Jump to content

Rex Cobra


Baalzamon

Recommended Posts

Har inte hittat några åsikter alls om Roadsters cobrareplika "Rex Cobra". Då jag eventuellt skulle kunna tänka mig att köpa ett sådant kit i stället för en sjua, så är jag intresserad av vad ni tycker och tänker.

Cobrans klassiska linjer är något så när bibehållna i alla fall.

Cobra_mk1.JPG

MK2 har förbättrad triangulering, och ser för mitt otränade öga ganska okay ut. Dessutom svetsas det på plåt i torpedplåten, golvet, bakom ryggstöden etc. Borde staga upp ytterligare.

Cobra_Mk2_1.JPG

Framvagnen har A-armar från en eller annan SUV tror jag att jag läste. Lite klumpigt kanske, och jag vet inte hur geometrin är?

Cobra_Mk2_6.JPG

Bakvagnen ser likvärdig ut, kanske är exakt samma länkarmar som fram till och med. Diffen är från ford, mycket billigare och enklare än de jaguarbakvagnar som andra cobror använder. Och så länge man inte skall ha 500+ Nm så håller det nog.

Cobra_Mk2_8.JPG

Verkar bli en hygglig finish trotts det relativt låga priset.

Cobra232.JPG

Mera info finns här:

http://www.roadster.se/cobrabygge.html

Och här:

http://www.roadster.se/cobra.pdf

Link to comment
Share on other sites

Mätardisplayen i den där bilen skär verkligen i ögonen. En Cobra ska väl inte ha en sån blaffa när det finns så många snygga, runda klockor...

Ser ju helt ok ut för övrigt. Själv är jag lite intresserad av den där BMW-baserade cobrabyggsatsen, Python tror jag den heter. BMW finns ju med så många olika motorval.

Link to comment
Share on other sites

Ojdå, den där tråden med besiktningsproblemen har jag ju sett, men det var så länge sedan att jag glömt bort den. Hur som helst så tror jag att problemen är borta i och med MK2 av rexen. Ramen det handlar om ser ju inte alls ut som den nya på bilden. Nu finns det triangulering, och bump-steer skall dom ha fixat också. Och det lär knappast vara något rostfritt i nytillverkade ramar heller får man förmoda. Däremot är terrängbilslänkarmarna kvar. Hade varit intressant att provköra roadsters demobil och se hur väghållningen blir. Hade också varit intressant att se en bil i verkligheten, och se om den ser så "billig" ut som det sägs. Inte allt som syns på bild tyvärr. Men har dom fixat till bristerna så är jag ändå intresserad.

Angående den fula mätarkonsollen så håller jag med helt och fullt. Om jag skulle köpa ett rex-kit så skulle jag lösa mätarna på annat vis.

CROCS känner jag till, men jag skall läsa lite mer på det forumet. Verkar vara dåligt med rexer där tyvärr.

Och slutligen Kenneths tips om sidan med cobrabygget, den var intressant och ny för mig. Tackar!

Link to comment
Share on other sites

MK2-chassiena är tydligen inte heller helt bra, enligt Tomas på forumet som Kanneth länkade till. Tveksamma svetsar och fortfarande bumpsteer. Nej, någon Rex Cobra blir det inte för min del i alla fall, inte förrän man får svart på vitt att det är bra i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle då aldrig bygga på en Rex-ram om jag så fick en.

Dessutom är dom nästan gratis om du fixar en kontakt som kan handla direkt från fabriken.

Roadster är ju inte direkt blyga när dom prissätter sina kit. Finns massor om dom på nätet om du bara söker, men enligt mej så är det slöseri med tid!

Kolla bara på deras hubbar.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4534

Link to comment
Share on other sites

Alltså dessa rexar ser ju för taskiga ut. jag hör hört att bärarmarna kommer från lada niva. Det är väl iofs inget att ta från en sån bil, men då skall det ju passa....

Ang jaggadelar så är det väl inte så dyrt. man kan väl hitta gamla xj6:r ganska billigt, eller?

Link to comment
Share on other sites

Många åsikter från folk som inte sett ramen i verkligheten men visst kan jag hålla med er till viss del.

Har du råd att lägga ut lite extra tusenlappar, satsa på ett annat kit (mest för att slippa strul, samt lite dålig passform) men Rexer MK2 är inte så dåligt som folk tror, främst att teorin inte funkar fullt ut när det gäller framvagnen. Med lite justeringar så är bumpsteer minimerad till klart godkänd nivå.

Alla Cobra-kit har sina nackdelar, snacka med SFRO så kan de ge lite råd.

