Jump to content

Medlemsklubb!


Marcus a

Recommended Posts

Hej!

Det finns ju en medlems klubb här. Men Inte så utveklad.

Har i helgen pysslat lite på en site till klubben men lite av varje på.

Lite länkar, info om våra bilar + lite till.

Är det någon som är intresserad av att vara med? till en början så kommer det inte vara så mycket men hoppas att det ska bli större. Har mailat runt lite och försöker fixa lite rabate m.m.

Alla som är med kommer få en plats på sidan med 2 bilder info om bygget. Ett medlemsnummer och ett medlemskort av någotslag:)

Min "vision" är att få en fult fungerande cllub med tidning och hela köret:)

Är ni med? maila isf 2 bilder plus den infon som ni vill ha med på sidan till mej c.m.a@telia.com

Mvh Marcus

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag inte riktigt med.....gör du en utanför denna?

Varför inte utnyttja den plats vi har här och all den informationen....

kan ha uppfattat fel pga hunger just nu :huh:

Link to comment
Share on other sites

Har tänkt att göra en vidareutvekling om det som finns här.

Tycker inte riktigt det här fungerar som en club. Fungerar mest som ett forum bara. (Ett mycket bra forum).

JAG tycke det skulle kännas bättre om någon som frågar skulle kunna hänvisa till en site med lite info och en länk till forumet. Gör det lite mer "spännande" :) Förstrår du nu? jag är kanske helt galet ute men det var iaf en tanke!

Lägger till sidan som jag har gjort... DET ÄR BARA ETT UTKAST!!! inte den slutgiltiga sida, om det blir någon:)?

Link to comment
Share on other sites

ok...jag är med nu...

Visst ska det väl bli lite mer organiserat, det vore kul.

men undrar vad Niklas har för utrymme för detta forum och om det går att utnyttja denna serverplats. Å sedan vilken form av scriptspråk som accepteras, PHP eller ASP.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att en site att liksom rama in forumet med kunde varit nice. Om du orkar dra i det också så varsågod! :)

Ännu akutare är kanske domännamnet som du nämner också. Speciellt om vi ska trycka tröjor.

Detta forumet än väl gjort i PHP om jag inte är helt ute och cyklar (det har ju hänt förr) så då kan man ju använda det till siten också.

Link to comment
Share on other sites

Vi får vänta tills vi får tag i Niklas. Dels för att få reda på om det finns plats på servern för ev. utbyggnad och dels vart domänen ska pekas om till. En .se domän kostar väl drygt 160:- nuförtiden per år.

Link to comment
Share on other sites

Var inne och kollad priserna och någon sånt kostade det. Men en såklad medlemsavgift på 10kr tror jag att dom flesta är villiga att betala:) Annars så kan jag betala (det jämnar ut sej på en 10års period:) )

har du möjligtvis nummer till Niklas?

Link to comment
Share on other sites

programering är inte riktigt min sak.. ( då skall man vara bra i matte å jag å matte passar inte bra ihop..:( )

men vad jag förstår så används en mySQL databas om det säger er något....

Link to comment
Share on other sites

Nipps... har inget nummer....

å givet är en 10a inga problem.. ja kan tänka mig att lägga en 100 lapp oxså om man skall göra det till en "riktig" klubb...

någon som vet vem det som startat allt eller håller i hemsidan, domänen m.m?? är det niklas som har fixat allt ??

Jag känner ju lite att jag som är ganska ny här inte vill "trampa någon på tårna" :unsure: ,

men givetvis hjälper jag till om det behövs..

Link to comment
Share on other sites

Då måste jag fråga om någon mer har erfarenheter av klubbverksamhet/förening.

Ska vi vara så seriösa att vi har styrelse, möten (utöver banträffar), stadgar osv. Det kanske vi måste om man ska betraktas som riktig klubb och det underlättar väl vid banhyrning, monterplatser m.m

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om man inte *måste* ha en riktigt förening om man ska kunna ta upp medlemsavgifter att ha till en website osv...

