Jump to content

Bra Eller Anus?


Drake

Recommended Posts

Tänkte mej en lista på vad man kan handla på Biltema och vad man bör undvika.

Vassego och fyll på:

Hylsnyckelsatserna tycker jag är bra.

Vattenpassen är anus!

De flesta färgerna suger fett!

Link to comment
Share on other sites

Blocknycklarna är bra. Jag har ett par som jag använt i över 15år.

Deras rostlösningsspray är super samt även skyddsoljan. Tycker biltema har ett imponerande sortiment av spray. Finns ju allt. Kylspray, tryckluft på burk, bromsrengöring utan rest, skärolja o.s.v.

Krafthylsorna är också bra. Jag har använt dessa med mycket lång hävarm ansluten...

Link to comment
Share on other sites

Rostfria insexskruv köper jag där.

Deras leksaker är lika dyra som på Brio men ramlar sönder redan i affären! :angry:

Edit: En kaffe med bulle brukar funka, för futtiga 15 bagis... :prop:

Bor granne med BILTEMA i BILTEMA-staden så jag är där rätt ofta.

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

Dubbelkoningsverktyg "Proffs" är kanonbra, visserligen inte jättebillig men verkligen bra.

Bromsskivor har jag dålig erfarenhet av, även om det var några år sedan jag provade sist så de har kanske blivit bättre.

Link to comment
Share on other sites

bromsklossarna är hårda men funkar till en billigbil.

de flesta verktyg funkar bra förutom de billiga hylserna. de ska man ta 10års garanti.

deras 2komp golvfärg funkar bra för priset.

deras kablar för bilstereo och så är mycket prisvärda.

derastoningsfilm proffs funkar för priset men är svåra att lägga på. deras billiga håller kanske 1 år innan den tappar effekten.

jag har biltemas billiga koningsverktyg och den funkar. jobbigt att kona under bilen men i skruvstädet går det.

Link to comment
Share on other sites

på Rejsa var snacket om Biltemas 2 komp golvfärg ANUS !!! tydligen så löser mjukmedlet i nya däck. R däck upp färgen så den följer med när bilen flyttan efter bara någon eller några dar :mad:

vet inte själv..men varför är grejerna billiga?? SKIT kanske..

har även dålig erfarenhet av H cyl och sneda broms skivor... kan iofs variera..

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det mesta på biltema är skit faktiskt.....

Har fått många dåliga erfarenheter av den firman genom åren.

Sist jag handlade där av någon outgrundlig anledning var i sommras.

(har fortfarande inte helt förlåtit mej själv)

Då blev det just 2 st. bromsskivor till volvo 940.

Dom var raka och funkade utmärkt i säkert 50 mil.

Sedan vobblade dom som skithuslock efter att jag dragit min sjua

på trailer med bilen och då bromsat några gånger så de fick

bekänna färg lite riktigt. De som satt där innan har fått samma behandling

vid ett oehört antal fler tilfällen under de 6år de var med innan

pensioneringen... men visst de var säkert dyrare i inköp.

Så biltema bromsskivor är just AN.....hrrrrm.. HELT KASS !

Link to comment
Share on other sites

2k:n jag menade var inte golvfärgen, utan den andra.

Jag har också köpt bromsdelar(skivor, backar å klossar) på biltema och dessa har funkat utmärkt, visst är klossarna snormjuka och dom dammar rejält men på en bruksholk så funkar det bra.

En gång köpte jag gasdämpare, men de var rena skiten läckte som såll efter ett halvår :(

Jag har tom vågat köpa en kamrem på biltema (det stod "made in USA" på den) och den håller än så länge.

Thinner,lacknafta å aceton brukar det bli också. Polyuretanskiten(vindrutenånting) är jäkligt shysst också, näst intill samma som sikaflex.

/Janne

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

Jag brukar köra med deras hammarlack. Har funkat bra hittills

Annars är det bra priser på rostfria skruv och mutter.

Det jag definitivt inte köper där är oljefilter till bilen. Då får det bli original

Apropå bromsskivor så bytte farsan skivor på sin MB 320 på lokala MB handlaren. Efter 100 mil så hade dom slagit sig. Tillbaka till verkstaden och byta igen, med samma resultat efter 100-150 mil. Skittrött på icke-hjälpen från MB så köpte han nya på Biltema. De sitter där fortfarande efter 5 år.

Link to comment
Share on other sites

En gång köpte jag gasdämpare, men de var rena skiten läckte som såll efter ett halvår :(

/Janne

Det är faktiskt intressant! Jag skulle ALDRIG köpa stötdämpare från BILTEMA, man vet inte vad man får... Men sen pratade jag med en rallynisse och Biltema sålde äkta Bilstein ett tag, med Biltema-logga!!! Folk hamstrade dämpare!!

