Jump to content

Eh 125:a


Borken

Recommended Posts

:icon_oops:

Jag råkade i princip få en gammal 125:a en Honda NS125f....-86:a

Men då jag aldrig har sysslat med motorcyklar så behöver jag lite vägledning.

Eftersom jag ser detta som mitt "hemforum" så frågar jag hellre här än på typ sporthoj eller bike.

Cykeln hade stått några år så motorn startade inte överhuvudtaget.

Men det löste sig genom att jag rengjorde förgasaren.

Nu går motorn halvhyfsat, men den vill inte dra jämnt över hela registret.

Den hostar och tvekar kring 6K, växlar man förbi det området så kommer kraften som ur en ketchupflaska. Dock vill den heller inte riktigt varva ur på de högre växlarna. Jag kommer upp i en 120 utan vidare men sen blir det segt..... hur fort ska en 125:a gå?

Har ni några bra uppslag på vad jag ska kolla?

Jag har nytt stift och jag sotade ur avgaset samt rengjorde luftfiltret...

Nästa steg att fixa är bromsen som är seriöst svampig. Jag har bytt bromsvätska(jo jag tokluftade) och rengjorde hela systemet. = fortfarande svampig?? Jag har beställt renoveringssats för huvudcylindern. Slangen såg fin ut, ska man byta ut den ändå?

/Janne

PS. all ev körning sker på inhägnat område :)

Link to comment
Share on other sites

:icon_oops:

Jag råkade i princip få en gammal 125:a en Honda NS125f....-86:a

Den hostar och tvekar kring 6K, växlar man förbi det området så kommer kraften som ur en ketchupflaska. Dock vill den heller inte riktigt varva ur på de högre växlarna. Jag kommer upp i en 120 utan vidare men sen blir det segt..... hur fort ska en 125:a gå?

/Janne

inget att skämmas för.. allt med motor är värt att köpa.. :D

å ang ketchupen... e de en honda så e de kanske VTECen som kickar in... :biglaugh2: :prop:

edit: hitta lite info här.. :) http://www.mcpoolen.se/mc/nya-h-86-ns125f.html

Link to comment
Share on other sites

VTEC nä ATAC heter det på 2 takt :)

Vad jag har fattat så ska det vara lite ketchup på sånna här tvåtaktare... Fast min har en "flat spot" den inte kommer över. Den går skitkasst runt 6 K :huh:

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Tackar, jag som trodde att jag hade sökt på sporthoj :P

Jag förbannar mig själv för att jag inte skrev upp bestyckningen när jag hade nere fuggen :mad:

Efter att ha läst tråden så tror jag att den går lite fett, porslinet var helt svart... fast det kan ju vara 2t olja också, jag blandade i lite i tanken innan jag visste att oljepumpen funkade.

Ska byta tändstift och rejsa lite för att få koll på vilken färg det blir.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Jepp, den gick för fett. bytte till 115 munstycke(125 satt i) som skall vara orginal och hej vad det går nu :)

Nu gäller det att få stopp på eländet, jag har packat om huvudbromscyllen men bromsen är fortfarande svampig....kan bromsslangen bli så tokslut att det känns som det är luft i systemet?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Det var bromsslangen, jag kröp till korset och åkte till hydralfirman å köpte en ny. Nu går det att bromsa igen :)

Nästa problem är att någon jävel öppnat tanklocket med skruvmejsel en gång i tiden :angry:

Eftersom jag är för snål att lägga en tusing på ett snyggt flygtanklock så offrade jag några timmar vid svarv å fräs (leksaker från kina).

Frågan är: är det värt risken att såga upp tanken? Hur sågar man bäst, hålsåg?

post-171-1176463024_thumb.jpg

/Janne

Link to comment
Share on other sites

om den har stått länge kolla även upp luftskruvarna, skryva bort dom och troligen så är det

igenbeckat där och då får du symptomen som du beskriver.

Hade samma problem själv med en hojj som stått länge och jag kollad munstycken men tänkte inte på dessa.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Tack Jörgen men det problemet är dock ur vägen, det var nån pellejöns som trimmat hojjen genom att stoppa dit 10 nummer för stort munstycke.

En annan fråga till de vise, hur stort hål bör man ha för avluftningen av bensintanken?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

på min gammla Triumph herald (bil) så satt det ett ej original tanklock... vid en långresa stannade bilen suck... vid demontering av locket slurpade det till efter frampumpning av soppa fortsatt färd...

i tanklocket borrade jag ett 3 mm hål.. fungerade lysande... tanken har ingen annan avluftning.. samma tank till en vitesse med 2 liter 6a..original hålet är 2 mm... klart en yster 125cc behöver ju mer soppa... dumt om det kommer skit i hålet och tanken trycks ihop... var en sierra som inte hade ventilerat tanklock på ett långlopp... dom fick bryta för motorn slutade få bensin...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...