Både bokföringsmässigt och för att kunna begära att folk ska betala nånting. Det är ju en sak att betala pengar till någon som sitter som kassör i en förening efter konstens alla regler, men det är en annan sak att betala pengar till någon privatperson vem som helst nånstans.

Jag kan tyvärr inte skryta med nån större föreningserfarenhet, fast man har ju inte sovit på årsmötena i bostadsrättsföreningen iaf :)

Link to comment
Share on other sites

Till en börjar så skulle ju avgiften gå mest till hyran för domänen och då lär det röra sej om max 20 spänn.

Känns då lite överarbetat att bokföra det som inkomst till cluben. Om man ska behöva "begära" folk att betala för att få använda sidan så anser iaf jag att han/hon inte har någon att göra här. Är det så att man inte har lust att lägga en 20 så är det bara att låta bli. Men hoppas att alla som är med akivt i cluben också betallar utan massa tjafs. ?

En riktigt club tycker jag borde vara målet iaf. Det underlättar som sagt vid bokning av banor, Förhandling om om bättre priser på saker och ting:) m.m.

Är det ingen som känne sej manad att ta på sej ansvar så ställer jag väldigt gärna upp, Tycker sånt är kul!

Är det någon som har nummret till Niklas eller vet vad han heter mer än just niklas:)

Link to comment
Share on other sites

Det är ju klart att de allra flesta just här i denna lilla community skulle ställa upp och betala en liten summa för att vi ka få en domän, jag menade inte så. Jag tänkte mer generellt, att om man skall göra en sådan sak så är det en förening man ska ha. Alternativt får man regga ett webhostingföretag eller nåt som säljer denna tjänsten till alla som vill.

Sen är ju faktiskt 20kr * 100 medlemmar (eller hur många det kan tänkas bli) rätt mycket mer än vad en domän kostar, så ja, jag tycker nog att det är tillräckligt mycket för att föra till inkomsterna i en förening. Det beror ju helt på hur många som betalar iofs, men du fattar poängen?

Link to comment
Share on other sites

Ojoj !!! Nu tar vi och lugnar ner oss lite här tror jag....

Jag är inte riktigt med på alla resonemang som förts på forumet den senaste tiden.

Frågorna som jag ställer mig är:

Varför ska vi uppfinna hjulet på nytt ? Varför en ny webadress ? Vad är det för fel på www.locostsverige.com ?

Varför vill ni göra en ny sida brevid ? Är det inte bättre att utveckla det vi har ?

Varför göra en FAQ bredvid ? Varför inte utnyttja locostboken och forumet. All information finns ju där ?

Ett problem som jag ser det är att det kommit väldigt många nya nu på kort tid. Och det är jätte kul tro inte att jag tycker något annat. Problemet är att man är nog lite lat, och vill inte söka upp informationen själv, utan vill få allt på silverfat. Att bygga en Seven är ett stort projekt som kräver mycket av den som utför det. Risken tror jag är att om informationen blir för lätttillgänglig så kommer det inte att tänkas till tillräckligt mycket i garagen innan byggena påbörjas. Att samla in information och planera bygget är en viktigt del av ett sånt här projekt... för mig tog det nästan 2 år. Risken är att man börjar på något som man inte kan slutföra. Ingen av oss är hjälpta av att det står massa halvfärdiga byggen runt om i landet.

Sen över till det här med en Förening... Jag tycker att det skulle va jätte kul men en Svensk Seven förening. Men det är mycket jobb... men finns det folk som är villiga att dra i det så visst. Ska vi ha medlemsavgift som det talas om den här tråden så tycker i alla fall jag för att vi ska ha en helt juridiskt korrekt förening med stadgar, styrelse och årsmöte. Det blir bättre för alla parter.. Nu tror jag att det är svårt att bara hux flux bilda en förening. jag tror att det vore bra att några fixade lite små träffar först så vi kan träffas och diskutera sådana här frågor mellan "fyra ögon". Så vi lär känna varandra...

