Jump to content

Motorval?


ihlberg

Recommended Posts

Hej Kristoffer här!

Håller på med min RH. Det sitter en Ford pinto förgasarmotor i nu. Men jag funderar lite på om jag ska använda en annan motor. Jag skulle vilja ha 150hk ungefär, och det kanske är billigare att byta motor än att trimma den Pinto motorn jag redan har.

Helst skulle jag vilja använda mig av en turbo motor. Främst för att man kan trimma dom så mycket enklare än en sugis. Men vilken?

Jag vill använda min Ford Typ 9 låda. Så om man ska ha ett annat märke på motorn så får det bli en adapter. Några tips på några som redan är uppfunna, kan ej tillverka en själv.

Tack

Edited by ihlberg
Link to comment
Share on other sites

köp en Kadett GSI-16 2,0 det finns sprängkåpor att köpa som parar ihop Opelmotorn med typ 9 lådan.. eller sälj lådan och köp en Opel Omega låda=bolt on till GSI motorn..opel lådan är något klumpigare..än ford lådan men kanske billigare än att köpa en spräng/kopplingskåpa..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jag röstar givetvis på VAG:s 1,8T på 150hk. Mest troligt eftersom jag bygger min bil med en sådan.

Problemet med denna motorn är att det finns begränsat med sprängkåpor för att använda t.ex. Fords T9 växellåda.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att Saab motorn är bra och stryktålig. Har precis sålt min 9-3 turbo och kör vidare med min 9-5 Aero som jag har haft i fyra år. Tycker mycket om dessa motorer i de bilarna, men jag vill gärna tro att 1,8T:n är strået vassare i en sjua med tanke på vikt och storlek. Trimningsgraden är förmodligen högre i en standard Saab motor och billigare, men jag nöjer mig med en motor som inte pumpar ut 350hk. ;)

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Att ingen nämnt volvomotor, finns ju en uppsjö av växellådor som passar för dessa.

Allt från billiga org.lådor till sekventiella från sellholm =)

När det gäller trimmning och tillgång till delar i sverige är det väll oslagbart med volvomotor...

Link to comment
Share on other sites

Morty: Vad använder du för låda osv. Några bilder på ditt bygge!?

Har inga bilder på mitt bygge än. Om du följt diverse inlägg den senaste tiden så är jag en av dem som går och väntar på mitt kit från MK Sportscars. Under tiden samlar jag på diverse delar som jag kommer att behöva framöver.

Mitt recept i nuläget är:

MK Indy med skivor runt om

VAG 1,8t (AEB motor på 150hk)

Ford T9 växellåda

Sprängkåpa från Holland

Scorpio LSD diff

Motorn kommer att styras med Megasquirt eller VEMS beroende på vad som är mest kompatibelt med direkttändningen på motorn.

Jag kommer att starta en "byggtråd" så fort bygget startar och denna ska jag försöka hålla uppdaterad med bilder m.m..

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

jag vill gärna tro att 1,8T:n är strået vassare i en sjua med tanke på vikt och storlek.

Mvh

Magnus

dit finns bra med kapacitet i VAGs lilla rova. Om man tittar på kammarna så inser man ganska fort att det är bara två

stänger med myggbett på :faga1: För att vara en underkvadratisk motor så flödar den riktigt bra, jag skulle vilja påstå att det är den bästa toppen hitintills som VAG har skruvat på sin radfyra.

400 literhästar är bekräftade ur denna lilla klump.

Den har sitt ursprung ur audis tävlingsavdelning

auditalladega14.jpg

på racerbanan .

auditalladega13.jpg

auditalladega1.jpg

auditalladega6-1.jpg

auditalladega8.jpg

talladegan.jpg

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Finns det något företag som säljer adapter sprängkkåpor. Till fords växellåda typ 9. Vill ha lite mer alternativ.

Morty varför använder du inte orginal insprut. Är det några problem om man vill det. Tänkte på startspärr och sånt.

Link to comment
Share on other sites

jag kan svara på frågan ang användande av orginalsprutet till en VAG 1.8t.