Niva-länkarmarna är inget under av skönhet eller lättviktsbygge men det är def inte Jaggaggrejor heller! =) Vill du ha lätta saker är det Corvette eller eget som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Angående hjulhubben bak så håller jag med om att den inte är vacker. Bockad plåt kan aldrig komma i närheten av gjutgods. Men jag tror dock dom är starkare än dom ser ut. Lada Niva är känd för att klara det mesta, och att köra över klippor och stenblock med stora 35" terränghjul borde fresta ganska hårt på alla delar i hjulupphängningen. Bara att jämföra med A-armarna på gamla saab 900, dom ser ju skrämmande klena ut men tål ändå trimmade motorer med mängder av vrid.

Men hur som helst, planerna på detta cobrakit är nerlagda. Åtminstone tills roadster kommer till rätta med kvalitetsproblemen eller sänker priset en del.

Link to comment
Share on other sites

Men jag tror dock dom är starkare än dom ser ut. Lada Niva är känd för att klara det mesta, och att köra över klippor och stenblock med stora 35" terränghjul borde fresta ganska hårt på alla delar i hjulupphängningen.

Det vet jag inte om jag håller med om generellt. Terrängkörning ger ju närmast en statisk belstning på komponenterna. Tror panikbromsning från motorvägsfart belastar och bryter mer.

Att terränggrejor ofta är grova beror ju på att fordonen i regel är ganska tunga.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det känns mer som att gå över ån efter vatten. Rexer är ju jämförbara med Pilgrim Sumo och vad jag kan se så är det typ samma pengar man pratar om. Sumon är väl inte heller ett under av skönhet, men den är beprövad och det har besktigas några i sverige.

Så varför köra med lada niva grejor som är klumpiga och sällsynta när man kan köra med forddelar som är klumpiga och tillgänliga alt jaggadelar som är både klumpiga och sällsynat, men snygga.

Link to comment
Share on other sites

Sumon finns ju även i en Jag-version oxå! Tyvärr så sitter motorn lika långt fram som i Rexer-kitet.

Ang. Python så blev den helt sågad i Witch Kitcar men så ligger dom ju i krig med deras konkurrent-tidning som har hyllat den. (Chefsredaktören är dock delägare till firman som bygger Python och rätt hårt kritiserad för sina vinklade artiklar)

Jag bygger som sagt var en GD-kopia som jag aldrig skulle ha råd att köpa annars. Vet inte om det blir bra ännu men det visar sig väl. Hade jag börjat om idag så hade jag antingen köpt ett CES-kit eller gjort som jag gör nu.

Link to comment
Share on other sites

Jag läste på något forum om att Python släpat runt en slarvigt byggd demobil på mässor och provkörningar. Kanske bidragit. Skulle vilja läsa testet i WitchCar. Vad var det man klagade på? Det enda klagomålet av vikt skulle ju vara passning på karossen....eller? Resten är mycket upp till den som bygger...

Link to comment
Share on other sites

Angående hjulhubben bak så håller jag med om att den inte är vacker. Bockad plåt kan aldrig komma i närheten av gjutgods. Men jag tror dock dom är starkare än dom ser ut. Lada Niva är känd för att klara det mesta, och att köra över klippor och stenblock med stora 35" terränghjul borde fresta ganska hårt på alla delar i hjulupphängningen. Bara att jämföra med A-armarna på gamla saab 900, dom ser ju skrämmande klena ut men tål ändå trimmade motorer med mängder av vrid.

Tror att hubbarna är ett hembygge! Alltså inte från Nivan.

Link to comment
Share on other sites

Sumon finns ju även i en Jag-version oxå! Tyvärr så sitter motorn lika långt fram som i Rexer-kitet.

Ang. Python så blev den helt sågad i Witch Kitcar men så ligger dom ju i krig med deras konkurrent-tidning som har hyllat den. (Chefsredaktören är dock delägare till firman som bygger Python och rätt hårt kritiserad för sina vinklade artiklar)

Jag bygger som sagt var en GD-kopia som jag aldrig skulle ha råd att köpa annars. Vet inte om det blir bra ännu men det visar sig väl. Hade jag börjat om idag så hade jag antingen köpt ett CES-kit eller gjort som jag gör nu.

Det var nog tvärt om. Det är Which Kit:s Peter Fibly som har intressen i RV-dynamics och det är han som skriver upp Python(samt en annan bil vid namn nemises).

Kit-Car, som är den konkurerande tidningen sågar python/nemises vid fotknölarna.

Kit-Car och Which kit ligger i fejd och jobbar hårt med pajkastningen, så vad som är sant och inte sant är lite svårt att få reda på.

Personligen tycker jag att deras påhopp på varandra är rätt barnsliga och helt ointressant för läsaren.

Link to comment
Share on other sites

Det var nog tvärt om. Det är Which Kit:s Peter Fibly som har intressen i RV-dynamics och det är han som skriver upp Python

Korrekt! Jag blandade ihop tidningarna.

:prop:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...