Sen en annan tråd som jag blev lite förvånad över var tröjtråden. Diskutionen om vilka som skulle va berättigade att bära tröja. Tycker jag var en konstig disskution, har aldrig förstått den här uppdelningen av olika typer av Seven. Vi har väl alla samma intressen bilar och kan vi inte då lära oss saker av varandra oberoende av om vi bygger själva, köper kit eller köpt färdig bil. Jag anser att sådana trådar bara skapar dålig stämning.

Det här var mina ideér hoppas att ingen blir sur eller tar illa vid sig. Men jag tyckte bara att forumet har tagit en lite konstig vändnig på sista tiden. Men jag börjar väl bli för gammal på forumet.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Håller med Per Wackt till fullo!!!

Det är kul att se att det börjar bli lite drag här på forumet - låt oss njuta av det och inte ta oss vatten över huvudet. Tänk på att vi måste försöka skrapa ihop tillräckligt med garagetid också ;)

Link to comment
Share on other sites

Varför ska vi uppfinna hjulet på nytt ? Varför en ny webadress ? Vad är det för fel på www.locostsverige.com ?

Varför vill ni göra en ny sida brevid ? Är det inte bättre att utveckla det vi har ?

Varför göra en FAQ bredvid ? Varför inte utnyttja locostboken och forumet. All information finns ju där ?

Det är väl ungefär så jag nämnde längre upp här....

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag instämmer också med dig Per..

Tröjorna tycker jag låter som en bra idé även om jag inte tycker man skall skilja på om man byggt eller köpt bilen..

( nu har ju jag "fuskat" och köpt min bil så det är kanske inte så konstigt.. :rolleyes: )

Det viktiga som jag ser det är att man "brinner" för denna typen av bil oavsett om det är en äkta Lotus från 60-talet, en ny caterham för 500.000 eller ett locostbygge ihopsnickrat hemma i garaget..

Vad gäller en klubb så kräver det en himmla massa av dom som har hand om det..

Det är en massa arbete som skall skötas och frågan är om behovet finns som det ser ut nu ??

Och som jag sa så har jag inte varit här så mycket, men kommer gjärna med idéer och förslag...

Men jag vill inte "trampa" någon på tårna...

Dock så håller jag med om att "huvudsidan" skulle behöva arbetas om lite..

Många av länkarna fungerar inte och dom öppnas inte i ett nytt fönster vilket vore mycket bättre..

Man kanske borde ha lite mer information om vad ett "locostbygge" är för något ??

Som det är nu sä är det bara en massa länkar...

Skulle också vara skoj om man kunde ha lite länkar till folk här inne som bygger för fullt i garagen.. :)

Link to comment
Share on other sites

Locostsverige.com har jag aldirg använt så visste inte om att den varså... Har altid gått in på monkeytoys.... så den adrssen är det ju inge fel på:) Var lite skeptiskt till ha just monkeytoys adressen...

Har aldrig sagt att allt ska komma på en gång men tycker att en riktig sida som ger ett bra första intryk när man kommer in här. Det ger mycket och kostar ingte specillt mycket angasemang och pengar.

Som det ser ut så tycker iaf jag att det inte ser specillt spännande ut, eller har jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Locostsverige.com har jag aldirg använt så visste inte om att den varså... Har altid gått in på monkeytoys.... så den adrssen är det ju inge fel på:) Var lite skeptiskt till ha just monkeytoys adressen...

Har aldrig sagt att allt ska komma på en gång men tycker att en riktig sida som ger ett bra första intryk när man kommer in här.  Det ger mycket och kostar ingte specillt mycket angasemang och pengar.

Som det ser ut så tycker iaf jag att det inte ser specillt spännande ut, eller har jag fel?

Locostsverige och Locostsweden funkar båda två... Det är lite det här jag menar Marcus, det är bättre att du kollar upp lite innan du drar igång jättegrejer. Men det är bra att du engagerar dig !!! Det behövs.... men kolla lite med Niklas innan. Inte så lätt kanske vet att han är svår att få tag i, men det bör nog göras ändå.

