklig på utsidorna men det döljs av karossida och kardantunnel.Ryggstödet,som tidigare sagts,har sidostöd av ca 5mm stålstänger som lätt kunde böjas.Här tog vi inte bort något från stoppningen (haha....trots vår stora axelbredd!!).Ryggstödet verkade tillräckligt brett ändå.

Återmonteringen skedde lätt med buntband. Ett annat problem vi har är att säkerhetsbältesrullen inkräktar på skjutmånen för sätet.Funderar på att "fälla in" rullen i ryggplåten.Vi återkommer i denna fråga.

Svetsa så det ryker!

Antas&Ola

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...