Syrrans kille var VD på Texacos oljeblndaranläggning. De körde syntetolja i lastbilar till Biltema.

Problemet är väl att man inte vet vad de kränger just nu? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Helt klart är att man måste veta vad man köper när man är på Feltema.

Lätt att gå på en riktig fet-mina men samtidigt finns det möjligheter att göra fynd.

Jag tycker egentligen att det kan vara värre på Micro.

Där finns inte de låga Feltemapriserna men risken att få skitprylar är nästan lika stor.

Köpte vid ett tillfälle ett par tändkablar på Micro av det inte så kända fabrikatet "Easy start".

Maken till överslag har jag aldrig sett.

Det hade varit enklare, billigare och bättre att dra ett par ståltrådar med lite eltejp på från fördelaren till stiften.

Vid första regnvädret stannade bilen. Inte förrän jag bytte de nya kablarna mot ett par köpta på OK gick bilen som den skulle :angry: .

Link to comment
Share on other sites

jag tycker mjukmedel i allmänhet hindrar färg att torka inom rimlig tid.

t.ex. skulle jag måla fönster i somras med färg av känd tillverkare och det kom lite färg på tätningslisten och det tog 1 månad att torka riktigt

Link to comment
Share on other sites

Skulle man inte i endast denna tråd kunna tillåta editering av samliga användare.

Då skulle man kunna ha endast två inlägg som man fyllde på med aktuell del och sitt eget namn. Ett inlägg med fynd delar och ett med dåliga delar. Skulle bli lite mer överblickbart med två "tabeller".

Eller vad tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

......Apropå bromsskivor så bytte farsan skivor på sin MB 320 på lokala MB handlaren. Efter 100 mil så hade dom slagit sig. Tillbaka till verkstaden och byta igen, med samma resultat efter 100-150 mil. Skittrött på icke-hjälpen från MB så köpte han nya på Biltema. De sitter där fortfarande efter 5 år.

Intressant. Jag läste på OK:s websida (tror det var där) en liknande historia men då var det en Volvo. Jag köpte en begagnad 850GLT med skeva bromsskivor fram, bytte till original Volvo som efter 50 mil blev skeva. :mad:

Efter att ha läst ovanstående tänkte jag byta till Biltemas, men inte fått tummen ur anus ännu...

Link to comment
Share on other sites

Skulle man inte i endast denna tråd kunna tillåta editering av samliga användare.

Då skulle man kunna ha endast två inlägg som man fyllde på med aktuell del och sitt eget namn. Ett inlägg med fynd delar och ett med dåliga delar. Skulle bli lite mer överblickbart med två "tabeller".

Eller vad tycker ni?

Yes! Det vore fint. :)

Link to comment
Share on other sites

Problemet med biltema är ju det att dom "brandar" i princip allt. Det betyder att man inte frång gång till gång vet vad det är för prylar man köper. Det kan säkert vara så att biltema hade bilstein ett tag. Men sen hittar dom en ny leverantör som säljer billigare och då tar dom från den och sätter på sin logga.

Det där är ett jävla skit. Det finns ju samma i livsmedelsbranchen. Märken som Eldorado, icahandlarnas, signum, etc är bara branding. Där vet man heller aldrig vad man får.

Link to comment
Share on other sites

Hur som helst så har Biltema 2 års garanti på sina stötdämpare och det var det inte på de sachs jag köpte på mekonomen och jag har bra erf. av Biltemas stötd. kanske tur? jag har haft ett oljefilter som täppte sig efter 1 mil (en bricka lossnade inuti) så motorn låste sig så det fick de stå för. ang. skeva bromsskivor så hade nästan varenda Ford Sierra skeva skivor under 80 talet o början av 90 talet o Ford bytte o det höll ett tag tills man svarvade om de som blivit skeva då höll det och tydligen så var det spänningar i dem som vid värmen av hård användning gjorde dem skeva så har ni skeva prova att svarva om dem. Biltema har inga egna fabriker utan köper från tillverkare som säljer till fler än dem. när ett framhjulslager till saab 9000 är 1300:- billigare där då köper man där.