Och en utveckling av sidan tycker jag skulle va jätte bra ! Mer info om vad Seven är för bil m.m.

Presentationer av projekt och färdiga bilar tycker jag var en bra idé...

Hoppas att du inte tog illa upp Marcus. Jag tyckte bara att diskutionen skeenade lite så jag ville dra i nödbromsen. B)

Link to comment
Share on other sites

Varför ska vi uppfinna hjulet på nytt ? Varför en ny webadress ? Vad är det för fel på www.locostsverige.com ?

Varför vill ni göra en ny sida brevid ? Är det inte bättre att utveckla det vi har ?

Varför göra en FAQ bredvid ? Varför inte utnyttja locostboken och forumet. All information finns ju där ?

Det är väl ungefär så jag nämnde längre upp här....

Ja vi är inne på samma linje...

Link to comment
Share on other sites

Förstår precis vad du menar med att kolla upp saker fösrt. Men hade ingen tanke på att det skulle finnas en annan adress och ingen har sagt något före dej. Men nu vet jag det!

Ber om ursäkt om jag är lite ivrig men sån är jag. Vill att det ska hända något bara, Tycker att det är "lite för mycket prat och för lite verkstad" lite för mycket "vi borde göra" men ingen som gör något om du förstår vad jag mena. Vill att det ska bli något av allt prat.

Att diskutionen drog iväg lite är inte mitt fel. Har sagt flera ggr att jag bara vill ha en rekordelig sida till våran "klubb"

Hoppas ingen tar dethär fel nu!

Marcus

Link to comment
Share on other sites

Förstår precis vad du menar med att kolla upp saker fösrt. Men hade ingen tanke på att det skulle finnas en annan adress och ingen har sagt något före dej. Men nu vet jag det!

Ber om ursäkt om jag är lite ivrig men sån är jag. Vill att det ska hända något bara, Tycker att det är "lite för mycket prat och för lite verkstad" lite för mycket "vi borde göra" men ingen som gör något om du förstår vad jag mena. Vill att det ska bli något av allt prat.

Att diskutionen drog iväg lite är inte mitt fel. Har sagt flera ggr att jag bara vill ha en rekordelig sida till våran "klubb"

Hoppas ingen tar dethär fel nu!

Marcus

Bra Marcus !

Jag tror att vi förstår varandra på rätt sätt.. skönt !

Som sagt tidigare det är bra att du engagerar dig !! Det behövs....

Jag är lika dan jag vill att saker ska hända.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om man inte *måste* ha en riktigt förening om man ska kunna ta upp medlemsavgifter att ha till en website osv... 

Både bokföringsmässigt och för att kunna begära att folk ska betala nånting. Det är ju en sak att betala pengar till någon som sitter som kassör i en förening efter konstens alla regler, men det är en annan sak att betala pengar till någon privatperson vem som helst nånstans.

Jag kan tyvärr inte skryta med nån större föreningserfarenhet, fast man har ju inte sovit på årsmötena i bostadsrättsföreningen iaf :)

Det måste vara en förening med stadgar förtroendevalda osv om föreningen har tänkt sig ha ordning på ekonomin. tex Postgiro och Bankgiro, vilket är ett måste om man skall börja ta betalt för typ: medlemsavgifter banavgifter mm... ja listan kan göras lång!

Sedan vet jag inte :unsure: men det låter troligt att man måste ha en fungerande förening för banavgifter / Försäkringar etc.

Jag har bara erfarenhet från Lokalt föreningsliv och nu snackar vi förening över hela svea rike!

Lokalt finns det ekonomiska stöd man kan söka , hur det är i denna skala vet jag inte!

Men en riktig förening i så fall, med allt vad det innebär är nog ett måste!

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte lagt mej i denna debatten om revolution och föreningsstart innan eftersom jag inte har för avsikt att "ta i något" själv just nu.

Jag har helt enkelt inte någon tid över till sådant i mitt liv just nu.

