Jump to content

Robin Hood


ihlberg

Recommended Posts

det är olika beroende på vilka produkter det är..

På deras egna produkter har vi väldigt mycket rabatt ( 75% kan stämma men en ren gissning från min sida ) medan om du skall köpa något som dom köper in ( ex eloxerade aluminiumanslutningar ) så kan dom givetvis inte ge samma rabatt då de skulle hamna under deras inköps pris... :)

Så fick jag det förklarat för mig iaf.. :)

Sedan börjar det bli väldigt OT i denna tråden.. bättre att någon startar en ny tråd om ämnet istället för att använda denna tråden.. :busted_cop

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet vad detta är. Den hör till en sierra, och har en anslutning. Det är samma gäng som till bromsarna. Skulle tänka mig att det är bromskrafts fördelaren men ska det inte var 2 anslutningar på den. Det låter som det ligger en stål kula inuti den. Som rör sig och man vänder den upp och ner.

http://i187.photobucket.com/albums/x191/ih.../Picture028.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x191/ih.../Picture027.jpg

Edited by ihlberg
Link to comment
Share on other sites

Någon som vet säkert hur det funkar. Kan man dra broms systemet som jag gjort på ritningen eller? Det behöver inte vara 2krets system eller.

Vid 2krets system så hör vänster fram hjul ihop med höger bakhjul eller?

Link to comment
Share on other sites

Det du har ritat är också ett tvåkrets bromssystem, ett ganska vanligt sådant dessutom.

Jag hade dock bytt ut din reduceringsventil till en ställbar, det skiljer ju en del mellan orginalbilen och en sjua.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

bla har wilwood sedan skall det tydligen finnas original på volvo amazon vilket säkert e mycket billigare..

sök lite på forumet så lär du hitta en del läsvärt.. :)

Link to comment
Share on other sites

obs om man har en justerbar bromskrafts regulator får man ej ha den så man når den under färd, jag förstår inte varför..

OT

BELO har du ett i längsled justerbart pedalställ?? (gummislangarna ) OT

Link to comment
Share on other sites

jag har också en wilwood men har den på fullt tryck numera och har planer på att sätta den på framkretsen istället för med den viktfördelning jag o 7:or har så kan man öka på kraften på bakkretsen istället för tvärtom.

Link to comment
Share on other sites

Men kan verkligen regulatorn fungera om jag sätter ett T-kors där??

Har försökt hitta någon bild eller skiss på google hur det ser ut orginal på sierra. Men jag hittar inget!

Edited by ihlberg
Link to comment
Share on other sites

den som sitter original på sierran , släng den, original brukar den sitta i vänster fram nånstans. och den justeras genom att man justerar lutningen på den. inget att ha. Amazon och 140 (volvo) har justerbara som original, de brukar tyvärr vara sönderrostade inuti vid det här laget.

Link to comment
Share on other sites

OT

BELO har du ett i längsled justerbart pedalställ?? (gummislangarna ) OT

Jovisst har jag justerbart pedalställ!

Väldigt primitivt åstadkommet genom ett antal hål i ramen samt ett antal i pedalstället. Genom att göra delningen mellan hålen i pedalstället och ramen olika så kommer varierande hål att passa och jag kan på så sätt justera med 5 mm intervaller (i ytterlägena blir det 10 mm). Låter kanske skumt, men jag tror det finns bilder på http://groups.msn.com/Super7Karlstad.

Bifogar en primitiv ritning som visar principen. Oops, det var en dwg, så det fungerade inte...

Hälsningar,

Bengt

Edited by Jocke E
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Hallå igen, det va ett tag sedan sist jag skrev.

Lite grejer ha juh hänt iaf.

Sätt på sidorna på bilen, köp stolar, köp grym motor 48or och massa godis......

Ska försöka göra ett ryck snart.

Edited by ihlberg
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Oj oj oj nu var det ett tag sedan sist igen. Fick en ny tänding idag och gjorde bakskärmarna klara, och så började jag med huven och noskonen. Ska ta och lägga upp lite bilder till helgen.

Som den ser ut nu ser den faktiskt färdig ut, ska ta och sätta huven och noskon till helgen, och börja med bagage utrymmet.

Jarl - Tack för Julkortet, vi hörs nog till helgen...ringer väl och tjatar lite på dig.