Det är en hel del mickel att fåtill ett fungerande orginalsprut bla pågrund av startspärren och E-gas och sen att ju nyare bilen är destå mer pryttlar "vävdes" in i insprutet.

på de flesta av 1.8t motorerna sitter startspärren i instrumenthuset och ja det

går att koppla ur men det gäller att prata med rätt person för att koppla ur. På de lite tidigare modellerna med 1.8t satt startspärren i en egen "låda" så den är enklast att ta om man vill köra med orginalsprut.

Men varför köpa färdigbyggt styrstem om man byger bilen själv :prop:

Ang sprängkåpa så köpte jag min (innan dom fanns att köpa som gjutna i holland) av en kille i skåne som svetsade ihop en sprängkåpa i aluminium åt mig.

Å känner du någon med vettig maskinpark så kan denne nog tillverka en åt dig i önskat material.

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Det finns adapter plattor till Typ 9 lådan.. Pris (1500-2000 kr) :(

Sedan har du ett annat alternativ! Prova en Suzuki Swift 16 v motor med 413 Jeeplåda

En lätt motor o låda som i originalskick ger ca: 110 hk,

och som tydligen utan större investeringar går att klämma ur 130 hk!

Låg vikt = mer HK :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

dit finns bra med kapacitet i VAGs lilla rova. Om man tittar på kammarna så inser man ganska fort att det är bara två

stänger med myggbett på :faga1: För att vara en underkvadratisk motor så flödar den riktigt bra, jag skulle vilja påstå att det är den bästa toppen hitintills som VAG har skruvat på sin radfyra.

400 literhästar är bekräftade ur denna lilla klump.

Har en S2 på mitt jobb som två arbetskompisar håller på med. Vid senaste bänkningen hade dom 786hk (det va i våras), och då har dom ingen specialtopp med 5 ventil/cyl utan vanliga 4vent toppen från en S2 som är masserad, deras motor ligger inte på 2,2l längre utan lite under 2,1 för att få annat komp. Så dom är inte långt ifrån 400hk/liter. Så långt ifrån några problem att ta mycket hk ur Audis 5or.

Pastorns bil som Trendab trimmat ligger på över 400hk/liter.

Det roliga är att man kan va med och kolla på deras bil och se specialkonstruktioner mm. Alltid lika intressant när man ser hur dom bygger om bilen. Nu under vintern försvinner quattro driften på den och det blir bakhjulsdrift istället. Målet för nästa år är att köra en 8a.

Link to comment
Share on other sites

Har en S2 på mitt jobb som två arbetskompisar håller på med. Vid senaste bänkningen hade dom 786hk (det va i våras), och då har dom ingen specialtopp med 5 ventil/cyl utan vanliga 4vent toppen från en S2 som är masserad, deras motor ligger inte på 2,2l längre utan lite under 2,1 för att få annat komp. Så dom är inte långt ifrån 400hk/liter. Så långt ifrån några problem att ta mycket hk ur Audis 5or.

Pastorns bil som Trendab trimmat ligger på över 400hk/liter.

Jag måste påpeka att meningen med mitt inlägg om den raka 5an med 25v toppen är att visa ursprunget för 1.8t motorn.

Jag vet att 400 liter hästar är möjligt ur VAGs gamla motorserie med 4v teknik men designen är somsagt mer än 20 år gammal och lider av några brister.

Audi har/ hade en topp med 4v teknik som är mycket bättre designad än den som sitter i Rs4 och liknande pjäser.

Det är GTO maskinen men den är som sagt åxå likt 25v toppen en udda fågel som få har möjligheten att komma över.

Det finns dock lite mer chans att komma över lite andra speciella 16v toppar med bättre designlösning än VAGs.

Detta är Oettingers 16v topp och Draketoppen. Oettingertoppen fanns tllgängliga på Golf 1:an i frankrike under något år. Drake toppen är /skall vara den bästa av dom, den tillverkades i USA och och var till för någon racingserie av något slag.

Här är resultatet av en 16v maskin som producerade över 450++ hp/L på veven. Varvtalsområdet var dock över 9Krpm som resulterade i ras i bromsbänken..

blockcrach.jpg

Den modernare 5v toppen (som bl.a sitter i den raka fyran) flödar orginal bättre än en portad 4v topp (detta gäller den tidigare serien av 5v toppen då de senare fick en mer restriktiv design på kanalerna)

headflowgraph20valve.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...