DÄREMOT kan jag bara vädja till alla eldsjälar som har för avsikt att börja nysta i allt och lite till

med föreningsstart tröjtryck hemsideadministration locost-info-sammanställning mm. mm. som verkar vara på gång nu, TÄNK EFTER INNAN NÅGOT DRAS IGÅNG.

Det är ingen mening att starta en massa och driva stenhårt i en månad tills det blir tråkigt .

Det är mycket jobb och 100% ideellt tills vidare under överskådlig framtid.

Jag personligen skulle tycka att det vore jäkligt tråkigt om all utveckling skulle accelerera till explotionsartade former nu under våren för att dö ut till en storlek mindre än idag bara för att det börjar bli varmt ute frammåt juni eller nåt´.

tänk först snälla ni så det inte blir fel nu......

m.a.o. så håller jag med exempelvis Pers inlägg här ovan.

Link to comment
Share on other sites

Så många vettiga åsikter det kan postas på några timmar då. :)

Inte något att tillägga utom att jag faktiskt inte heller en aning om att det fanns en riktig domän och inte bara monkeytoys.com/locost. :ph34r: Så då är saken biff om nån vill trycka tröjor och allting. Snart kommer väl nån och säger att vi redan har 8000 tröjor liggande någonstans, som trycktes redan vintern 1996...

:D

Link to comment
Share on other sites

Som en start så som någon nämnde vore det bra att träffas. De två träffpunkterna som jag ser närmast är Elmia och Knutstorp till sommaren. Om vi bestämmer tid plats och dag under dessa tillfällen så kan diskussionen utgå därifrån.

När det gäller en förening så är det relativt enkelt att starta och sköta. Det som blir en pina för en rikstäckande förening är att rese kostnaderna för en dylik blir mycket höga då man behöver träffas minst en gång varje år. Men detta kan lösas. Jag är ordförande i vår modellflygklubb och vi sköter alla större beslut när vi träffas för årsmötet. För övrigt är det mest fältchefen och kassören som får arbeta. När det gäller en rikstäckande förening för gamla gubbar så finns det förhållandevis lite bidrag att söka så man får bekosta allt själv.

Michael Wänström

SJÖVIK

Link to comment
Share on other sites

När man läser detta så kan man inte bli annat än lite orolig ... jag tror vi vår stanna upp och ta ett par djupa andetag och fundera lite...

Vi har ett bra fungerande forum med en medlemsklubb som kan bli något i framtiden..

Det vore sorgligt om Forumets eldsjälar bränner ut sig.... ;)

När jag fann detta forum så måste jag säga att, det var tack vare detta forum jag beslutade mig för att starta bygga Locost... Jag var inte ensam längre! :) och så hoppas jag det kan förbli!

Jag vet att jag var "pappa" till detta med ny logga och ev t-shirt till medlemmarna.. :( Sorry

Vi belastar inte klubben med detta utan:

Jag tar detta på mitt ansvar och kommer att trycka t-shirt till mig själv... kan skicka upp en bild eller två vid ett senare tillfälle!

Är det sedan någon som vill ha en tröja så maila mig !

Link to comment
Share on other sites

Tycker faktiskt att ni alla är lite fel ute.

Från börjar var det bara på tal att fixa en sida till forumet inget mera, men sen så har det dikuterats mera hör egntligen inte till huvudfrågan.

Och självklart så kommer iaf mitt intresse att sjunka till sommaren när man kan vara ute och köra bil tex:) självklart! men sån kommer ju vintern igen och då blir intressert högre igen när man kommer in i garaget igen! Så är det för mej iaf.

JAG anser iaf att en sida och ev några trörjor inte skulle skada något alls.

men men.

Hur det nu än blir så ställer jag upp på allt:)

Link to comment
Share on other sites

Det var väl detta med att regga domän och eventuella kostnader som skulle täckas av en medlemsavgift som gjorde att vi kom i på att starta en riktig förening. Nu behövs ju inte det, för det är redan någon smart typ som har reggat ett par bra domäner och sett till att de pekar hit.

