Jump to content

Tjocklek på tanken


Recommended Posts

2-3mm....ok...läste nånstans på Locostbuilders att nån gjort den i 1.5mm tjock alu, lät lite tunnt för mig.

Jag beställde inte tanken, pga att den var av plast och rymde bara 25-26liter. En aning för lite tyckte jag.

Link to comment
Share on other sites

Man får väl ha plastdunkar som besintank eller? Får för mej det iaf, isf borde det väl räcka med typ 1mm..

Tänkte också på hur det är med rost och besin. Rostar saker i bensin? visst gör det inte det.

Skulle det funkar det att göra en tank i plåt måla den på insidan? lättare att göra själv.

M

Link to comment
Share on other sites

jo men det är ju på två sätt.

Antingen så får jag färg i tanken eller rost:) vilket är bäst?

Färg förbröns nog lättare än rost får jag för mej, men dom tankegångarna kan man kanske inte ha:)

Färgflagorna fastnar i bensinfiltret eller spridarna om man har otur... men det gör rosten också.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte använda en Saab V4 tank, Tycker den passar bra i chassit....varför svetsa en ny när det finns färdiga? <_< eller svetsar ni tankar av ngn annan anledning...... typ säkerhet/vikt etc ?

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte använda en Saab V4 tank, Tycker den passar bra i chassit....varför svetsa en ny när det finns färdiga?  <_<  eller svetsar ni tankar av ngn annan anledning...... typ säkerhet/vikt etc ?

Jag använder V4 tanken och den sitter som en smäck !

har svårt att tänka mej att något skulle passa bättre med den insvängning som den tanken har så passar det perfekt till diffklumpen

finns väl med på några av mina byggbilder skulle jag tro om nån vill leta...

http://hem.passagen.se/sevenhmb/index.html

Link to comment
Share on other sites

Den ska ju vara formstabil så jag hade gått på 2-3mm.

Har inte gjort min än men kommer ta det material som jag kommer över..

Det beror väl lite på om man har en massa väggar inuti som skvalpskydd också. Har man två-tre mellanväggar så blir det nog hyfsat stabilt med 1,5 mm, tror ni inte?

V4-tank har jag också hört ska vara bra. Hur mycket rymmer en sån?

Link to comment
Share on other sites

min tank är från en Opel, och står upp..

jag funderar dock på att byta för att få en mindre tank (40 L e lite väl mycket..) och för att just få skvalpskydd...

tänkte då lägga den så lågt som möjligt så jag kan bygga en bra låda för "lull-lull"..

som det är nu har jag ingenstanns att lägga saker.. :(

Link to comment
Share on other sites

Hur hittar man en v4 tank i bra skick? Dom växel väl inte riktigt på tröd. Någon som vet vad dom kostar på saab?

Jeep dunkar hur är dom behandlade på insidan? rosar ju som satan på usidan iaf, har aldrig kollat i en:)

en sån borde passa kanon längs bak i bile:)

Link to comment
Share on other sites

Borra broms skivorna som du har gjort Arrowsmithhar jag dålig erfarenhet av. Dom spriker bara inte så skoj! hoppas du klarar det ifrån det. Vad är det för bromsar? finns en kille i stholm som slitsar dom annanr för bara 220 spänn /par, mycket bättre:)

Link to comment
Share on other sites

Hur hittar man en v4 tank i bra skick? Dom växel väl inte riktigt på tröd. Någon som vet vad dom kostar på saab?

Jeep dunkar hur är dom behandlade på insidan? rosar ju som satan på usidan iaf, har aldrig kollat i en:)

en sån borde passa kanon längs bak i bile:)

Köpte min på skroten för en 50 lapp!

Ett annat alternativ är en tank från Fiat uno.... och den är i plast!

kolla bild:

post-3-1077099529.jpg

Link to comment
Share on other sites

Uno tanken såg okej ut, men bilden var inte så jätte bra:) hur stor är den? vilka mått?

Vad var det för bil den sitter i? Är det din?

Hur behandlar man en plåttank på insidan? det är kanske bara galv el likande som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Plåt rostar av vatten inte av bensinen!!!

Det e m andra ord inga problem med vanlig plåt i tanken, obehandlad!

Om man har mkt kondens så rostar det kanske lite ibland men det e inget man behöver ta hänsyn till. Tanka fullt om man ska ställa av bilen nån längre tid. = lite luft = lite kondens.

Link to comment
Share on other sites

Ne det borde ju inte rosta.

Tänkte på att taket i tankten inte så ofta ligger i bensin så den borde ju rosta. Tycker hela mitt bygge har rostat någon kolosalt på bara några vekor så hur kommer inte tanken se ut efter något år:)

Är bensin tankar inte behandlade på insidan?

Link to comment
Share on other sites

De tankar jag har sett inuti har varit rostiga på utsidan men ok på insidan och de har vad jag kunnat bedömma vanlig plåt. Bilarna har då varit ca 15-20 år när jag kikat.

Lev väl

Michael

Link to comment
Share on other sites

Plåttankar rostar inte, mycket beroende på att det är bensinångor i tanken så det finns mycket lite syre för att det ska kunna rosta.

Visste ni att Saabtankarna har bensinpumpen nedsänkt i tanken och att det är oisolerade kabelskor som kontakter? :P

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

Uno tanken såg okej ut, men bilden var inte så jätte bra:) hur stor är den? vilka mått?

Vad var det för bil den sitter i? Är det din?

Hur behandlar man en plåttank på insidan? det är kanske bara galv el likande som gäller.

Den sitter i en bekants rally-bil . Passar som handsken enligt honom men fick lov att byta pga nytt reglemente... storlek har jag ingen aning om ? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Rost i taket är nog ej ett stort problem då det behövs fukt för att rost skall uppstå. Vatten är ju som alla vet tyngre än bensin och i så fall finns det tillgängliga vattnet i tankens botten och där fins ej någon luft.

Så funkar det tror jag

Michael Wänström

SJÖVIK

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
jag har en 70l alu tank i 3mm tjocklek  :ph34r:  lätt sätt o få upp bilen till rätt vikt :D

70l :o

det var.....mycket

fick ju lätt plats med d så varför inte:) kan behöva lite vikt på bakhjulen <_< o inför besiktningen :whistling:

Man får vällan slakta några diskbänkar och göra om till tank.

E det någon son svetsat rostfritt med mig och fått resutat sonm duger.

:) :) :) :) :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...