Link to comment
Share on other sites

ang 2 komp golvfägren.

den ska härda 1-2 veckor. då är det inga problem med att ngt ska lösa den.. inte ens medium thinner gör det!

vet att blandannat fjäderben som de sålde till peugeot var samma som en finare firma sålde.. vet det pga av att det skickades ifrån deras lager innan de hade bytt låda på dem :)

Link to comment
Share on other sites

Gillar detta från biltema:

långa slip"klossen" med 2 handsfattning, PERFEKT för spackelarbete.

motorstativ

rostlösaren

glasfiber o polyester

vidare har jag även sett en mindre flödestest på deras soppapump (ersättare för 740 turbo huvudpump) och den räcker rätt långt. extern.

deras dyrare spärrskaft.

dyra momentnyckeln känns fin.

största pallbockarna är bra också.

gillar inte:

billiga hylsorna tillsammans med billiga spärrskaftet. båda har pajjat för mig.

deras enkomponentsgrundfärg vet ja inte riktigt om de e nå bra...

Edited by Tobbe
Link to comment
Share on other sites

Tvåkomponents polyesterspackel "Finspackel" från Biltema är svårslipat trots att det står "Extra lättslipat". Det funkar visserligen ok, men har man en gång använt Plastic padding PP100 så vill man inte använda annat, trots högre pris.

Däremot kan jag verkligen rekomendera Slipfil med tillhörande Självhäftande slippapper. Superbra!

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Köpte oljefilter från biltema för att rensa motorn, nåra billiga oljebyten så kanske den blev ren igen.

Men filterna såg misstänkt lika ut förutom färgen, så jag såga isär skiten...

Kletigt som f-n men hittade inga skillnader mot original....

Räknat veck och sånt, kan ju skilja på filtermaterialet...

Men priset på orig mot BilT är inte stort så....

Nån som har koll på oljan?

Har goda erfarenheter av 10års verktygen

Alla ni kolla vad original kostar innan ni köper, mkt ofta idag är orig samma eller billigare..

Om det inte är nåt som inte säljs så ofta, då skiljer det.

Mina olje filter kostade 29,90 på BilT och 35:- på jobbet. (men då har jag ju rabatt osså (ej avdragen))

Edited by mickebo
Link to comment
Share on other sites

de köper ju in partier från stora toillverkare och har haft från både mobile1 å statioil..

ja vet flera banrävar i hondaklubben som kör 5-6 bankörningar varje år me sina bilar ( som ju varvar runt 8000k ) och dom använder biltemas olja...

den klassificering som används idag är bättre än rekomendationen från Honda för 10 år sedan så e den bättre än va tillverkaren rekomenderade när bilen va ny så lär den funka för oss idag... :)

själv tror jag de e bättre att köra billigare och byta oftare än å köra dyrt å byta sällan.. :)

Link to comment
Share on other sites

själv tror jag de e bättre att köra billigare och byta oftare än å köra dyrt å byta sällan.. :)

Det med å få in andras meddelande i mitt... inte fan får jag rätt på det men.

Men detta ser jag som riktigt rigtigt.... (Hmmmm?)

Vem vill ha samma kalsonger i ett år?

Det vill ingen motor heller!

Link to comment
Share on other sites

Det med å få in andras meddelande i mitt... inte fan får jag rätt på det men.

OT. för att ett quote skall fungera måste det finnas med kod som talar om när quoten börjar och när den slutar...

för att koden skall synas har jag lagt in * i slutet av varje kod som givetvis inte skall vara med, men annars syns inte koden för er.. :)

en enkel quote börjar med

och slutar med [/quote*] där / talar om att koden slutar att gälla.. allt som skrivs imellan kommer i detta fallet quotas.. :)

samma med färger, textstorlek m.m.. [i*] blir kursivt [/i*]

när programet quotar tar det även med namn och tidpunkt för quoten men den behövs inte.. finns inte (

text [/quote*] ) med så fungerar inte quoten :)

hoppas det förklarade lite iaf.. :)

ps så om du klickar på "ändra" på ditt inlägg mickebo och lägger till

före min text så kommer det att fungera.. :)
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en roterande fil med tänder i volframkarbid LÄNK. Mycket bra måste jag säga. Satte den i en roterande filmaskin (22000 varv eller nått). Skulle notcha ur rör till bärarmarna. Den åt fort upp 3 mm metallrör. Har kört en hel del med den och än har den inte blivit slö eller tappat tänder.

Link to comment
Share on other sites

Kan rapportera att den tryckluftsdrivna slipmaskinen ovan fungerar alldeles utmärkt, En vanlig tvåhästars kompressor med 24 liters tank är dock något liten för att driva den, man får ca 30-40 sekunders driftstid innan man måste låta kompressorn ladda upp sig igen.

Link to comment
Share on other sites

Bra: Motorlyft, Motorstativ, hylsor(10års garanti) samt deras öppettider.

Dåligt: Köpte i burk hammarlack där som aldrig torkade.

Svärfar köpte en påse värmeljus en gång dessa gick inte att få fyr på alls :biglaugh2:

Aldrig köpt bildelar där och kommer nog aldrig göra det heller!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...