Vi är inte så många som har färdiga hemmabyggen att åka med än här, så nästa starka skäl att starta en förening (banträffar) är inte så akut denna sommaren iaf (säger jag som inte kommer att vara klar förrän 2007...).

Jag tycker det vore kul med tröjor och en översyn av siten, så det kanske finns mer än ett forum och några länkar. Men det är nog bra (speciellt när det gäller siten) om mer än en person ansvarar för det. Om en tröttnar så ska den andra kunna gå vidare och se till att någon annan kan gå in som medansvarig. Detta så att inte forumet, siten eller var det nu är bli "föräldralöst" och de som känner att något borde göras inte vet vart man kan vända sig.

Link to comment
Share on other sites

Om man skulle behöva ta en avgift på kanske 10 kr/person kan man då kalla det för medlemsavgift? jag skulle gärna lägga mer än 10 kr för att få se en bra sida. utan att kräva att kunna kalla mej medlem. :)

Link to comment
Share on other sites

Alla 3 domänerna www.locostsverige.com, www.locostsverige.org, www.locostsweden.com ägs av Niklas och förmodligen ligger detta forum på hans serverplats.

Då finner jag det inte troligt att han låter oss få tillgång till hans server. Fast det beror på om forumet ligger i en separat katalog på servern och det går att lösenordsskydda resten av hans siter.

Link to comment
Share on other sites

Det borde väl inte vara några större problem att fixa en användare på servern som har tillgång till Locostforumets site. Men det är ju upp till Niklas, är det hans egen server så får ju han självklart bestämma.

Link to comment
Share on other sites

Jösses vilken diskussion! :-) Det är roligt att det finns entusiastiska och arbetsvilliga människor här.

Jag ska försöka berätta lite om det jag vet beträffande de frågor som har ställts i tråden.

Som någon skrev är domänerna locostsverige.com, locostsverige.org och locostsweden.com registrerade. Min tanke med org-adressen var ursprungligen att den kanske kunde komma till nytta om det någon gång blev aktuellt att skapa en klubb med en egen hemsida. Huruvida det är bra eller dåligt har jag ingen uppfattning om. Det är hur som helst inget problem att styra dem till olika ställen.

När det gäller serverplats kan jag ordna ett ftp-konto för en hemsida om det blir aktuellt. Eller också kan ni få ett konto till http://locost.monkeytoys.com/. Jag vill helst att det är en eller möjligen två personer som håller i det och har lösenord med mera. Beträffande utrymme finns det utan vidare plats för en riktig sida. Några tiotal megabyte är inga problem och det brukar räcka ganska långt. När ni talar om att skicka upp användarbilder och sådant blir jag lite orolig. :-) Om man inte har koll kan det lätt dra iväg och bli hur stort som helst. Det går givetvis att köpa till utrymme dock.

Det faktum att jag är svår att få tag på här kan vara ett problem. Däremot svarar jag normalt inom en dag på e-post. Jag får mycket e-post och är glad om inte alla börjar skicka frågor på en gång. Kanske kan Acke eller någon ta en del av korrespondensen med mig. Då blir det mindre risk att jag får besvara samma frågor flera gånger. Nåja, det kan ni bestämma själva.

Jag beklagar att jag inte hinner vara här lika ofta som tidigare. En del av mina andra projekt tar mycket tid. När Acke åtog sig att administrera det jag inte hinner lyftes en sten från mina axlar. :-) Såvitt jag har sett har det fungerat mycket bra.

Hoppas att jag har besvarat de viktigaste frågorna nu.

Link to comment
Share on other sites

B)  B) NIKLAS THE MAN !! B)  B)

Du förtjänar mer och mer credit för varje dag.....

Eftersom hela detta forumet är ditt arbete fram tills unjefär idag,

så är min åsikt att ditt ord är lagen som ska följas.

AMEN !

Jag kan inte annat än instämma... Niklas ord e lag.. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...