Link to comment
Share on other sites

Va gott med en till Robin Hood :)

Fick du ordning på bromsarna?

På min har jag typ en tre krets system. Ett till höger fram, ett till vänster fram. Sen ett som går via reduceringsventilen till bägge bakhjulen. Reduceringsventilen fungerar som sådan att när du bromsar så niger (lutar ner och framåt) bilen och mindre bromsverkan kommer till bakhjulen så de inte skall låsas. Du kan enkelt justera hur mkt kraft går till bakhjulen genom att luta reduceringsventilen framåt eller bakåt.

Link to comment
Share on other sites

sierrans reducering

Sierrans reducering ja om det va frågan?

Dock har jag än så länge hoppat över reducering till bakhjulen då Hooden är lite tyngre och vikten lite närmare bakhjulen. Skivor fram och trum bak. Få väl se resultatet när den rullar för egen maskin :)

Link to comment
Share on other sites

Reduceringsventilen kommer nog funka lite märkligt när den sitter som den gör på bilden...

Den ska ha samma lutning och riktning som i Sierran som utgångsläge, sedan kan du vrida den uppåt/nedåt för att minska/öka reduceringen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Gillar att du utnjutjat platsen för kylare :D

Vad är det för förgasare du kör med? Vill minnas när jag provmonterade min dubbla 45or så va de så tajt jag kanppt fick på luftfiltren. Nu har jag dock övergått till insprutning.

Hur har du löst kardan skydden för det är smallt som attan i mitten på dessa?

Kul att se att vi har kommit ungefär exact lika långt, du skall väl oxå ute o köra till sommaren hoppas jag? För vi får ligga i nu.

Blir det framruta med tillbehör eller?

Link to comment
Share on other sites

jag tänker spontant på fäster för broms servot... det kommer att bli mycket flex i dom plåtarna..

du borde nog ta en tex 2 mm stål plåt ca 100mm hög med upp vikna kanter ca 20 mm höga dvs en u profil med låga kanter sedan såga /borra upp ett hål för servot..

om du går till någon med en kantbock/eller press gör man bockarna på en minut..

då man har utväxling i bromspedalen blir en liten rörelse i h cyl till en stor rörelse i pedalen vilket är jätte jobbigt när man vill bromsa lite lagom.. dvs viktigt..

om du inte vill bocka kan man svetsa dit ett par platthjärn tvärs..om du trycker hårt på pedalen och låter någon annan kolla skall broms detaljerna inte röra sig..

annars tja.. jobba på..

inte tänkt att gnälla ,men det handlar om din och andras säkerhet!!

Link to comment
Share on other sites

Inte några direkta kommentarer om bygget, men det är skoj och se hur annorlunda uppbyggnaden på en Robin Hood är kontra "de vanliga".

Jo förresten, förarstolen är den inte väl högt placerad i förhållande till bågen? Skulle uppskatta att min förarstol är monterad 2 dm lägre minst.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen ! Fina bilder på ditt bygge. Vi RH-ägare förväntar ju oss naturligtvis att du finns på vägarna till sommaren.

Men - såg att du monterat bromsreduceraren fel. Den måste luta - uppskattningsvis - minst 45 grader framåt. Monteras den vertiklat som på bilden fungerar den inte. Sätt den dessutom i ovala hål så du kan justera lutningen efter behov. Fick justera min på plats när sista SFRO-besiktningen gjordes för att få rätt reducering.

Jarl

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Vad är det som gjort att du kört fast så hårt? Motorhuv behövs inte så det kan du stryka. Båda mina bilar är reggade utan.

Noskon och brandvägg? Är det trång för noskonen?

Vill du inte finns det inte fästen eller vill du inte svetsa fästen i ramrören för att fästa brandväggsplåtar?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har du vitongummispetsar på nålventilerna så kan det vara de som torkat och därför läcker de. Det kan gå när de sugit åt sig bränsle och fått annan form igen. Men det är slitgrejor och bör bytas.

Link to comment
Share on other sites

Startade upp den idag, funkade fint. Låter rapp.. får se om dom 190 kusarna är verklighet när man kan provköra. Fan va det låter gött med 4 st trattar på 48mm.

Imorn ska jag börja med huven om noskon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...